Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 502 ggr
Glimma
0

En iller till?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju alvin som jag köpte i oktober.. Nu har vi flyttat ut till landet till en stor tvåa. Kändes lite taskigt för Tyson (kattkompisen) bor kvar i stan med min sambo. När jag jobbar är alvin helt ensam.. nog för att han VET hur man sysselsätter sig men, borde jag fundera på en iller till nästa sommar?

Norrskenets
0

Det är bara du/ni som kan avgöra. Bara ni som vet om ni har tiden till det, pengar och allt annat som man måste tänka på. Det blir säkerligen roligare för Alvin men ni måste även tänka på att det bir mer jobb och mer mat kommer gå åt och blir båda sjuka så blir det såklart dyrare än vad en iller skulle kosta att få frisk.

Hoppas du fick ut nått av mitt inlägg=)

Illermatten
0

De har roligare med en kompis, helt klart. En ensam iller kan bli understimulerad om man inte har väldigt mycket tid för den. Å andra sidan blir en ensam iller mer präglad på husse och matte.

Jag hade Isaac ensam i många år. Han trodde nog tillslut att han var människa själv. När valpen Douglas kom blev det hemska bråk, tills en dag då Douglas blev accepterad. Sedan levde de långa, bra illerliv tillsammans. De lekte och busade och sov tillsammans i en liten hög.

De tre illrarkillarna jag har nu har jättemycket utbyte av varandra.

NinaogRaKKerUngene
0

Personlig synes jeg ildere skal være minimum 2 sammen, helst 3, i tilfelle en dør. Men det er bare fordi jeg har erfart at de har så utrolig mye glede av hverandre. Til og med ildere som ikke klarte å akseptere hverandre i begynnelsen (inntill 5 måneder) har i dag stor glede av hverandre og sover til og med sammen.

Hva med ildergutten på 5-6 måneder som søker nytt hjem ? Han er jo ikke så gammel heller, og min erfaring er at det som regel går lettere å sammenføre yngre dyr. Men ingen regel uten unntak. Har brukt 6 måneder på å få valpen min inn i flokken.

Men er du forberedt på litt jobb, og har mulighet for det, vil jeg på det sterkeste anbefale at dere får en til.

Som sagt, dette er bare min mening basert på egne erfaringer.