Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 288 ggr
emoflickan
0

Iller med känsliga öron?

Ngn mer än jag som har en iller med otroligt känsliga öron? Tjabo får inte bara skabb otroligt lätt utan han har superkänsliga öron, alltså han får totalt panik om man bara försöker kika i öronen på honom. Känner mig så elak när det är dags för öronrengöring eftersom han avskyr det mest av allt, jag o Joel får tvångshålla honom o knappt då går det.

Och sen en annan fråga, kan illrar få öroninflammation? Och om ja, vilka symptom ska man titta efter då?

Faxlin
0

Ja, illern kan få öron inflamation. De blir då lite rödaktiga i öronen. Liksom irriterade. De kan också få ökad produktion av öronvax när de är irriterade där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

emoflickan
0

Okej, tack! har inte märkt av ngt rödaktigt men jag håller alltid stor koll på hans öron, det är inte lätt att ha lika stora öron som dumbo :)

sarae
0

hehehe…sååååå stora kan de väl inte vara ;) måste nästan ha bildbevis hihihihi….. Min Stitch avskyr oxå när man pillar i öronen…men matte e förbannat envis så jag vinner i varje fall en 2 kamper av 3 Flört

Nettan
0

Ior fick öroninflammation. Jag märkte att något var fel eftersom han var alldeles kladdig runt hela örats utsida. Han kunde inte gå rakt utan vinglade enormt. Det blev ilfart till Ultuna djurakut där de konstaterade öroninflammation på båda öronen som också hade spruckit på båda.
Till följd av det så har han nedsatt syn på ena ögat eftersom det gick upp till hjärnan på honom också.

Roxanne
0

naaaw, vad gör man åt detta?, finns dte inget medel som motvärkar detta?

Nettan
0

Ior har fått en permanent skada tyvärr. Det går inte att göra något åt. Det tog lång tid för honom att få tillbaka balansen. Han gick väldigt länge på sidan men det gör han inte längre.

När de får en kraftig öroninflammation så är det viktigt att penicillin sätts in direkt och inte får vänta som jag fick. Jag borde ha fått en penicillinspruta på Ultuna men jag fick recept som jag fick hämta när apoteket öppnade dagen efter. Han hade så hög feber den natten att jag var övertygad om att han skulle dö. Han låg på rygg i mitt knä med öppen mun och jag fick droppa ner näringslösning i munnen. Han var så sjuk.

I efterhand så fick jag höra från en annan veterinär att det skulle ha satts in cortison också direkt då detta kunde hindra att han skulle ha fått dessa men.

Det är något jag lärt mig nu. Jag litar inte blint på veterinärer, jag är nu mina veterinärers mardröm.

Faxlin
0

Man ska aldrig lite blint på veterinärer. Det gör inte jag.

Audiatur et altera pars

emoflickan
0

den veterinären jag litar mest på ligger ju i upplands väsby, om det inte är mkt trafik kan vi ta oss dit på kanske 35 min med bil, så om det händer nåt akut är detinte kul :/ och det enda som har helgöppet och nattöppet är ju bagarmossens djurklinik och dom har jag INTE mkt till övers för :/

Men som sagt, jag är ganska stamkund ute hos dom i upplands väsby, borde få klippkort med albin :)

emoflickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sara, här kommet bildbeviset!! ;)

Faxlin
0

haha, han är så söt med sina dumboöron. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#9 haha ja vad gullig haha, men är dom värkligen så stora? :P jag menar, är dom föör stora för att vara iller öron?

Alwyn
0

HAHA! Super söt lilla dumbo! Tindras små nalle-öron är inte i närheten :o)

emoflickan
0

haha tacktack. jo han ser för lustig ut ibland när han verkligen "vecklar" ut dom hehe. kan inte låta bli att skratta åt honom. sen har han ju grym hörsel oxo ;)

Thyne
0

#9 Ohh, vilken underbart söt liten pälsboll du har där! Kan man få se mer bilder på honom? :) Gärna helkroppsbilder!