snälla hjälp fort
Havanna har börjat spy några gånger vi har gett henne parafinolja men än så länge har hon inte gått på toan o hon vill inte ha sitt favorit godis heller. Ska man pröva o tvångsmata henne för att se om hon bajsar eller spyr upp det eller kan det försämra läget om det skulle vara så att hon har någonting som sitter fast i tarmen?
Hur länge har hon hållt på?
När gick hon på lådan sist?
Det kan ta upp till 4 timmar innan någonting kommer ut.
Hur ser spyorna ut?
Är det matigt eller slemmigt?
Hur mår hon annars?
Jag hade nog åkt in med henne om hon spyr mycket, illrar torkar ut ganska snabbt och kan behöva dropp även om det inte är stopp.
tycker tyvärr att det låter som om ni borde ta henne till veterinären så fort som möjligt…när ni väl lyckats få i henne nått, å väntat på att hon bajsar, kan det ha gått lång tid…..inte för att skrämma upp er, men har hon fått i sig något som blockerar tarmarna, så bör ni åka direkt…Hur länge sen var det hon började spy ? hur länge sedan var det hon bajsade? Dricker hon vatten?
jag vet inte hur länge sen det var sen hon gick på toa hon börja spy för typ en timme sen 4-5 spyor de tre första var väldigt matiga o den sista halv mattig o vattnig. Vi har fått henne att äta godis nu så hon äter o många bitar det o verkar pigg annars hon har druckit vatten som vi haft vetegrodsolja i och även gett henne parafin olja som vi blanda med vatten eftersom hon vägra dricka det
ok…men håll koll på henne så att hon inte blir trött eller dåsig,för säkerhets skull kan ni kanske ringa veterinären å prata med dem, om inte annat, bara så att de vet att ni kanske behöver komma in (bättre att de är förberedda om det blir akut, vilket vi hoppas att det inte blir)…det kan ju vara så att hon fått i sig något olämpligt, å att hon lyckades kräkas upp allt…ni kan ju kolla lådorna, å se hur korvarna ser ut…om ni ser att det finns något konstigt i dem, så är risken stor att det sitter nått i tarmen….men fortsätt ge henne vätska, så mycket det bara går…dricker hon vatten utan vetegroddsolja? försök få i henne det om ni kan…(ni kan även blanda i lite honung i vattnet…så får hon upp blodsockret oxå)
Hon har ännu inte spytt nåt mer o hon har kissat men inte bajsat o henned temp är 38,2. Hon har inte druckit vatten utan vete grods olja ska pröva o ge henne lite honungs vatten som du sa. Hon är fortfarande pigg hon håller på o gräver i toa lådan som en galning.
Kommer låta som världens sämsta iller ägare nu men detta har hänt förr för ca ett halv år sen fick vi åka till stömsholm för hon fått i sig ett ben på en promenad som vi inte visste det var kritiskt ett tag men löste sig bra men de fick operera
varför skulle du låta som världens sämsta illerägare???? Sånt kan hända alla! en olycka är ju just en olycka…ni fick ju henne till vet. å det löste sig! så det tycker jag ni sköte bra!
Jag har oxå fått åka in akut med Buffy….hon upptäckte att hon hade spytt en del, å hon förtsatte hålla på så…då kände jag inte till parrafin olja eller så, så jag åkte till vet. med henne å hon blev inlagd och röntgad m kontrast vätska…hon hade ätit en halv disktrasa + en halv skosula i silikon! Där kan man snacka om att man kände sig oansvarig som låtit sånt ligga framme! men det gick bra, och hon slapp opereras då allt kom ut naturligt sen..
Temperaturen låter ju ok…den ska normalt ligga mellan 37.8 - 39.4….det värsta med illrar är ju att de kan dölja "hälsoproblem" väldigt väl…allt kan verka bra, å sen plötsligt blir det akut….det är svårt att säga vad ni borde göra….men illrar brukar inte kräkas utan anledning…Tycker i alla fall att ni kan ringa till veterinären och höra vad de säger….förhoppningsvis har hon fått ur sig allt vid det här laget, men det bästa vore ju om hon bajsade…

se till att hon får vätska det är det viktigast o blir hon det minsta slö åk till vetrinär direkt elller om tempen stiger hon ska inte komma upp i 39.5
Oj va tur att allt kom ut den vanliga vägen på Buffy!
Känner mig oansvarig som låter det vara så stökigt men jag ser inget som saknas hon hårar jätte mycket nu så vi tror om det är nåt att det är hår, fast hon fått laxatone regelbundet nu när hon hårar. Sett att lite bajs har varit väldigt gult för nån dag sen men bara en korv men vet inte om det var manillas eller havannas.
Jo det är det värsta! som förra gången var hon pigg ena sekunden o sen jätte dåligt o låg bara helt stilla och orkade inte röra sig förutom när hon spydde. Har låtit henke hämta försäkrings papper o bil ifall vi måste åka in så vi kan åka på en gång eftersom det är nästan en timme bort.
HOn bajsa nyss! lite mindre korvar än vanligt o mycket kortare men ändå ganska många, va tror ni kan man pusta ut lite?

jo det tror jag nog du kan göra bar så hon får i sig vätska det är viktigt men kolla gärna tempen oxå så den inte stiger i alla fall
åh va bra!! då verkar det inte vara total stopp i tarmen i varje fall! men håll koll på henne! kanon att ni e start klara ;) det kan ju vara så att hon fäller å fått i sig lite väl mycket päls som iriterar….
Okej jag ska se till att hon dricker mycket, tack för all hjälp det här forumet är verkligen det bästa! mm ska ta tempen så fort henke kommer hem igen kan inte ta den själv då hon inte vill ligga stilla =). Jo hon fäller jätte mycket o sen slickar hon på sig själv hela tiden så är nog päls som du sa men va kan man göra förutom att ge laxatone? hon börja fälla för några veckor sen mycket sen tog det slut en vecka sen börja hon igen o fälla mycket hon har ganska tjock päls året runt tycker jag
ja…laxatone är ju rätt bra…sen kan ni ju inte göra så mycket annat än att "hjälpa henne" med fällningen…alltså stå å plocka i pälsen så ni får bort lösa tussar, å de som lossar lätt….då får hon mindre att slicka i sig i alla fall…
hehe ja att plocka av pälsen har jag gjort lite men är dock inte så poppis då det hänt att jag råkat få med sånt som faktiskt satt fast
. Nu sover Havanna så jag hoppas hon vaknar snart och går o bajsar en stor korv för att sedan gå o äta o dricka.

#14 Åh lycka till! Hoppas att det fortsätter gå åt rätt håll nu!!
Ja det har gått jätte bra idag springer hon omkring o leker. Hon är precis som vanligt igen o det är så skönt. Tack igen för alla goda tips!
Åh va härligt! Du kan vi alla pusta ut! Hoppas tösen fortsätter mår toppen!

Vad skönt att allt gick bra. men ha detta kvar i minnet. Ibalnd kan de verka bättre i flera veckor innan de blir riktigt sjuka igen. detta säger jag inte för att skrämma någon utan för att förbereda på att det kan hända.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vad skönt att det verkar ha löst sig.
Är superjobbigt när de blir dåliga.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Okej tack Åsa jag ska titta efter henne lite extra de närmaste veckorna för att vara helt säker.

#20: Vad bra. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hon bajsar väldigt gult bajs, vad kan det bero på? kan det vara för att vi gav henne parafin olja o mycket godis igår eftersom det var det ända hon ville äta? men jag blir lite orolig för jag har sett några enstaka gula bajskorvar för några dagar sen innan parafin oljan.
hmmm nån gång då och då kan det ju komma en konstigt färgad korv, om illern ätit något annorlunda….Men om det har varit så här flera gånger kan det ju vara värt att kolla upp….manila bajsar normalt eller? Det finns ju alltid en risk för magsjuka…..Har ni bytt godis eller foder de senaste dagarna?
Ja manilla bajsar vanlig såvitt jag vet ska kolla henne lite nogare också när hon bajsar. Nä vi har inte byt mat eller nåt sånt Havanna är väldigt duktig på att tigga så hon tigger till sig lite för mycket godis i form av friskies kattmat kanske kan vara det? ska sluta ge henne godis nu för o se. Blir orolig om det är magsjuka läste just på illersverige om illrar som dött som följd av magsjukan
oftast så går det ju bra med de som får magsjuka, med ju snabbare man upptäcker det desstå bättre…däremot tycker jag att havanna verkar för pigg för det….Men byt bort friskies och håll uppsikt över henne….äter och dricker hon som vanligt? Vad får hon för foder?
HOn har fått friskies i flera månader nu som godis eftersom Manilla inte vill ha nåt annat som godis, o deras bajs har aldrig varit konstigt hittils. Är det inte lämpligt som godis? tänkte det skulle vara bra då jag inte trodde det hade så mycket socker. Havanna får även bandits. Fodret de äter är ANF. Jadå hon äter o dricker som vanligt o är förvånansvärt pigg för att vara Havanna då hon oftast är ganska slö av sig.
jo att ge dem friskies som godis är helt Ok! Och ANf är ett bra foder….men det är ju alltid bra att utesluta saker, så att man vet att det i alla fall inte e det som orsakar det ;) Mina har fått friskies några gånger (som foder när det varit kris, och jag varit på landet) och jag har direkt märkt skillnad i avföringen..lite lösare samt gulare…men då har det fått det som foder i kanske 2-3 dagar….så det borde ju egentligen inte vara det heller eftersom havanna bara får det som godis….hmmm skumt…jag tror i och för sig att det är ok med henne, men återigen, håll koll på henne…kolla så att hon inte rasar i vikt eller så, för då är något fel….sen kan ni nog inte göra så mycket…hade det varit magsjuka så tror jag ju att hon hade verkat sjuk i alla fall….
Okej tack för all hjälp ska hålla extra koll på henne o hoppas att hennes avföring blir normal igen tack för all hjälp sarae
När criss var dålig och inte åt på länge så fick han konstig färg på bajset. Men det ändrade sig med tiden som han åt igen.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.