Han dricker sitt kiss

Att en iller dricker kiss beror ofta på mineral brist. Prova att ge han b vitaminer och kött och se ifall det går över, om inte så får du nog ta med han till en veternär…
"Chaos is a friend of mine."

#1 enligt min veterinär är det en myt…

Min lilla iller dricker också sitt eget kiss.. detta i kombination med mängder av vatten, dock beror detta på att hon har cushings (enl. vetrinären alltså). Så om han dricker mycket vatten också så kan det vara lika bra att kolla upp hos en vetrinär..

2 av mina gör det här hemma också ibland, och allesamman mår fint. Tror inte det är någonting att oroa sig över. De kanske har ätit någonting som smakade gott även andra gången, eller så ville han helt enkelt städa efter sig ;)
Carpe Diem
Äre inte bara gnagare som återintar avföring/urin för optimalt omhändertagande av näring. Jag skulle nog ringa en vetrinär och rådslå med honom/henne angående varför det sker.
Min iller Kalle drack sin egen kiss då och då i hela sitt liv. Han dog 9 år gammal. Men han var en omplaceringsiller och jag gissade, då han var frisk, att han kanske inte fick hela tiden tåg i något frisk vatten när han var törstig. Och kanske därför blev han van att dricka sin egen kiss.
#6 det är ju också ett teori, vanor är svåra att bli av med om de pågått längre tid.
Jag har oxå haft illrar som dricker sitt urin. Norpan gör det då och då.
Enligt min veterinär så är det ett beteende bara och inget farligt eller sjukligt.
Sara
Okej tackar. skönt att höra att inte bara bambi gör detta. :) Men det är ju lite äckligt. :) Men men, angående veterinär så rådslog jag med en… eller försökte men varken hon eller två andra veterinärer visste varför, därför tänkte jag fråga här. Sen fick jag ett nummer upp till något ställe i sthlm som tog hand om ovanliga djur, hon tyckte att jag kunde ringa dit om jag ville. De kanske visste. Ringde men fick inget svar, men ska ringa någon mer gång. Det med kött kan nog stämma, de båda ska få en vinge i morgon. Men albinonv äter knappt upp benen… hm…
Angående b-vitaminer antar jag att det finns i maten, nu har jag visserligen inte koll på vad det är i maten (har glömt) men har för mig att det finns i. rent vatten brukar finnas framme och det dricker han ju, men har inte riktigt observerat hur mycket riktigt. Men ska hålla ett öga på det. :) tack för era svar