Illrar från Janne
Tänkte bara kolla runt. Har nu luskat fram att min Lucifer verkar komma från Janne i Härryda. Har för mig att det finns fler illrar här inne som kommer därifrån.
Jag vet att Lucifer är född på våren 2004, d.v.s han blir tre i vår, mer är så vet jag inte. Någon som köpt en valp runt den tiden? Skulle vara kul att veta om han har kullsyskon, eller när han är född.. :)
Han har förmodligen en hel drös med syskon ;) det brukar bli rätt många kullar med samma föräldrar där ;) Va kul att ni luskat fram var han kommer ifrån! Ni har väl ingen aning om vad någon av föräldrarna kommer ifrån?
I mitt bakuvud ligger däremot en ett minne av att jag hört att han kom från partille å gnager..men jag blandar nog ihop det med en annan iller!

Den första ägaren hade två illrar. Rodolfo (Lucifer) och en iller som hette(heter) Skyler. Hon tror jag kom från Klarsferrets om jag inte förstog allt fel. Första ägaren klämde hennes ben i en dörr och hon gick inte ihop med hunden, så hon kom till Rodolfos första ägare. Du kanske tänker på henne?
Jag har (tack vara tips från JossanH) vart inne på Illersverige och läst vad den förra ägaren skrivit om sina illrar, och därför också fått lite mer info. Försöker kontakta honom, men får inget svar.
Nope..skyler har jag koll på ;) hon kommer från klarsferrets i viskafors ;) Vet att någon hade en hane i gbg som kom från någon i partille…blev förvånad då jag inte visste att det fanns uppfödare där ;) men det är det enda jag minns ;) guldfisk!
nämen förmodligen kan han då vara släkting med min pegasus (dom är ändå ganska lika). pegasus är född hos Janne och hans föräldrar heter Laban och Liv. han är också från kullen från 2004. Vet du exakt födelsedatum?? Pegasus är född 24 maj så är även lucifer född då så kan vi vara ganska så säkra på att dom är kullsyskon och då vet vi ju även hans föräldrar!
Emoflickan här inne har 2 illrar som kommer direkt från janne (en halvbror till Pegasus och en helbror fast året yngre) så har hon en iller som är född i andra led efter en janne-iller.
Jag tycker det kryllar av illrar som på ett eller annat vis härstammar från janne… Eller, hrm, Jannes illrar förstås! =)
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja de var ju rätt lika pojkarna! ja, det finns en hel del "janne illrar"…men jag har dålig koll på dem från 2004…bra att du jossan som vanligt har örnkoll ;) hihihi

Sedär, då har vi några :) Tyvärr vet jag inte datumet. Förra ägaren gav mig inte mycket information, pratade bara med henne i telefon, och hon visste inte heller. (Jag var sjuk när vi hämtade hem honom, så pojkvännen åkte själv). Så det är lite tråkigt..
Pegasus är rätt lik honom faktisk, båda har den där vita fläcken på bröstet. Skickade ett mail till första ägaren nu. Får se om han svarar. Han kanske också vill veta att hans iller blivit omplacerad igen.. Får hoppas att han svarar. Hade vart skoj att snacka med han lite bara.
#7 hahaha, ja, för jag är ju så frågvis att det sticker folk i ögonen! vet iaf att han hade Liv och en till hona med valpar (minns ej namnet på den) och så Laban som för detta året var hans avelshane.. Jag tror inte han använt sig av någon annan, så dom borde vara minst halvsyskon (som jag redan konstaterat en gång.. hehe)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 Hoppas du får svar av honom!! Det där med släkten är en ren djungel- tro mig! =)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Både våran tjabo och Gimli kommer från Janne.

Nicko kommer därifrån…
verkar som att det är många släktingar till din iller Lucifer här inne. =) Det är ju skoj.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#14 Ja. Det är jätte kul. Man blir ju nyfiken på vart ens bäbis kommer ifrån.
Min Bilbo är oxå från Janne, född 000628. Pappan är Bamse och mamman Sissel.
Sara

Min gosetjej Aprikos är född hos Janne -05. Hennes föräldrar är Liv och Laban.

Är det Janne som har Marchallfarms? Verkar ha väldgt stoora och mysiga illrar :)

#19 Det sägs att Janne har stora illrar. Det som gör mig orolig är att jag läste ett inläg av Lucifers första ägare där det stod att han vägde 2,5 kg med vinterpäls. När jag vägde honom för några veckor sedan vägde han 1,3 kg. Det kan inte vara bra?

#20 Det låter inte bra. Dock ska man komma ihåg att första vintern blir illrar alltid tjockast, de går ner efter kasteration.

Menar ni han som även har minkar?

#22, precis. Även om det nu inte är så mycket mink kvar.

Men är det Marchall illrar?

Om jag kommer ihåg rätt (min sambo rättat väl mig senare 
) så är Laban från Marshall Farms i USA.
#24 Marshall illrar? Om du menar dem från Usa så kan det omöligt vara det, eftersom de för de första endast säljs kastrerade, för de andra så är de verkligen pytte små…honorna kligger run 400- 570 g..å hanarna pytte lite över det skulle jag gissa på…. men det kanske inte var dem du mena? ;)
#26 jag har hört att det faktiskt finns endel marshall-illrar här i sverige som går i avel.
Laban bla (om han nu är marshall, vilket jag tror då janne sa till mig att han var från USA och jag senare hört att han har marshall) var ju tänkt att användas i djurförsök och kom från USA. Kan det vara så att dom inte kastrerar ALLA illrar som går till djurförsök (deras marknad ligger främst på husdjur och försöksillrar)?? Och i så fall kan ju även en tidig kastrering ligga i grund för att illrarna är så himla små. jannes honor är även ganska stora vad jag minns. Sen så ger han dom ju minkfoder vilket också brukar bidra lite till storleken..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja, jag tror det är som jossan säger. I vanliga fall kastreras Marshall farms illrar vid låg ålder så nog därför de är rätt små. Laban va kort och tjock om jag minns rätt. Liv var en riktig bjässe för att vara en hona, den största jag sett iaf.
#27… ja om de är illrar som går till djurförsök så är de okastrerade…..visste inte att han hade sånna ;)
Men är de verkligen så bra att avla på dem? *en tanke bara*
#29 ja, det kan man ju fundera över… Jag visste inte att det var marshall-illrar förut, men som sagt… Jag är väldigt skeptisk till Marshalls illrar och placerar dom i samma fack som ferpharms illrar och de skulle därför inte innebära avelsmaterial för min del…
Laban var ändå ganska så lik Pegasus i kroppen, men kanske något kortare med trubbig nos.. har ett fota på honom någonstans men inget digitalt tyvärr..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Vet någon om Janne brukar ge ut stamtavla på sina illrar?
Bara undrar för jag tycker jag ser så mycket Elvis i både Jossans Pegasus och Aldas Stich. Dessutom har Elvis oxå vita strån på bröstet, ingen riktig fläck men man ser att han är vit där (och är vit under en tass).
Har ingen stamtavla på min grabb men är det så att Janne brukar ge ut det så kan det vara så att den försvunnit på vägen för han har haft flera ägare före mig. Hans förra ägare sa att han är född någon gång i april 2004 men han har som sagt haft flera ägare så hon kan ju oxå ha blivit felinformerad.
Varför sitta här och spekulera om folk och deras uppfödning är det inte bättre att ringa och fråga honom så att ni får rätt uppgifter. Det är så här alla felaktigheter uppkommer.
Bara en tanke angående försöksdjur…måste dom inte vara sunda och friska för annars kan försöken slå fel?
Har jag fel eller är det han som hade annons på blocket i sommras?
kostade typ 1200?
(Jag ringde honom ang. dräktighet och han sa då att det lät som att min tös var dräktig, vilket hon som tur var inte var. =) i så fall hade det finnuts ett gäng vild/tam iller korsningar här hos mig.. pust )
#31 Du får med ett litet informationskort där det står födelsedatum, mor o far (kanske även kullstorlek, minns inte riktigt). Dessa kort tror jag används inom minkfarmningen så han gör såna även till sina illrar. Ingen riktig stamtavla alltså.. Men fick du inte med något vaccinationskort? Där brukar ju födelsedatumet stå!
#33 så sant, ber om ursäkt! Angående om man väljer att avla på marshall eller inte så är det ju självklart upp till var och en, men jag hade inte valt dessa illrar. Sen om det är marshall i jannes illrar eller ej är ju som sagt- spekulationer.. Att laban är från USA sa ju iaf janne till mig när jag hämtade pegasus och att han skulle använts till djurförsök..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har Alfons som kommer ifrån Janne.
Alfons är född maj-06
Föräldrar Neo och Lina
Vem e Janne?
Från skåne?

Från Härryda.

Både Egon född 02 o Kerstin född 06 e ifrån Janne!
Ska kolla när ja kommer hem vilka föräldrana var!

Tack för alla svar! Mycket fina illrar, och kul att få nån ordning i var lillen kommer ifrån. Synd bara att jag inte kan få fram exakt födelsedatum på honom, då det verkar som om Janne tar fler kullar per år..
#42, han har oftast 2 honor han tar kull på. och 05 fick liv två kullar då hon gick i löp igen så i september tror jag föddes en kull till på 3 valpar. Rocky som Cute äger är en av dom :)

Den här tråden är visserligen gammal, men…
Var hos Janne i somras, tror att han fått ändra om sina burar lite sen förra sommaren, de såg i alla fall lite större ut.
Och illrar från hans uppfödning kan verkligen bli riktiga tjockisar! En av hanarna som han avlar på är stor som en katt typ ^_^
#44 Jo, det har ju kommit in en del anmälningar på hans djurhållning så det förvånar mig inte om han har byggt ut lite.. Vilket verkligen var på tiden för dom stackars djuren!!
Och feta illrar har vi ju bevis på hemma hos emoflickan som har både Gimli o Tjabo som går en bra bit över 2 kilos strecket under vintern.. Trots att de är kastrerade. Själv har jag ju Pegasus som är normalstor hane (till skillnad från mina 2 andra små she-males *tss)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#45 *hrrrrrrrmmm* tjabo ber att få hälsa att han inte gått över 2kilosstrecket nu i vinter..ÄN ;) sådeså …men han verkar vara på god väg ;) gimli hamnar ju aldrig under 2kilosstrecket så..hehe.