Super aktiva illrar på nätterna?
Mina illrar har väckt både mig och sambon varje natt i en vecka nu. De sover mycket på dagarna och när vi försöker ta ut dem ur transportburen som de occuperat och stänger den går de och lägger sig på ett annat ställe. De verkar inte vilja leka. Ge mig några tips på hur man ska göra för att få dem att inte leka på nätterna… eller inte så mycket i alla fall. :) Jag måste sova. haha
Om man går ut med dem mitt på dan i minst en timme… hjälper det? Jag har inte varit ute några längre stunder med mina då Rambo inte verkar gilla att vara ute… men det börjar bli bättre nu när snön försvinner..
Need help!
Ja, det borde ju fungera att aktivera dem extra på dagarna så sover de lite mer på nätterna. Mina tjejer är rätt trötta på nätterna så förstörelsen är inte så stor då.
Om du har möjlighet, promenader och åter promenader. Vi är ute med Bogey 2ggr per dag och försöker få kvällspromenaden så nära lämplig läggdags tid som möjligt. Han brukar hålla sig lugn de flesta nätter.
Just nu när vi har haft flunsan nästan hela familjen, så även Bogey, så det inte varit nåra promenader på ett tag och det märks. Mera liv på tidiga mornar och protestlortar vid ytterdörrn.
Förutom att vi själva varit ur form så vill man ju inte att Bogey ska få lunginflamation om han går ut för tidigt. Han går och nyser och snörvlar lite då och då och i morse kändes nosen lite varm igen, så vi är lite försiktiga med promenaderna just nu, till priset av en lite understimulerad iller.
Jag har "sängtider" för mina illrar. Jag läste någonstans att det är bra om dom kan få minst 10-12 timmar sömn (men så mycket får inte mina trots sängtiden), jag sätter in dom i sina sovburar ungefär vid 23:00 tiden, sen sover vi alla till minst kl 8:00. Ibland blir det längre, har märkt att om jag busar mycket med dom innan dom ska lägga sig, så sover dom minst 1-2 timmar längre dagen efter. Detta passar oss, och dom vet inget annat. Oftast så kommer dom själv och vill bli inburna i sovburana om dom inte går in och lägger sig själv.
Även om de är trötta och inte vill leka så kan man ju ta på dem selar och ha dem i famnen/jackan när man går ut. Mina är lite periodare, ibland är de så aktiva så det stänker om det, ibland sussar de nästan hela dagen.
Men har de haft en "sovperiod" brukar det ju leda till att de är desto aktivare på natten. Så jag försöker aktivera dem mycket dagtid, leker extra mycket med dem när de själva är vakna, och går ut med dem eller bara bär runt dem när jag grejjar på hemma, då sover de ju inte för de måste ju hålla lite koll på vad jag gör, och det är väl bättre än att bara occupera puffen.
Paulina
#1 okej. vi har försökt leka med dem men det funkar inte alltid så bra. Någon ide på någon extra rolig leksak eller aktivitet? Pipleksakerna går hem här men vi vill inte låta dem ligga framme då de kanske tröttnar på dem tillslut eller råkar få i sig en gummibit. Hängmattor är inte alls att tänka på, det gillade de verkligen inte. Moppen var tydligen rolig att busa med. :)
#2 Promenader… ska försöka gå ut med dem oftare. Det är inte alltid som vi går ut med dem varje dag ens och det är jätte synd. MEn vi båda två (sambon och jag) är helt slut efter skolan/praktiken. Sen har jag väldigt mycket läxor och prov nu på våren. suck- Men jag ska skärpa mig. :)
#3 10-12 timmar bara? Oj… våra kan sova i 18 timmar per dygn utan problem… och de resterande timmarna är oftast på nätterna. suck. Men det där med säng tider var ju en smart ide. Men våra sover inte hela nätterna, de ska ju upp o äta och bajja lite då och då… Sen har vi ganska många "mysiga" ställen, vi har två transportburar som står framme och öppna hela tiden samt en inklädd gammal högtalare samt en gammal katt grej… Kattgrejjen och högtalaren är jätte roliga att kraffsa i. :P
#4 Det blir oftast så att vi får bära dem när de är ute… för de går inte så mycket, eller Bambi vill väl mer vara nere och gå redan från första stund men för Rambo kan det ta ett bra tag innan han vill ner och det märks. för sätter man ner honom försöker han bara klättra upp för ens ben, hukar man sig ner har man på mindre än en minut honom i knät. Mysigt visserligen, men lite småjobbigt att han inte kan gå omkring. :P Det att bära omkring dem när man stökar hemma är ju en bra ide. :) men jag är så rädd att de ska rala ner. haha. Och rambo ligger ALDRIG stilla i famnen när man tar upp honom, förrutom utomhus. hehe. Bambi däremot kan sitta luvan o kika lite på vad man gör. :D
#3 har ni mat och bajslåda inne i buren på natten? stänger ni in dem där? eller är den öppen när ni gått o lagt er?
Mina är inte alltid stilla heller när jag bär runt dem hemma ;) Men den lilla stund det går är ju en stund de är med, och efteråt brukar de ofta kika runt på vad som händer med.
Sötnosar du har (piercingarna gillade jag med hehe)
Paulina
#5 Vad för slags miljöer ni är i under promenaderna kanske spelar in? Jag känner igen promenadbeteendet. Maja gör likadant - krafsar på benen och kutar upp under jackan, men är gärna nere och springer omkring om det inte är för mycket folk omkring och/eller där det är skyddat. T.ex. vid snår, buskar, i skogen, längsmed murar, mm.
Kanske lider de små av torgskräck ;)
_No way! Yes way!
#8 Torgskräck kanske man kan kalla det :-)
Vilda illrar är ju grytdjur, lever bor och jagar i gryt/hålor. De är ju också byte för rovfåglar och förmodligen även räv så att vistas på stora öppna ytor strider nog mot deras instinkter även om de är domestiserade.
När jag är ute med Bogey så vill han ju helst följa häckar, murar, väggar osv. och söker gärna skydd under bilar och annat som går att komma under. Nu är vi ute rätt ofta så han har börjat vänja sig en del men händer nåt oväntat så söks det snabbt skydd under saker och ting om det finns nått lämpligt i närheten.

#1 love har fått för sig att han vill vara ute-jämt-och enbart på natten. I förrgår satt han och krafsade på ytterdörren mellan 23.00-05.00. Även om jag är ute- först med Love och Alice, sedan en egen runda med Love så vägrar han gå in. Efter att Love gett upp om att få gå ut ca 05.00 så vaknar Alice, då brukar de leka fram till ca 07.00 Jag har försökt det mesta… ett tips kan vara att försöka att hålla dem vakna uder dagen- det fungerade iallafall här-en hel dag…
#9 så där gör Love och Alice också- följer saker utmed vägen. Ibland stannar de om jag inte har pratat med dem på en stund- de vill gärna höra var jag är så att de vet vart de ska springa när de blir tveksamma över något.
#7 jo de är sant. :P hehe tackar. :D älskar mina pojkar och gillar piercingar :P
#8 hm… de är ganska många hus här omkring o vi har gått längs en väg lite då och då och där är det ganska mycket bilar men sen har vi gått på en öppen gräsmatta, vid en husvägg med lite buskar osv. men jag tror nog inte de är så jätte mycket människor häromkring.. :/ har faktiskt inte tänkt på det så jätte mycket. :P Men jag vet i alla fall att, Rambo framförallt, ÄLSKAR buskar… och jag vågar inte riktigt släppa in dem helt i buskarna, i fall de fastnar eller liknande. Bambi kröp ur sitt sele andra dagen vi hade dem. Det var läskigt, har blivit mer uppmärksam och orolig sen dess…
#9 våra tycker också om väggar och saker att krypa under osv. Men gillar inte när de kryper under bilar då det KAN finnas vassa saker under så de kan skada sig.
#10 jo vi försöker så gott vi kan, men vi är ju i skolan några timmar per dag med, även om de inte är så många. :P Men d¨å sover de säkert gott. Hehe.
Det har blivit lite bättre här hemma nu, vi försöker leka med dem i 30 min-1 timme innan vi lägger oss sen försöker jag gå ut med dem minst en gång per dag. funkar bättre, men inte bäst. :P
#11 Vassa saker under bilar är jag inte rädd för. Det finns inget under en bil som är vassare än illertänder och det tål de ju vid bus.
Jag är mer orolig för vad som kan läcka ur motorn. Försöker undvika framändan på bilar, speciellt äldre bilar, ifall de skulle läcka glycol. Smakar sött och gott för illrarna och är dödligt giftigt för dem.
#12 sant men jag tänker om det är något som gått sönder under eller så, det vet man ju aldrig.. :/ sen vill jag inte stå där och sen knappt få ut dem om kopplet fastnar i något . hehe. :) men det där med glycol har jag faktiskt inte tänkt på, men vilken tur att jag int elåtit dem gå under redan då. :) *skratt*