Mamma med magsjuka.
Funderade lite på den diskussion som fanns om huruvida de valpar som var födda av en mamma som haft magsjuka blir sjuka sedan.
Själv har jag tre-fyra stycken som är födda med det och ingen av dem har någonsin haft problem med magen. Skitos blir fyra nu och mår jättebra. Iris misstänker jag är född med det då hon inte ens reagerade då hon kom till mig som omplacering och uppfödaren hade varit på samma ställa som andra blev smittade på. Hon har inte heller någonsin haft problem. Cliff och Cathy som blir tre nu och är barn till Iris. Inte helle de har haft problem nåonsin.
Ni som vet att era illrar är födda med magsjuka, hur har de mått? Själv TROR jag att de föds resistenta.
Är de smittbärare då?
Sara

Ja de är smittbärare ungefär lika länge som en vanlig iller som blivit smittad. Jag fick hem magsjukan med skitos då han var tio veckor. Höll alla hemma ett halvår efter det.
Så om mamman har haft magsjukan så är valparna smittbärare när de föds även om det är 1, 2 år sedan mamman blev smittad?
För i såfall så finns ju smittan hos mamman fortfarande.
Sara

Jag borde ha formulerat mig annorlunda i inledningen. Jag har en jag vet är född med det. En jag är nästan helt säker på är född med det och två som kan ha fötts med det.
Mig veteligen har valparna inte haft smittan om det gått så lång tid. Cliff och Cathy kan ha fötts med det, men Iris som jag tror är född med det hade det då ett år innan. Ingen av Cliff eller Cathy har någonsin haft problem, men inte heller smittat någon. Årets valpar har inte heller fört smittan vidare.
Illrar kan ju bli smittade en gång till så det försvinner ur kroppen på dem. Av den anledningen så bör inte Cliff och Cathy fått det.

Och… Skitos är född av en mamma som smittades ca fem månader innan vars "karenstid" inte gått ut. Han är den enda jag vet har smittat andra. Direkt efter han kom till oss.
Ok, intressant!
Sara

Det är värt att tillägga att valparna får moderns antikroppar, de förs över bla via modersmjölken. Så valpar som blir smittade av sin mor får även antikroppar mot magssjukan av modern, detta gör att de inte blir eller sällan blir sjuka, däremot blir de smittbärare.
Samma gäller en iller som haft magsjukan indviden har antikroppar mot magsjukan och blir därför aldrig eller sällan sjuk en gång till av den, däremot så blir indviden smittbärare och kan föra smittan vidare.
Paras inte honan eller en indvid som har blivit smittad inte träffar någon inom karenstiden förs inte smittan vidare. Däremot får valparna till en sedan tidigare smittad moder i alla fall antikroppar mot magsjukan. Träffar de sedan en indvid med magsjuka kan de bli smittade utan att visa några symptom.
innan jag postar ngt längre inlägg så undrar jag om vi pratar om magsjukan som i coronaviruset?