Vad händer med min bebis? hjälp!
Jag har haft 2 st illrar nu i 4 år snart.. Lilla Nelly fyller 4 i Juni, jag vet att hon börjar bli gammal. Men så gammal är hon väl inte?
Hon börjar bli så smal.. Specielt vid rumpan. Njurarna? Hon har börjat dricka mycke vatten. Och börjar bete sig aggresivt mot mig och min sambo. Hon har aldrig bitit mig, hon har alltid respekterat mig. Men andra biter hon mer än gärna. Men inte min sambo! Aldrig har det hänt..
För någon vecka sedan fick hon tag på en frigolitbit, som vanligt när hon får tag på saker bänder jag upp munnen på henne och tar det ifrån henne. Denna gång gav hon av ett illtjut och bet mig jätte hårt i fingret! Aldrig hänt tidigare. Igår bet hon min sambo i fötterna, när han skulle ta bort henne och fya gick hon till anfall och högg honom hårt i handen! Vad är det som händer??
Hon har fått gumminippran! Hon tar sig upp på min fax och försöker bita bort knapparna! Så här brukar hon inte göra.. Klättra och ha sönder saker är vanligt. Men hon blir helt vild och biter för glatta livet för att hinna få bort dom innan jag kommer.
Jag känner inte igen min bebis längre… Vad är det som händer?? Hjälp mig snälla.. Ska ringa vetrinären imorgon och kolla om dom kan titta på henne. Kolla njurarna och så.. suck.. är så ledsen.. börjar bli rädd för att förlora henne..
Ökad törstighet kan vara ett tecken på insulinom som är vanligt i den åldern. Be veterinären kolla glukosprovet och se till att illern äter sisådär 2 timmar innan besöket.
Stress höjer glukosvärdet så be dem ta detta först.
Sara
Ett djur som är sjukt kan bli aggressivt, det kan röra sig om olika sorters cancer. Jag har varit med om djur som har fått cancer där den satt sig på ställen så att kroppen börjat tillverka testosteron och dom har blivit aggressiva.
Den här frigolit biten, är du säker på att inget finns kvar i magen? att hon han svälja ngt?
Men att hon tjöt kanske hade och göra med att du tog ngt ifrån henne som hon ville behålla själv, antingen gjorde det ont när du bände upp käkarna på henne, eller så blev hon rädd. Att bitas är ibland en ren reflex och inte alltid förknippat med ilska eller dumhet.
finns det något i vardagen som ser annorlunda ut? som ni har ändrat på sista tiden?
Det første jeg tenker når en ilder forandrer oppførsel, er at noe er galt. Vil tro det er noe som plager henne på en eller annen måte. Vi blir jo selv også litt hissige når vi er syke.
Håper dere finner ut av det. Lykke til hos dyrlegen.

Låter som om hon har ont i munnen tycker jag.

Vad är insulinom? Är det farligt? Fick inte tag i vet idag. ska ringa imorgon..
Jag är säker att jag fick ut hela! När hon skrek ramlade den lilla biten ur munnen. Jag tror hon bet mig för hon trodde det var frigoliten. Hon märkte väl själv att hon tappade den.. jag vet inte. Men jag är helt chockad! Jag har tagit grejor i från henne på det sättet många gånger förr..
Tack! Jag hoppas ju att det inte är något galet.. Men det är ett konstigt beteende från hennes sida..
Menar du för att hon skrek när jag bände upp den? Eller för hon vill bita i gummi hela tiden? Kan ju vara så..
Tack för alla förslag! Kommer ni på något mer, Tveka inte att skriva!! Är så orolig.. Jag fortsätter att skriva om hur det går. Vad veterinären säger och så..
#5, insulinom är när dom har en tumör i bukspottkörteln, dvs deras blodsocker är lägre än normalt (kan sägas motsatsen till människors diabetes) jag har/har haft två illrar med detta, det är farligt och det finns inget "bot" vissa opererar men jag har behandlat med kortison (prednisolon) vilket är det vanligaste. Man brukarsäga att en iller lever 6 mån till 1½ år efter dom fått diagnosen, jag har dock undantaget bilbo som fick sin diagnos när han var 2½ och han fyller 6 i sommar, så det finns ju specialla fall.

Idag var vi till veterinären.. Hon höll med om att hon var väldigt smal och det var oroväckande. Så vi tog ett blodprov på min stumpa. Det som oroade mig mest var att hon varken rörde sig eller gav ifrån sig ett ljud.. Hon var typ väck! Och hon som hatar när främande tar i henne.. =(
Dom kollade blodsockervärdet = Normalt
Njurvärdet = Normalt
Levervärdet = Något förhöjt men det var så lite så hon trodde det lika gärna kunde vara Nellys normala värde..
Så dom vet ingenting!! Bara att hon är för smal. Fick någon mjukmat med extra mycket proteiner i framtällt för hundar och katter. Men hon sa hon hade använt det på illrar också, så nu ska jag mata henne med det och hoppas hon går upp i vikt. Blir hon inte bättre, tyckte veterinären att jag skulle låta henne somna in…
Är så fruktansvärt ledsen.. Glad för det inte var insulinom, men ledsen för att jag inte fick veta varför hon blivit så smal, däven och agresiv imellanåt.. suck..
Fler förslag???
Antagligen a/d mat. Det är bra för att få lite extra energi. Trist att de inte hittade något, för då hade man ju kunnat göra något åt det. Skickade de bara hem utan att rekomendera mer tester eller då? Kan ju vara ett halvt stopp i tarmen kanske, eftersom hon magrat?
Paulina
Hur är hon annars? Lekfull? Äter?
Sara

#7: Testa att avmaska henne.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
…om hon börjat få "gumminippran" kanske de vore värt att kolla upp att inget sitter i henne och "skaver" som kan ha orsakat hennes viktnedgång. Röntgen att föredra?

#8 Dom skickade hem mig med "lycka till! Hoppas hon går upp i vikt annars får vi låta henne somna in.." Hon bajsar ju som hon ska.. Så stopp vet jag inte…
#9 Hon äter. Vet inte hur mycke.. Jag har ju alltid mat framme så jag har ju aldrig haft koll på hur mycket och hur ofta hon brukar äta. Men jag har sett henne äta. Och hon vräker i sig den här mjukmaten jag fick. Så det är ju positivt! Leker gör hon inte.. Det var ett par veckor sedan.. Går mycke på upptäcktsfärd och klättrar och har ner saker som vanligt.. Men leker, nej..
#10 Veterinären frågade om jag hade avmaskat henne. Men när jag sa nej så sa hon att man inte bukar göra det. Mina illrar är inomhus jämt, dom tycker det är läskigt att vara ute. Så dom har aldrig ätit något dom kan få mask av.. Tycker du jag ska prova det ändå? Köper man vanligt till katter på apoteket eller finns det specielt för iller?
#11 Jo hon har ju "bitit" på mina gummiknappar på faxen 2 gr. Men aldrig fått dän något! så jag tror inte har något gummi i magen! Men ska jag föreslå röntgen för veterinären ändå? kan man begära det? Söver dom henne då?

i Fredags natt när min sambo kom hem gick hon till anfall igen. Han hann knappt ta av sig skorna fören hon satt i foten på han, när han skulle ta bort henne högg hon honom i händerna! Han kom upp och väckte mig helt förtvivlat och fråga om stelkramp och allt möjligt! Blodet bara rann från båda händerna.. Han börjar bli rädd för henne nu.. När barnen är här måste jag stänga in henne i buren..
Jag vill inte att min familj ska vara rädda för henne! Och jag vill inte stänga in henne.. Det är väl inget liv!! Det är bara jag som vågar ta i henne.. Jag skiter i att hon biter. Jag älskar ju henne.. Är ju min bebis ju..
Ibland kan jag hålla henne jätte länge och vi bara myser.. Helt lungt och inge bitande.. Underbart!! Men ibland räcker det med att jag sticker ner handen eller bara går förbi henne, helt oproviserat och hon går till anfall.. Varför??
Det jag blir förbryllad av är hennes beteende..
Men illrar kan ha "halvstopp" i tarmen. En iller var dålig, de åkte in med honom och gjorde röntgen men hittade inget. Han sket ju som han skulle och allt var bra i tre månader till, så de åkte in igen, och då bestämde de sig för att öppna och kolla och där var en svart sak, antagligen öronpropp som hade legat länge. Antagligen hade denna iller gått med den ända sedan första gången han var dålig.
Nu inte sagt att det måste vara det, bara att det går att ha stopp utan att det påverkar bajset riktigt.
Har man otur kan maskägg kanske spridas in via något, som skosulor osv, men det är ju inte stor risk för det, men kanske kan du testa ändå? Finns en tråd om detta för inte alltförlänge sedan, minns inte alls vilket medel det var just nu. Faxlin kunde det iaf.
Paulina

#12: Äter hon bara torrfoder, du har inte träffat någon katt eller sådant så ska det vara lungt. Ska vara väldigt oflyt om du fått in något till henne. Men testa kan man i alla fall göra i det här läget känns det som.
Du kan köpa Banminth som är för katter. Och så ger du det efter vad som rekomenderas för katt.
Hennes beteende förbryllar mig. När hon var hos veterinären kände de igenom henne ordentligt då?
Jag skulle kräva en kontraströntgen. De ska inte behöva söva henne för det, men ibland måste man. Det beror lite på illern. Jag har stått med och hållt min iller på plats.
Du kan även kräva ultraljud. Det som itne syns på det ena kan synas på det andra. För något låter det helt klart som om hon protesterar mot.
Har ni ändrat något i hennes liv på sissta tiden? Bytt foder? Flyttat? Skaffat något mer djur? Börjat vara borta från henne mer eller något. Det minsta lilla kan ha betydelse.
Har ni bytt tvättmedel, sköljmedel eller något?
Audiatur et altera pars

Banminth..Ok, jag ska prova det. Hon kan inte bli sämre va?
Kontraströntgen och ultraljud.. det ska jag komma ihåg. Ska ringa vetrinären här igen.
Ja, vi har en katt från örebro katthem hemma hos oss, som jourhem. Så det är ju nytt för två månader sen. Men dom går ju bra ihop.. Jag har börjat vara borta mer från henne ja. Har börjat min praktik och är borta ganska mycke. Min sambo har ju börjat ligga ute på jobb så han är bara hemma på helgerna..
Men jag har inte bytt ut något inne hos dom..
Igår spydde hon också.. suck
Antingen mask eller stopp tycker jag som det låter. Både av mask och stopp kan de spy och bli magra.
Sara

Idag åkte jag akut in till roslagstull i stockholm med Nelly. Hon väger nu 0,6kg..
Dom tog blodprov och röntgen.. Röntgen visade inget annat än onormalt mycket gas i tarmen. Blodprovet visade för lite röda blodkroppar vilket betyder att hon kan blöda inombords.. Det visade dåligt levervärde också.. suck..
Så nu ligger hon kvar där över natten och dom ska öppna henne imorgon och kolla om dom hittar felet. Får troligtvis inte hämta henne fören nästa vecka någon gång.. Om hon ens lever då… fan det värsta är att inte veta något! Att inte kunna göra mer för henne! Jag har aldrig varit med om något jobbigare i hela mitt jävla liv.. Vill bara hämta hem henne, NU! *gråter*
Håll ut! Hoppas hoppas att veterinärerna kan göra någonting för din lilla tjej… Jag vet hur det känns men djur blir sjuka, så är det, och vi kan inte alltid rädda dem. Bara se till att vi tar de rätta besluten och ger dem den bästa vård vi kan ge. Sänder dig mina tankar nu när du har det svårt.
Kram!

Jag håller tummarna för er och hoppas att dom hittar något som går att åtgärda!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Vad hemskt! Håller alla tummar och tassar härhemma att de hittar någonting som går att åtgärda!!
Vad tråkigt! Kan inte änns föreställa mig hur du har det just nu. Jag håller tummarna för dig.
Håller tummarna att allt går bra.
Sara

Tack alla ni som läser, ger råd och bara bryr er..
Känns skönt att bara dela med sig av sina tankar.. Jag har ennu inte hört något från nelly. Tänkte ringa snart själv och fråga hur hon mår och vad som händer. Men jag bara gråter och kommer förmodligen inte få fram ett vettigt ord..
Vill tacka alla på Djurkliniken Roslagstull för ert bemötande. Alla har varit jätte trevliga och tagit bra hand om både mig och Nelly. Dom har förstått att jag har varit ledsen och varit super trevliga! På andra veterinär kliniker har jag bara bemött rädsla för mina illrar. När dom skulle undersöka henne, sa jag att hon inte biter mig längre men jag kan inte garantera att hon inte biter er. Ok sa dom och tog henne ändå. Hon till och med kollade Nellys mun utan att be mig hålla i henne! Helt underbara människor! Tack för all hjälp!
#25 Inte ska du gråta, det kommer att ordna sig. Skickar en liten kram.

Usch vad hemskt för dig. Kan inte ens tänka mig hur jobbigt det måste vara att gå där hemma i ovisshet om hur det går med allt.
Sänder en massa kramar och lycka till energi över nätet från mig och vildarna
Audiatur et altera pars
Nej vad trist att du fick åka in med nelly, håller tummarna att det går vägen.
Har du hört något än?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ringde till slut själv på eftermiddagen.. Dom har gjort ultraljud på nelly och tagit nytt blodprov. Proteinvärdet är jätte lågt, levervärdet är jätte dåligt.. På måndag öppnar dom henne och ska se om dom kan hitta felet. Men vet sa att det inte såg bra ut… Så jag ska väl inte hoppas för mycket. Försöker förbereda mig i stället på det värsta.. Men hoppet kommer jag sldrig släppa!!!
Jag fick ta hem henne i dag om jag ville. Men jag valde att hon skulle få stanna där i stället. Hon har dropp och så, så dom ser till att hon får näring. Hon hade bajsat och kissat idag och Inte spytt något. Så det är ju bra!
Jag tyckte det kändes bättre att hon fick stanna där dom har uppsikt över henne och så hon får vila upp sig inför operationen. Här hemma skulle det vara svårt för henne att få vila.. och svårt för mig att få i henne vätska.. Hoppas jag gjorde rätt val bara.. Men jag tror jag höll om henne för sista gången igår.. Det jobbigaste är att inte få vara där med henne..

#29: Men din stackare. Jag kände hur tårarna kom när jag läste: Jag tror jag höll om henne för sista gången igår. Lider så med dig. Försök att inte tappa hoppet. Se det så att du har gjort ett bra val för henne. Hon får vara kvar, får dropp och det ökar hennes chanser att klara operationen. Att hon inte kräkts är också posotivt.
Skickar kramar och jag och vildarna håller alla tassar och tummar för er båda.
Audiatur et altera pars
Åh.. Håller alla tassar, tummar och tår för lillhjärtat ditt! Även jag tror att ditt val att lämna henne där är det bästa, då är hon ju nära hjälp om hon skulle behöva det. *kram*
Paulina

Håller med dig om att Roslagstull är väldigt bra med illrar….
Hoppas verkligen att allt ordnar sig !
Jätte bra att hon är kvar där, tycker jag….
Håller tummar och tassar att allt går bra. Usch jag lider med dig. Vill du prata så är det bara att höra av dig. Kan även komma förbi om du skulle känna för det.
Vi håller alla tassar och tår här hemma för att det ska gå bra för din lilla flicka. Jag lovar att hon är i goda händer på roslagstull!
Styrkekramar

tack för allt!
Ni är helt underbara!
bävar för samtalet jag kommer få imorgon.. hoppas på ett "hon mår fint! kom och hämta henne!" Men jag tror ju inte det.. hon sa ju flera gånger att det inte såg bra ut..
Jag tror jag gjorde det bästa för henne att lämna henne där, men gu vad ensam hon måste känna sig.. skulle vilja vara där! hade det varit här i örebro hade jag setat på kliniken och väntat hela dagen!!
Men vi får se vad dom säger imorgon……
#35 Fy vad jobbigt att bara sitta och vänta på att något ska hända..
Har du hört något hur det har gått?

Igår på morgonen kl 09.00 ringde min vet och sa "Nelly har blivit sämre. Vill du fortfarande operera? Hon kommer kanske inte klara narkosen.." "Jag vill fortafarande operera, gör vad ni kan för henne! Men märker ni att det inte går så låt henne inte vakna igen.. Hon ska inte brhöva ha ont!"
Runt kl 14.00 "Operationen gick bra. Vi hittade något plastliknande föremål i tarmen som kan ha setat fast en längre tid. Vi vet inte.. Hon är vaken men läget är kritiskt! Narkosen har slagit ut neurologsystemet (eller vad hon sa, kommer inte ihåg) Nelly har svårt att röra sig och vet inte var hon är.." (Hoppet kommer sakta tillbaka i mig! Jag tänker: Hon fixar det här!)
Kl 15.53 kom samtalet.. "Nelly har avlidit. Hon orkade inte mer.. Hon somnade in av sig själv…Jag tror inte det var den där plastgrejen hon dog av. Snarare något kroniskt. Men vi vet inte vad som orsakade detta…"
Så jag ringde min svärmor och fråga om hon skulle med. Vi åkte till Stockholm igår i skitvädret och hämtade hem min prinsessa. Dom hade lagt henne i en jätte fin vit kartong formad som en kista, med blommor målade på locket. I låg en mjuk madrass som Nelly låg på. Det var jätte fint! Hon såg ut som hon sov.. Som om hon har det bra nu.. Min lilla skrutta..
Nu ligger hon ute i hos mina föräldrar och vi ska försöka begrava henne på fredag. Snön kunde inte komma olägligare..
#38 Jag beklagar verkligen :( Du gjorde allt du kunde.
Tänker på er…
Beklagar sorgen..
Sara
#38 Jag beklagar sorgen! Tänk vad du har kämpat för din lilla tjej.
Sänder dig mina varmaste tankar.

F-n att det skulle gå så här efter vad du har kämpat för henne. Så ledsen för din skull!!

#38: Din stackare, så orättvist att det gick så illa efter allt du gjort. Men du kan åtminstone känna att du har gjort allt för henne. Precis allt. Att hon inte kunde ha en bättre matte.
Sänder en massa kramar
Audiatur et altera pars
Fy vad trist det är, när alla tänkbara resurser som över huvudtaget står i ens makt inte räcker till! Jag beklagar verkligen din sorg.
Paulina
Vad tråkigt, dom försökte iallafall. Men du får tänka på att hon iaf inte har ont längre.
Beklagar sorgen tina. Usch blir så ledsen när det blir så här. Du kämpade in i det sista. Du gjorde allt för nelly.
Många kramar från mig och mullermaffian.

Tack
tack alla ni som har stöttat mig när jag har haft det svårt!
tack för att ni tänker på mig och min nelly..
Ni är underbara