Hjälp smigge är så mager!
Det är så att smigge har blivit så mager. Bara skinn och ben. Vet att de tappar vikt efter vintern, men inte så mycket! Har försökt få någon koll på om han äter. Har bara sett att han ätit lite. Han sover rätt mycket oxså. Frallan springer runt som en galning.
Svårt att jämmföra dem när de är så olika. Frallan är ju en mer aktiv iller än smigge.
smigge är över 4:a år så jag funderar på en hälsokontroll. Sedan är ja väldigt orolig över att han är så mager.
Vad kan man göra emot det? Ska ringa veterinären men tänke höra efter med lite råd o tips, eftersom vetterinären oftast inte vet nått.
Tack på förhand.
Jag har ofta märkt att illrarna magrar om de är sjuka även om sjukdomen inte har med magen/tarmarna att göra.
Magerhet och trötthet är starka tecken på att nått är fel. Min rekomendation är att du söker veterinär.
Sara

#1 nej, säg inte så :( ush, de är det jag är oroad över! Ja, jag ska kontakta veterinären och höra vd de säger! men de lär väl inte ha en j*vla aning som vanligt. var det SVA de hette som hade en massa info om illrar sjukdommar!??
Även jag skulle säga att du bör kolla honom, han är ju ändå "gammal" nu, rutinkoll varje år rekomenderas ju av en del när de blir tre, och hellre kolla en gång för mycket än en gång för lite. Då kan man köpa lite tid att behandla på och spara ev lidande hos djuret. Du kan ju alltid ringa en mer illerkunnig veterinär och rådgöra, och sedan be din klinik kontakta dem om de inte själva har kunskaper. Håller tummarna för att det löser sig så bra som möjligt för er!
Paulina
Ett stort blodprov och sedan ev ett ultraljud i buken är vad jag skulle begära av min veterinär.
Säger som Aviendha, han börjar bli gammal. 
Sara

Tack för hjälpen Ush, detta känns riktigt tungt. :( ska ringa veterinären imorgon.
Förhoppningsvis är det något som går att operera /medicinera och du får tillbaka den gamla Smigge. 
Men visst gör det förskräckligt ont när de små inte mår riktigt bra.
Sara

Nu har jag bokat tid, så imorgon 20 i 4:a bär det av till veterinären! Några tips på vägen?! Han jag pratade med verkade helt lost :S
Smigge verkar mycket piggare idag, äter och springer lite, men han är inge pigg på att leka med frallan. Så det känns ändå som de inte är vanliga smigge :(
Försäkringspapper kan vara bra att ha med så de vet att han är försäkrad och då blir det enklare om de kan göra/du vill göra en direktreglering iaf. Tänk ut alla "symptom" han har. Håller tummarna för er!
Paulina
De kommer antagligen att fråga hur mkt han gått ner och hur snabbt, om han äter/dricker som vanligt, kissar/bajsar som vanligt.
Under själva undersökningen så ska de lyssna på hjärta, lungor samt känna igenom buken.
Ett basblodprov borde tas och glukosen kontrolleras. Det är bra att ta detta i början innan Smigge blir stressad för det höjer glukoset. Låt honom inte äta ett par timmar innan, för då höjs glukoset.
Känner veterinärern något i buken så bör ultraljud tas. Sedanom det är små tumörer i bukspottsköteln (insulinom) så känns dessa inte utan det måste ultraljudas. Ibland väntar man med ultraljudet tills man fått svaret från blodprovet och det indikerar insulinom, värdet är då mindre än 3,5.
Om det är insulinom så är ökad törst/urinering och trötthet 2 stora symptom, samt även om de får ryckningar, illamående, apati. Mina insulinomillrar har även gått ner i vikt innan de fick diagnosen men jag är inte säker på om veterinären anser det vara ett symptom för insulinom.
Jag håller tummarna för er!
Sara

9# "Om det är insulinom så är ökad törst/urinering och trötthet 2 stora symptom, samt även om de får ryckningar, illamående, apati. Mina insulinomillrar har även gått ner i vikt innan de fick diagnosen men jag är inte säker på om veterinären anser det vara ett symptom för insulinom."
Det är det som jag är oroad över. Han har ryckningar eller snarare skakningar. Han har hållt på att spy väldigt ofta på senaste tiden. Han går runt och de lixsom kluckar i hela magen, men de kommer ej upp något. Tycker oxså att han dricker rätt mycket.
Ush! Ska läsa på lite nu så jag kan informera veterinären så mycket som möjligt.
Känns tungt det här :(
Tack för stödet :)

Jag vägde honom igår och han låg på 1,3 så tror inte de är sådan fara med vikten faktiskt. Han brukar ligga på de på sommaren. Men han har aldrig sett så här mager ut!?? Hur de nu kan komma sig?? Fast han kanske har tappat vikten snabbar en vanligt. För han brukar ligga på ca 1,4 och då är det vid sommar-tiden.
Av min ytterst lilla erfarenhet kan de ligga på samma vikt men ändå se/kännas magrare. Antar att det beror på hur de sätter vikten, och med vad de bygger vikten med. Chade ex var som "stor och fin" lika tung som han var som "benig" innan han tappade mer i vikt. Det var sådan skillnad att det syntes på kort från den tiden, men vikten var den samma.
Håller tummar för er som sagt.
Paulina

#12 ja, jag antar det. igår var frallan på värsta bus-humöret :9 Så jag o frallan hoppade runt här som tokar ;) Sedan var frallan på smigge o buffade, men smigge ville inte vara med o leka :( Han nöp inte ens ifrån :( Stackaren! Verkar inte som han någon energie till det. Vi var även ute en sväng igår och då var smigge rättså pigg! :) Tycker han ser så hängig ut på ögonene :(
Ja, ögonen kan se hängiga ut på dem, det syntes så tydligt på Phoenix igår hos veterinären. Positivt är ju att du ska in och kolla upp det hela nu, då kanske du får veta vad som felar och vad du kan göra åt det iaf.
Paulina
Det låter som om det kan vara insulinom. Då kan du välja mellan att operera (ofta kommer dock tumörerna tillbaka) eller medicinera med prednisolon.
Oftast så blir illern mycket piggare och mer sitt gamla jag igen.
Det blir tyvärr biverkningar av medicinen men det finns illrar som levt ett gott liv 1-2 år med medicinering.
Sara
Tänk på att de flesta djur under den här perioden på året tappar sin vinterpäls de brukar se litemagrare ut å pälsen förlorar lystern de tappar också en del av underhudsfettet ,men du gör rätt i att uppsöka vetrinär helt klart.

Ja happ, nu har jag varit hoss veterinären, som inte resulterade i något :(. Så nu är det bara att vända sig till falu-djursukhus och hoppas på att de kan hjälpa mig! Han sa att han kunde ta ett blodprov, men att de inte var någon ide eftersom det var helg. Han fattade verkligen inte vad han snackade om. Trors att jag försökte förklara 100 gånger att detta är en ILLER och de får speciella sjukdommar!!!
Någon siom har erfarenhet av falu djusrjukhus??

Han kände igenom magen, där jkände han inget ovanligt, tog temp och lysnade på hjärtat.. de var väl de han gjorde..
Trist! Bogey tror jag har nämt dem, du kanske kan höra med honom? Om jag inte minns helt fel var de trevliga iaf ;)
Paulina
#17 Ja de var trevliga. De har 3 vettar som verkar veta vad som är fram och bak på en iller, men som det verkar så är det Rosmarie Mähler som är den kunnigaste. Kollar man deras personalpresentationer så har hon exotiska djur som specialité.
Nu har jag inte träffat Rosmarie men jag pratade med henne i telefon inför Bogey's Suprelorin-implantat och hon verkade kunnig. Lyckade "lura" mig i.a.f. men det säger ju inte så mycket 
Det var sen Marianne Mellgren som satte implantatet och det gick snabbt och smidigt. Pratade lite med henne och hon kollade även på Bogey's hörntand han lyckat slå en flisa ur och det verkade som hon också hade lite koll på iller.
Det skall sen finnas en 3'e illerkunnig vett och hon heter Linnea Köhler, men jag vet inget om henne förutom att hon var mammaledig då vi var och besökte djursjukhuset, och det står heller inget i personalpresentationen.
Deras presentation av veterinärerna hitta ni här
Fy alltså, en sådan veterinär ska inte ta in djur h*n inte kan nått om.
Sara
#21 Öhh, jag antar att du syftar på #17 & #18
# 22 Japp, glömde skriva det. 
Sara