Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 634 ggr
skrollan
0

Ni med iller och katt

Jag har funderat på att skaffa en till katt. Schess bor själv med två illrar, och på senaaste tid när det blivit mer kallt ute så vill hon vara mera inne, springer bara ut för att kissa. Så hon är så full av energi när hon är inne, hon vill leka med illrarna genom att slå dem lite, jaga dem och mysa med dem, men dem vill inte, fräser bara åt henne. Och då slutar det med slagsmål istället.

Så vi, eller jag vill testa med en katt till. Men jag är så rädd att den inte går ihop med illrarna. När schess hade kattungar så var skrollan helt galen i dem, hon skulle äver planket in till dem, och bita dem, ett apr gånger hoppade dem över planket och hon var direkt på vakt med att bita dem.
Vi har bara nu över julen på oss att testa med en ny familjemedlem eftersom vi sedan börjar skolan och arbete, det är väldigt kort om tid. Annars kanske man får bilda läger hemma när man är borta.
hur ska jag kunna testa, vill inte ta hem en katt som sedan måste flytta!
Råd, snälla, hur gjorde ni? :)

PatrikF
0

Jag tror inte det är så lätt att råda dig då en katt kan gå bra, medans en annan går inte alls. Dom är alla individer. Men illrarna lär sig nog acceptera sin nya hus ockupant med tiden även om dom vill visa vem som bestämmer först.

Kan vara värre att fösa ihop två katter, Scussi och Guinness (G finns dock inte mer) lärde sig aldrig att acceptera andra katter och Linus o Scussi är fortfarande "ovänner". Linus skyddar illrarna från Scussi när hon försöker ge dom lite smisk… Illrarna bryr sig dock inte så mycket om katterna, vilket var lite av en besvikelse. När Velsan hade dom så lekte ju katterna o illrarna mycket, men hennes katter sprang så fort illrarna kom emot dom medans Scussi sitter kvar och delar ut en smäll om dom kommer för nära. Linus ligger på golvet och försöker bjuda in till lek och springer inte heller dom flesta gångerna… Men ibland så vill han inte leka och springer undan, då jäklar är det liv i luckan :)

Det viktiga är att katterna och illrarna har någonstans att ta till flykt. Jag har spärrat av och har lite höga skåp som katterna kan ta sig till och vara ifred, och illrarna har lite småställen som bara dom kan nå för att känna sig trygga.

skrollan
0

jag har också tänk på detta att katterna ska ha ställen som bara dem kan komma upp till, dessutom får schess vara ute om hon vill också , som hon dessvärre inte vill.
Är också mest rädd att inte katterna går ihop, men vill inte skrämma livet ur en ny katt eftersom vi har illrarna =/ svårt!

sokka
0

Tror det är rätt lätt om du tar en yngre katt. Inte kattunge, men ungkatt. Gärna från tex hittekatt.ifokus finns så många hemlösingar så det är bättre med en från tex katthem än privat, bara en tanke :)

skrollan
0

ja, jag tänkte nämnligen kunna hjälpa en liten katt inne på hittekatter såna fall. Dem gav mig rådet att man ska ta en lite skygg och blyg katt så schess inte blir förbannad att det är hennes revir m.m.
hoppas illrarna inte skrämmer livet ur den stackarn då bara!

sokka
0

e den skygg ska den nog vara i ett eget rum först, gärna köket eller någonstans du har anknytning till så den flera gånger korta och  intensiva flera gånger per dag tvingas se dig. Jag är även lite "emot" gömställen etc, de bättrar bara på processen, tvinga kissen att se dig så blir det bättre. När den är tryggare med dig och din kisse kan du introcducera illrarna, så de e ju bra om du kan stänga av rummen.

Annars finns det ju katter som du även kan hjälpa som bor i stödhem,genom att ta en sån katt kan dom få in en ny och då hjälper du hemlösingarna på sikt iaf :)