Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 163 ggr
Smeagol
0

JAG tror jag blir knäckt alltså!!

Nu har regeringen beslutat att man inte får alfa-kassa enligt studerande villkoret. Alltså ifrån  2007. Faan vad glad man blir. Så då får man vända sig till soc eller?? Jag blir så trött på detta. Fattar inte hur folk gör för att överleva?? Om de är någon här i samma sittution som mig eller har varit så kan ni gärna skriva och berätta. Visst man kan ju få lite pengar av ams om man praktiserar eller gå nån kurs men hur långt räcker det??!!

DG
0

Jag fick ingen pengar från alfakassa när jag slutade plugga och inte heller från soc. Fick leva på lånepengar tills jag fick jobb.

Grodan
0

vad är alfakassa?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

DG
0

Man får minimisumman på arbetslöshetsersättning från Alfakassan om man inte är med någon a-kassa så länge man uppfyller vissa villkor (man måste ha jobbat minst 6 månader osv).

domiino
0

jadu smeagol, fråga mig inte, vi är tre st i samma boende och lever på minimuexistens.tror jag det heter..och efter nyår har jag ingen aning om hur vi ska kunna leva alls..jag går i skolan och efter skolan försöker jag jobba så mycket jag kan för att skrapa ihop så mycket jag kan. Men sen så får jag ju inte jobba för mycket heller eftersom då kan mitt bidrag dras. så det ska bli kul å veta hur regeringen har tänkt sig att vi minde lyckliga ska kunna överleva

Madde
0

Det är inte meningen att vi ska överleva utan de rika ska ha mer pengar. Varför skulle man annars halvera förmögenhetsskatten.

Sen ska de sänka a-kassan och höja avgiften. Det går heller inte ihop. Och när man har 100 dagar kvar så får man bara 700 av lönen. Det vill säga ännu mindre pengar.

Själv skulle jag aldrig få pengar från soc då jag har en pojkvän med fast jobb. Själv sitter jag rätt löst då jag får förlängt 2 månder åt gången. =(

Så vi får se vad som händer om ja blir av med mitt jobb. Vilket jag inte hoppas på. Vill gärna jobba kvar då jag trivs.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Smeagol
0

#5 Ja men det var ju just det jag funderade på. Men vadå hur kul är det att leva på sin pojkvän då?? ska vårat förhållande ta slut om han känner att de aldrig blir nå pengar över?? Och ska man bo hemma hoss mamma tills man får ett jobb. Man är ju vuxen och vill sköta sig själv. Blir så trött!!

Dg varför fick du inga pengar?? Du behöver inte svara. Men jag vet ju inte ens om ja kommer att få det heller. man ska ju få det om man uppfyller deras krav. Och om man har varit inskriven i 90 dagar på ams. Men man blir så snurrig av allt det där.

Ja man får väll hoppas på att man får nå praktik eller om man kan gå nån kurs så man får nått att göra ialf. Och lite pengar till mat är ju alltid bra…=(

-eM-
0

Vad jag är gla att jag inte bor i Sverige!

Jag får pengar jag. Och efter nyår med! Fast jag pluggar på distans och jobbar lite ibland. Jag får 400€ i mån. Det är inte mycket alls, klarar mig inte på det.

Madde
0

Det var något snack om att de skulle protestera mot höjningen. Men jag orkar inte lyssna för ja blir bara förbannad varje gång tyvärr. =(

bnoffan
0

Det är ju en massa fackförbund som ska gå ihop mot regeringens förslag så vi ser ju om det blir någonting av det. Sif har istället valt att satsa på någon försäkring som ska täcka upp det man förlorar på det nya förslaget. (vet dock inte riktigt hur det skulle funka)

Madde
0

Vad bra, det visste jag inte. Men vi får väl se vad som händer.

Roxanne
0

haha Kna nån förklara för mig hur Moderaterna tänker? Jag tycker att dte är ganska mycket arbetslös het jusst nu, och det går lixom inte bra alls i samhället jusst nu. Hur kommer det sig att dom vann? Många säger att dom ville ha bort Göran person. Men aha? okm igen, tänk lite oxkså lixom.. dumma..

Smeagol
0

mm…ja det är verkligen inte lätt detta samhälle och värre kommer det att bli. jippy säger jag. hmm..man får väl börja plugga igen eller nått?? Bara för att man ska överleva men sanningen är den att ja inte ens har råd att plugga…suckar. Kostar ju  2000 om man ska gå folkhögskola om man då inte känner nån som har böcker…

äsh..nu ska ja sova lite eller nått??

Faxlin
0

Ja de kan ställa till det för oss moderaterna. Har gjort ett tappert försök att få dem inne på politik iFokus att förstå. Men där är det ju moderater till större delen. De har ingen förståelse alls för oss Svensson.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Nä tyvärr så gick det inte alls hem när jag yttrade mig på politik. Då tyckte de att man var en arbetslös nöjes åkare. En som bara glider med i samhället. Men så lätt är det inte och få ett jobb idag.

Mellan 100-200 som söker ett jobb. Vad är oddsen att just jag ska få komma på intervju.

Idag har jag äntligen jobb tack vare att jag efter 1 1/2 år fick komma ut på praktik och det ledde senare till jobb. Men det var min sista utväg. Annars hade jag fortfarande varit arbetslös idag.

Vet inte om folk kommer få praktisera nu när det är moderaterna som är i styret. De ville väl dra in på såna saker. Kan vara jag som har missuppfattat saker oxå.

Smeagol
0

Jo de är nog som du säger Madde att de kommer säkerligen att dra in på praktiken. Hörde nån disskution om att de inte vill att ams skulle styra så mycket. Men får hoppas på praktik så man kanske får jobb innan deras idiot börjar!!

Madde
0

Har man chans och komma ut på praktik får man ju möjlighet och visa vem man är och vad man går för. Det kan i sin tur leda till jobb, om inte så leder det till erfarenhet i alla fall. =)

Faxlin
0

De drar in på praktik, lärlingsjobben och plusjobben. Så det är kört. Likaså ams krserna som ska hjälpa folk att få jobb har dragits in.
Hempc plockas bort, ger minst 4000 fler arbetslösa.
De är duktiga moderaterna.

Audiatur et altera pars

[tiiia]
0

jo fast vad hjälper det med erfarenhet om man inte har pengar till mat och hyra?

Madde
0

Men om man slutar skolan. Inte kan man som normal människa ha lyckats få jobb direkt. Tänk att man har pluggat i flera år och så helt plötsligt är dagen här då det är slut på skolan.

Vad ska de göra om de inte får möjlighet till A-kassa.

smurfb
0

Att ta bort alfakassan från studenter är lite elakt. Det får ju bara folk att studera längre medans dom söker jobb och det är knappast gratis med utbildning. Alltså förlora staten på det.

Att med olika åtgärder försöka få folk att jobba är bra! Det är alldeles för få som jobbar i detta land. Plusjobb leder ju inte till något vettigt, det är ju bara förvaring av människor. Vi behöver fler jobb i privata sektorn, inte fler åtgärder!

Genom att sänka akassan sänker man också lönerna vilket ger fler jobb.

Roxanne
0

hur kan det ge fler jobb? fattar nada?

Madde
0

Vi kan höra om smurfb kan förklara så att vi som inte är så insatta förstår.

Det vore snällt. =)))

sarae
0

Om företagen kan betala lägre löner så har de också råd att anställa fler….med fler anställda, till lägre löner ökar efterfrågan på varor etc på marknaden, vilket leder till ytterligare jobb, osv…men efter ett tag så når marknaden en jämvikt, inga fler varor å inga fler anställda efterfrågas….och då får man te.x sänka lönerna igen för att minska den "nyfunna" arbetslösheten…osv

Madde
0

men om de nu säker lönerna men kanske behåller alla matpriser och sånt så får vi det sämre ställt eller ska de sänka allt sånt oxå`???

sarae
0

nix…de lär de inte göra….men sen är det möjligt att producenterna själva sänker priserna när de märker att efterfrågan på vissa varor sjunker (folk har ju mindre pengar)….men samtidigt, även om folk individuellt köper mindre, så får vi ju en större andel löntagare…vilket kan göra så att efterfrågan istället stiger på det stora hela….å producenterna kan t.om höja priserna.  exempelvis…

Madde
0

hmm ja du det är ju svårt och göra en bedömning på vad som kommer hända i framtiden. Jag hoppas bara jag får fortsätta ha jobb. Har jag bara det så bör jag klara mig.

Bonzo
0

Det är ett sjukt samhälle vi lever i…. Tror iofs inte regeringen har ett lätt jobba att få allt att funka å alla att bli nöjda..det är nog en omöjlighet. Men ibland kan man undra vad dom egentligen sysslar med??!!

När jag ringde å sökte mitt första jobb -89 frågade dom "kan du börja imorrn?". Då hade jag 3v kvar till studenten! Började jobbet på måndagen efter skolavslutningen! Det var tider det! Skrattande

Tycker alltid regeringarna börjat med att se till så att deras egna löner å förmåner "putsas till" istället för att föregå med lite gott exempel å avstå från sin lyx å ge till bättre behövande…

Varför ska Svensson behöva strejka å bråka för att få sin lön höjd med 0,5 % medans politikerna utan att ens be om det få sina löner höjda med 8-10%…bara för att "ligga i balans med andra länders bla bla bla.." ??? Sjuk j***a orättvisa är vad det är!

Mer jobb kan skapas genom att göra det lättare för företag (framförallt småföretag) att anställa folk. Varför ska det kosta företaget 25.000/mån att ge en anställd 15.000/mån i lön??? Pga detta väljer småföretagarna att göra jobbet själva vilket leder till sönderstressade människor som sedan kostar pengar i sjukvården…

Sen vore det ju trevligt om regeringen kunde inse att det finns människor utanför Sthlm som MÅSTE använda bil för att kunna jobba etc etc…. Så varför måste vi betala moms på skatten på bensinen??? Patetiskt av politikerna att skylla det höga bensinpriset på oljebolagen när priset till 70% består av skatter…. Fy f*n säjer jag bara….

smurfb
0

Sarae har förklarat fint …Skrattande… nu vet man ju iofs inte om det kommer bli så. Men de ekonomiska modellerna bygger ju på att lönen alltid ligger en liten bit över det akassan ger, så sänker man akassan så sänker man lönerna. Men samtidigt, om fler får lön av företag så slipper staten betala ut diverse bidrag, kan alltså sänka skatterna och därmed öka realinkomsten för hushållen.

Man kan gnälla över försämringar i välfärden, men Sverige har inte råd att ha 25% av folket i arbetsför ålder utanför arbetsmarknaden! Gör man inget snart kollapsar systemet och då har vi ingen välfärd alls.

smurfb
0

bonzo. Sverige har ett av europas lägsta bensinpriser. Dessutom. Är det miljövänligare att köra bil på landet än i stockholm? Varför spenderas det miljarder på en botniabana som ett par hundra kommer nyttja om dan. Essingeleden har samma mängd trafikanter på 1 minut i rusningstrafik!

Själv är jag less på att betala kommunal utjämningsskatt till mindre bemedlande kommuner! Jag är less att det kan ta 1.5 timme att åka bil hem från jobbet för det endast finns en led mellan norra och södra stockholm! Jag är less på att förra regeringen inte la en spänn på storstäderna utan spendera allt på landsbygden!

Hoppas alliansen är mer vänligt inställd till sveriges tillväxtmotor och andra storstadsområden!

Faxlin
0

Ja nog är alliansen mer vänligt inställd till storstäderna allt. De bor ju där själva. Därav anledningen till att de ska sänka förmögenhetsskatten. Mer till de rika och mindre till de fattiga.
Att hålla folk som är arbetsföra i arbete istället för i åtgärder låter ju bra. Men de måste ju komma med dessa jobb också. Inte bara sparka undan benen på dem som är arbetslösa genom att ta bort det lilla som ger dem möjlighet att få en inkomst över hvudtaget.

Audiatur et altera pars

smurfb
0

Åsa, även om jag själv inte betalar förmögenhetsskatt(känner inte ens någon som gör det) så tycker jag det är en felaktig skatt. Varför ska du behöva betala skatt på redan skattade pengar, VARJE ÅR.

Det tvingar bort rika människor från sverige till länder utan förmögenhetsskatt. Alltså flyr kapitalet sverige vilket aldrig kan vara bra.

Faxlin
0

Jag tycker också att det är fel på sätt och vis. På samma sätt som gåvoskatten är fel. Men man bör således ta och sänka den med.
Nu känner inte jag heller någon som har denna skatt. men det är väl det att nu ska förmögenheten räknas som förmögenhet tidigare så att de som har mer ska betala mindre. Och de pengarna tar de från de som behöver gå på akassan och kas. Känns inte bra att ta ifrån de fattiga och ge till de rika. Lite mer Robin Hood skulle jag vilja se.

Audiatur et altera pars

Bonzo
0

#29: Lägsta?? Hmmm…bensinen är kanske billigast men är den billig??? Jag tvivlar på att den är lika hårt beskattad, och DUBBELT beskattad som den är i Sverige!?! Varför ska vi ha moms på skatt??? Förklara det för mej…

Bilar är lika miljöovänliga överallt i landet…fast mest skitiga är dom vid stadskörning, så vi som kör bil "på landet" är garanterat bättre för miljön än storstadsborna!! Skillnaden är att vi har inga alternativ till bilen som storstadsborna har! Vill du inte sitta 1,5 timme i bilkö så kan du antagligen ta buss eller T-banan istället. Jag har inget vettigt alternativ till bilen som du antagligen har.

Roxanne
0

#32 ufft vad rätt du har. Asså seriöst!? det känns lite som att dom sitter där på sina feta ä***en och bara bestämmer, haha och sen ser dom lixom inte hur det blir i samhället! Egoister…. Jag ska kanske inte yttra mig, men jag hör ju massor från min mamma och min pappa, och det är helt två olika saker.

Som Bonzo i #27 sa. Detta samhälle är helt katastrof. Asså hur kommer det att se ut om 2 år?? Kräver dom inte omröstning? hur har dom tänkt att vi ska kunna ha råd att ENS LEVA?

Roxanne
0

#34 jag syftar mest på mig nu när jag blir stor, så det gäller ju att statsa hårt på skolan :S:S:S men asså… jag vet efter allting min pappa har gjort och han knappt fick ett jobb, nu har han men det är ju helt sinnes.

bnoffan
0

Moderaterna har aldrig stått för ett jämställt Sverige. Folk som röstat på "nya moderaterna" har antagligen inte varit speciellt insatta utan bara tänkt på lägre skatter, men inte vad som ska sparas in på istället. Det hemska är dett det är så många unga som röstat på moderaterna när det är vi som är mest drabbade. Se bara på centern som vill slopa lagen om arbetsskydd… Härlig regering har vi fått. Tänk om ändå folk kunde tänka längre än näsan räcker…

Madde
0

Det är ju som när det var omröstning till EG/EU. Tänk om folk hade vetat det de vet idag. Då hade vi aldrig varit med i EU.

Smeagol
0

Ja happ…nu blev detta ämnen att handala om politik. va kanske inte riktigt meningen men de är ju så det går,,,hihhi

Roxanne
0

#36 ahah håller med dig (Y)