Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 706 ggr
Norrskenets
0

Inlägget jag redigerade mig själv om

Eftersom tråden från Pirjo skulle hållas fri så kopierar jag in det jag råkade hinna skriva i den tråden. Så istället för att förstöra den så lägger jag denna i en ny tråd då jag inte visste vart jag skulle lägga detta inlägg. Vet inte om jag kommer kommentera något då jag har för fullt upp. Plus då vet alla varför jag inte ger mitt medgivande att du lägger upp mailen på illercafe.

---------------------------------------------------------

Vet inte vad jag ska säga, orkar knappt sätta mig in i den här disskutionen men eftersom du nämner mig här inne så ska jag iaf lämna ett inlägg iaf..

Det "muntliga avtalet" är något påhittat från din sida. Skulle det vara ett muntligt avtal så skulle det uppmärksammats och komma överens att det ska fungera som ett muntligt avtal. Jag själv godkänner aldrig ett muntligt avtal då det kan missuppfattas så lätt. Det enda avtal jag godkänner är skriftliga, där kan inget missuppfattas eller vändas och vridas på. Ett avtal ska båda ha varsitt ex av på papper med underskrift från båda.

Sen varför ska jag godkänna något sådant som att du ska lägga upp våra mail, inga får skriva och ha åsikter m.m, det kallar jag verkligen att det är uppgjort att försöka smutskasta mig.  

Hursomhelst så vet jag inte vad jag ska skriva, kan inte beskriva hur besviken jag är. Innan parningen mellan Buddha och Saga fick jag meddelanden om att Buddha har dålig stam och jag gick direkt till dig istället för att gå runt dig och fråga andra. Men fick jämnt till svar att det bara är rykten och jag trodde dig, för vem skulle vilja avla på en sjuk iller?.. Tråkigt nog verkar dessa "Rykten" va sanna och till er som gett mig det infot ber jag så mycket om ursäkt för att jag inte trodde er.

Kommer inte lägga mer energi på detta då man aldrig kommer någon vart, det går bara runt i cirklar av någon konstig anledning..

Har viktigare saker för mig och har verkligen inte tid att sitta här och försvara mig fast jag egentligen ska behöva det men känner att jag blir tvungen att rentvå mig själv.

Det är många här inne som känner mig väl och vet vad som är sant och inte. 

--------------------------------------------------------------

Ni som har Pm:at mig kan maila mig på: oceaneagle1438@hotmail.com Funkar inte att skicka svar på pm, jobbigt nog. Vet inte vad som är fel=(

Pirjo
0

Som sagt, jag har av respekt för att detta är Åsas forum och hon inte vill ha detta här, öppnat en tråd på Illercafe där det här kan fortsätta och jag hoppas verkligen att du också respekterar sajtvärdens önskan att inte ha den här diskussionen på detta forum.

Har bara denna kommentar:

Ber om ursäkt att min kristallkula inte fungerade så jag kunde se in i framtiden. Om du bemödar dig att läsa t ex i dom texter jag lagt upp länkar till så kan du se att HCM inte är en sjukdom som hittas som andra sjukdomar. Inte heller är illern sjuk i ordets rätta bemärkelse så länge sjukdomen inte slagit till ännu. Hur har du tänkt sdig att man då ska veta? Det här är bara löjligt, läs på innan du säger nånting.

Och hur någon annan kan veta mer än jag om linjen bakåt. Obegripligt, med tanke på att det inte finns speciellt många illrar i linjen bakåt och jag har träffat varenda en av dom och vet vad dom dog av - och jag kan rakt av tala om att ingen av dom dog av hjärtproblem.

Ceciliaolucifer
0

Som seriös uppfödare bör man själv söka,leta och granska informationen man får om tilltänkta avelsdjur.  Man är naiv om man tror att en sund avel bygger på en annan uppfödares "hedersord".

Jag tycker inte att du kan beskylla Pirjo, för att du har själv valt att använda en avelshane ifrån henne. Det är trots allt du som har satt dom här valparna till världen OAVSETT vad Buddah har med sig genetiskt.

Vem skulle avla på en sjuk iller? Ja, samma person som själv inte letar och granskar fakta, utan ber andra att göra det åt en.

Hemskt ledsen,.

Sarah
0

Det lustiga är ju att man har hört om hjärtfel i Buddhas linjer länge. Jag är en av dem som mailade till Emma för över ett år sedan. Jag sa att hon borde kolla upp det eftersom det går sådana rykten och att jag har hört dem länge. Jag kan inte på rak arm namnge dem nu då det var länge sedan och jag inte funderat speciellt mycket över det här sen dess. Nämnde då även en viss obduktionsrapport som inte hade med hjärtat att göra. Det VET jag att det inte bara är rykten.

Som ny uppfödare är det lätt att göra många misstag och man vill gärna luta sig mot någon man litar på som har erfarenhet. Emma hade två uppfödare (fler?) som rekomenderade Buddha och jag förstår att man litar på folk med stor erfarenhet i början. Det är svårt att rota själv och det är något man lär sig efter hand. Själv önskar jag att jag hade lutat mig mer mot Paula i början och gjort vissa saker annorlunda.

Satmaran
0

Som vanligt, ger jag mig in i debatten utan att ha fast mark under fötterna ;) 

Visst är det uppfödarens ansvar att kolla upp alla fakta om den tilltänkta pappan, men också pappans ägares ansvar att upplysa om alla ev. fel och defekter som är då hitintills kända.

När alla trackade Emma för att hon tänkte ta en kull, var det jag som stod bakom hennes rygg och sa,… go.. baby… go!!!

Emma valde en erfaren och välrenommerad uppfödare, när det gällde hanen.   Bra, så långt!  Hon följde alla era regler när det gäller kontrakt, vaccinationer, chip… osv. Emma har verkligen gjort allt för att bli accepterad som vad ni kallar "seriös uppfödare"

Ska Emma nu bli uthängd som en dålig uppfödare för att hon fått information 5 i 12 ???  Eller rättare sagt 5 över 12???

Oavsett vad avelskontraktet säger, så är det ju knappast aktuellt nu, eller?

Kan ni inte se Emmas sida av saken? En ung entusiastisk och engagerad tjej, som slår knut på sig själv för att vara alla till lags, livrädd att göra något fel och trampa på någons ömma tår. Hon kämpade så väl för att vara med i Elit-teamet och med denna kämpaanda, så kom hon in ;) Nu raseras allt hon kämpade så starkt för. Otroligt tragiskt för henne att behöva meddela sina valpköpare, att deras valpar, ev. kan bära på en dödlig sjukdom :(

Pirjo, jag gillar dig och det har jag alltid gjort, men du måste låta Emma få tala också. Detta är ju Emmas tråd och där måste hon få säga vad hon har på sitt hjärta utan att någon går in och stryper henne. Har aldrig tidigare sett någon få ett yttrandeförbud på detta sätt än i just det här ämnet. ??

Jag är så van vid att bli uthängd och attackerad, så jag hade faktiskt ingen aning om att jag som person kan välja vad som får lov att skrivas i mina trådar, i så fall ber jag att sajtvärden redigerar bort alla negativa kommentarer om mig överhuvudtaget =)) Fniss!!

Allvar!!! Det finns en del trådar där det så tydligt framgår att det är jag som nämns och ifrågasätts, men de redigeras inte? I denna tråden ska inget få diskuteras alls??? Hur funkar det egentligen???

Bara undrar?

Mvh

Lillan

Sarah
0

Jag tycker att Emma gjort det som kan förväntas. Visst, min åsikt var redan då att det var ett mindre bra val av hanne och det tycker jag nog i år med. Men, inte min sak. Det finns flera som inte gillat mina val heller. Det misstag jag gjorde första gången var större än Emmas val att lita på Pirjo, som är lika lite rekomenderad i vissa kretsar som hon är rekomenderad i andra. Flera av de uppfödare jag har kontakt med hade bara garvat åt mig om jag ville använda Buddha, medan andra hade säkert sagt att det var en fin iller.

Man måste göra ett val om vem man litar på och det kan man inte klandras för efteråt. Kanske kan man klandras för att vara naiv, men inte för att man behöver ett stöd. Vad ska man tro? Ta ferritage som exempel. Vi vill alla tro på vad som står där. Pirjo säger att saker inte är sanna, medan andra säger att de är det. Sen vägrar Pirjo säga vad som är fel, hur ska man då veta vad som är rätt eller fel? Vill man dölja info så går det och då kan inte den bästa infogrävaren hitta det.

Satmaran, vilka är elitteamet??

Satmaran
0

Elit-Teamet… Tja om jag ska beskriva denna företeelse, så är det de som dikterar hur alla ska agera som illerägare, illeruppfödare, hur vi får känna, tycka, vara, tänka. I allehanda trådar skrivs om hur en illeruppfödare ska utforma sina kontrakt… Vilka kontrakt?

Jag har aldrig någonsin skrivit kontrakt på mina valpar, där med är jag en dålig uppfödare!!! Var och en får handla efter eget huvud, jag är ingen puppetmaster som tror att jag kan styra och ställa med de valpar som en gång har lämnat mitt hem. Däremot finns jag där hela tiden som stöd och hjälp för de som behöver mig. Oavsett!!!

Jag är emot chip på illrar, detta är något ni anser är nödvändigt och uppmanar alla att se till så att valparna är chippade! Valfritt, för den nya ägaren anser jag! Själv skulle jag aldrig sätta in främmande föremål i mina djurs kroppar. 

Vaccinerade ska de vara…! Ja visst om man vill in med dem 2 ggr. Mina valpar flyttar hemifrån vid 8 veckor… och oj oj oj, så måste någon från Teamet oja sig över det också.  Valparna ska vaccineras när de är 10 veckor, så det anser jag att köparen kan fixa själv. Därmed kan jag ta ett lägre pris. Urf!!   Fel, fel!!!

Elit-Teamet är de som inte kan låta bli att klanka ner på andra, de som i alla situationer måste ifrågasätta andra illerägares tankar, känslor, görande och låtande. Inte kan låta folk agera efter eget huvud utan måste hävda sig själva som bättre människor och sätta sig över andra.

Elit-Teamet attackerar de stackare som valde att låta sina sjuka illrar somna in i frid istället för att sprätta upp dem, eller medicinera dem. De låter ingen vara ledsen och sörja utan att klampa in och ifrågasätta deras beslut.

Elit- Teamet är de som dikterar vem som är seriösa illerägare/uppfödare och därmed anser sig ha rätt.

Vem har rätten att tala om för alla illerägare hur de ska älska sina familjemedlemmar??????

Mvh

Lillan

UlrikaD
0

Något elit-team känner jag inte till och jag kan inte säga att någon person jag vet om stämmer in på påståenden ovan.

Men däremot håller jag helt klart med om att Emma så få föra sin talan och säga vad hon tycker och tänker. Det är ju bara helt galet att man bara får höra ena sidan av en historia när båda är aktiva här och båda vill berätta.

Faxlin
0

#4: Känner att jag måste gå in och förklara en sak här. Det som gjorde att det här ämnet. Och faktiskt inte bara det här heller. Har fått tillsägelse från mig att skötas privat eller åtminstone inte inne på iller.ifokus är att den tråd som startades förrut var rena pajkastningstråden. Den var inte trevlig för fem öre och den handlade enbart om Pirjo och Emma. Vilket jag tyckte den kunde få fortsätta att handla om. Inget som resten av forumet behövde gotta sig i. För det finns många här inne som gottar sig åt andras gräl och gärna kastar mer ved på brasan med. Därför sade jag i detta fall nej att nu får det vara nog. detta får ni sköta någon annanstans inte inne på mitt forum.

I de trådar där du nämns och ifrågasätts har jag ansett att du varit en med skinn på näsan som kan sätta stopp själv och dessutom ge svar på tal. Dessutom har du aldrig bett mig att plocka bort något. Kanske har detta varit fel av mig. Och då ber jag självklart om ursäkt. Men om du kollar gamla trådar så har jag även låtit bli att redigera dem där det hackas på mig som uppfödare. Så du är inte ensam, även om det säkerligen inte är någon tröst.

Ber igen om ursäkt om jag gjort fel i något ärende vad det gäller dig. Nästa gång skicka mig ett pm så är det lättare för mig att veta hur du tänker och hur du vill ha det.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0

#6: dessa som du beskriver här finns det många av här inne. Tyvärr. det är för mycket pekpinnar och för lite uppmuntran.
Alla uppfödare väljer själv vad som känns rätt för dem. Dock måste man kunna som uppfödare förklara och stå för det man tror på. Sedan kan ingen klandra en uppfödare för att något går fel om man verkligen försökt få allt rätt. 
Det finns så många som sitter här i sina glashus och kastar stenar att man ibland förundras över att inte hela huset ramlar ner i huvudet på dem. Så om det är dessa som kallas eliten, så hoppas jag att jag aldrig någonsin hamnar där. Och om jag ramlar dit någon gång så hoppas jag att någn snabbt kommer och sätter sig på mig så jag fattar vad jag sysslar med.
Jag använder kontrakt, men jag säger för den saken inte att alla måste göra det. Jag använder det för att det är en trygghet för mig och för mina valpköpare. Vad andra väljer är upp till dem.
Jag säljer mina valpar chippade och rekomenderar alla att chippa. Men om andra väljer annat så är det upp till dem.

Jag försöker att uppmuntra de som vill börja avla genom att erbjuda att jag finns här om de vill ha uppbackning och råd. Jag lyssnar och jag gratuelerar och jag lyckönskar. Jag tror på att vi kommer längre med den planerade aveln genom att uppmuntra varandra och vara snälla med varandra än att halshugga folk.
Många är de mail som jag sänder med folk som inte vågar prata med mig här inne. Och jag är övertygad om att det inte beror på att de tycker jag verkar skrämmande på forumet, utan på de som finns här som hellre dömmer än lyssnar på folk.
Sedan har jag hemskt svårt med de som inte kan låta folk sörja sina älskade familjemedlemmar ifred utan måste börja tjaffsa i R-I-P trådar. Sådant gör mig ruskigt illa till mods. Sedan får de personerna ha hur goda avsikter de vill. Men att tjaffsa med någon som förlorat en kär vän, det är inte bara respektlöst det är direkt elakt också.

Audiatur et altera pars

Pirjo
0

Till att börja med, Emma har fått all information som finns mig veteligen om linjen så det kan varken hon eller nån annan (vad ni nu har med detta att göra?) begära. Hon har också fått info vartefter om sånt som hänt bakåt i linjen och med valpar till Buddha.Jag hoppas verkligen artt hon inte nekar till det i alla fall. 

Sarah, jag är fullständigt medveten om att du (och några till) har i ett par års tid tagit det till er uppgift att ta kontakt med folk (t ex valpintresserade och valpköpare och nu då den första och enda "utomstående" jag lånat ut Buddha till) ang mig och mitt. Sen att det mesta av det som sagts har varit totala lögner får ni själva ta ansvar för. Och det mest beklämmande är väl ändå sen att ni fortsatt sprida rykten (som ni själva alltså inte ens vet sanningshalten om och om saker där ni själva inte varit delaktiga) till andra som sen tagit efter och fortsatt att sprida samma lögner. Inte nog med att det varit rena rama smutskastningen, ryktena har också  "förbättrats" i varje led så att dom i vissa fall tagit ganska enorma proportioner - tar ni ansvar för det också? Hur rättfärdigar ni sånt här ens inför er själva?  

"Ryktena" som det talas om vet jag var dom kommer ifrån och med tanke på källan så är varken källan eller själva ryktena (samma personer satte igång en hel massa ruykten om både ditt och datt och om en hel masa folk, och detta trots att dom själva inte hade speciellt rent mjöl i påsen) något jag lagt speciell vikt på och tänker inte göra det heller.

Det är bara märkligt att ingen reagerar på dom "ryktena" och deras innehåll - en hel massa sjukdomar är vad det ryktas om - hur skulle det ens vara möjligt med tanke på att det bara finns några få illrar bakåt på honom och av dom är det på pappans sida bara en. På mammans sida är det såklart hela fyra stycken men problemet där är att dom fyra är alla illrar som både jag och Zarah Göthe träffat och under den tid vi följde dom tills dom dog (tyvärr kunde Zarah inte följa dom hela vägen till död eftersom hon dog bara kort innan dom dog).  Ni måste väl ändå själva inse hur orimliga dessa "rykten" är. Om ni också kikar på födelsedatum på illrarna så står det ganska klart (eftersom dom flesta av er, och inte ens dom som startade ryktena,  under  dom illrarnas livstid inte ens var illerägare, för att inte tala om att vara uppfödare) att det bara handlar om ****snack, elakt förtal och lögner.  Man måste också välja hur mycket man lyssnar på alt snack bakom ryggen på folk, eller hur? Eller bygger ni er egen upfödning och den sjukdomshistorik ni har på era illrar på bara "rykten" - det är i såna fall, i mitt tycke ett märkligt sätt att bygga upp en sanningsenlig sjukdomshistorik. Skulle jag göra likadant så skulle sjukdomshistoriken på vissa av mina illrar (av vilka jag t o m själv fött upp en del) vara minst 3 km lång, med tanke på hur många så gärna talar om att det minsann finns både det ena och det andra t o m under den period som gått sen dessa illrar föddes hemma hos mig. 

Satmaran, jag är otroligt besaviken på att du nu sällar dig till skaran som automatiskt förutsätter att jag är "syndaren". Att den ursprungliga tråden inte skulle fortsätta på det här forumet var ett beslut och en tillsägelse från sajtvärden, och jag ordnade då ett annat ställe (Illercafes forum) där den kunde få fortsätta eftersom Norrskenets verkade vilja ta det på ett forum. Och eftersom jag också insåg att det var lika bra att diskussionen skulle ske "i det öppna" så att det senare inte skulle bli någon "hon sa minsann att xxxxx" vilket bara skulle ha ökat på ryktesspridningen. När sen Norrskenets väljer att envist dra upp samma sa gång på gång på detta forum (mnot sajtvärdens uttryckliga vilja) så anser jag att jag har rätt att säga till om att istället fortsätta diskussionen på annat ställe.

Och en sak till som jag gärna vill att sajtvärden ännu en gång bekräftar. Jag har aldrig bett henne att ta bort inlägg i dom trådar där jag figurerat (och kommer inte att göra det heller) förutom just nu i en annan tråd där jag bad henne att flytta inlägg til en annan lämpligare tråd (där jag sen också besvarade dessa inlägg) och då radera inläggen i den tråd där dom ursprungligen skrivits. Har det annars tagits bort inlägg så har det inte varit på min begäran!

FerretCrow
0

Nu har jag bara skummläst inläggen här då jag har lite brottom. och först och främst så okej alla uppfödare har någon gång gjort fel, så okej emmas fel av hane kanske vart lite knasigt men hon var helt ny och litade på hanens ägare och dom andra uppfödarna som rekommenderade honom då dom hade stor och lång erfarenhet. och nästa direkt efter att valparna kommigt till världen vände dessa henne ryggen. så jag tror att det är det som hon är mest besviken och ledsen över. Även jag var en av dom som berättade om buddhas fel för emma för ett år sedan. Kan säga att vi blev så ovänner att det tog nästan ett år innan vi pratadeoch umgicks riktigt igen efter alla år som vänner i det riktiga livet. För ett tag sedan kom emma till mig och bad om ursäkt för att hon blivigt så arg på mig men nu har hon fått det svart på vitt och mår nog dåligt över att hon inte trodde på alla som sa detta till henne. Tyvärr kan inget göras ogjort.

elit-teamet är för mig inget dåligt alls. Det tycker jag är Sarah, sarae, Satmaran medflera. och för mig är dom personerna jag anser har en illerkunskap som är värd guld i mina ögon och som jag vet jag kan vända mig till och lita på. som texempel jag och sarae pratade om på msn för ett tag sedan. bara för att man inte har samma åsikter kan man ändå hjälpa varandra istället för att vända ryggen med mera. Sarae är den som hjälpt mig mest på denna sida och garanterat är det mycket av mina åsikter hon inte gillar och lite som jag kanske inte tycker samma som henne men ändå kan vi prata och hjälpa varandra snällt och trevligt.

Åter till emma, jag har haft kontakt med henne dagligen nu i några dagar och jag har hört hur dåligt hon mår ågrund av detta med att behöva meddela sina valp köpare om att valparna kan vara sjuka och att hon blivigt väldigt sviken av pirjo och alla andra som rekommenderade denna hane. Varför ska ni vända henne ryggen det är det jag inte förstår?

som sagt lite slarvigt skrivet nu hoppas ni förstår. men ha det bra kommer att vara bortrest över helgen så jag vet ej hur mycket jag kan komma in här och skriva men är det något ni undrar får ni gärna skicka ett pm. ska till emma idag och försöka muntra upp henne.

sköt om er alla =)

Faxlin
0

#10: Jag kan självklart intyga att det inte tagits bort något ur någon tråd av anledning att du bett eller sagt till mig om detta.

Inget jag har plockat bort har varit på Pirjos begäran. När jag tagit bort något har det varit mitt beslut att göra det.
Överlag gäller det. Det är mitt beslut om något tas bort. Många är de som pmar mig och ber mig plocka bort än det ena än det andra. Det är fritt fram att pma mig och be mog men det är inte säkert man får igenom det. För att jag ska överväga att ta bort något måste man ha starka skäl för detta. Och skäl finns det lika många som pm. Inte alla på långa vägar, inte ens hälften på långa vägar får sin förfrågan hörsammad.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

Pirjo
0

#11 Och återigen, vad hade du för egen kunskap om några fel? Eller var det bara "rykten" somn du förde vidare?

FerretCrow
0

#13 jag jag har ännu inte gjort några fel som uppfödare då jag inte tagit min första kull ännu men jag lär säkert göra något fel i framtiden precis som alla andra. antingen gör man ett litet fel eller ett stort men det jag ville få fram är att alla kan göra ett fel hellst om dom är helt ny på banan. Jag hörde rykterna och började kolla upp detta åt emma och det visade sig att flera olika personer sa exakt samma sak och då hade dessa personer inget emot dig alls och dom kände inte heller varandra. och det jag fått fram och hört berättade jag för emma så hon själv kunde kolla upp och det kollade hon med dig men svaret hon fick vara bara typ: äh det är rykten sedan svarade du inte mer.

Pirjo
0

#14 Vad skulle jag ha svarat då? Det du fört fram är alltså rena rykten som fortplantats och förstorats (varje led har lagt till något har jag sett - det ursprungliga ryktet som startades handlade om en enda iller och det hade ingenting med hjärtsjukdom att göra) genom leden genom vissa personers försorg. Nu hör jag riktigt hur en del kommer med att jag försökt "hemlighålla" information, "det har vi hört" -  återigen, hur mycket av det ni säger är egenupplevt som ni kan stå för och hur mycket är bara sånt som "xx sa att…"? Var och en av mina valpköpare har alltid fått en stamtavla så någon stam, såsom det ryktas om, har aldrig "hemlighållits". Ända sen jag började ge ut sjukdomshistorik så har allt jag fått reda på, skrivits in där och historiken getts ut till valpköparna. Och det vet dom flesta ryktesspridarna eftersom dom har kontaktat mina valpköpare och begärt ut kopior på det jag gett ut. Att dom sen sagt till valpköparna att historiken är fel och att jag ljugit ("det fattas nämligen xxxxxxxx") får dom själva stå för.

Och, som sagt, att 13 personer säger samma sak eftersom dom alla "hört" samma rykten är inte speciellt  förvånande tycker jag - och du är då den 14e som sällat dig till skaran och nu fortsätter att sprida "fakta" som du själv inte har någon egen kännedom om - det är såhär rykten sprids och till slut blir större och större. Jag hoppas verkligen att du nu inte själv lagt till ytterligare något nytt och påhittat till "ryktet".

FerretCrow
0

#15 nej jag har inte tillagt något alls. jag har kollat upp rykterna jag hört och det vet emma oxå. jag hade inget emot dig alls innan detta uppstod.

[Allegori]
0

#14  Allmänt hållet: Ett rykte är inte sant bara för att ett flertal personer kan leverera samma rykte, det är källan som är det viktiga i alla lägen. Men man har alltid valet att lita på det som sägs, även om man inte har en säker källa. Däremot är det svårt att föra fram ett rykte som bevis emot någon. Ryktets bevisvärde är obefintligt. "Tomten finns, det säger mamma" är ett exempel på något som saknar bevisvärde, orden "tomten" och "mamma" kan bytas mot vad som helst.

Fortfarande allmänt hållet vill jag säga att man alltid tar en risk när man köper, säljer eller avlar på ett djur. Var och en är medveten om den risken, och därigenom får man stå sitt kast och göra det bästa av situationen.
Den stora viljan att hålla någon annan ansvarig för det som sker bygger givetvis på någon form av överlevnadsinstinkt, men man är ändå alltid själv ansvarig för det man gör och risken för ett djur övergår vid köpet.

Med detta sagt, sluta bråka nu! Det som har skett har skett, om det var fel så var det men därom tycks åsikterna minst sagt delade. Försök tro på det ni gör och erkänn misstagen så kan ni sammarbeta er fram till bra resultat. Eller åtminstone acceptera att andra tycker annorlunda utan att för den sakens skull anklaga någon för att ha gjort fel, ljugit eller i övrigt uppträtt svekfullt.

Tack för ordet!

Pirjo
0

#16 Jasså - du har själv sagt att det är OK att snacka skit om uppfödare som inte svarar på dina mail (och det finns tydligt på ett forum) och jag är ju en som inte svarat på vissa av dina mail.

FerretCrow
0

#17 som sagt har kollat upp fakta och emma har fått reda på allt jag vet. jag kommer aldrig ha med dessa uppfödare att göra så mig kvittar det helt. det jag vet om pirjos buddah har emma fått veta sen är det upp till henne vad hon gör med det som sagt.

Sarah
0

Sarah, jag är fullständigt medveten om att du (och några till) har i ett par års tid tagit det till er uppgift att ta kontakt med folk (t ex valpintresserade och valpköpare och nu då den första och enda "utomstående" jag lånat ut Buddha till) ang mig och mitt.

Nejdå Pirjo här har du fel, igen. Det är inte mitt mål i livet att kontakta folk om dig. Jag har aldrig någonsin kontaktat en valpköpare eller valpintresserad till dig, varför skulle jag? Däremot har jag sagt att jag tror att dina kullar från förra året är riktigt bra om någon frågat. En av dina valpköpare från förra året vände sig till mig då den de skulle köpt av dig blev skadad. Det var inte på grund av någon propaganda från min sida. Du ska dessutom vara glad att hon inte köpte då jag fick tillbaka valpen efter fyra dager. Killen ställde ett ultimatum.

Men att jag kontaktade Emma står jag för, för att jag tyckte att hon skulle kolla upp ryktena. Det hade ingenting med dig personligen att göra. Mig veteligen var du inte här på forumet den tiden och jag hade ingen som helst personlig åsikt om dig, annat än att jag hade fått hjälp av dig då jag köpte min första iller. Att du och mina vänner inte kom överens hade ingenting med mig att göra. Ingen av dem ägnade sig heller åt att ringa runt till de som ville köpa valp av dig. De slutade vara aktiva innom illervärlden för länge sedan och har oxå bättre saker för sig. Du är paranoid. Jag har viktigare saker i mitt liv att göra än att bedriva kampanj mot dig. Jag säger emot dina påståenden där jag tycker att de är fel och då då jag anser att du beter dig illa, sen släpper jag det.

#6 Jag har velat ha fram diskussioner om vad som kan anses som seriöst eller inte. Vad man tillsammans kan göras för att illerstammen ska bli bättre. Du verkar inte vara intresserad och jag står för att jag anser det beteendet vara oseriöst. Inget sagt om dig som person, utan endast det agerandet. Du måste kunna skilja på person och agerande, de kan vara olika saker. Du är säkert en underbar person.

Pirjo
0

#20 Nåja, det är inte precis vad dom valpköpare och intresserade ,som påtalat detta, säger. Pga det har jag också i vissa fall faktiskt rakt av sagt till folk att köper dom från mig så finns risk för att dom blir kontaktade (utan att nämna några namn). Ocjuh faktiskt så har en del av dom blivit kontaktade också och man talat om en hel del så att säga "godsaker". Som tur är så är en del av mina valpköpsare t ex blivit personliga vänner där vänskapen hållit t o m efter att illern gått bort och det är en del av dom som talat om för mig vad som pågått eftersom dom själva blivit kontaktade. Så kalla mig inte för paranoid - det uttrycket vet vi båda var det kommer ifrån, eller hur? Så stora och meningsfyllda ord ska du nog inte ta i din mun eller beskylla andra för att vara.

Och återigen dras "vännerna" upp - det verkar som att du och en del andra lever i det förgångna och bara inte kan sluta med att dra upp gammalt skräp! Ändå är det mig ni beskyller för att göra det! Och när det gäller det så är det bara att kika in i vissa trådar både på det här forumet och på Illercafes forum. Kom igen nu, ta och släpp "vännerna" från gamla tider och det som hände då (och som du själv inte var delaktig i utan bara hört talas om av "vännerna") och gå efter vad som händer nu och idag och sånt som du själv är delaktig i och stå för att du varit med om och alltså också med säkerhet vet hur allt gått till. 

Ja, jag vet vilken valpköpare du talar om och jag var glad att bli av med henne redan innan hon vänbde sig till dig eftersom jag fått känslan att nåt var fel. Så henne fick du mer än gärna "slit med hälsan" - att det sen gick som det gick med den valpköparen var ju ändå synd.

Vad jag vet så har jag inte sagt nånting om det faktum att folk säger emot mig, eller hur? Var och en får ha sin egen åsikt. Däremot protesterar jag högt och ljudligt när man inte bara säger emot (det accepterar jag) men också gör fula påhopp både på mig personligen och i vissa fall också på min familj och vänner.

cannaydia
0

#11 antar att jag är en av de uppfödare du tänkt på då jag vart en som rekomenderat Buddha och han har än inte sjunkit i mina ögon. Läs hans tråd och bifogande länkar och fundera över det som står så förstår du varför jag står där jag står. Men det var inte det jag ville komma fram till, utan det var att du påstår att de uppfödare Emma varit i kontakt med tidigare vänt henne ryggen och vad jag vet vart ja väl en av de hon hade kontakt med i början?! Jag tycker då inte jag vänt henne ryggen utan mailkontakten rann ut i sanden. *vad nu alla här har med saken att göra egentligen!?* och det krävs två för att dansa tango, även så för att hålla kontakt. Så att påstå det, iaf om mig tycker jag bara är lumpet. Hon är välkomen att ta upp kontakten om hon vill, jag diskuterar gärna med alla uppfödare. sammarbete eller ej, alltid kan man ventilera något.

Johan-
0

Jag har valt att ta min första kull någonsin på Cereza i år, från Satmaran. Jag blev medlem på detta forumet för att få tips och ideer när jag precis hade skaffat Cereza. Men det är allt som oftast tvärtom här inne. Skulle någonting gå fel eller om jag skulle behöva prata om något så kommer jag nog att välja bort att skriva det här iallfall, med risk för ett påhopp. Istället för att folk hjälper till och stöttar när det behövs, så ser väldigt många bara det negativa och väljer att ge en kritik istället för stöd. Tycker det är väldigt synd, för vi är väldigt många illerägare här inne nu och borde kunna dela på Massor av ideer och dela med oss av våra erfarenheter, men jag tror att det är många med mig som faktist undviker att skriva frågor eller funderingar, med risk för att bli attackerade.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tack Åsa för att du försöker få lite ordning och reda här inne:)

FerretCrow
0

#22 men snälla nån finns det inte fler uppfödare tror du som emma pratar med. jag tänker inte utge några namn vet vilka som har vänt henne ryggen och börjat smuttkasta henne för att hon inte följer deras pipa. och om du så känner att du skulle gjort någe fel kan inte jag stå för. jag skrev baar vad jag tror det är som gör henne mest ledsen.

#23 håller med dig helt klart. vet inte ens helt ärligt om jag kommer att gå ut här och berätta ens när jag startar min uppfödning. men som sagt du har kanon stöd av Satmaran det vet jag och sedan så har ju du min msn oxå=)

Faxlin
0

#23: Det är ledsamt att du känner så. Men jag förstår dig. Tyvärr måste jag säga. Och du är inte ensam på långa vägar. Det är knappt så de som har hållit på ett tag vill skriva här längre. det är starka indikationer på att det är riktigt illa här inne. Trist att behöva erkänna, men det känns inte som om man kommer till rätta med det heller.
Jag får fortsätta att försöka och amtidigt ställa upp för folk privat över msn och telefon och mail och pm.
Men jag hoppas att det en dag kan bli skillnad.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

Johan-
0

#24 ja Satmaran stöttar tull 100% och det är jag fruktansvärt tacksam för! Hade jag inte haft henne att vända mig till så hade jag nog inte velat ta någon kull, då många av de frågar jag inte känts bra att ställa här, med risk för att som sagt bli ner tryckt

Sorgligt men sant att alla negativa människor ska få ta över såhär:(

Tusss
0

Är ingen uppfödare eller har ens en suck om hur avel går till. Men jag hoppas att detta löser sig på ett bra sätt, speciellt för Norrskenets.

För det är ju självklart att många gör fel första gången! I allt! Ingen kan lyckas totalt första gången de försöker med något! Man kan bara hoppas att folk har överseende med det och att de som man vänt sig till inte försvinner med sitt stöd..

Verkligen trist detta, att det finns så många människor som pratar skit.. (vänder mig inte till någon speciell, tycker bara rent allmänt att de är trist) Det är något som finns överallt, och det är lika ledsamt varje gång man måste behöva komma i kontakt med dessa personer..

Aviendha
0

Jag förstår till fullo att man inte vill ha påhopp och skitsnack. Absolut. Men sen upplever jag att folk inte kan ta en undran utan att se det som kränkande heller, det blir jag ledsen av. Hur ska vi kunna få någon ordning på något, varesig det är avel, hållning, eller vad som hellst om ingen får undra något öht, fråga om man tänkt på det ena och det tredje utan bara ska stryka alla medhårs?

Jag skriver, och tycker någon att jag skriver något underligt, eller funderar på mina resonemang får de gladeligen ifrågasätta mig. Jag förväntar mig att folk ska göra det, hur ska jag annars kunna lära mig om alla bara säger "oja, gör så, det blir jättebra!"? Sen är det ju upp till mig som person att sålla och bilda mig en egen uppfattning om saken i fråga.

Detta kommer då från mig som är otroligt konflikträdd och väldigt ödmjuk och har svårt att hantera kritik på ett konstruktivt sätt.

PS. Jag försvarar inte påhopp eller skitsnack för den sakens skull.

Sarah
0

Paranoid- karaktiseras av irrationell räddsla och brist på tillit för andra människor.

#21 Vänner då är samma som vänner nu. Igen, du har helt fel.

Pirjo
0

#24 Jag antar att det nu är mig du syftar på då. Och då är det väl lika bra att jag fyller i dom bitar som helt "glömts" bort.

Norrskenets gjorde en väldigt ful sak som jag blev besviken och ledsen över. Jag påtalade för henne vad hon gjort - hon bad om ursäkt och förklarade allt annat förutom just det. Därefter fick jag mail med frågan om varför jag inte svarade på hennes mail. Visst, jag skrev ett ganska korthugget svar, men just då var jag ganska pressad av annat i mitt liv, men jag förklarade också att det tar ett tag för mig att komma över det hon gjort. Hon godtog detta och sa åt mig att det bara var att maila när jag kände mig redo.

När sen livet började bli normalt igen så skickade jag följande mail

-------------------------------------

Hej, Emma!

Förlåt att jag kanske lät tvär förra gången, men jag var faktiskt rätt så pressad just då med allt. Nu har det i alla fall lätat upp lite så att jag beter mnig som en vettig människa (kanske, hehehe!).

Hur är det med dig? Nu när det släppt lite grann så fortsätter vi bara med renoverandet, i början på nästa vecka får jag nästa uppsättning av vägghyllor plus att mina skrivborsdsskivors höjd justeras. När allt väl blir klart så kommer lägenheten att bli så bra, så bra…..och fungera perfekt för mig,ÄNTLIGEN!. Inte nog med det, vi får äntligen ut allt från förrådet och flyttlådorna och slipper leta igenom hela förrådet varje gång man ska ha tag på nåt.  Sen när allt dfet här är klart så är det golvet nästa och kanske alla köksluckor och dörrar i lägenheten *pust*

Hur går det med Rasmus?

Pirjo

---------------------------------------------------

På detta fick jag ett mycket korthugget svar om att Rasmus mådde bra. Därefter hörde jag ingenting mer från Norrskenets på ett bra tagbnda henne ryggen? Jag håller med cannaydia om att det faktiskt krävs två för att hålla kontakt. Senare tog jag kontakt ang Rasmus och vis årsskiftet fick hon också besked om sånt som hänt i linjen under året. Och nu då, jag mailade Norrskenets om det här med Buddha. Och vad som händer då är att det kommer en massa beskyllningar och det utan att Norrskenets ens verkar ha läst dom texter som jag skickat länkar till. 

Jag anser att jag vid ett flertal gånger försökt "öppna dörren" och ge henne en möjlighet att på ett lätt sätt fortsätta kontakten, men jag varken kan eller vill tvinga någon att hålla kontakt om hon nu inte själv vill.

------------------------------------------

Och återigen håller jag med cannaydia - "vad ni  nu egentligen har med detta att göra"

Och jag tycker att så länge folk här på forumet inte vet alla detaljer så kanske ni inte ska vara så snara att döma och utse "den skyldige" jag vägrar i alla fall ta mer s**t för det här.

Faxlin
0

Tror kanske det är dags att folk släpper det här och låter detta vara en sak mellan de parter som det berör. Känns verkligen som om detta har ältats nog här inne i alla fall.
Och det kommer inte ut något av matnyttigt för restrerande medlemmar av detta. Och inte höjjer det trivselfaktorn heller.

Mvh Åsa Faxlin sajtvärd

Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#30 men jag har skrivigt att jag tror att hon känner sig sviken av dig och andra uppfödare så det finns andra än dig. världen är inte bara du. en sak till innan jag lämnar detta är att jag anser att du har ingen andledning att snacka skit om mig till folk i mail eller någonstans bara för att jag skriver här vad jag tror att emma känner. neka ej till detta då jag själv sett mailet irl så inget kan vara tillgjort för att skapa skitryckten om mig…hur kan du förresten veta vem som har all fakta???

cannaydia
0

Kan vi sluta tro och komma med fakta nu? Börjar bli less att det skrivs i gåtor…

#23 jag förstår er fullt ut. som ny uppfödare jag tog min första kull 2005 fick jag knappast någon hjälp av folket på dåvarande forum utan bara skit och beskyllning hur dum jag var. Vilket resulterade att jag gärna håller kontakt med alla nya som går ii uppfödar tankar för man behöver en stöttande hand bakom ryggen om man ska ge sig in i denna värld :-/ Tråkigt för man borde hjälpas åt och inte stjälpa för vi alla vill väl illrarnas bästa och strävar mer elelr mindre åt samma avelsmål? *sätter punkt här då det är en helt annan tråd*

Norrskenets
0

Satmaran Du om någon vet hur  jag mått och gjort m.m . Vet inte vart jag skulle va i livet utan ditt stöd och alla råd. Kommer alltid vända mig till dig och några till här inne om jag behöver råd, stöd eller bara vill snacka=´)

Pirjo:

Jag har inte bett FerretCrow att skriva ut mina kännslor. Hon skriver bara vad hon tror att jag känner och till och med skriver med fet text att hon tror…

Jag vände ut och in på mig själv, ALLT jag kunde komma på för att du skulle förstå men blev inge bättre. Jag hade nästan gett upp hoppet men kom på en sista lösning och det va att jag erbjöd mig att skriva på ett avelsförbudskontrakt. Du verkade inte ett dugg intresserad, du kunde ha svarat att du ska tänka på det eller bara ja det skulle vi kunna. Istället för att ge intrycket att du inte va intresserad av erbjudandet ett dugg. Jag skickade och erbjöd det några gånger utan resultat och då tillslut gav jag upp. Sen flera månader efter att jag hade börjat komma över vårt tjaffs och börjat må bättre så fick jag det där mailet av dig (#30) Som att inget hade hänt. Då kände jag att "varför ska jag glatt möta dig när jag inombords minns tjaffset så starkt". Det är du som bryter mot kontraktet att inte fler än 2 valpar ur kullen går vidare i avel. Alltså får inte 3, 4 eller mer gå vidare men 2 valpar får gå vidare i avel.

Sen. hur kan det bara va rykten när det till och med finns obductionsprotokoll på det?

Jag är besviken att ni vände ryggen direkt fast inget skulle kunna ha skett då jag hade gått till dig om jag funnit en hona för att få ett godkännande från dig att det är en bra matchning. Så jag tycker att du över reagerade när inget ändå aldrig hade kunnat skett. Sen att jag just gjorde ALLT för att göra dig till lags och jag hade då haft kontakt med dig ca. lite mer än ett halvår och Cannydia i ca ett år om inte längre och då ska ni inte kunna lita på mig? Så mitt liv rasade då men har lyckats att krypa upp ur min depression. Ibland svarade jag inte ens satmaran när hon försökte hålla humöret uppe men hade verkligen lust att ge upp allt.

Du är den enda som får mig att må så dåligt att jag bara vill ge upp allt, uppfödningen, ge upp mina illrar ja allt. Sen behöver jag bara diskutera en stund med dig för att få all energi utsugen ur mig. Du är väldigt duktig på att göra slut på "batterierna" måste jag erkänna.

GRATTIS, du har fått mig att må skitdåligt, Duktigt jobbat!

Faxlin Hur ska jag kunna tala privat med Pirjo när varenda mail som jag skriver mellan henne och mig skickas till yttligare personer

Cannydia Skulle gärna vilja fortsätta att ha kontakt med dig men känner att jag inte kommer kunna ha det pga. att precis allt kan skickas till Pirjo. Tex. om jag skulle vilja prata om den blivande kullen eller bara diskutera avel m.m så är jag inte så pigg att det skulle föras vidare till henne och hålla henne uppdaterad för något som inte angår henne.

Jag kommer inte lägga mer energi på detta för jag har allt för viktigare saker för mig än något som ska dras upp hela tiden och allt bara går runt i en cirkel pga. av en person som inte ville lösa problemet men ändå fortsätter tjaffsa. Tycker det är dåligt att du förvrider fakta så det ser ut som jag är den onde.

Faxlin
0

#34: Men Emma då är det din sak att besluta att inte ta det privat om du inte vill. Det är inget jag tvingar dig till. Jag ville bara ha fram att jag tycker det bör vara färdig diskuterat inne på forumet. Jag tror inte du vill ha mer trådar eller fler inlägg i detta heller. Eller har jag fel? Om jag har det så får du gärna upplysa mig om det. Även om det inte kommer ändra min åsikt att jag tycker inte detta passar inne på forumet. Det är inget som tillför forumet något.

Mvh Åsa Faxlin Sajtvärd.

Audiatur et altera pars

Norrskenets
0

#35 Ta det inte så, jag upplyste dig bara att det inte går att ta privat. Nej du har helt rätt, är totalt less på detta och jag mår inte särskillt bra av det heller då jag är väldigt konflikträdd, ja vill helst inte stöta mig med någon, jag sammarbetar och komprimissar hellre men i detta fall har jag inte kunnat det. Jag kommer inte skriva något mer om detta iaf, kommer ändå ingen vart med dessa diskutioner. Så du får låsa tråden eller vad du vill så det blir ett slut nångång.

Inlägget är låst för nya kommentarer