kastrerering eller sterilisering?
Som sakft ska elmer snart bli kastrerad eller steriliserad men skulle vilja veta skillnaden.
Kastrering är ju när man tar bort kulorna på honom.
men vad är en sterilisering?
Vilket ingrep är farligast?
finns det fördelar och nackdelar på dom båda?
Någon som vet om det är någon skillnad i pris?
Hoppas någon kan svara på mina frågor =)
Jo helt korrekt vid kastrering ryker kulorna, och han kommer aldrig mer att gå i brunst..
Vid sterelisering knipsar man bara sädesledaren, eller äggledaren om det är en hona, så att det inte blir några valpisar vid en parning.
Vid en sterilisering kommer djuret fortfarande att gå i brunst med allt vad det innebär så det blir i princip samma som okastrerad. Uppfödare brukar ibland ha en steriliserad hane för att ta sina avelshonor ur brunst i de fall det inte ska ha någon kull på den honan just för tillfället.
Ska du inte avla så är det kastrering du skall göra, dock finns ett alternativ till operation genom kemisk kastrering m.h.a. av ett implantat som heter Suprelorin. Implantatet håller 1-2 år på iller och behöver sen förnyas om man vill fortsätta att hålla illern kastrerad. Ingreppet är enkelt så det tar max 5-10 minuter inkl förberedelser hos vetten. Ingen bedövning eller sövning behövs. Implantatet fungerar både på honor och hanar och det finns flera här på forumet som använder det på sina illar med mycket gott resultat.
Implantatet är väldigt nytt i Sverige men har används några år i utlandet, dock går meningarna isär kring för och nackdelar med implantatet, då somliga tycker det är för oprövat.
Är du intresserad av att veta mer kring det alternativet finns flera trådar här kring "Suprelorin" och "Kemisk kastration" som du kan söka på.
#1 Tack då har jag inte förstått fel alltså. Här hos oss ryker nog kulorna på honom, ska ringa vetten när sambon kommer hem och fråga lite om implantatet vad det kostar och sånt=)
#2 Här i Falun kostar implantat ungefär lika som en operation på en hane, så det är ingen direkt ekonomisk vinst eftersom den måste förnyas efter nått år. Vi valde i.a.f. implantat åt Bogey trots att det är lite oprövat.
Dels för att det jag hittade att läsa om implantat såg väldigt positivt ut och dels för att kastrering ökar risken för binjuretumörer.
Bara hoppas att implantatet inte ger ännu värre biverkningar då 
#3 okej jag har en kompis som har satt in implantatet dom satte in det utomlands då hon har bott utomland i ca 3år den illern hade i implantatet i 1 ½år och den fick inga biverkningar den illern vart kastrerad när han gick i brunt igen det var väldigt smidigt tyckte hon för som dom rekomenderar så ska man ju vänta med att kastrera hanar.