Iller damen Hulda 1 år
Jag trodde inte att jag skulle behöva göra dethär när jag såg henne för första gången. Det var kärlek. Den första tiden hos mig var hon lite besvärlig som valp men hon missade inte lådan en enda gång vilket jag då var otroligt glad över. Det var hon som hjälpte mig tillbaka till livet då jag hade det som jobbigast hemma och det var då dags att börja välja gymnasium. Då hade jag tänkt att flytta hemmifrån. Hon och jag i en liten lägenhet men jag visste redan då att jag var tvungen att begränsa drömmarna. Jag hittade ett internat men det fanns ett problem. Illrar var inte tillåtna där. Jag mailade rektorn och beskrev situationen och allt jag ville var bara att komma ifrån livet. Jag ville inte bo kvar hemma i den situation jag befann mig i. Så därför beslöt jag mig att söka in till gymnasiet med internat. Det är Säby Holms naturbruk. Jag kan inte beskriva hur jobbigt jag haft det och jag gör inte detta med gjädje. Som ni kanske förstår handlar detta inlägg om att min illerdam Hulda på 1 år måste omplaceras. Jag väljer faktiskt att inte bo hemma i tre år över min absolut bästa vän. Då undrar säkert många varför jag väljer tre år framför henne. Men jag är 100%säker på att om ni hade suttit i min situation hade ni gjort det samma. Ni undrar säkert också varför jag drar upp dethär och det är för att slippa eventuella frågor om varför jag måste omplacera henne.
Och som kanske några vet så kommer det hem en valp till oss imorn. Detta kan anses som att jag byter ut Hulda mot en hund men det har i detta faktum inte med saken att göra. Jag behöver någon som står vid min sida även på gymnasiet där hundar är tillåtna. Om jag kunnde skulle jag göra allt för att få in både min kommande hund och illern Hulda på Gymnasiet. Men rektorn sa nej.
Jag vill hålla denna tråden fri från kommentarer om att jag är en dålig djurägare osv.
Åter till min älskade iller tjej. Hon är född 22 juni 2007 och är alltså snart två år. Hon är 90% säker på lådan och bits inte. (förutom när hon "tvättar" /naggar). Hon bits ALDRIG vid lek och hon har aldrig bitit mig så att det gått hål. En riktig ängel. Hon älskar att ligga i mitt knä när jag sitter vid datorn. Hon behöver väldigt mycket aktivering och älskar att busa på sängen och gömma sig under filtar. Hon är kastrerad men nackdelarna med denna tjej är att hon inte är vacc eller försäkrad och har ingen stam. Uppfödaren är ganska okänd men jag är ganska säker på att det inte är en farmariller eftersom att hon var rumsren när hon kom.
Hon är viltfärgad med ganska kraftigt ansikte men väger endast ca 800 g. Normal vikt för en liten tjej.
Hemmet är MYCKET viktigare än priset och jag ser helst att den framtida ägaren ska ha god hand med illrar och kanske helst en kompis till henne. Hon säljes ej som första iller!
Jag trodde aldrig att jag skulle behöva skriva dethär. …
http://iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=e71a8c6f-3e49-4bf5-9d12-7d224d3bc388 - en tråd med en massa bilder på henne.
Jag lider med dig! För 14 år sedan när jag var tvungen att byta studentlägenhet råkade jag ut för samma sak. Det var bostadsbrist och jag var mitt uppe i en utbildning och kontraktet på min andrahands trea gick ut. De enda lägenheter som fanns var små rum med pentry där man inte fick ha djur alls. Min illergrabb Merlin var van vid 112 kvm och mådde riktigt dåligt i mina nya 26kvm. Han bodde hos mig någon månad innan vi blev upptäckta. Jag fick hot om vräkning om han inte flyttade och inga andra rum/ lägenheter fanns. Jag var tvungen att omplacera honom. Men han hamnade i en familj i Malmö till slut där en annan iller, Bamse, redan fanns. Han fick det väldigt bra! Jag var och hälsade på honom en gång och han var lycklig!
Önskar dig lycka till vad som än händer!
Fössesten… Hon är ju toklik min Irma…
Söt!!
#3 oj vad tråkigt att du behövde lämna bort din vän. Men vad tur att han har det bra nu då! :)
Vill ni se film på henne så går detta att fixa. Hör av er här på iFokus via medelande.
..fler bilder går även att fixa.
Hon är ju jättefin!
Jag tror att du svarade på mitt inlägg alldeles nyss, men jag kunde inte låta bli att fastna för eran "bakgrund" och bara skriva en lite kort kommentar.
Den tjejen som jag förhoppningsvis hade fått köpa en iller ifrån har inte hört av sig på ett par dagar och jag sitter just nu och håller tummarna krampaktigt för att inte hon ska "glömma bort mig" (vilket har hänt förr).
Så jag tänkte mest säga det här köpet inte blir av så finns det ett jättefint illerhem hos oss i Borås. Och även om jag är den totala nybörjaren (förutom mina otaliga gånger som illervakt) så tror jag att vi är alldeles utmärkta illerägare.
Så..Om du inte har något emot det så hör jag säkerligen av mig igen ang. detta :)
#13 Är du medveten om att vi finns i Stockholm?
(Hon säljs inte till personer under 18 år om inte föräldrar godkänner. )
Inte för än nu, men det är inget problem.
Vi har körkort och tillgång till bil (dvs. både jag och sambon är över 18 =) )
#15 Vad händer med illern om ni vill skaffa barn? följer hon med om ni ska flytta? Om ni vill ha hund, vad gör ni då? Du är medveten om att illrar lever i ca 5-10 år?
Jag är högs medveten om detta.
Om/när flytt blir aktuellt får man helt enkelt utgå från sin situation, tillåter inte fastighetsägaren på det nya stället djur/illrar så flyttar vi helt enkelt inte dit. Man får anpassa sig, och eftersom en iller räknas som vilken familjemedlem som helst kommer vi aldrig att ta ett beslut som innebär att vi lämnar henne bakom oss.
Jag börjar svaret på nästa fråga exakt likadant. Om/när det bli aktuellt att skaffa barn är detta naturligtvis något som kommer att påverka. Tiden kommer att bli mer begränsad än förr och man måste verkligen se till att ta sig tid för sin iller.
Vi har goda vänner som har två små barn och tre illrar vilket har fungerat galant. Illrarna har aldrig visat ett enda ont tecken emot barnen samtidigt som föräldrarna är väldigt noga med att barnen inte får bära illrarna eller umgås med dem ensamma. Men detta beror inte på att de är rädda för att illrarna skall göra något dumt utan snarare att mindre barn kan vara ganska hårhänta och de vill helt enkelt inte utsätta illrarna för detta.
Jag antar att vi skulle göra på exakt samma sätt då jag inte tror att det är något problem att ha illrar och barn tillsammans (under övervakade former för båda individernas bästa).
Hund är inte aktuellt för oss då vi studerar och har högst opassande tider för att vara hundägare. Dessutom kommer vi efter studierna börja jobba på en gång och hundsituationen ser likadan ut där.
Så ligger det till- finns det något annat du undrar är det bara att fråga och tycker du inte att vi är perfekta hemmet för din iller så är det bara att säga till =)
#17 Det låter bra, har du funderat på att skaffa en till iller efter kommande? Jag vet inte hur Hulda är mot andra men det skulle vara kul för henne eftersom at ni båda pluggar nu?
Den tanken har slagit mig.
Om vi skulle hitta en iller som Hulda kommer överens med och vice versa skulle vi absolut inte tvka på att skaffa en till!! :
finns hon kvar i så fall vi jag ha henne
#20 Är du intresserad bör du nog berätta om digsjälv. Lämnar tyvär inte bort henne till vemsomhelst.
Skicka ett medelande till mig.
har skickat ett medelande hoppas du har fått det
Hulda kommer att få ett toppen hem hos Mandariiin. Denna annonsen är inte längre aktuell.

Kan tillägga en sak bara. att hon kan vara från en farmare även fasst hon är bra på lådan, min Miilo är 100% på lådan och har alltid vare och kommer fårn en såkallad farmare =)

åh, ska bli så skoj att ha en liten illerfamilj med tre stycken
håller tummarna för att det inte ska ta allt för lång tid för hulda och lyssa att komma överens bara… brukar alltid bli lite tjaffs mellan lyssa och alla. hon är snabb med att försöka visa att det är hon som bestämmer, det är hennes hem, och jag är hennes "mamma" haha. men det brukar gå bra till slut.
#25 Hon följde efter mig hela dagen i går. Mest i hopp om att få godis. Måste tillägga att hon lyssnar till sitt namn sammt att hon kan; "sitt", "Rulla" och "ring" (när hon går i en ring). Dock måste man visa tydliga handrörelser för att hon ska förstå vad hon ska göra. Annars är hon väldigt arbetsvillig.
#24 Då kan det vara mycket möjligt. Men hon är världens snällaste iller måste jag säga.

Grattis på födelsedagen. Bättre sent än aldrig :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#25 Så är våran hona när det kommer en ny, vi har nyligen skaffat elmer och det gick ganska bra hon vissade direkt vem som bestämer och vem hennes "mamma" och "pappa" är. Han fick inte ens sitta i vårat knä i början. haha

nu har lill-tjejen fått flyttat hem till oss, och än så länge så går det bra. hon är väldigt kelig och gosig och vill gärna vara med och bara mysa på armen.
igår kväll fick hon först träffa Dealen, och det gick bra. då var det faktist hon som var lite "elak" mot honom, och var väldigt klängig och klättrade på honom. Dealen tröttnade till slut, och sa ifrån genom att fräsa till. efter det lugnade hon ner sej.
när hon träffade Lyssa så gick det inte riktigt lika bra, men inte totalt kaos heller. självklart så blev det lite naffs och tjaffs, men inget allvarligt. blev en liten skunkning från lill-tjejen, och lite fräs. men sen gav sej Lyssa, och backade undan.
dom har sovit i samma rum hela natten, utan bråk! det blev väl bara lite kaos när sambon försökte rensa bajs lådan, samtidigt som Lyssa och lill-tjejen blev nödiga. slutade med att Lyssa satt sej i lådan tillsammans med bajs spaden som städade, och den andra illern hamnade på golvet. hehe.
jag tror att detta kommer att funka bra till slut, så fort de har vant sej med varandra 

Det låter som dom kommer komma bra överens=)
Grattis till er nya familjemedlem mandariiin!

Grattis till tillskottet mandariiin och vad skönt att denna omplacering fick ett nytt och bra hem så fort=)
Vad roligt att det gick så fort, och att det verkar så lovande på en gång mellan Hulda och de andra! Grattis mandariin, isabelle och framförallt Hulda =)
Paulina
Jag är så himmla glad att hon kommit till ett hem som verkligen bryr sig! Tack Mandariiin :) Och pussa Hulda från mig!
Vad kul att Hulda har fått ett nytt hem. =)
Vill du jag ska låsa tråden?
madde // medarbetare
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#34 Det kan du göra eftersom att tråden inte längre är aktuell.

hon har varit med ute på promenad idag, och verkade överlycklig. hehe. hon komme rnog ha det väldigt bra här hemma. hon och Lyssa är mest på det stadiet att dom undviker varandra just nu, men det är inget bråk. så otroligt skönt… kommer nog inte ta lång tid tills dom springer runt och busar ihop. 
Då låser jag tråden nu.
Mvh Madde // Medarbetare
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.