Hur hårt leker illrar
Är illrar som hundar olika känsliga för hur hårt dom leker?
Känns som en jätte dum fråga men När mina leker med varann här hemma så poppas de och skuttas och brottas. Utan att jag tror dom vill döda varann. Ibland tar Lillen lite hårt i Torkel så han gnäller men då avbryter jag leken ett tag tills dom lugnat sig.
Men de betyder väll inte att lillen vill ha ihjäl Torkel?
Idag busade Torkel med Göran och Torkel ruskade runt Göran. Är de en DÖDA signal eller är de lek?
De är 2 jämnåriga hanar.
Samma när Göran leker med sin Bror Åke.
Då tjuter också Göran.
Är han pipig eller mina illrar hårdhänta?
De är oftast Göran som startar leken och de går bra ett tag. Men sen?
Ska vi som vi gör nu avbryta de?
Ska vi låta dom leka alls?
Vad tycker ni?
här hemma tjuts det hej vilt när det bråkas. jag har nästan aldrig tagit isär dom, lite bett dör dom inte av. jag har nog bara sett ett enda allvarligt illerbråk och det var inte mellan mina illrar utan mellan min Tjabo o Jossans Pegasus och då var det verkligen DÖDA =) man märker oftast när det är allvar. Mina busar ofta och ofta övergår det i ngt allvarligare för att ngn tagit i för hårt, men efter ett tag så lugnar allt ner sig =)

Bra fråga Luna! Tyvärr har inte jag något svar..
Igår var Illern Busan här på besök. Busan pep högt när Indra kom nära o när vi släppte dom började hon jaga Indra. Indra försökte då fly in i lekröret men Busan var snabbt efter och fick tag i Indras svans inne i röret så att inte Indra kunde komma ut. Kort därefter bajsade Indra på sej av rädsla, eller stress jag vet inte. Då tyckte vi att de var nog..
Svårt och veta hur allvarligt det är? Kan de döda varandra eller ska man alltid låta dom göra upp?
När dom bajsar på sig så särar jag på mina iaf. så gjorde triton när han kom för han var så osäker och rädd i början.
Illrar kan lätt busa lite för hårt med varandra så att det blir lite slagsmål men dom skulle INTE döda varandra sålänge dom kommer bra överrens annars. Som Emoflickan skrev här över så har jag aldrig sett ett liknande slagsmål som mellan Pegasus och Tjabo!! Båda såg rött och bet i allt dom kom åt (hannas ben…). Deras svansar blir tjocka och dom blir liksom triggade som kamphundar som hetsas mot varandra och dom nästan skakar i kroppen och biter i allt som går.
Att det gruffas i början är helt normalt och vissa illrar lär sig aldrig att helt acceptera nya illrar. Du kan lätt låta dom bråka lite för dom måste få rangen klart för sig. Märker du att det börjar spåra ur så sära på dom ett tag!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Här hemma ökar intesiteten efter hand
det börjar med jakt och popp för att sedan bara bli jakt och "fäktning"=hugga och parera under tystnad och efter en stund så verkar Leo tröttna för då hör man hur Ricky piper och sedan går dom och lägger sig
Ibland har man undrat hur mycket dom tål för tex Ricky gillar att stå nedanför soffan och Leo i den då hoppar Ricky upp och hugger tag i Leo och drar ner honom på golvet utan att släppa greppet
PS Det jag kallar fäktning är för att en mänsklig fäktare skulle vara mäkta stolt över att kunna som en iller anfalla/parera DS