Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 1081 ggr
skrollan
0

Vilket sätt att avliva djuret

Pratade med en person om just att behöva ta ett stackars djur till vetrinären som är rädd varenda gång man åker dit, som sagt, alla djur känner på sig sådant.
Personen tyckte det var bättre att skjuta djuret själv.
Att släppa ut ex katten så den får springa och allt är som innan och sedan skjuta (usch låter så hemskt!)
Jag är typ chockad eller vad jag ska säga, tycker att det är så fruktansvärt att behöva tänka på att åka till vetrinären, obducera och allt det där. Varför lever inte våra illrar i typ 15 år som katter.

Aviendha
0

Det finns ju regler för hur man får avliva djur.. Jag skulle föredra att få hem en distriktsveterinär för att avliva djuret om det är möjligt. Med skjutvapen kan man missa och skadeskjuta det.

Stoppa i plastpåse och slå i väggen är bara idiotiskt.

NinaogRaKKerUngene
0

Om det skulle være ekstra akutt, slik at det virkelig haster med å få avsluttet lidelsene, er jeg beredt på å måtte avlive selv. Det er mer traumatisk for meg enn ildern, om jeg blir nødt til å ta i bruk øksa. Heller det enn å pine ildern gjennom voldsomme smerter den timen vi bruker til dyrlegen.

Hvordan man avliver kommer helt ann på situasjonen. Om en av hundene våre skulle skade seg alvorlig på jakt, langt fra sivilisasjonen, er jeg forberedt på å måtte skyte den.

Om dyret ikke lider, og det er veldig akutt, er det jo selvfølgelig å foretrekke at dyrlegen gjør det, enten hjemme eller på kontoret.

skrollan
0

tillägga att detta var en ägare, tror dem har annorlunda syn på detta, eller jag vet inte, tror bara det.
Skadeskjuta är verkligen hemskt! Känns som att en liten iller skulle gå i tusen bitar av ett stort skott :'(

Qviq
0

Har en arbetskompis som skjuter ihjäl katter och hundar mot en hundring. Han använder sån där som man använder när man avlivar grisar och får. Tycker det är hämskt och förut när han bodde i samma hus som jag gör och han var för lat för att orka gå ut i skogen tog han bara katten och skött dem i loftgången och sen ner med katten i en plastpåse. Jag skulle aldrig kunna vara så känslolös och kunna avliva ett djur så och jag skulle aldrig gå med på att avliva mitt djur på det sättet heller.

"Chaos is a friend of mine."

Aviendha
0

#4 Bultpistol? Det räknas bara som bedövning faktiskt vid slakt av gris. Själva avlivningen är när man avblodar, dvs skär av halsen och låter blodet rinna ur djuret. Bulten förstör ju stora delar av hjärnan, så djuret faller till marken bedövat, men det räknas nog som levande, även om det med största sannolikhet inte överlever..

Kallecolt
0

När jag var på studiebesök på slakteriet, så avlivade om grisarna genom att söva dom med koldioxid först, sedan avliva dom via avblodning.

VeronicaKahlbäck
0

för mej är det ultimata att alltid  kunna ta hem en veterinär
så mitt djur inte behöver tillbringa sin sista tid på ett sjukhus.
då få rjag även fördelen med att mina andra djur förstår vad som händer och de inte sen behöver leta och funderar över vart djuret tagit vägen.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Aviendha
0

#6 Ja, glömde bort att nämna det, det är nog det absolut vanligaste idag faktiskt. Men jag tänkte att grannen inte hade en koldioxid hemma ;)

ninaeliz
0

#2 Jeg er enig med Nina. Man ma se ann sitasjonen.

Jeg har vært i den situasjonen at jeg har måtte bedt noen kommer hjem til med for å la dyret slippe. Det var den enste løsningen…

Når dyret er i sterke smerter, så reiser ikke jeg til veterinær..Da er det bedre at dyret får dø i hjemmlige omgivelser…

NinaogRaKKerUngene
0

Ja, som jeg skrev er selfølgelig det beste å la en dyrlege avlive. Men i noen tilfeller vil det være tortur for dyret. Jeg løper ikke rundt her hjemme med øksa, eller hagla for den saks skyld, og venter på å få drepe noe.

Men til dere som synes det er så forferdelig. Ja, det er forferdelig å bruke det som en lettvint og billig løsning. MEN om dyret lider, og det er akutt, hva er da mest humant? Å bruke tid på å komme i kontakt med dyrlege, mens dyret har forferdelige smerter? Eller å slå det i hjel selv. Det jeg da mener så ingen missforstår: Ilder avlives kontant om du slår den i hodet med baksiden på øksa, eller hogger hodet av den.

Grusomt å tenke på, og et forferdelig traumatisk minne for eier, men det absolutt mest humane for ildern.

Hvem er viktigst i denne sammenhengen: Dyret eller eier ??

Må bare legge til at jeg selv har slått i hjel hamstere her hjemme. Ingen hyggelig opplevelse, jeg gråt mens jeg gjorde det, og jeg gråt lenge etterpå. Lite hyggelig å tenke på den dag i dag. Men hamsterne som var syke merket ingen ting. De sov i huset sitt, jeg tok dem ut, og slo dem i hjel før de rakk å våkne skikkelig. Mye bedre enn å flytte dem over i reisebur, bære de ut i bilen, kjøre til dyrlegen, bære de inn der, vente på venteværelset, for så å komme inn og vente mens dyrlegen forbereder avlivningen. Synes det blir mye unødvendig stress for en liten hamster.

Aviendha
0

#10 Jag håller med, finns ingen möjlighet att ta sig till veterinär fort för avlivning, och djuret är akut dåligt så skulle jag föredra att låta min mamma skjuta det framför att låta det självdö i väntan på att hinna fram till veterinären. Men det är en sista utväg, kan jag så ska jag givetvis försöka se till att det inte blir så.

Det jag syftade på var en bekant som ledsnade på sina råttor så hon stoppade dem i en påse och dunkade i garageväggen. Det kan jag inte försvara. Dessa djur var friska och hade i mitt tycke kunnat omplacerats, eller åtminstånde tagits till veterinär som fått ge en spruta.

EDIT: Sen bara för att en person kan hantera skjutvapen så betyder det inte att man vet hur man ska skjuta ett djur på bästa sätt. Hörde en sann historia om en polis som skulle försäkra sig om att en påkörd uggla var död så han sköt två skott i huvudet. Fågeln överlevde dock utan en skråma från skotten och vaknade efter att den kvicknat till i en frysbox hos viltvårdarna som fick till uppgift att ta hand om den "döda" kroppen. Men visst finns de de som klarar den uppgiften.

NinaogRaKKerUngene
0

Bare en ting til: Jeg er jeger, men er nok allikevel noe av det mest sentimentale når det gjelder dyr og død. Gråter når jeg kjører forbi grevling, rev ol som ligger i veikanten og er kjørt i hjel. Gråter når ildere dør selv om jeg ikke kjenner hverken ilder eller eier. Gråter når jeg leser om dyr som er reddet fra skogbrann osv. Gråter når jeg tenker på at rådyra fryser eller ikke finner mat osv. Ja, jegere har et annerledes syn på dyr og død, men med det så mener jeg at de fleste jegere er veldig glad i dyra, og respekterer dem.

Når dere snakker om å skyte et kjeledyr, er det ikke slik at man slipper det ut, og skyter det mens det løper. Det er kun noe dere ser for dere i egen fantasi. Er det små dyr, lager man et hull i bakken hvor man plasserer dyret, og skyter det med 100% treffsikkerhet. Større dyr binder man fast, og skyter dem med nakkeskudd. Umulig å skadeskyte for å si det sånn. Selv hadde jeg aldri benyttet denne metoden, om det ikke var virkelig akutt, og hastet å fri dyret fra voldsomme smerter.

Faxlin
0

Jag avlivade alla mina hundar hos veterinär förrut. Men har slutat med det sedan en mycket traumatisk upplevelse för både djuret och mig hos veterinären.
De tre sissta hundaran här hemma har blivit skjutna ute i skogen. De två sissta med mig hos sig, den första tog sambon och följde med.
Jag kan säga att det var den bästa död jag sett hos en hund. Så för hundens skull var det bästa beslutet, sedan att det var jobbigt och orsakade lidande hos mig det är en annan sak. Det är min sak att ta det. Huvudsaken är att djuren inte lider. Det gjorde hunden hos veterinären. Okej, jag vet att det var ett misstag av veterinären som låg bakom. Men det hjälper inte liksom. Det var i alla fall min hund som lider.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

LinLin
0

Här kan ni läsa om avlivning på jordbruksverkets hemsida. På sidan 23 finns en tabell om olika tillvägagångssätt. Fortsätter ni läsa så står det vad de innebär.

Faxlin
0

#14:Tycker det är hemskt att man får stå så långt som två meter ifrån och skjuta en hund och en katt. Hur kan man då vara säker på att det blir ett dödande skott. Usch en sådan jägare som gör så hade jag aldrig låtit avliva mina hundar.

Min jägare han sätter pipan så nära att det inte kan missa. Och hundarna hinner inte märka något. Och jag står precis bredvid. Allt är lungt, tryggt och avslappnat. Min jägare går dessutom och tränar prickskytte, inte bara en sådan som skjuter när det är jakt. Han anser det är lika viktigt att kunna döda djuren i skogen med ett skott direkt så ingen blir våda skjuten och behöver lida. En sann djurvänn i mina ögon.

Audiatur et altera pars

LinLin
0

#15 Såvida du inte använder expanderande kula, då får man stå 25m bort (gäller även iller). (Kul information va?!)

Faxlin
0

#16: Usch det blir bara värre och värre. Och att skjuta små djur känns fel överlag för mig personligen i alla fall. Känns som dessto mindre djur dessto svårare att vara säker på att det verkligen blir smärtfritt. Usch, nej nu lämnar jag den här tråden. Den är lite obehaglig.

Audiatur et altera pars

Bogey
0

#16 Med en sån kula skulle det knappt ens bli skinnet kvar av illern. Det blir som en explosion innifrån. Känns ju lite övermaga faktiskt.

Döden lär i.a.f. vara ögonblicklig ifall man lyckas träffa.

Ingen kritik mot dig LinLin bara en kommentar till upgifterna du skrev.

#17 Är nästan villig att hålla med och då är jag ändå inte särskillt blödig när det gäller slakt, operationer och dyl.

Sara
0

Jag åker till veterinären med mina illrar, de får somna i min famn. Bäst hade naturligtvis hemmiljö varit.

Familjens hund (som var svårt sjuk) sköt en jägare åt oss. Min pappa var där och hunden var trygg och det gick snabbt.

Min häst ville jag avliva i hagen men hade tyvärr inte pengarna för det, så det blev slakteriet. Dessutom ville inte landägaren ha allt blod som blir i hagen.

Sara

ninaeliz
0

Sånn som i mitt tilfelle hadde jeg ikke mulighet til å reise til veterinæren.. ilderen hadde blødd ihjel før jeg hadde kommet halveis…
jeg liker egentlig ikke den stressede situsjonen dyret blir utsatt for når den tas med til veterinær… reiser jo dit allikevel, hvis det er det beste… men jeg synes det er helt greit om noen skyter eller slår ihjel dyret hvis det er det beste løsningen…

Satmaran
0

Om jag får välja, så låter jag hellre min vän jägaren ta mitt djur ur världen, när djuret minst anar det, och slipper vetrinär ångest.

Jag vet att det går fint och hänsynsfullt till i min värld. Inga djur springer, ens en meter… de tittar ut i naturen från deras bur och poff!! Slut!!! Det sista de ser är natur!

skrollan
0

så resonerade personen jag pratade med också.