Iller iFokus

Iller

Etikett: berättelser
Läst 360 ggr
ab0o
0

21 tår, Hanen är en hona..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har berättelsen i min dagbok.. läs o håll med att de är lite mysko med allt?

[Falo]
0

Märkligt att du inte fick rätt kön, den extra tån skapar frågetecken kring aveln. Ett vanligt tecken på inavel är annars kort svans i förhållande till kroppen. Hoppas hon kommer leva ett långt och friskt liv, den första illern är speciell och en extra tå har väl ingen dött av?Glad

Ja, jag gillar inte den typen av massutskick av illrar på annonser som den här personen gör. Jag har inte träffat han du köpt illern av och kan inte säga något om honom annat än att hans annonser väcker olustkännslor hos mig om det är samma person som slänger ut illrar över blocket.

Oavsätt om du har stamtavla eller inte på illern så rekomenderar jag att du kastrerar den eftersom det är din första iller. Att ta kull kräver några års kunskap.

sarae
0

#1 Kan tala om att levnadsförhållandena för illrar hos denna person inte är ok….har pratat med djurskyddsinspektör….

Faxlin
0

#0: Jag har läst i din dagbok och svarat dig där.
Men kan även här säga att jag inte rekomenderar att du avlar på henne och inte heller att det är vanligt med 6 tår.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Johannah
0

Onekligen mysko! Vet inte vem uppfödaren är, men chansar på att det är en "farmare/jaktilleruppfödare"?

Avla på ett djur med polydaktyli rekommenderas inte göra nej. Men faktiskt så har jag gjort det själv!!! En av de hanar jag har parat mina honor med hade sex tår på en tass. Detta hade jag givetvis inte en aning om innan, utan jag upptäckte det när hanen var hemma hos mig och redan hade blivit parad med min hona.

Ingen av valparna fick någon extra tå.

Dock nedärvs polydaktyli autosomalt dominant så det är ju relativt lätt att "få bort".

ferretgirl
0

#1# Kort svans kan vem som helst födas med oavsett om det är inavel eller ej. Jag har t.ex Sheere Kahn som har en väldigt kort svans ca 15-16 cm bara. Och han är deffinitivt inte inavel, mamman och pappan är hur långt ifrån varandra som det går. Kommer du på illerthrillern så får du se eftersom jag ska ha honom med upp, inte för utställningen men för att det inte ska slåss för mycket här hemma medan jag är borta. Syns kanske inte så bra på detta fotot, då han har svansen uppburrad och vinklen är lite fel.

Men å andra sidan så hade jag inte avlat på henne förren jag hade fått helt klara besked på vad som ligger bakom hennes extra tå. Kan ju vara muttation, födelsedeffekt eller inavel som ligger bakom denna extra tå. Därför är det viktigt att först ta reda på vad som ligger bakom.

ab0o
0

Skönt att det inte är något farligt, som hon lider av! Och personen som jag köpt henne av är ingen på blocket.. och han har ingen farm, utan det är helt o hållet tam-illrar från en "vanlig" uppfödare!

Det är iaf vad Leif sagt till mig. Han som sålde henne..

Vad är typiska tecken på en Jakt-iller? tänkte kolla om det kanske är nått sånt.. men de tror jag inte, eftersom hon är rätt lätt lärd o social…

ab0o
0

Är det farligt föressten med polydaktyli autosomalt ?! Lider hon av det?

sarae
0

Nej, de skall de inte göra….snarar du som får lida..fler klor att klippa hihihi Flört

ab0o
0

haha de har du rätt i.. ;)

Men det är inge ben i tån, den är som lealös..

JossanH
0

#6 det finns inga direkta regler för hur en jaktiller är eller inte är. Det finns dom som föder upp jaktillrar som har ett vasst temperament och mycket instink för att dom ska vara pigga och fungera bra och snabbt vid jakt. Sen så finns det ju numer många farmare som använder ett fåtal av sina illrar till jakt och dom flesta avkommorna säljs som tamillrar. de har samma temperament som en vanlig tamiller och dom föds upp i olika färger precis som tamillern. Jag kallar endast dom förstnämnda illrarna för jaktillrar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

en sak till… Eftersom illerstammen i sverige är så sjukt dålig så skulle jag välja riktigt noggrant och ingående om jag skulle bestämma mig för att avla! Det är massor att tänka på och man bör sätta sig in i genetiken och illern sjukdomar en del innan man tar en kull. Om jag vore som er så skulle jag helt klart kastrera henne och om ni fortfarande vill avla så skulle jag redan nu börja leta efter en lämplig tik där ni känner till föräldrar och gärna som har stamtavla där inga suspekta namn finns med och så ni kan kolla upp hälsostatestiken på honans släktingar. Samma gäller ju självklart med den tilltänkta hanen sedan!

Lycka till med eran tös!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ab0o
0

Tack så mkt för era råd.. men nu är de så att våran lilla Barbro kommer att bli någon annans, Vi får en ny Valp nästa vecka.. eftersom vi ville ha en hane från första början. Men uppfödaren gjorde fel… + att hon då har fel på tårna, inte så lyckat som första iller. Men annars är hon hur gullig som helst! :)

Kommer kännas jobbigt såklart, men de kommer nog att kännas bättre med en hane som man vill ha. Istället för någon man blivit "påtvingad" nästan.. Hoppas ingen anser att jag gör fel. Men det här är de som känns bäst för oss!

Madde
0

Tycker det är viktigt att det känns rätt när man hämtar iller. om det inte gör det så skulle jag aldrig ta med en annan hem.

Men varje gång vi har hämtat hem en iller har det känts helt rätt. =) Så jag känner mig riktigt lyckligt lottad. =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

domiino
0

#13 du menar väl att varje gång har vi fått slänge ut er för ni går ju aldrig =P

Madde
0

#14: hihihihi. Ja ja. okej då… vi får väl se när vi kommer och våldgästar er nästa gång. Tror att det bestämt blir i december. =))))

domiino
0

#15 ni är så välkomna så =O)

Madde
0

Vad bra att vi är välkomna när som:=))))