Konstiga svarta knutor i pälsen
När jag fick tillbaka Boston så hade han lite konstiga knutor runt huvudet och nacken nu när jag fick tillbaka honom. Han var rätt spattig när vi kom hem så jag tänkte inte så mycket på det och det kändes som lite bulor, men idag har vi haft tid o mysa en massa och då fick jag möjligheten att kolla närmare. Kan inte riktigt se vad det är, men det ser ut som små svarta hår knutor, eller kanske vara sår (typ blod i håret). Han har lite på öronen (där kan man se det bäst) eller så sitter det långt ner i pälsen vid huvud o nacke. Han reagerar inte mycket när jag pillar så det gör ju inte ont.
Någon som har en aning eller ska jag åka till vetten?
Svårt att säga utan bild på hur det ser ut. Har han varit med andra illrar så att dom har slagits? Då kan det bli lite sår och knutor i pälsbottnen.

Ja det är ju inte omöjligt att han har blivit lite närgången mot någon av katterna eller kanske haft kontakt med den andra tjejens iller (som gav honom Vitalin när han var bortsprungen).
låter lite som att han kanske har kliat sig för skabb som ofta kliar mycket runt öronen. Så det kan vara vanliga sårskorpor orsakat av honom själv om det kliar.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Han ser fin o ren ut i öronen och kliar sig inte. Dock hade han en massa halm i sin låda när jag hämtade honom, om det kan ha någon betydelse? Han har knutor/bulor över hela huvdet och runt halsen.
Det kan inte vara fästingar?
Kanske lite kallt för fästingar men det var också min första tanke, kan han möjligtvis strykigt sig mot ett rengörings medel eller dylikt så huden torkat ut och blivigt irriterat så han kliat sönder sig?
Verkar långsökt med att han skulle vara halm allergiker men ja det kan ju hända.
#6 En iller som rymde i smällkalla vintern för några år sedan kom hem med fästingar. Troligen har har rotat upp en sovandes igelkott eller nåt.
Groggie som var ute på rymmen i januari i ca 1 dygn hade 52 + fästingar när vu var hos vetrinären för kastrering två dagar efter hans hem komst. ÄCKLIGT!
UÄÄÄH kan inte dom där jädra krypen utrotas.. de ingår ju inte ens i ekosystemet för föda för något djur :S

När han rymde så var han nog inte ute en längre tid utan hittades i en trappuppgång bredvid. Men börjar fundera på om det inte är typ mat som har fastnat. Han stal lite youghurt av mig i morse och då sticker han ju ner hela huvudet i skålen och sen har det torkat i pälsen. Men ska försöka se om jag kan ta en närmare titt och kanske få honom att sitta still så länge att jag hinner ta ett skarpt foto.
Kanske har han varit i slagsmål med en katt och fått lite sår i huvudet den lilla tiden han var ute?
Har du prövat att tvätta bort det?
Sara

Kan förresten vara smart att hålla koll på hans öron nu närmsta veckorna ifall han smittats av skabb. Han har/kan ju ha träffat andra illrar och katter och fått öronskabb, så om jag vore du skulle jag hålla koll på dem. Kan ta några veckor för det att bryta ut så pass att det märks.
Dock tror jag inte det är det som syns nu. Låter som skit eller blodskorpor. Tvätta bort dem och se om de kommer tillbaka! :-)

Lyckades pilla av en grej, det visade sig vara fästingar. En hel hög :( Konstigt att dom andra djuren har blivit befriade….
#13 Uäh! Peckeldjur. Men då vet du vad det är i vilket fall.
Paulina

Ja äckliga saker, han hade helt fullt med små små fästingar, men pillade av en stor som satt fast och fick den under en lampa…
Badade honom och då ramlade en hel hög av, så han ser fin ut runt munnen nu. Ska se om jag kan hitta en pincett någonstans, annars får jag köpa en imorgon. Han ska få ett bad till också, kanske fler ramlar av.
Ett tips för dom som råkar ut för det här är att duscha illern om man ser något konstigt i pälsen, man ser mycket lättare då. Nu såg jag ju dom större också och man ser att det är fästingar, det var lättare att komma åt skinnet om man nu vill använda pincett.
Köp frontline och lägg på i nacken. Tar bort fästingarna.
Sara

eeeuuuuuuuu

Finns jättebra fästingpincett på apoteket. Min favorit ser ut som en penna med en liten fisketrådssnara i spetsen som man trär runt fästingens huvud varpå man enkelt plockar bort även små små fästingar.
Försök få bort fästingarna så fort som möjligt, ju längre de sitter destå större risk för sjukdommar.
Vad mysko att han hunnit få så många fästingar. Vet du hur lång tid det borde vara från det han smet tills det han hittades i grannuppgången? Vad jag fattade var det väl inte så länge, eller? Han har väl hittat nån håla eller lya som han ålat sig i?!
#18 Den "pennan" med snaran du beskriver kan jag rekomendera med, den är enkel och känns "säker". Tror inte den kostade alltför mycket heller. Borde själv skaffa en nu när man flyttat till "fästingland" som mamma säger, vi har vart förskonade mot de äcklen tills för något år sedan.
Kan tänka mig att de klarar sig längre om de är varmt, de borde ju likt andra insekter dö eller bli innaktiva i kylan. Kanske hittade han någon håla eller så där andra djur vart och släpat in fästingar. De var väl utsvultna och hoppade på en icke ont anande värd.
Paulina

Aviendha… innan du varit i roslagen har du inte varit i fästingland ;) har i snitt tagit SEX fästingar om dagen på vår långhåriga katt från april till sista oktober. Vidrigt!

Tror inte här finns så många fästingar inne i Malmö, troligtvis är det från höet dom hade lagt i hans lilla bur, vet inte var dom hade fått det ifrån?
Han har fått bada en andra gång och blev av med ytterligare några fästingar… men oj vad många han har kvar
Tänkte att han kunde få ligga kvar länge, men han blev rätt fort utråkad så jag stoppade ner Monty också, tror att båda funderar på att rymma nu.. det var inte populärt. Först lägger sig monty som en pinne bara och flyter, så fort han fick lite vatten på nosen så försökte han skutta upp ur badkaret. Nu har jag två galna illrar som springer omkring och gnider sig mot allt. Får nog åka hem till mina föräldrar imorgon och få lite hjälp, lär ju inte kunna hålla honom och plocka samtidigt. Förstår inte hur jag ska kunna ta det vid öronen och munnen, dom är så små och han blir ju super sprattlig om man börjar pilla på öron och vid munnen.
Jäkligt dryga djur, fästingar alltså, det kryper över hela kroppen på mig nu :(
#20 Euh! Min mamma har fört över sin fästing-fobi på mig. Jag ska då INTE åka till Roslagen hör jag ;)
Jag är inte ett mista dugg avundsjuk på dig Spinnyp! Sänder en styrketanke så du klarar av dessa små räsdjur. Uppdrag utrotning är ditt ;)
Paulina
Som sara skrivit- Köpr Frontline för katt på apoteket!! Då kan du även droppa på dina andra djur om det är så att de också har fått nån fästing som du inte märkt.
Fästingar är vidriga!!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Usch va äckligt och så otroligt många=( hoppas dom inte tar för mycket blod av honom eftersom dom verkar va så många. Hoppas du får bort dom snabbt

Fästingar är hemska djur. Och de är inte rolig att utrota heller. Men tänk för bara något år sedan var illerägare runt om i landet övertygad om att illrar inte kunde få fästingar. Så tänk vad bra et är med forum ändå ibland. ;-)
Sänder en massa styrkekramar till er.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tänk på att fästingarna kan släppa lite här och där, tex på illerns sovplats, i filtar eller i din egen säng!!! Så det kan vara smart att hålla koll på alla djur, inklusive dig själv, så inte även ni fått fästingar.
Hon som hade illern som rymde och fick så enormt många fästingar på sin iller vart tvungen att åka till veterinären och söva illern för att få bort alla fästingar. Så om du har fästingar som sitter för illa kan kanske en sådan extrem åtgärd vara bättre än att låta dem sitta…
Fästingar kan ju i stor mängd, förutom ge livsfarliga sjukdomar, även ge blodbrist och andra otrevligheter. :-P
Du kan ju prova att distrahera din iller med olja-¨på-magen-tricket. Det brukar hålla dem lite fokuserade på annat medans man pysslar med dem.
Du har nog rätt om att det säkert var halmen… kanske något att varna den som hade halmen om, så att de inte använder den till andra djur?
Guddilucki.

Jag har fått bort många av fästingarna, men det finns en hel del kvar. Dom är rätt små och sitter på öronen och under hakan. Några större (kanske ett 10:tal) sitter i pälsen och jag har fått bort några men man måste nog vara två. Han sitter still men det är svårt att få undan pälsen och samtidigt använda pincett. Men ska åka hem till morsan o farsan imorgon, dom har stor vana o plocka fästingar på djur och kan kanske ta bort dom små också. Känner att jag inte vågar ta dom små på öronen när dom är så små, det är ju nästan bara prickar.
Fästingar här nere i skåne är inte lika farliga som dom uppåtlandet. Enligt sidorna jag har kollat igenom så har smittar troligtvis spridit sig in i blodet redan efter dom första 24 timmarna och med all säkerhet inom 48 timmar
Äckliga djur dom där 
Vi får hoppas att morsan kan plocka dom sista imorgon, annars får vetrinären hjälpa mig.

Guäh jag hatar fästingar, äckliga små saker…
Lantis som man är så var det vardag förr att plocka bort fästingar från hund & katt.
Oj vad glad jag är att vi plockade alla 52 + när groggie var nersövd efter kastrering, då fick vi nog bort alla. Dem var ju så där putte små och ljus rosa att man inte fick tag i dem, hade ingen pincett hos vetrinären så man fick dem typ under nageln när man tog bort dem. *ryyyys* Men dem satt verkligen i princip ALLA runt öronen och ansiktet!
Lycka till, hoppas ni får bort alla kräken, dem är ju så äckliga på våra djur!

Nu har jag varit hemma hos mamma o pappa och fått lite hjälp. Fassen vad Boston var duktig, han sa inte ett ljud fast han var rätt förtvivlad ett tag. Vi fick bort dom flesta på öronen och dom som satt på kroppen och ovansidan huvudet. Fick dom stora som satt på ansiktet också, men han var inte medhjälplig på dom som satt runt munnen. Dom verkar ändå döda. Fick tag i fästingsmedel också och satte på båda, så nu får vi hoppas att dom bara dör dom äckliga djuren.

Är så stolt över dom båda idag faktiskt! Dom har varit hos båda M&P och min farmor, har skött sig exemplariskt. Släppte ut dom ur buren och dom var hur snälla o fina som helst, till och med när jag släppte ut dom hos min farmor för jag tänkte gå en liten runda med dom så sprang monty direkt in på toaletten och satte sig i Farmors kattlåda. Om det bara hade hänt här hemma också :)

Vilka duktiga pojkar! :-) Skönt att du fått bort de flesta. kanske löser fästingmedlet resten? :)