Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 269 ggr
devilbrud
0

Ej avliva cancesjuk iller?

Jo det är så att jag har hört av en kompis till mig att en bekant till honom har en iller som har cancer, det är så illa att den har tappat päls också. Enligt min kompis så är verkar illern frisk, men borde man inte kolla upp hur långt och illa cancern är? Den är ca 4år och kastrerad.

Fundering bara.

Nettan
0

Just en sådan sjukdom med håravfall brukar tyda på binjuresjukdom eller insulinom. Dessa sjukdomar brukar man kunna bromsa lite med mediciner. Vissa kan opereras och må bra efteråt. Men de flesta fall (tror jag) leder det till slut till att man måste låta illern somna in.
När det beslutet måste tas är något ägaren och veterinären måste komma överens om. Är det bara pälsavfall och illern mår bra utan att ha ont så tycker jag att man kan låta den leva. Men man kanske behöver tänka lite på att den fryser mer. Men så fort man ser att ett djur lider så bör man nog tänka över ifall det är dags för att den får somna in.

devilbrud
0

Jag har inte själv träffat djuret men min kompis säger att den äter & är pigg. Och jag tycker själv 4år är ingenting & tyvärr vet jag inte sjukdomshistoria och hur den haft det förut.

Nettan
0

Illerns levnadslängd är så olika. Det är inte alls ovanligt att de kastrerade blir sjuka tyvärr. Men så längde den äter och är pigg och vill leka så tror jag inte att det är någon fara.
Jag vet folk som har sjuka illrar här på forumet, med medicin kan man få en bra tid med sin älskling.

devilbrud
0

Okej, tack för svaren! :)

smurfb
0

Det kan ju vara värt kolla upp med veterinär. Binjuretumör kan opereras. Inte av vilklen klåpare som helst till veterinär men de flesta. Annars äre kortison som gäller för att minska cancerns effekter och bromsa upp tumörerna.

Binjuretumör är vanligare på kastrerade hanar och brukar dyka upp vid 3-5år ungefär.

devilbrud
0

Okej, jag ska berätta det för min kompis så får han föra infon vidare till ägaren!

Johannah
0

#1 Håravfall är inte ett symptom på insulinom i sig, men insulinom sprider sig ofta väldigt fort, så har illern insulinom kan det vara så att den har binjuresjukdom också.

#5 Jag tycker att binjuresjudkom verkar vara lika vanligt på honor som hanar. De flesta binjuresjuka illrarna jag känner till är faktiskt honor. Möjligtvis för att det är fler honor som har undersökts.

Johannah
0

Förresten, kan ju berätta om mina två binjuresjuka illrar. :)

Både Blossa och Kira opererades för just binjuresjukdom i somras. Båda två har fått ny päls nu iom pälsbytet, men det får väldigt många binjuresjuka illrar till vintern. Hormonnivåerna går ju ner på vintern. Men oftast så förlorar de päls igen till våren när de får sommarälsen.

Så jag får se hur det går för dem till våren! Jag kommer inte att börja medicinera dem eller operera dem en gång till. Utan insjuknar de igen (vilket många gör) så kommer de få somna in innan de blir riktigt dåliga. Möjligtvis kommer jag att medicinera Kira för insulinomen (vilken hon också är opererad för) om/när den kommer tillbaka.

Ska också tillägga att det är inte alltid binjuresjukdom är just cancer. Därför man numer säger just binjuresjukdom och inte binjuretumör som man sa tidigare. Eller ja, många har slutat säga binjuretumör.

smurfb
0

Opererad för insulinom? Alltså tagit bort tumören i bukspottkörteln?

Johannah
0

Precis.

smurfb
0

Inte många som rekommenderar det framför medicinering. Hur kommer det sig att du valde operation?

Johannah
0

Det var ett självklart val för min del! I synnerhet eftersom hon opererades för binjuresjukdom och hudtumör samtidigt. Varför då inte plocka bort tumören på bukspottkörteln också?

Vilka är det som rekommenderar medicinering framför operation?

Medicinera kan jag göra sen när/om det kommer tillbaka, vilket det ju med största sannolikhet gör. Då har jag ju redan "köpt" en del tid iom operationen. Hoppas du förstår vad jag menar.

Vet dock inte hur jag hade resonerat om det enbart hade varit insulinom, möjligt att jag bara hade medicinerat då. Det har jag inte funderat så djupt över än. Vet inte hur pigg jag är på att medicinera så ofta. Beror ju på hur man kan få i illern medicinen, om det är värt det. Blir det en ständig kamp dagligen är det ju verkligen inte värt det.

Illercafe
0

# 9 Min Stumpan blev opererad för insulinom och jag tror att Torkel Falk rekommenderar det i många fall.  
Mvh
Liselott

smurfb
0

När våran bilbo fick diagnosen insulinom så läste vi rätt många rapporter och hemsidor, framförallt från USA. Många rekommenderade operation, men enligt dom så får nästan alla insulinom tillbaka inom 12 månader. Trodde inte ens man gjorde operationen i sverige men där hade jag fel tydligen Generad. Kanske hade valt annorlunda om veterinären gett oss de uppgifterna. Operation ger ju aningen längre livstid i snitt (ett par månader). Mycket verkar dock vara inviduellt hur bra både operation och medicinering fungerar.

Det har snart gått ett år sen bilbo fick diagnosen och sockervärdet var sist helt perfekt så förhoppningsvis fortsätter det så i många år till (kanske inte troligt men man hoppas ju!!).

Det ska finnas någon annan medicin förutom kortison, någon som minns vad den heter? Stort problem är dock att medicin inte betalas av Agria, och viss medicin kan ju vara jättedyr (inte kortinson som tur är!).  

Hursomhelst, väldigt intressant!