Iller Svt1 KL 20-20:30
Naturprogram. Avsnitt 14 av 16. Våra mårddjur. Skygga, men nyfikna. Söta, men bitska. Veckans program handlar om våra svenska mårddjur. Till mårddjuren hör t ex den utrotningshotade Järven, den skygga skogsmården och den kvicka lilla vesslan. Flera av arterna är rätt vanliga, men andra är sällsynta och väldigt svåra att få se. Martin Emtenäs gör i alla fall ett försök och spanar efter grävling vid ett gryt och får lite mer närkontakt med en iller än vad som är önskvärt. Även 13/12 i SVT1, 14/12 i SVT24 och 16/12 i SVT24.

tv:n inbokad då ja:)

Det var väl Mitt i Naturen det handlade om. Har en rec satt på inspelning då! :-P
attans, du han före mig, tänkte precis lägga ut att det kommer ikväll ju :) såg bild i tidningen när han håller i en iller och nappade :)

För er som inte kan vänta till åtta ikväll kan se illern här

Famous last words: -"Titta vad söta dom är" 

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=61834&lid=puff_1343710&lpos=rubrik
Här finns filmerna, bla om en iller som "biter sig fast".

fy sjutton vilken sötnos :)

Ser ut att vara inspelat på skånes djurpark:) Var där förra helgen:)

Sitter sj och väntar på att klockan ska bli 20.00=)

Va söta mårdungarna va med sina stora öron och tassar=)
Programmet var riktigt intressant men det där med illern var lite fel. Alltså det där med att illern luktar illa och sen att ha säger att illern är ett bitigt djur.
Sara
Ja, helt otroligt att dom visade "tamillrar" och hade handskar på sig.
Säger att dom inte luktar godis, men gör dem andra mårddjuren det?
i övrigt tycker jag om programledaren
Jag tyckte inte om programledaren :P Ja, de borde ha tillagt något i stil med att "när de tömmer dessa körtlar så luktar de illa" för själva doften av iller kommer ju från djuret, inte från körtlarna i sig vad jag tycker.
Paulina
Han skulle ha det
Sitta där med sina stora arbetshandskar och tro att han var säker 
Haha, tror de där handskarna triggade igång illern istället.
Sen vet jag inte om jag skulle kalla dessa illrar för tama, visst de är tamillrar men utan dagligt hanterande så är de knappast tama.
Sara
#15 Hanterade eller ej, så är tamillrar alltid tamillrar.
Tog man sig tid att vänta ut grävlingar, kunde man inte ha gjort det med vildillrarna också?
# 16 Visst men en tamiller behöver inte vara tam, tam blir den genom hantering.
Dessutom låter det helt fel att säga att illern är ett bitigt djur när han säger att illern han håller i är iaf till största del en tamiller. Då förutsätter folk att ALLA tamillrar är bitiga.
Sara

tycker det är lite lustigt att när han tar på sig handskarna så "haha de är sååååå farliga" värsta ironin i det, sen blir han ändå huggen i fingret:) kul

Har noga informerat samtlige illrar här hemma om att dom luktar illa och bits jättemycket så blodet sprutar, dom har inte fattat det tidigare…

Det är ju inte konstigt att folk tittar snett på en när man är ute och går med sin iller, speciellt inte efter det han sade:)

Fasiken, missar alla bra program som gar nu :/ Hur lange brukar svt ha sina program uppe pa svt.se?
Får se om jag kan se reprisen.
Angående illa lukt: jag tror lite att människor som säger att illrar luktar illa antingen har dålig miljö/hygien för sina (eller de som de träffat) illrar eller tycker att alla/de flesta djur luktar illa. Personligen tycker jag att hundar luktar hundra gånger värre än illrar, och faktiskt att illerlukt är gott (så mysigt att nosa på illerfiltar ^^).
_No way! Yes way!
De flesta jag träffar har antingen hört att illrar luktar illa eller så har dom haft en bekant som typ haft en okasterard brunstig hane med en full låda.. då är det inte så konstigt om det blir en kraftig doft.

Ja han gav ju inte tamillern bättre ryckte iaf…
Tyckte det var kul att se program om mårddjuren. Någon som sett vilda mårddjur i naturen?
Grävling och mink är nog de enda jag sett.

Tror syrran såg hemeliner när vi bodde utanför stan (Karlstad) som tyvärr var ute efter våra kaniner (vi visste från början inte vad det var som gjorde att kaninerna dog).
Jag har sett mård, grävling, hermelin och en sekund vessla innan jag körde över den =(
Kom fram en äldre herre idag som sett avsnittet och kände igen illern min. "Men de bits inte då, om hu har dem hemma?" Nej, det gör de inte svarade jag "ja, det var väl den dära programledaren som var klantig.." hehe
Paulina
Har också haft en kanin som blivit biten i nacken och dog. Kan ha varit hermelin där också :(

Jag har sett vildiller springa över vägen mitt ute på landet.
Mink massor med gånger, senast simmandes i vattnet vid vår brygga.
Har även sett järv i fjällen. Man kan se skillnad på järv och björn, som ser rätt lika ut på håll på andra sidan fjället, genom att Järven springer rakt upp för fjällsluttningen, medans en björn går i sicksack. Så det djur vi såg på andra sidan fjällsluttningen var en järv.
Har även sett hermelin eller vessla i Norge (Lofoten) som sprang på vägen och stod och tittade på oss länge. Det var rätt ballt!
Sen en liten ball sak jag sett på nära håll, som dock inte är mårddjur, är varg. Kom och körde skoter i Åretrakten för 3-4 år sen och stannade vid älven. på andra sidan älven, kanske 20-30 meter bort, står en varg och tittar på oss flera minuter. Det var ascoolt.
Jisses vad djur du sett.. Man borde nog flytta längre upp i landet.

#30 Jag bor i Uppsala… men rör mig mycket norrut! ;-)
Och jag som tyckte det var fascinerande att se räv ett par nätter i trädgården ;)
Tror att jag sett en vild mink för några år sedan. Den skuttade över en grusväg och jag fick reda på att just minkar höll till i trakten.
_No way! Yes way!

jag insåg efter att ha sett programmet att jag har sett en mård vid ett tillfälle..
Bra program men synd att illern framställdes som aggressiv- det såg ju mest ut som om den ville leka och var nyfiken.

I somras så var jag någon meter från något så exotiskt som en bäver på land. Var väldigt spännande, inte ofta de är uppe på land.
#34, du glömde nämna att när du väl såg bävern så sprang du för ditt liv ;)

Jag har stött på en tjädertupp i skogen en gång, han landade kanske 2 meter ifrån mig utan att se mig.
Men när han gjorde det blev han aggressivare än en bålgeting.
Fan vad jag sprang 
Kom på att jag faktiskt oxå sett en bäver, fast det var nog 12 år sedan. Sen så har jag ridit förbi älgar oxå.
Sara