Kemisk kastration, en länk.
Jag tänker inte lägga några åsikter runt detta.
Men eftersom ibland frågas det om vetenskapliga studier kring illrar på det här forumet så tänkte jag bidra med en länk till en artikel jag hittade idag när jag roade mig med att söka på Suprelorin och illrar.
Studien är tydligen gjord i Holland och handlar om Deslorelin's (den aktiva beståndsdelen i Suprelorin) effekt på hannar.
Det tråkiga är att man måste pynta $31.50 för att få läsa hela studien, och den verkar inte titta på långtidseffekterna eller eventuella biverkningar.

ja f*n att allt ska vara på engelska då man e så sjukt dålig på det=( men bra att du delar med dig iaf=)

Va synd att man måste betala för att kunna läsa hela studien=(
Tack för tipset, jag kom åt den, så jag ska sätta mig och läsa denna när jag har lite tid över.
Paulina
#2 Det är väl inte synd? Forskning kostar pengar och det måste man förstå. Är man intresserad så får man väl betala en slant? det är väl inte så konstigt med det?

Jag håller på att läsa artikeln nu och kan rekomendera den till alla som är intresserade.
Jag är klart intresserad, men för snål för att pynta $31 för den. Du får gärna PM:a den 
Sammanfattningen lät i.a.f. intressant, speciellt att de som var kemiskt kastrerarde verkade en aning lekfullare än de opererade. Bogey är en riktig liten sömntuta så att lugna ner honom mera behövs verkligen inte. De enda med honom just nu är att han luktar betydligt mera än tidigare även om han ännu inte luktar direkt illa och att vi konstaterade härom dagen att han inte är riktigt 100% ansiktssäker just nu. Han tog en smakbit av stormattes näsa i förrgår. La upp en bild i en annan tråd.
Jag frågade förresten Falu djursjukhus om kastrering av Bogey idag. De tar 780:- för att kastrera en hane.
Frågade även om Suprelorin, men deras illerexpert hade gått för dagen och skulle inte vara tillbaka förrän på onsdag nästa vecka, så de skulle återkomma då.
_____
Uffe

#6 tja.. abstracten är en rätt bra sammanfattning. Resten av den är ju en vetenskaplig rabbort med siffror och resultat. Det viktigaste står ju faktiskt i sammanfattningen.
Håller helt med HannaM, Ett abstract är hela artikeln sammanfattad. Sen kanske man missar mindre detaljer i deras slutsatser och resultat, men huvuddragen finns ofta i abstract.
Paulina
Vi ska ju inte avla på Bogey så jag tycker Suprelorin låter jätteintressant som kastreringsmetod. Man är ju själv kille och det känns inte helt rätt att ta hans juveler.
Jag har dessutom hittat artiklar om det aktiva ämnet deslorelin som behandling mot "adrenal gland" (binjure) problem där det inte varit möjligt att operera.
En till länk
_____
Uffe

#9 om jag inte missminer mig så användes deslelorin först på iller för att hålla binjuretumörer i schack och sedan har det börjat användas även som kastreringsmetod
#10 Precis, och det finns massor med studier gjorda på det.
Jag tjatar vidare och har fortsatt att söka på deslorelin och "long-term effects" och det finns flera studier på illrar kring detta i samband med binjure-problem.
De verkar som de medicinska effekterna är väldigt positiva och biverkningarna är få och lindriga, så hittar jag inget monumetalt negativt i samband med kemisk kastrering och Deslorelin/Suprelorin kommer jag nog att proppsa på Suprelorin-kastreing av Bogey nästa gång jag pratar med vetten i Falun.
I vart fall får han behålla juvelerna ett år till.
Nåra länkar till vad jag hittat:
_____
Uffe

#11 har haft kontakt med en dam i usa som haft suplelorinimplantat på sin binjuresjuka iller, han avled för ett par veckor sedan, nästan två år efter att implantatet satts in så det verkar vara bra effekt på dom.
Vet 2 illrar i ungern som båda har suprelorin implantat mot binjuretumörer, den ene fick diagnosen 2006, han öppnades för operation, men de fick stänga igen honom då tumörerna satt så att de inte gick att operera bort. 2007 fick han implantatet, och han lever än, och ser ut som vilken iller som helst. Är idag dryga 6 år har jag för mig.
http://www.ossifraga.hu/szovegek/luigi.htm Här kan ni se bilder steg för steg, från de atthan börjad evisa symptom, tills dess att implantatet gett sin verkan.
Även min stitch har implantat mot misstänkta binjuretumörer, etttag efter implantet satts i fick han fin tjock päls igen