skulle vilja ha svar snabbt!
Min iller Tinka är verkligen jätte lös i magen, och jag tror hon är förskyld för hon hosta massa idag.
Det lät som hon försökte spy, gav henne lite parrafin som hon fick slicka i sig från korken, men har inte hänt nått än. Hur mycke ska man ge en iller, pojkvännen sa att de e ungefär att dom ska få slicka på korken, för de står på den men inte exakt..blir bara fundersam, om man skulle ge henne mer. Tänkte ifall om hon har fått i sig nått, men kan inte komma på nått vad de kan va, har haft dom i köket ikväll för hade besök. o där finns ju inget som hon kan fått i sig,,,,kan ju fått i sig tidigare när hon va i lägenheten.
något tips på vad mer man kan göra?
Av vad jag hört så kan man ge 3-5ml av oljan om man misstänker stopp i tarmen.
Det du kan göra tills i morgon är annars att se till att hon inte blir uttorkad, dvs se till att hon dricker. Är hon dålig på det så kan du ju ge vätskeersättning och lura i henne från en spruta eller liknande.
Du har inte ändrat kosten så det är därför hon är lös? Annars kanske det kan slå sig på tarmarna om hon är sjuk, det vet jag inget om.
Paulina
ska man ge parrafin ifall att?? eller e de bara onödigt o riskabelt på nått sätt?
Vätskeersättning vad är det för nått man ska ge då?
har tyvär ingen spruta synd nog.
Och klockan e ju mycke så kan inte handla de nu=(
Nej vi har inte ändrat nån kost, eller gett henne nått annat än fodret, vatten, och en sån där mot hårbollar för illrar, eftersom hon hulka lät de som, o andades in o ut med magen kraftigt, men sen hosta hon oxå så de kanv a därför. Men nu andas hon inte så längre. Just när hon hosta massa gav vi henne lite bisolvon, kan de va därför hon blev lös i magen? hon fick inte i sig mycke av det heller, nåra få slick som ja tyckte räckte , för hon tyckte de va äckligt, vilket hon inte brukar om ja minns rätt.
Men som du skriver så kan de nog va att hon e sjuk därför hon e lös.. men vet inte heller nått om det.
Hon hade ju insolinom, som vi opererade på henne för. undrar om de kan ha nått me de o göra nu..tror inte det, men tänkte berätta ifall om nån vet att de kan va nått på gång=S
Parrafinoljan gör ju att saker passerar fortare och kroppen hinner inte ta upp vätska på samma sätt. Det positiva är att ev. sak i magen kan komma ut om man har tur.
Lite svårt att handla nu ja, men här är receptet på vätskeersättning iaf, det mesta har man ju hemma.
1 liter vatten
1 matsked socker (druvsocker)
1 tesked salt
Ev ½ tesked bikarbonat
Koka upp blandningen, låt svalna av innan det serveras.
Har ni ingen spruta så brukar iaf mina alltid slicka i sig vatten som bjuds från fingrarna. Det tar tid, men det är ju något.
Hon har alltså inte spytt, utan det är mycket diarré och hosta? Kom diarrén efter att ni gav bisolvon så är det inte omöjligt att tösen reagerade på det.
Jag har ärligt talat inte en aning om vad det är, och vad ni ska göra. Så svårt när man inte är uppi det själv, och inte har massor av erfarenhet att ta av. Tror du att det finns något hon kan ha tuggat i sig så kan du ju ge parrafinolja.
Att hon hostar kan vara en förkylning som inte har med magen att göra, eller så har det samband. Jag vet inte alls. Men se till att hon inte är uttorkad under natten iaf och ring en veterinär i morgon.
När Phoenix's mage var känslig efter hans förstoppning blev jag rekomederad att ge kokt vit fisk (ex torsk) som ska vara "mildt" för en känslig mage. Kanske kan det vara något? Men jag vet som sagt inte.
Paulina
Okej, har inget druvsocker hemma, bara vanligt strösocker, o vaniljsocker.
Jag kom på att kolla i baken på henne för hon prutta konstigt o ovanligt, o då kom ja på o kolla i baken, o då va de löst som va gulaktigt, som va kva ri rumpan som va vattningt. Men jo de va efter bisolvon. Kan nog va därför då som du säger.
Förstår om du inte kan hjälpa, men det du kommit med e ja jätte tacksam för.
Ska ringa vetrinären imorgon, synd har inte nån torsk hemma, eller nån vit fisk, har ioförsig fiskpinnar men de e nog inge fisk i det om man säger så, hehe.
Ska imorgon köpa hem druvsocker, och bikarbonat. E nog bra o ha hemma vid sånna här tillfällen.
Reint kyllingkjøtt skal også være mildt for magen. For å friste henne til å drikke, kan du ha noen dråper med olje i vannet. Det setter en god smak. På noen av mine er det ekstra stas om de får drikke av en fremmed skål i fanget til mamma'n sin.
okej , ska testa det=)
druvsocker som e dextropur, vart köper man det?? dom hade det inte i min afär i närheten, ere så att man ska leta i`nästa, eller måste man köpa det på apoteket eller nått sånt ställe?
Dextropur ska gå att hitta i de flesta mataffärer så det borde i så fall gå att hitta i nästa. Var i.o.f.s. väääldigt länge sen jag köpte nått själv.
Apoteket har säkert det annars om det nu mot förmodan skulle vara druvsockertorka i affärerna nära dig.
Dextropur tabletter är ju vanliga, men det finns på "lösvikt" med. Har sett det i vanliga affärer, typ ICA, men det står på lite olika ställen på olika affärer har jag märkt ;)
Hur är det med henne nu då?
Paulina
okej tack för svaren=)
#9 Det är bättre, för en stund sen märkte vi att hon lät konstigt, o va helt ledlöst i kroppen o de va överdrivet o verkade svag, så fort som sjutton med vatten och vetegroddsolja så de skulle bli mer effektivt o dricka. O hon drack från korken av vetegroddsoljan o drack upp ca lite mer än2 st.korkar så de va nog vatten brist. hon va ju inte så förut,mend e tar väll ett tag, visste verkligen inte hurja skulle göra riktigt me att hon inte ville dricka inatt o hade inte sakerna hemma, o såg att man kunde ha vetegroddsolja i vattnet på morgonen, så ja hoppades på de bästa bara tills morgonen.
Men nu har hon bajsat o verkar må fint fint, hostar bara nångång ibland o sist va de 3 timmar sen hon hosta.
Bra att det verkar bättre, men köp gärna hem en spruta och lite sådant utifall. Är du orolig kan du ju ringa och rådgöra med en veterinär, det kostar ju inget att bara ringa. Förslagsvis till en veterinär som har lite mer koll på iller ;)
Paulina
Jag ska fixa det idag, spruta och sånt=)
Nej precis de kostar ju inte nått typ o ringa, men de verkar bra nu förutom att ja vill ge henne vatten med vetegroddsolja i, tills vidare, mina föräldrar skulle föbi afären i centrum så då skulle dom passa på o köpa det se ja får de snart.
Men ska till vetrinären på måndag på morgonen så då ska ja kolla henne helt o så medans ja e där för annan koll.
Sen en annan grej som jag kom o tänka på är attja köpte bikarbonat. och de står att det är på baksidan av förpackningen jäsmedel, som man har i bl.a. pepparkakor, o ett kraftigare jäsmedel än bakpullver. då undrar har ja verkligen köpt rätt???????=S
Jodå, bikarbonat används vid bakning. Man använder det hellst i mörkt bröd då det ger missfärgning i ex sockerkaka, så där använder man bakpulver i stället. Så du har köpt rätt.
Paulina
okej tack, tyckte de bara lät konstigt hehe.
hon gnyr imellan åt de kanv a med en timmes eller 1 halvtimmes mellanrum, undrar e de många som brukar gröa så?, hone ju smal med , o brukar inte låta så. Gunnel andersson som jobbar på roslagstull e inte där idag tror ja för hon tar bara emot på måndagar o onsdagar sa dom förut. så känns inte som man kan ringa dit o fråga nån illerkunnig för den andre har ju slutat där nu.
Det beror ju på hur hon gryr osv. Phoenix (800g mer än Avi) gnyr en hel del när han vänder och vrider sig i sömnen, helt normalt för honom iaf.
Du har ju Marianne på mälardalens djurklinik, blå stjärnan i gbg osv osv. Kolla veterinärlistan. Annars så funkar väl vilken veterinär som helst, vissa saker kan man generalisera fån andra djur i vissa fall. Du kan ju kanske själv avgöra om personen i fråga verkar veta vad den pratar om, och om det låter vettigt.
Paulina
Mmmm lite svråt o förklara hur hon gnyr hehe=) men hon brukar aldrig göra de annars så de verkar ju konstigt, men ska ringa runt ändå, de e ju värt det.
jo de e sant, ringde till upplandsväsby vetrinärmottagning, o hon visste inte, o sa att ja skulle då skulle rådfråga roslagstull och skcika mig vidare till nån annan som inte svarade, så ja har ju testat förut o ringa till nån annat län o då fick ja en utskällning att dom har inte tid med samtal från andra län. så de känns lite svårt o ringa sådär, ifall mna träffar på nån tant igen som ska skälla på en.
Ta inte åt dem om de skulle skälla! Jag har aldrig råkat ut för det, och skule jag så skule jag tala om att jag tackar för bemötandet och ser till att alla i deras län får veta hur "vänliga" de är! Bara de som förlorar kunder på det, de har ett serviceyrke för tusan!
Äter och dricker hon nu då?
Paulina
okej, ska komma ihåg os äga de om ja får nån utskällning så igen. Så sant så!!
Hon dricker när ja försöker få i henne det varje timma, gud ska möta upp föräldrarna i centrum så ska iväg o köpa de sen, men de känns som man itne vill lämna henne nu, men äter gör hon inget än , tro inte hon gjort de sen imorse då pojkvännen gav henne en bit mot hårbollar bara för hon skulle få i sig nått iallflal, o de innehåller inte nå socker heller vilket e bra. Men hon bara sover o sover o efter hon druckit vatten ja gett så går hon ofta på toa sen.
Men ska försöka ge henne lite torrfoder, hon får totally ferret.
Det kan ju vara slumpen att hon inte ätit än, mina har ibland längre stunder där de bara vill sova. Men matvägrar hon helt så är det absolut inte bra.
Paulina
Jag ska va hemma idag tänkte ja o holla koll på henne, va o köpte det där druvsocker, dom hade bara på apoteket Dextro Energy, funkar det med? doms a att de e likadant som de andra.
Ja det borde då funka. Det låter ju som dextrosol (tabletterna du vet) och det är ju druvsocker.
Paulina
okej, ja detta va tabletter.
Det kan ju vara svårare att dosera rätt med tabletter kan jag tänka mig eftersom de är komprimerade och därför kan man kanske inte mäta vikten på samma sätt.
Jag vet inte alls hur du ska göra.. Kanske kan du googla fram en innehållsförteckning för det lösa pulvret (har inget hemma så jag kan jämföra med) så kan du få fram hur mycket det behövs för att bli likvärdigt? Om du inte kan hitta det i affären vill säga. Tabletterna är bra att ha själv när man behöver snabb energi om inte annat ;)
Paulina
Hur är det att ge sådan vätskeersättning till insulinomillrar? Man ska ju undvika socker, är inte risken stor för att de får sig en chock om man ger druvsocker?
_No way! Yes way!
Hm det var en bra fråga Saga.. Jag vet inte ärligt talat, vet dock att vätskeersättningen omnäms i insulinomartikeln, men inte i vilket sammanhang.
Paulina
ska man kocka alla indrigeänser? i vätskeersättningen o låta de svalna? eller ere bara o ta de kallt o röra om? tills de fördelar sig?
Gjorde en extrakoll - i artikeln står det att man kan ge vätskeersättning om illern råkat ut för ett blodsockerfall. Ger man socker annars kan det ju trigga igång ett anfall.
Jag skulle nog inte våga ge en sådan vätskeersättning, utan istället ge vatten genom att låta illern slicka det från fingrarna eller annars få i den det genom en medicinspruta.
_No way! Yes way!
Såg förresten att du (Ann86) hade vanlijsocker - detta ska man inte ge till illrar, bättre med vanligt strösocker isf. Bara så att du vet i framtiden 
_No way! Yes way!
#27 Det ska kokas upp för att sakerna ska fördela sig bra.
#28 Läste nu igenom och jag tolkade det som att det var ok om det verkligen behövdes. Annars är väl det bästa att lura i vanligt vatten så långt det går.
Bra att du påpekade det! Jag glömde helt bort det faktum att vi pratar om en ev. insulinomiller *skäms*
Ann86 Anser du att illern är så dålig, vägrar äta så du behöver ge vätskeersättning så kanske du ska ta kontakt med djursjukhus ändå och höra vad de säger? Vet att du ska in på månbdag, men det är långt dit om det är dåligt med henne.
Jag har en begränsad erfarenhet i området, så jag kan eg. inte hjälpa så mycket. Ring och hör med dem för säkerhetens skull. Jag som privatperson utan medicinsk utbildning kan inte avgöra (spec över text) hur "illa" det är eller vad du ska göra.
Paulina
Nu blirja riktigt förvirrad, undrar om man verkligen ska ge det då. Hon hade vatten brist för hon fick ju parrafin, o då borde hon väll ta det, eller kanske inte. svårt de där, vill inte riksera nått, men får nog ringa illerkenneln, att ja inte tänkte på det tidigare hehe.
Lätt o va eftersmart.
Men jag har mortat tabletterna såd e ska bli pullver. tror nog ja ska kocka de nu, såg de när ja hälde i det i vattnet.
Ja ring dem för säkerhetens skull =)
Paulina
Ring för säkerhets skull och hör. Bättre att ta det säkra före det osäkra. Lättsaltat vatten kanske skulle vara att föredra framför sockervatten när det gäller ev insulinomiller. Salt binder ju vatten. Hör med veterinären, jag har ingen aning, var bara en fundering.
Vissa illrar tycker uppenbarligen om gurka, och det består ju till största delen av vatten - kanske skala lite småbitar och ge henne den saftiga innerdelen?
_No way! Yes way!
Om en iller är riktigt sjuk och inte får i sig energi så kan det sluta illa väldigt fort. Jag tycker att det är dags att du åker in med din iller på en gång.
För att lura i illrar vätskeersättning så kan man byta ut det vanliga vattnet i vattenskålen, då har dom inget val. Det spelar ingen roll om man har en insulinom sjuk iller, för att sjunker blodsockret för mycket så kan hon hamna i koma och avlida. Det ska mycket till att vätskeersättningen ska kunna trigga ett blodsockerfall. För det krävs större mängder än så. Anledningen till saltet och bikarbonatet har och göra med hur kroppen ska ta upp vätskan på bästa sätt.
Om du ändå känner att vätskeersättning känns fel så försök att få henne att äta lite och ofta, det håller ett jämnt blodsocker.
Det du beskriver kan vara många olika saker, hur gammal är hon? om jag vore dig, så hade jag åkt in nu på en gång.
Ringde till illerkenneln, o fick massa råd. Så nu vetja hur ja ska gröa nog, o om de händer nått så åker ja in med henne till sjukhuset o dom får ex röntka eller ge henne dropp eller så.
Men ska ge henne gurka nu, och lägga mat i vatten o mosa sen, o värma på det en aning.
Men ingen vattenersättning blire. och 2 här som e illerkunniga i sthlm har gott för dagen,eller så e dom på semäster dom andra.
#34 såg ditt medelande efter ja skrivit.
okej, jo funderar påo gröa det men vet inte hur bara, bagarmossen hur tar man sig dit komunalt, regiondjursjukhuset. hittar inte alls där. Men hon är mellan 6-7 år , måste kolla upp de där, tiden bara rinner iväg tycker ja. Men dome inte så illerkunniga där om ja säger så..
men om de e röntka så funkar de nog, hoppas jag.
Aviendha , såg nu att det va på onsdag, de e långt dit då vis ka till vettrinären. men funderar på om man ska åka till bagarmossens ändå, måste kolla upp vägen, finns ju taxi. Men kan ju kolla med dom man känner först, lite dyrt med taxi just nu.
phuuuu, fixat bil nu, 2 som kan köra ifall de händer nått, känns bra, hon har ätit nu o verkar må okej, men väntar på att de ska va piggare o sånt, e berädd ifall att man ska in.
#38 Om du vill kan vi pratas vid via telefon om du vill ha lite råd och tips, jag har ett och annat och säga om bagarmossen!
Att hon är slö, har tappat i vikt, och gnyr när ni tar på henne är väldigt oroväckande. Det gäller att vara observant nu och ha koll på hur mycket hon äter och dricker. Äter hon själv fortfarande? Att ge henne gurka kan göra henne lös i magen, får hon diarre förlorar hon ännu mer vätska. Du kan räkna torrfoderbitar eller väga maten för att ha koll på hur hon får i sig.
Går hon på lådan normalt? eller låter hon när hon gör ifrån sig? hur ser avföringen ut? slemmig? orange? svart?
Nyp henne i nackskinnet, skinnet ska flyta tillbaka jämnt och snabbt. Det får absolut inte stå kvar för då är hon ordentligt uttorkad. Går det långsamt tillbaka så tyder även det på att hon är uttorkad.
När min Tigern var som sjukast så gick han ner ca 45gram om dagen, och det säger en del. Har du möjlighet att väga henne 1 gång om dagen och skriva upp för att ha något att jämnföra med?
Om du väljer att åka in akut med henne så ha försäkringspapperna med dig, annars hjälper dom inte till med att direktreglera. Det är inte så roligt att behöva ligga ut med flera tusen.
Håller tummarna för er!
Kollade sl.se om det skulle krisa och det verkar vara ganska smidigt att ta sig dit komunalt ifrån Tyresö?. Är ju inte det bästa att vara ute med en sjuk iller. Men ca 30min skulle det ta.
Här är ett exempel som jag fick upp:
Ta buss 816 från Tyresö centrum mot Gullmarsplan.
Den går från Tyresö centrum 20:32
och kommer till Skarpnäck (på Horisontvägen) 20:44.
Vid Skarpnäck byter du till tunnelbanans gröna linje 17 mot Odenplan.
Den går från Skarpnäck 20:58.
Du är framme vid Bagarmossen 20:59.
Gå cirka 900 meter till Stockholm, Ljusnevägen 17.
Restid 27 minuter.
Trevlig resa

är det akut och du har möjighet så rekomenderar jag ultuna i uppsala istället för bagarmossen men hinner du inte dit eller har möjlighet så är ju bagarmosse nbättre än inget
okej,e d e possetivt eller negativt information?
nej hon har slutat gny, men hon gnydde när hon låg o vilade/sov o de brukade hon inte, o då så när man tog upp henne såås lutade hon. frösta gånegn i morse va hon ledlös typ o de va akut me vatten i korken från vetegroddsoljan o då drack hon 3 korkar som mäst. Men med mellanrum har ja gett henne det, o min pojkvän med, o de e varje timma o ibland med en halvtimmes mellanrum när hon gnydde förut. Men de va imellanåt, de va då ja va orolig, men ve tinte om hon drömde nån mardröm eller nått. Men hon har inte tappt i vikt så man ser det från igår, har ju ingen våg ioförsig som man kan ta, men ska försöka låna en av nån, ska se efter. Men hon e ju smal. för hon fick opereras förut o då vll ehon inte äta normalt efter det, hon hade ju ont då efter det sa dom på sjukhuset. Har försökt haft koll på henne hela dagen, har henne i köket för att ha bättre koll. hon fick äta tidigare ida go åt normalt mycke tror ja nog de va. och har försökt få i henne det 3 gånger idag med ett par timmars mellanrum. Hon fick det nyss, mat ja blötlägde, o sen sprang hon på toa o kissa o´sprang på toa flera gånger o kissa efter det, men tömde låderna för o se lättare. vet inte hur ja ska göra inatt, men hon sprang o verka ganska piugg om man gämför med förut, o verkade som allt va bra igen, som om hon vilat nu mycke o ätit o så.
Gav henne vatten jämt när hon fick mat med, o annars med.
Hon har bara somja hunnit med o se bajsat imorse vid 8 -9 och då va de en stor hög och de va ljusbrunt och löst.svårt o se i lådan om de va slemmigt, (som e tömd nu så kan inte kolla) men hon går på lådan normalt.
okej ska inte ge henne nå gurka då, och nackskinnet tyder på att hon e lite uttårkad, men gav henne nyss matten o mat, tills hon inte ivle ha mer o hon va ju pigg sen, ovaligt om ja tänker på hur hon va sen igår.
Hon är inte försäkrad, när ja köpte henne som omplaceringsiller så va hon 4-5 år o o då va de försent, agria dåra. Har som tur är min yngsta iller försäkrad som ja köpte när hon va liten, medans mina dnra 2 som e jämngamla typ köpte ja som va kompisar som omplaceringsiller=)
Men har som tur nu 2 som kan sjussa inatt eller ikväll om de händer nått. Men tack ändå! de kan va bra o ha ifall man nån gång inte kan fås juss dit, ja tror ja inte skulle hitta dit från stationen i bagarmossen i allt detta mörker utomhus, skulle nog gå vilse.
Har lagt fram matskålen med blöta fodret på golvet åt henne ifall hon vill ha ändå, hon går till torrfodret kollar på det sen vänder hon o går/springer iväg.
#41 de känns långt o åka dit, bor i Tyresö, senhar ja ingen aning om vart de e i uppsala heller, men tack ändå=)

#43 jag skulle se det som att det är vrät det, jag har inte hört ett positivt ord om bagarmossen och illrar… men någon gång måste dom ju lyckas=)
jo kanske det, gav henne mat va 3 timma inatt, o sen imorsenär ja vakna vid 10 så såg ja henne i köket gå o äta torrfoder självmant, så hon mår nog bra nu troligtvis. De känns bra måste ja säga.