Har fått hem Elmer nu :D
Ja idag så fick vi hem världens underbaraste iller kille.
Men mercedez tycker han är lite jobbig då han är väldigt sugen på att para sig med henne.
Kan det störa henne på något sätt att han är könsmogen eller ger det med sig efter ett tag?
Mercedez är ju kastrerad men han är på henne iallafall.
Funderade på om man kan göra något åt hans Könsmogen het :P
Alltså annat en att kastrera honom då han inte har varit könsmogen så länge och man helst ska vänta så länge man kan,
Några tips=)
Bilder på honom kommer lite senare:D
Suprelorin.
Är han på väg in i brunst kan du vänta dig att han kommer fortsätta släpa runt på henne. Att vänta (ev separera dem under tiden om det blir för mycket) och kastrera, hålla honom okastrerad eller göra en kemisk kastration är väl de som finns att välja mellan idag.
Grattis till illern!
Paulina
Är det inte t.o.m. så att han kan våldta henne och därmed riskera att skada henne? Har för mig det stod nått sånt i nån annan tråd här inne angående kastrerade honor och brunstiga hannar.
Rätta mig om jag har fel.
Vil bare si gratulerer med Elmer
Om han er på Mercedez, bør du holde dem fra hverandre så lenge han er brunstig. Etter eventuelt kastrering/suprelorin, kan du la dem være sammen igjen. Lykke til videre, med sammenføring og alt.

#3 har oxå hört det där om våldtäckt med mera.
#0 bästa är nog att kastrera då ett brunstbeteende kan pågå i månader.
Tack, Han är väldigt på och hon springer iväg och sätter sig i vårat knä, Så vi särade på dom och hon är lugn men Elmer är väldigt envis och ska in till henne.
Så det blir knäcka nötterna på honom när vi får pengar den sista:P

#6 AJ!!! jag tycker det låter nog elakt att kastrera stackarna och ta kulorna, men att säga knäcka nötterna lät mer hemskt =P
#7 hehe aa, Får iallafall hoppas att det blir bättre mellan dom då=)
Om man inte vill "knäcka" några nötter utan ha en komplett iller kan man alltid prova hormoimplantat. (Suprelorin)
Nackdelarna är väl att det är lite oprövat på iller så man inte riktigt känner alla biverkningar, samt att man måste förnya det då det bara varar i 1-2 år.
Fördelen ska vara att risken för binjurecancer minskar. Medlet används även för behandling av binjuretumörer som av en eller annan anledning inte går att operera.
#9 Studierna som gjorts hittills har inte kunnat påvisa några negativa biverkningar, men som sagt, preparatet är för nytt än så länge. En studie gjord 2008 påvisade minskat sexuellt aggressivt beteende och ökat lekbeteende vid användning av suprelorin. Det har även gjorts studier som påvisar en korrelationen mellan kirurgisk kastration och binjuresjukdomar. Och att man sen kan behandla binjureproblem med suprelorin gör ju att kastrera med det är win-win ;)
#10 Jodå jag har läst studien du nämner samrt en del annat i samband med binjuretumörer och tycker själv det ser otroligt positivt ut, men jag tänker inte dra igång en jättediskussion här eftersom det finns delade meningar om detta här på forumet.
Ville bara peka på ett alternativ åt Becka, men beslutet får hon ta själv :-)
#9 jo jag vet vilket du menar, har läst lite om det och skulle även kunna testa att sätta i det på honom istället för att göra en operation på honom, Men där i mot så kostar inplantaten lite mer än en kastrering, ska ringa till vetrinären imorgon och kolla med dom om pris på kastrering och inplantat.
#10 jo jag kan förstå vad du menar med att dte inte är provat m.m. men är beredd på att testa om det inte är för dyrt :P
#12 Här i Falun kostar operation 780:- och implantat 800:- så skillnaden här är inte så stor, förutom det faktum att man måste förnya implantatet med jämna mellanrum.
Tydligen är det själva implantatet som ä så förbaskat dyrt för ingreppet går på kanske 5min inkl. förberedelser. Själva sticket tog nog inte mer än högst 5 sekunder.
#13 implantatet kostar 930 kr för ett två pack. så 475 kr styck… så nog lägger de på lite för själva besöket.
#14 Att de lägger på för besöket betvivlar jag inte det är ju det de lever på, men lite lustigt ändå att en operation med sövning och steril miljö osv. ändå blir en aning billigare.
Det betyder att de tar ca 300:- för ett 5min jobb här i Falun. Det är bra timpenning det. 

det är bättre att kastrera honom. Tänk vilken lugn och snäll och foglig kille du får då =P
Hotar min sambo ibland med det då han är stygg =P
Men jag är också väldigt skeptisk emot inplantat. För en vanlig helig kastrering kan inte gå lika fel som inplantat kan göra.

#16 Varför kan ett implantat gå mer fel än en kastrering? Det involverar ju ingen sövning, operation eller någonting sådant?
Nu slänger jag mig in här och snuvar lite fakta, kan man ha Suprelorin på honor, jag har hitills bara hittat sånna som satt in det i hannar och faktan jag hittade om det utanför denna sajt var att den var för han hundar, skulle gärna vilja sätta in på MissTake och Zira så fort jag kan spec MissTake för hon är inte samma iller över huvutaget, går på högvarv gör hon med.
#18 Jag vet om två honor på rak arm som har det i Sverige, ska väl finnas fler utomlands tänker jag.
Paulina
#19 Vet du vart dom fått satt in sitt Suprelorin för jag snackade med vetrinären idag och jag måste få tala med sånna som satt in på honor och få dom faxa vad bedömningen var som gjorde att det könet fick använda sig av det, inte förens då kommer dom pilla in sånna i brudarna.
Vart vet jag inte, men prata med sarae så får du nog veta =)
Paulina
#16 Läs #10
Oj vad tips:D men det är härligt så man får lite inblick i det där med inplantatet.
Vi har funderat på att testa att sätta i det, det kostar 860kr och kastrering kostar 710kr så vet inte om det är bättre att kastrera honom,
# 10 Testerna är alltså gjorda på iller?
För som jag har förstått det så är det samma chip som sätts på hundar och är det då avsätt för hund så borde det då inte vara för mkt för en iller?
Hur fungerar egentligen chippet? Är det hormoner i det?
Sara
#24 Ja testerna är gjorda på iller. Kolla min tråd här och länken i det allra första inlägget.
Det är ett hormon som hjärnan normalt utsöndrar för att styra utsöndringen av könshormon. Det man i princip gör är att lura illerns kropp att det konstant är höst och därför behövs inga brunst-hormon.
På hund håller implantatet 6månader medan på iller håller det 1-2 år. Detta för att illern naturligtvis är mindre men också för att illerns brunst är så pass styrd till en viss period av året och utsöndringen från implantatet styrs av hormonhalterna i blodet. Åtminstone är det det jag fått lära mig.
#25 jag har fått höra det jag med, snackade med våran vett här och hon berättade likadant som du gjorde nu hehe:D hos oss i eskilstuna är det 3illrar som har det inplantatet och det är bara honor, Ena har haft det i nästan 2år nu och har precis börjat gå i brunst så ¨hennes ägare skulle sätta i ett nytt på henne. Hon berättade att det hade gått bra ända från första dagen,
Så är lite sugen på att testa det men det är ju så j*vla dyrt:P