Klickerträna med Iller.
Igår började jag klicker träningen,
jag fick min klicker av min pojkväns pappa som håller på och tränar mkt med sin hund så jag fick med en liten "bok" om hur man använder den. Först och främst så skulle klickern användas för att förstärka ett beteende.
Vi började med momentet inkallning, det funkade riktigt bra enda tills han var tvungen o gå på låda, efter det så var det visst inget kul längre så jag tror att jag skall testa att köra ännu kortare pass. Men nu lyssnar han helt annorlunda på sitt eget namn o klicker ljudet tycks han redan ha börjat älska förmodligen för att han får lite skinka efter men iaf råkade klicka till när jag skulle ställa om ljudvolymen och då kom han springandes direkt för att han trodde det vankades skinka hehe hur som helst, ett antal omgångar träning så kan han nog komma på inkallning ännu bättre
en sak som iaf jag tyckte var lite kul var att han under träningen när jag kallade på honom bokstavligttalat sprang över katten för att hon låg i vägen för att komma fram till mig och hoppa upp i mitt knä.
klicker skall typ funka så här:
t.ex du kallar på din iller, när den kommer till dig på inkallning så klickar du först och ger den direkt efter klicket något som den tycker är jätte gott. Sedan skall man upprepa samma sak flera gånger och till sist så har illern lärt sig att klicket betyder att man har varit duktig och man får ngt gott om det klickar. Enligt vad jag förstod så kunde man efter att ha tränat extremt länge sluta ge godbitar efter klicken eftersom att de tillslut tycker att klicket i sig är beröm nog.
När illern väl har lärt sig hur klickern funkar (skall fortfarande ge "godis") så kan man lära dem massor av nya trick enligt boken, t.ex att ställa sig på bakbenen och "hälsa" när det kommer folk, rulla runt på kommando, komma på inkallning, ligga stilla på en plats tills illern blir tillsagd att det är okej att leka eller så.
O sen så fick ja höra att om illern t.ex skulle komma på inkallning men stannar en bit ifrån de första gångerna så gör inte det någonting eftersom att man inte kan begära att de skall kunna det direkt, men genom att säga (klicka o ge "godis") att de var på god väg de första gångerna så kommer de med största sannorlikhet komma ännu närmare nästa gång. Men om illern gör helt tokfel så skall man inte bestraffa utan plocka ihop godiset och klickern och gå därifrån. typ "slut på det roliga"

Jag köpte en klicker innan jag köpte Ior. Men jag har inte en aning om vart den är idag. Man kanske skulle införskaffa en ny och träna de små liven lite.

Ja, jag har oxå funderat på det Nettan men aldrig tagit mig i kragen. Kanske är dags nu då 
För det låter ju onekligen som en bra sätt att träna sin iller på =)

Guu va kul! Vart kan man köpa en sån? Djuraffärn?
det är faktiskt jätte kul att träna med klicker, det verkar Dior hålla med om också. så testa ni också :)
ja klickers skall finnas i vanliga djuraffärer enligt vad jag förstår och de skall inte vara särskillt dyra heller. fast den som jag fick av svärfar kostade 265kr fast det var inkl boken om hur man tränar med klicker också :)
en vanlig "basic" klicker kostar ca 35 kr…
Har tränat Buffy lite, då inkallning. å hon e jätte duktig. Men för stitchs del blir det ingen träning tror jag eftersom han e (förlåt Åsa!!)lite väl korkad 

Kanske Skorpan gillar de oxå? Om de ligger i släkten ;) haha
värt att testa i alla fall :)

De ska ja absolut göra!! :)
Intressant tråd du har startat tiiia. =)
Jo var kan man hitta en klicker som inte är allt för dyr??? Den som du nämde Sarae??
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
jag tror att det skall finnas i vanliga djuraffärer där de säljer hundsaker och sånt. såg en klicker för inte alls längesedan som kostade 24kr inne på en liten privat djuraffär.
Tack tiiia för ditt snabba svar. =)

Jag skulle också vilja pröva klickerträning med iller. Men jag saknar än så länge en iller, så det får väl bli ett senare projekt!
Har dock försökt nån enstaka gång med katt och kanin, det gick inte så bra. Hade svårt att hitta nåt godis dom åt med en gång, det funkar ju inte riktigt om de väntar fem minuter efter klicket till de äter godiset…

Jag har också tänkt på det sen jag läste en artikel i "The Ferrets" hur man tränar illrar men klicker. Ska nog också ta mig i kragen och skaffa en sån :)

Men Tiia, vad heter boken, och står det om illrar specifikt i den, eller om djur i allmänhet?
det är en bok om hund och delfinträning egentligen men man gör ju på samma sätt på alla djur :) jag hittar inte boken nu
men den heter typ ngt i stil med "delfin och hundträning med klicker". måste kolla ordentligt om jag hittar den sen :)
jag fick ett häfte på köpet när jag köpte min klicker, men då köpte jag en lite dyrare som kostar typ 64 kr eller något…men häftet var bra, där får man i alla fall grundläggande tips….h,mmmm undrar vart den e ? måste leta lite
Ja leta efter det häftet sarae. Vore intressant och höra vad som står i det. =)

#15: Är det kanske denna boken: http://www.anicare.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=020427

sidan kunde inte visas…

Man får kopiera och klistra in länken. Den funkar inte direkt.
#20: Kan hända att det står fel där man har länkat där du skrivit inlägget. =)
Men det går så bra och klippa och klistra oxå. =)
Hur går det med era klickers, tänkte test-träna lite på Ronja och iris, trots att Iris e lite korkad =)

Addressen verkar stämma men det funkar inte klicka och öppna.
det är den fast det är en annan framsida på min, men det är samma författare o den heter samma sak så det borde vara den 
*Puttar upp tråden*

Nu har jag med börjar klicker träning med Tindra! Kul
Klickerträning fungerar lika bra utan en klicker. Säg bara klick.. Så gör vi när vi klickertränar hästarna i stallet. Det kan nämnligen vara svårt att hålla tyglar, spö och diverse annat i händerna och samtidigt klicka med klickern.
Var på en kurs i beteendepsykologi där vi fick lära oss att det finns 5 inlärningsmetoder och det var dessa:
Positiv förstärkning (något gott kan börja)
Ex: Klicker. Hästen blir belönad när den gör rätt. Att hästen upplever något som "gott" gör att den blir motiverad att göra det igen.
Negativt straff (Något gott kan sluta)
Ex: Hästen är på väg till hagen och har bråttom. Du vänder tillbaka till stallet och hästen går miste om det goda att få vara i hagen. När hästen lugnat sig vänder du tillbaka till hagen osv.
Positivt straff (Något ont kan börja)
Ex: Hästen biter och du slår till den på mulen.
Negativ förstärkning (Något ont kan sluta)
Ex: Du skänklar hästen och när hästen går framåt så ger du eftergift. Skänkeln är ett "ont" som hästen vill komma undan och hästen vet att om han går framåt så slipper han skänkeln (det onda).
Ignorera (Ingenting händer)
Ex: Hästen har ett beteende för att få din uppmärksamhet, du ignorerar hästen och därmed försvinner motivationen för hästen. Beteendet fick ju inte din uppmärksamhet.
Positiv = något börjar
Negativ = något slutar
Förstärkning = Allt som hästen tycker om. Gå till hagen, klappning, foder osv.
Straff = Allt som hästen inte tycker om. Höga röster, slag, gå från kompisarna osv.
Timing = belöna vid rätt tillfälle, alltså genast hästen gör rätt.
Sara
#28 grejen är ju den att man ALDRIG skall bestraffa ett djur under träning. träningen skall vara kul för djuret, men däremot vid uppfostran kan man "bestraffa". iaf min åsikt då. gör djuret inte som det skall eller trilskas så skall man gå därifrån och skita i träningen.
och nej jag vet att det kanske inte är så med hästar, men det är enligt vad jag förstått så med illrar och andra "mindre" djur.
# 29 Alltså det här är de 5 sätten du kan lära ut saker på. Jag rekomenderar inte att slå sitt djur, utan jag ville bara berätta om sätten som finns.
Vissa använder endast positiv förstärkning ex klicker, vissa slår sina djur när de gör fel (positivt straff) vilket varken jag eller de flesta andra rekomenderar. Men vem har aldrig höjt rösten när man blir förbannad eller rädd när hästen hugger/sparkar efter dig?
Jag tror att alla djur svarar bäst för positiv förstärkning. Alltså när den får en belöning. De flesta hästar är supersmarta och i vårt stall är hästarna klickertränade samt NH tränade. Ingen slår sin häst i vårt stall! Vi håller även på att träna hästarna i långa tyglar. Alltså som de gör på spanska ridskolan, fast vi är inte alls så duktiga som de är!! Men det är ett superbra sätt att träna hästen från marken och göra den mer lyhörd.
Summan av kardemumman är att om man vet på vilket sätt man vill träna sitt djur (man kan blanda oxå) så är det lättare att vara konsekvent i sin träning.
Sara

häftigt!

Coolt, detta måste jag testa på min iller, när nu den kommer, men iaf 
#30 är det horsemanship eller? hur gör ni?
# 32 Tränar man "Natural horsemanship" så tränar man med hästen som lärare. Hästen vet redan hur den gör saker, det den måste lära sig är att tyda människans signaler. NH är att träna med det naturliga kroppspråk alla djur har.
Är ni intresserade så kolla www.ellenofstad.com Underbar pedagog och tränare.
I vintras gick jag en kurs i hästhantering från marken och lärde mig hur man enbart genom sin position och blick får hästen att ändra gångart, stanna, förflytta sig åt sidorna, backa, öppna, sluta osv.. Vi hade hästarna i ett grimskaft på en kapson eller i en grimma samt ett dressyrspö för att förstärka våra handrörelser i början. Spöet användes ALDRIG för att nudda hästen.
Alltså från häst tillbaka till iller så är väl illern mer envis än de flesta hästar men de är ju minst lika smarta så visst måste det gå att klickerträna sin iller. Kul om någon berättar hur de lyckats!
Sara

Vi var på klickerkurs med vovven igår. Gick väl sådär….
Men det var kul!
Instruktören berättade att hon med hjälp av klickern lärt några höns att göra tricks!?!
Det tog 2 dagar…
Höns!!! Wow!! Fräckt!
Sara