Illrar i samma hem som gnagare?
Hejsan!
Är ny här på iller.ifokus, försökte söka på något liknande inlägg men sökfunktionen funkar inte :/
Iaf, till saken. Det är så att jag har funderat på att köpa iller i flera år. Jag har tänkt så det knakar på detta, övervägt alla nackdelar (det jag hört och läst om) etc.
Det som hindrat mig mest är nog att jag har gnagare, 5 st.. och jag har hört att illrar absolut inte går att ha i samma rum som gnagare. Stämmer det? Går det verkligen inte att uppfostra dom att inte röra gnagarna?
Jag tänkte på hundar.. dom är ju av naturen oxå jägare, och vi har gjort så enkelt att vi inte har hunden och gnagarna i samma rum, och det funkar jättebra. Skulle det kunna gå med illern oxå?
Sen har jag en till fråga.. jag bor i Sthlm, finns det några iller uppfödare i närheten av Sthlms området?
Massa tacksam för svar.

Gnagare och iller går INTE ihop! Det är bara att konstatera. En iller är ett rovdjur och en gnagare är ett bytesdjur. Hur tam än illern är så har den ändå instinkter. Jag har både iller och gnagare, föder upp chinchillor och guldhamster. MEN det rummet som smådjuren bor i är absolut iller-fritt. Har aldrig varit en iller där inne någonsin. Ska man ha både och i samma lägenhet så får man se till att ha dem separerade. Alltid! Finns folk här på forumet vars otroligt gosiga illrar dödat både gerbiler och marsvin. Och det är ALDRIG illerns fel! Det är ägarens skyldighet att se till att inga olyckor kan inträffa. Så gärna iller och gnagare samtidigt, bara inte i samma rum!
Hunden har vart domesticerad i så många tusen år, vilket inte illern har. Sen är mentaliteten hos en hund annorlunda än den hos en iller, vilket jag tror gör att en hund går att "lära" och "uppfostra" på ett annat sätt.
Jag har fåglar och illrar, och illrarna får vara i samma rum som fåglarna. Dock finns det bara en chans för dem att ta sig upp till buren = utveckla vingar ;) Sen är buren alltid låst OM det nu skulle kunna hända.
Skulle inte alls vilja rekomendera till att ha gnagare i samma rum som en iller dock.
Men att uppfostra dem till att låta bli, det skulle jag inte lita på öht. Finns de som hävdar sig kunnat göra det, men jag skulle ändock inte lita på detta. Rätt som det är kan en instinkt komma, och ett bett är allt som behövs. Har hört alltför många historier om "bästa vänner sedan år tillbaka" där ett djur dött. Om alla de olika djur.
Sarah här på iller.ifokus finns i trakterna om jag inte missminner mig. Finns säkert fler i närheten, men jag och mitt minne för namn och platser är bra, men det är kort ;)
Paulina

#1 Nejnej, nu missförstod du mig nog lite :) Det jag menade och undrade över, var om man kunde ha en iller och gnagare i samma villa (vi bor i villa, inte lägenhet). Jag hade absolut inte tänkt att dom skulle få träffas elr liknande, lät på ditt inlägg som du trodde det?
Ursäkta om jag var otydlig.. inte meningen :)
Tack för era svar!

Jag har illrar och möss. Men mössen är i ett rum dit illrarna inte har tillgång till. Så då går det bra. Men visst är de intresserade av att vilja ta sig dit. Och jag är vertygad om att om de tog sig in dog mössen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jag har haft iller, hamstrar, kanin (och terrarium med ormar) samtidigt i samma lägenhet. min Lyssa fick även hälsa på kaninen. det gick jätte bra. men jag vet faktist inte om dte var kaninen eller Lyssa som var mest nyfiken, för det var faktist kaninen som hoppade fram till henne, och hon kuttrade och var glad.
men självklart så skulle jag aldrig lämna henne själv med gnagare…

Jag har mina fodermöss i källaren med illrarna. De står så att illrarna inte kommer åt dem och det är inga som helst problem.
Jeg hadde hamsterbur i gangen her hjemme. Bar jo ilderne forbi hamsterburene, da ilderne skulle få løpe løs i stua. Aldri viste noen av dem interesse for hamsterne. Skippy løp som regel selv forbi, og ned i kjelleren. Selv ikke hun viste noen interesse for hamsterne.
Allikevel ville jeg aldri hatt dem i samme rom. Hamsterne, eller andre gnagere kan bli veldig stresset av lukten av ilder.
Selv tør jeg ikke la Gordon Setterne våre få hilse på ilderne en gang. Et bitt fra hunden kan være nok.

Du skrev "går det att ha illrar i samma rum som gnagare?" Det var det jag svarade på. I samma hus och lägenhet går det ju, bara man är säker på att illern inte kan komma in till dem. Som jag ju också skrev.
Det gjordes en jämförelse med hundar ovan. Där bör man ha klart för sig att det är en stor skillnad i inlärning/psyket mellan en flocklevande hund och en solitär iller. I hundens natur gäller att följa en ledare och gör det därför enklare att få en lydig varelse som gör som den blir åtsagd. Därmed inte sagt att jag skulle lita till hundra på att en hund inte skulle kunna få sig ett ryck och hugga ihjäl ett mindre djur, hur lydigt det än må vara.
Själv har vi alltid haft katt med diverse smådjur, och de har vetat att det gäller "se men inte röra" när det kommit till smådjuren. Men jag är övertygad om att de (som med andra regler) mycket väl skulle ta chansen om den uppstod. Lyckligtvis har det bara hänt en gång under åren som gått, och efter det lät vi aldrig katter och smådjur (i bur) vara ensamma i samma rum.
_No way! Yes way!

Jag har också haft gnagare och illrar samtidigt- fast mina dvärghamstrar fick vara i ett illerfritt rum, fast både Love och Alice har varit intresserade av att få komma med mig in till de där roliga ljuden som kom från hamstrarna…Love tyckte att de var otäcka när han fick se dem på närmare håll, Alice hann inte möta dem "live". Ett råd är att ha ett gnagarrum, fritt från illrar, det är nämligen inte bara illrar som kan vara farliga för gnagare, hamstersaker kan också vara farliga för illrar…Love fick tag på ett hamsterhus som jag hade tagit ur buren och gjorde en "emil", han fastnade med huvudet och ett kort tag trodde jag att jag skulle få skära loss honom, det hela slutade bra, vi lyckades snurra loss det och en något snopen Love kom fram…

Har ingen erfarenhet av att ha gnagare i samma hem, men så länge dom aldrig får vistas i samma rum eller man har buren högt upp på någon hylla dom inte kan ta sig upp på så borde det ju fungera.
Vi har en leguan och en skäggagam i alla fall, och det går bra…
Det enda jag är rädd ska hända är att leguanen ska bli rädd för något och i sin tur piska sönder terrarieglaset med svansen så han kan ta sig ut och kanske döda någon iller! :O Dock måste vi omplacera leguanen så då är bara skäggisen kvar och han är det ingen fara med alls,
illrarna har blivit livrädd och nästan fått panik när jag öppnat terrariet och skäggisen rört sig. Förrutom då har illrarna inte ens fattat att det finns andra djur här.
Jag har en som köpte valp av mig förra året som har både möss och råttor med sina illrar, även om hon inte har dom på samma ställe. Hon finns här inne och går under namnet jaha-jaa eller något liknande, kontakta henne så får du nog alla svar du vill ha. Hennes blogg adress är : http://metrobloggen.se/jahajaa

Vi har chinchilla och det har inte varit några problem.
Men de bor inte heller i samma rum, så har man möjlighet att ha dem i olika rum att de inte behöver "träffas" så finns det inga hinder.

Uppfödare i stockholmsområdet är väl sarah och pirjo sen finns det cannaydia och ammi på gotland som brukar tuffa över och lämna valpar. Du har Faxlin strax utanför gävle och smurfina (13?) nånting sånt ska para sin hona i år (strax utanför gävle också om jag inte minns fel.
Sen finns det ett gäng till om du är beredd att åka lite.
Jag har både möss och hamstrar och illrar!! Du är välkommen hem hit och se hur det verkar.. Mina illrar på övervåningen bryr sig överhuvudtaget inte om varken mössen eller hamstrarna (inte för att jag skulle ha dom ihop..). Vi ska ta en kull valpar nästa vår (om allt går som planerat).. Vi finns i tyresö.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack för alla svar.. uppskattas mycket!
#15 Jasså, en tyresöbo? :D Det var trevligt! Jag bor nämligen oxå i Tyresö, närmare bestämt Trollbäcken ;) Vart i Tyresö bor du?
Vore jättekul och åka hem till nån med iller, och se hur dom är.. är så nybörjare på detta, det närmaste jag kommit en iller var på Husdjursmässan för ett år sen, då fick jag faktiskt klappa en.. :) Himla skoj!
Enormt fina är dom.. fick oxå känna hur dom doftade, eftersom jag hört att dom har en speciell doft.. och jag tyckte om doften. Doftade lite eget, lite speciellt, precis som jag hört. :)
#16 Åk hem till Kerstin vettja ;) Tror inte hon har något emot lite besök. Det är en jättenyttig erfarenhet att se illrar hemma hos någon innan man skaffar dem själv. Man kan ställa alla de möjliga knasiga frågor, och kommer på en hel hög till när man väl står där, så det skulle jag rekomendera =)
Paulina

#16: Ja jag skulle rekomendera dig att åka hem till Kerstin. Ett mysigt gäng med illrar har hon. Och hon är alltid lika välkomnande mot dem som vill träffa illrarna.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#0 Jag och min sambo har 5råttor dom står på en byrå.
Våran iller var intresserad av dom i början men efter ett par dagars tjat på henne så tar hon sig inte upp dit längre, hon brukar få sitta i vårat knä när vi sitter vid råttorna och hon kollar bara på dom och sen bry hon sig inte mer. För oss har det fungerat ganska bra.
#16 Jag bor i Öringe, området mittemot bussgaraget (om du vet var det är). 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack återigen för alla svar.. jag har nu bestämt mig för att det får vänta med iller, om jag nu skaffar en. Jag har nog blivit lite avskräckt, detta med iller och smådjur verkar lite otäckt. Jag vill inte riskera gnagarnas liv elr hälsa.
Beslutet togs tack vare eran hjälp, så det är jag väldigt tacksam för!
Tänk om jag hade skaffat en, och i efterhand kommit på att en iller är helt "fel" djur för mig!? 
Det hade inte varit kul, så tack ska ni ha för hjälpen!
Vi finns ju här för att diskutera och hjälpa =) Kanske sitter du ändå med en drös illrar senare i livet när du känner att situationen med smådjuren kan kontrolleras på ett bra sätt? Det vet man aldrig ;) Det finns ju de som äger båda delarna och får det att funka, men det är bra att du tänker över saken. För ingen djurvän vill ju riskera hälsa och liv hos sina älsklingar.
Paulina
Alltid trevligt med folk som tänker efter före 
Och som sagt - någon gång kanske det passar sig med illrar även för dig. Man vet ju aldrig.
_No way! Yes way!

#23 Absolut, det lär jag nog göra, men det blir nog isåfall när jag blivit några år äldre ;)
Just nu är det smådjuren som är i fokus, och på flera sätt känner jag mig lite osäker på illrar än.. så då är det bäst o vänta! :)
Men absolut, nån gång blir nog en iller elr två i mitt liv, det tror jag! ;)
Dom verkar helt klart underbara husdjur.