Kan det ha varit en iller?
Kopiera in en tråd på hittekatter när någon svarade att det kan ha varit en iller. Men finns det svarta iller? Tror att det är en mink, svart med runda öron.
Vaknade kl. 6 för hunden blev galen. Fattade inget. Jag har sedan några dagar kattluckan bara öppet för ingång. Hunden sprang som en idiot rund i köket men katterna där var lugna men en av de satt framför kylskåpet (urgammal modell med en öppning under) och tittade dit. Jag tog ficklampan och trodde inte det är sant. En svart stor mink. Men den verkade inte rädd. Tittade bara på mig.
Men jag vet inte om den kissade på sig eller vad de gör. Plötsligt luktade det apa i hela huset, riktig illa.
Plockade snabbt ihop alla katter och låste in de i vardagsrummet med nät dörr. Sedan hämtade jag min fälla med kattmat och tog mina skåpluckor ner för att stoppa alla utgånger.
Det tog en halv timme då small fällan till. Jag tinade upp min djupfrysta bil och körde djuret till en övergiven gård en bra bit härifrån. Där finns bra med gömställe och säkert en massa möss.
Den var ganska snäll och tittade bara nyfiken när jag tog kort. Men i bilen började den få panik. Bra att fällan är stabil. Där på platsen försvann djuret snabbare än jag kunde se under ett utehus. Hoppas den klarar sig.
Nu har jag städat här, bra tillfälle att städa bakom kylskåpet och sprayat en massa doftspray.
Trodde aldrig att sånt kan hända, den måste ha kommit in genom kattluckan.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
En till:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det är en mink :) Som "skunkade sig" att dömma av lukten
fantastisk händelse, med ett solskens slut :)
#2 Läste att du bor i Skara. Jag med:) Och inte så långt från Skaraberg men på andra sidan skogen.
Vad gör de när de skunkar sig?

Vilken spännande början på dagen:)
#3 åh fler skarabor :)
de har analsäckar med "skunk körtlar " (precis som skunkar), som de släpper när de te.x blir rädda. luktar inte tårta ;)
Sen är svansen typiskt mink. Längre än illrarnas.
Sara
Tack för alla svar:)
Finns det svarta iller eller mörkbruna?
Det finns i vart fall väldigt mörka. Kolla den här tjejens illrar. Tokfina!
Passa på och kolla in hennes fantastiska illerhägn också när ni ändå är där.

#9 det där är "danska " illrar. Jezebel och juana tror jag ;)
Blackself kallas färgen för, och de härstammar rån en tysklinje

#10 Det va så dom heter ja.Jag vet men har för mig att det finns i norge också eller har ja blandat ihop det nu?. Men hursomhelst så eftersom jag hade fotat hennes iller så tänkte att jag lika gärna kunde visa den snyggingen oavsett vart den kom ifrån.Tänkte mer på färgen=)