Nu behövs er hjälp!!!
Som ni vet fick jag för tre veckor sedan hem en iller till mig, Tigra. Tigra var oerhört överviktig och högg ALLT!! Mina händer är fulla av ärr…
Men nu är hon på bättringsvägen. I dag höll jag mitt finger precis framför hennes nos och för första gången högg hon inte. Numera går hon att kela och klappa, även om hon inte är helt återställd- vi har mycket kvar att arbeta med.
Ryktet har gått att jag tog på mig denna illern och en hel del människor har hört av sig och vill att jag ska hjälpa till med deras illrar som är liknande Tigra- otama.
Jag måste koncentrera mig på Tigra nu och kan inte ta på mig fler illrar för tillfället. Men en av dessa personer som har hört av sig har gett mig tillåtelse att be om hjälp här.
Det finns en illerkille i Västervik som är i ENORMT behov av hjälp!
Killen är några månader gammal. Hos första ägaren var han inget problem, tyvärr blev hon allergiskt och var tvungen att sälja sin pojk vidare, hos sin nya blev det kaos!
Han hugger hela tiden, mot allt! Numera bor han ensam på toaletten. Han är okastrerad och går därför inte ihop med ägarens andra illrar.
Ägaren har blivit rädd för illern och vågar inte ta upp honom utan handduk.
Vill bara säga att Tigra var precis lika dan och hoppet finns för att han kan bli en riktig gosiller som Tigra börjar bli.
Finns det någon som kan öppna sitt hjärta för denna lilla killen som hamnat fel?
Någon som har tid och tålamod? Någon som förstår varför han reagerar som han gör och någon som har viljan att vänja honom vid mänsklig beröring igen?
Vi kan föda upp valpar, men vi får inte glömma de illrar som redan finns här och som behöver vår hjälp.
Tänk er själva att bo på en liten toalett, helt ensam hela dagarna. Att inte få beröring eller kärlek.
Halva jobbet är redan gjort om man ger kärlek till ett djur som så mycket behöver det.
Finns det någon godhjärtat själ som är villig att ta emot denna lilla pojken?
Ge honom ett stadigt hem där han kan känna sig trygg och välkommen…
Där han får stanna….
Hjälp mig, hjälpa honom…
Jag hoppas verkligen att denna kille får ett nytt hem där han kan få det bra! Grattis till framstegen med Tigra med! =)
Paulina

ja första steget med denna lilla kille är kanske en kastrering så att hormonerna lugnar sig lite. hoppas han hittar ett hem iaf.

#2 Det beror väl lite på hur gammal han är.

några månader står det
Carpe Diem

#3 ja det står ju några månader och med några månader tolka iaf jag som att illern är runt 7-8 månader. men det var som sagt bara ett tips, för vissa hanar kan bli ruskigt ilskna av alla hormoner.
om pojken vill komma längre upp i landet, ska vi ner till vimmerby som ligger ett par mil ifrån västervik nästa helg, bara illarn kan komma till vimmerby med nuvarande ägare.

Bra med Tigra! Tråkigt med den andre illern…att slitas från sin hemmiljö är inte lätt för något djur, människa som iller. Men om illern bara är några månader gammal, kan han ju inte bott så fasansfullt länge hos nya ägaren?! Peppa ägaren till att ta tag i problem…det tycker jag! Ngn som kan åka å hjälpa honom kanske? Man kan komma långt med ett par vinterhandskar och konsekventa beslut…tro mig :)
Synd att han är så långt bort.
Sara

#8 håller med.
tror inte att någon iller är omöjlig… men man måste ha massa tålamod!

Jag tror att ensataka illrar kan vara omöjliga. Tänker främst på Tugg-Kungen attack Milton, där gjorde inte ens hinkvis med kärlek och tålamod att han gick att hantera. Så visst finns det speciella fall.
En brunstig uppstudsig tonårshane är ju uppnosig av hormer oftast, så visst finns det hopp alltid. En van hand och kastrering och det skulle säkerligen bli lättare.
Zeke kunda man inte ta i under brunsten, men det lugnade ner sig efter kastreringen.
Hoppas det går bra med killen.
Carpe Diem
putt
vi kan ha mäjlighet att köra en bit!

#9: Jodå det finns nog fler somfolk skulle säga är omöjliga.
Nala som jag hade är nog en sådan. Milton är en annan och sedan finns det garanterat fler med. Så att säga att det inte finns de omöjliga är nog inget jag skriver under på i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars