Iller iFokus

Iller

Etiketter: fodergodis
Läst 1534 ggr
Illernastet
0

Nu har jag klantat till att ;)

Som ni vet fick jag hem en till iller för ett par veckor sedan idag. Tigra har levt på kattmat hela sitt liv och för att underlätta hennes övergång till ANF mat så blandade jag ut den med kattmat. Och här kommer problemet. Nu är alla mina illrar döförälskade i kattmat! Dom vägrar rent ut sagt att käka illermat!

Hur ska jag lösa detta tycker ni? Ska jag helt enkelt sluta med kattmaten direkt och på så sätt tvinga dem att käka illermaten för att inte svälta ihjäl eller hur ska jag göra?

Kattmaten är inte bra för dem och nu tycker jag att det gått för lång tid.

Tips?

FerretCrow
0

ja det jag tror är att ta bort kattmaten helt… dom lär sura en stund men dom kommer absolute inte svälta ihjäl sig själva. du måste bara vara mer envis

Illernastet
0

Ja det är nog så att jag är lite för mesig. Fy vilka sura ungar jag kommer ha framöver. Någon som vill flytta in hos mig och stå på min sida? hehe…

hataskolan
0

Kattmat och illermat är samma foder bara att illermaten är dyrare och är en annan form på påsen. fick veta det när jag skaffa min första iller för 6år sen.

UlrikaD
0

#3 Vet inte ens om det stämde för 6 år sedan men det stämmer definitivt inte idag. Sen kanske det är liiiite skillnad på friskies från mataffären eller Orijjen från djuraffären….

hataskolan
0

Vad är det inte som stämer då?

Illernastet
0

Nu blir jag lite fundersam..Kan jag fortsätta ge dem kattmat blandat med ANF elelr ska jag utesluta det helt? Har alltid hört att kattmat inte är bra för dem i längden.

Norrskenets
0

#6 Vad är det för kattmat? Kattmats foder som jag tycker är bra är Orijen kattfoder och Rojal kanin kitten.

Illernastet
0

Tyvärr är det vanlig Friskis. Tjejerna här hemma är helt tokiga i den! Värre än något godis eller ens lek. Kommer maten fram då är det det enda som existerar.

Tyvärr tycker dem inte så mkt om ANF på lång vägar…

FerretCrow
0

#8 frsikies är super farligt då det innerhåller så kopiöst mycket socker med mera.

Den enda kattmatsfodret jag rekommenderar är samma som norrskenets skriver.

Men visst kan man ge friskies om man vill göra sina illrar sjuka. men det är ju upp till var och en vad dom ger sina illrar.

HannaM
0

#3 det är inte så i större delen av fallet. Läs innehållsförteckningen så kan du se att det är lite andra procenttal på fett och protein. Naturligtvis med lite undantag för dom kattungefoder som är hyffsade och orijen.

sarae
0

#3 + #9 Det är inte bara sockermängden och den höga mängden kolhydrater som är dåligt med friskies (men det är det osm gör den så aptitlig för illrar och andra djur)… det innehåller dessutom väldigt lite animaliskt protein och animaliskt fett.. som är i stort dett det enda en iller kan tilgodogöra sig av torrfoder. För att inte nämna den stora salt mängden.

När man tittar på foder påsar och jämför olika sorter kan man inte heller titta sig blind på ordet "protein" och ordet "fett". I torrfoder finns det nämligen oftast både animaliskt och vegetabiliskt protein samt animaliskt och vegetabilsikt fett. Det är bara det som är utav animalsikt ursprung som en iller kan tillgodogörs sig. Helt plötsligt är det inte längre 40% "bra" protein i påsen.. utan ofta mycket mindre än så- men har man hittat ett foder med relativt högt värde utav animaliskt protein, får man inte heller glömma VAD är det för typ av animaliskt protein. Bi produkter kan tex innehålla allt från foster, till avföring och hovar tex. Och det säger ju sig självt att det inte är en bra näringskälla.

Att själv lära sig läsa och förstå innehållet på en påse torrfoder anser jag vara oerhört viktigt när ma väljer foder till sitt djur, oavsett djurslag.

Här är en otroligt intressant (och skrämmande) artikel om vad som döljer sig i Torrfoder… rekomenderar alla som är intresserade utav sin illers välmående att läsa den. även om den kan vara lite svår och lång att ta sig igenom.

http://www.bornfreeusa.org/facts.php?p=359&more=1

MimmieM
0

Att ge friskies till en iller är som att ge ett barn godis eller skräpmat. Om barn får välja så skulle de säkerligen äta godis och McD. morgon - middag - kväll, men det betyder inte att de FÅR äta det.

Friskies är billigt av en anledning - det är skit!
Jag har 3 föredetta friskies-illrar här hemma och en X euro shopper-iller. Jag har sett vad dålig mat gör med en iller, och det är ingenting jag rekomenderar. Det höll på att bli Zekes död!

Idag får de vitalin och kött och har aldrig mått bättre.
Vad väljer du?

Carpe Diem

hataskolan
0

det finns annan katt mat än friskies

MimmieM
0

#13 Sedan är det skillnad på kattmat och kattmat. Som många nämnt ovan så är "Royal Canin" och "Orijen" bättre kattmat, jag vill också lägga till "Hills citten chicken" i den kategorin.

Jag håller inte alls med dig i det du säger i #3. Det är sådana uttalanden som gör att folk tror att det är okey att ge dem fackhandels foder!

Carpe Diem

UlrikaD
0

Nu frågade ju trådskaparen om just Friskies. Och det var ju hon som ville ha svar.

MimmieM
0

#15 *tummen upp* Glad

Carpe Diem

FerretCrow
0

#11 det var det jag menade men orkade inte skriva allt felande med denna mat=)

Illernastet
0

Måste bara säga tack till er alla! Ni svarar så snabbt på alla möjliga frågor. Nu vet jag att Friskis är på svarta listan och hellre sura illrar än sjuka!!!!!

Tack!

MimmieM
0

Illrar är också ganska glömska och förlåter dig ganska snart ;)

Carpe Diem

NinaogRaKKerUngene
0

En meget god og generell regel: ALL mat fra dagligvaren er for dårlig, det meste av mat fra dyrebutikken er ok, så lenge det er kitten eller baby.

Kattemat fra dagligvaren er ikke en gang bra nok for katter.

Grunnen til at ilderne liker det så godt, er sukkeret som de så absolutt ikke skal ha. NB: Det fins også sukker i ulike typer ilderfor. I Marahall fins det både sukker og gjær, noe som kan medføre sopp.

Sjekk derfor om foret inneholder sukker eller gjær før du kjøper det. Sukkeret puttes faktisk i ilderfor for at ilderne skal foretrekke dette foret framfor andre for.

Sara
0

Vad är gjaer?

Sara

bigcity
0

Det betyder jäst.

Jag och min sambo ska förhoppningsvis köpa en iller från satmaran nu i vår, och vi har kollat runt efter illerfoder, men utbudet i vanliga affärer är väldigt dåligt. Finns det någon bra djuraffär i Malmö som säljer bra foder, eller är det bättre att beställa det via internet?

FerretCrow
0

#22 du kan ju beställa illerfoder genom internet sedan blanda ut det med royal canon kitten.

HannaM
0

Sen är det ju så att om man av någon anledning ger kattfoder, som royal canine tillexempel ska man alltid använda foder för kattungar eftersom protein och fetthalten är högre i det fodret än det för vuxna.

Smex
0

Ja på tala om dåligt med animalisk foder i kattmat.

Fick en påse kattgodis (pussy) till mina illrar som present ifrån min okuniga kompis. På förpackningen så stod det "NU MED MER KÖTT!". Kollade upp det och WOW! hela 25% !!!

Nu ville inte mina djur ha det så då spelade det ingen roll. Men som sagt, där var det tanken som räknades =P

Sara
0

Vill du köpa mat lokalt så är Orijen cat eller som sagt innan Royal Canin kitten helt ok foder att ge.

Sara

MimmieM
0

Är det ingen mer som tycker att Hills är bra? Obestämd

Carpe Diem

Sara
0

Har faktiskt aldrig använt Hills och har ingen koll på innehållet.

Sara

sarae
0

hills liggger ungefär på samma nivå som RC… så det är ett lika ok foder som det skulle jag säga

Saga85
0

Här finns innehållsförteckning för Hills foder för kattungar

Jag är långtifrån någon expert, men kollade på innehållet för kycklingtorrfodret. Det ska bestå av minst 71% kyckling+kalkon (varav minst 53% kyckling). Protein - 37,8 till 40%. Fett - 25 till 26,5%. Taurin - 0,20 till 0,21%. Låter inte det ok?

Sarah
0

Bort med friskisen snabbt som attan ;)

MimmieM
0

Jag anser att Hills är ett bra foder som duger fint åt mina pälsar.

Carpe Diem

FerretCrow
0

hur har det gått för dig? haft extremnt sura pälsar eller?

Illernastet
0

haha..jo, dom är dökinkiga! och äter inte så mkt längre…

Det var aldrig på tal att jag skulle låta dem äta kattmat för evigt, utan mer hur jag skulle göra övergången till vanlig ANF.

Nu tog jag bort friskisen helt på en gång. det roliga är att dom faktiskt fräser när dom sitter vid matskålen, ahha….

Men maten försvinner sakta men säkert, så dom måste ju ändå äta den trots att dom inte vill visa mig att dom gör det ;)

FerretCrow
0

#34 jo men vad bra. och det va ju som jag sa i tidigare inlägg, dom svälter inte sig själva.

MimmieM
0

#35 Det där kan jag delvis dementera. Bosse slutade äta helt när han flyttade hit. Han hade flera olika sorters mat men han vägrade allting. Detta var dock under särskilda omständigheter med miljöombyte, men visst kan illrar svälta sig själv. Han gick ner sig från en stabbig tjockis till skinn och ben med synliga revben på ett par veckor.

Carpe Diem