OT - Vad retar ni er på?
Jag åkte taxi för några dagar sedan och chauffören hade något godis i munnen.
Han satt och smaskade och sög på den där grejen med öppen mun så jag höll på att få ett utbrott. Som tur var hade jag inte långt att åka men det var nääääästan så jag sa till honom att stänga munnen. 
Sara

är själv en slafsig bondtös så jag stör mig inte så mycket på sånt ;) men något som jag tycker är väldigt jobbigt är personer som aldrig kommer till saken när de berättar eller allmänt pratar med en :S >.<

Jag tycker det är skitjobbigt när folk kör i 85 km/h på en nittiväg, håller på att reta ihjäl mig på det för jag tycker att man lika gärna kan köra i 90 då, det stör mig inte om de kör i 70-80…
"Chaos is a friend of mine."
En annan sak jag retar mig på är när folk (reparatörer, kontrollanter o liknande) kommer och vill in i min lägenhet utan att jag har vetat om det.
Kom en vid 18 tiden ikväll (med leg) och ville kontrollera brandskyddet. Nope, nej, aldrig! Boka en tid! var min kommentar. Han blev rätt paff och började fråga varför han inte fick komma in. Inte din bizniz, sa jag.
Jag menar.. Vem vill släppa in en vilt främmande myndihetsperson när man precis kommit hem och inte hunnit torka illerskit än?! Dessutom ska sånt här meddelas x antal veckor innan.
Så nu ska han komma i morgon eftermiddag. Han kunde inte säga en tid så hoppas jag är hemma då. 
Sara
# samma som nr 1 (både med bondtös och vad hon irriterade sig på) det värsta var i skolan när en tjej (vi va väll ett gäng som pluggade och senderade rasterna tillsammans) som förklarade och förklarade (kunde ta 10 min för henne) och i slutändan så förstod ingen förutom jag och så vad hon sagt igen fast med EN mening och då förstod alla. Sånt blir jag nervös på..

Jag stör mig på att pappa lägger toarullen avigt när han har varit på toan.
Att min bror alltid viftar på fötterna när jag försöker kolla tv.
Att blinkisen på bilen går i åt andra hållet när man försöker slå ur den.
Folk som lämnar toalocket öppet.
Att min bror pratar med mat i kinderna som en jävla hamster…
Att han sitter i kalsonger på min stol när jag har sagt åt honom att ta på sig byxorna.
Folk som har fötterna på soffbordet när man försöker äta där.
Att varje gång någon spolar i någon kran i huset när man duschar så blir det jätteliten vatten i duschen… typ allt tryck försvinner…
Att varmvattnet tar slut om typ en person duschar, så man måste vänta jättelänge tills man kan duscha.
Folk som petar på mig helt i onödan.
Folk som pillar med alla sakerna i mitt rum så de inte ligger där jag har lagt dem.
Jag stör mig på allt 
golf.ifokus.se
Jag kan bli VÄLDIGT irriterad när man åker buss och någon kommer och sätter sig nästan i knät på en. Och dessutom börjar harkla sig eller göra andra småljud under hela resan. Hela jag börjar koka inombords och jag har mest av allt lust att bara skrika rätt upp i ansiktet på människan. Jag som är världens lugnaste egentligen, men under ytan *monster, moahaha*
_No way! Yes way!
#5 Åh, det där med viftande fötter! Min far brukar göra det. Och jag ser de där viftande tårna i ögonvrån. Ber honom lägga av. Men sedan börjar han igen. Kära far gör det utan att tänka på det. Och jag som AVSKYR fötter…
_No way! Yes way!

Och folk som skriver jättelångt utan att sätta punkt eller kommatecken mellan meningarna. Så man måste läsa om allt typ 3 gånger innan man fattar var en ny mening börjar eller slutar.
golf.ifokus.se

Och när någon pratar när jag fösöker kolla på tv så jag inte hör något… Speciellt om de säger: "men det är ju textat, du behöver ju inte höra vad de säger". Kollar jag på en engelsk film/serie så läser jag ALDRIG texten…
golf.ifokus.se

Jag stör mig också på fruktansvärt mkt, det värsta jag vet är dock när människor smaskar. Hur jävla svårt är det att hålla igen munnen liksom? Fy fan.
Kom på något jag verkligen stör mig på, min farsa ska berätta något eller man frågar något så börjar han meningen sen tar han en paus så man får ett nervöst sammanbrott på att han inte fortsätter snacka sen börjar han prata igen och då är det inte mellan meningarna utan MITT i meningen, man hinner ju nästan glömma bort vad det började med och när jag säger typ "Ja?, Hallå somnade du?" eller något för att han ska komma till skott blir han irriterad.
Och något jag stör mig på som fan som jag ej kom på förens min sambos kompis var på besökt är uppfällda toalett ringar.. min sambo låter ALDRIG ringen vara uppe efter ett toa besök men hans kompis gjorde det och jag hade inte insett själv att jag aldrig behövt ta ned en ring tidigare med oss under samma tak. Så jag visste direkt att det var hans polare och det störde mig sjukt och sedan att han inte stängde toalett dörren efter sig var inte bättre spec med tanke på illrarna :/ usch hatar människor som inte sköter toaletten ^^ (på olika vis)
Blir irriterad på att en del folk inte verkar förstå när ett ämne är färdig pratat utan fortsätter snacka om det fast att man nästan lämnat rummet…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#12 menar du att dom drar upp det igen efter ett annat ämne eller är tysta jätte länge så man tror det är avslut och börjar igen?
Åhh jag stör mig sjukt mkt på att när man ibland åker tunnelbana i sthlm och det är typ..TOMT i vagnen, så kommer det ngn creepy jäkel o sätter sig brevid. Typiskt svenskt beteende? :) (att ogilla det då menar jag)

Jag stor mig pa nar pappa somnar i fatoljen nar han kollar pa sport pa tv. Nar han borjar snarka sa forsoker jag byta kanal, men da vaknar han pa en gang och gnaller over att han visst kollar 
// Amanda

Jag är lite svenskpolis. Blir bara galen på stockholmare som inte kan prata ren svenska. Ord som ska sluta på or, avlutas alltid med er. Ä uttalas som E .osv. Räkor (reker) Kvinnor (kvinner) Vävstol (vevstol)
Det gör mig vansinnig att majoriteten av TV reportrar är Stockholmare som inte har koll på språket. Han /hon sa det till han/hon. Bah!!!
Han/Hon sa det till Honom/henne!… EFTER PREPOSITION är det alltid henne/honom. Ska det vara så svårt?
Sen struntar jag fullständigt i om mina invandrade vänner pratar fel, jag rättar dem sällan för jag uppskattar att de verkligen försöker få det rätt. Snarare så, att de blir sura på mig för att jag inte rättar dem i alla lägen. De vill verkligen bli korrigerade!!!!
Så klart blir jag också irriterad på att det finns människor här inne som efter 3 års erfarenhet och lite läsande i böcker, kan sätta sig sååå högt över jaktilleruppfödare som har mellan 25 -40 års erfarenhet. Med tanke på att alla de illrar ni kallar TAMILLRAR i princip härstammar från jaktillrarna ni köpte ifrån dessa "tvivelaktiga" uppfödare…..
Det gör mig fortfarande irriterad, att många förutsätter att alla illrar ska dö eller bli sjuka i cancer. Acceptera att det inte funkar riktigt med illrar i varma torra lägenheter. Acceptera att det inte riktigt funkar att kastrera alla innan första brunsten. Acceptera att det inte funkar att ha illrar i ständig belysning. Det kostar att ändra ett djurs beteende!!!
Om vi försöker göra vad vi kan, för att de ska ha det så bra de kan?
Kan vi se till att våra illrar….
Får kallt och mörkt om natten?
Har ett svalt och mörkt gömställe, alltid?
Får ett bra foder?
Får mycket kärlek och vettig fostran?
Om vi kan uppfylla dessa krav, tror jag att våra goa pälsar
är fullständigt nöjda.
Bättre att förebygga än att befästa farhågor!
Uops! det blev en hel del som jag retar mig på ;)

#16 Det är typ tre områden i hela stockholmstrakten som uttalar ordet räkor som reker. Konstigt att du inte irriterar dig på norrländskans jo, när det heter JA och inte klagar på skånskans långa RRRRRRR- eller, det kanske enbart är för att du själv bor i Malmö?

#17 Konstigt att dessa tre stackars områden oftast blir representerade i TV och Radio.
Norrländskans "jo" Gotlänningarnas "Åtte" eller skåningarnas skårrande RRRRR, ser jag som dialektala skillnader. Men de sitter oftast inte på nyheterna varje morgon.
Jag anser att nyheterna ska vara på korrekt svenska.
Må så vara att jag är skånska, men jag vårdar mitt språk och jag har en liten grabb på 7 år.
När de inte ens bemödar sig att tala korrekt på tv…. hur ska då en stackars skånepåg lära sig?
#13 både och! Jag lever ganska nära en sådan nu.. Det tar aaaldrig slut! Man kan tro att ett ämne är helt uttömt och så börjar man gå därifrån och då ska det börjas om igen!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Fjortisar, finns det något värre?! Min syster börjar gå in i den åldern nu, tur att man flyttar hemifrån snart.
Och folk som börjar skälla ut en efter noter på jobbet, ja jag vet att jag får skylla mig själv som är telefonförsäljare. Men man kan ju säga nej trevligt istället för att skälla och skrika.
Retar mig på tfnförsäljare som inte accepterar ett nej utan fortsätter att dra försäljningsknep. När jag sagt nej ett par gånger så lägger jag helt enkelt på luren.
Sara
Jag retar mig på en hel del. Trångsynta människor, människor som gereraliserar alltför brett bland annat.
I traffiken finns många idioter som inte borde ha körkort. De ser sig inte för, de blir paralyserade när något är påväg att hända så de väjer inte fastän de håller på att körsa på en på fel vägbana osv osv.
Paulina

#18 Varför räknar du inte "reker" som ett dialektalt "fel" då?

På jobbet hatar jag: när folk beställer SVENSKT kaffe, när folk frågar hur länge kaffet har stått på värmeplattan (när det sitter typ 100 människor med kaffekoppar i handen och det var tio innan som beställde en kopp kaffe. Känns inte som den lilla tillbringaren som står där innehåller tusen liter direkt?), när småbarnsföräldrar lämnar stället i kaos (servetter i tusental, bananmos och vällinggegga på golvet, smulor trettio meter bort och en barnstol som är så vidrig att den fan borde slängas), när svenska 50+are verkar bli förvånade att det finnas nåt som heter serveringstillstånd (typ, nej du kan inte köpa 10 starköl klockan 6 på morgonen…för att servera alkohol måste man ha varm mat och vår restaurang öppnar 11- det står på typ tio skyltar), när föräldrar inte ens säger till sina barn när dom tar på kakor o dylikt å sen blir sura när man kommenterar det hela, när människor tror att man kan checka in våran jävla cafédel, när folk undrar varför en färskpressad juice har två 'lager' (hört talas om densitet?)…nej, nu får det räcka för ett tag… :)
Jo, jag kan störa mig på de som tar illa upp och bli sura för att man ber dem prata tydligare för att man inte förstår deras dialekt. Det är från min sida, och de flesta jag känner, en artighetsgrej, man vill förstå den som pratar men man gör det inte och istället för att ignorera så frågar man om en förtydling.
Jag förtydligar mig en hel del när jag inte är hemma. Fick massor med skäll när jag jobbade som telefonförsäljare att jag pratade "som en idiot" och att ingen förstod mig, och då tycker jag ändå att jag pratar tydligt och utelämnar dialektala uttryck.
Paulina

Ok, något jag riktigt stör mig på var det som hände mig igår:
Jag är på väg till jobbet och sätter mig nästan längst bak i bussen (Där brukar inte gamla människor gå och sätta sig) men inte riktigt längts bak för att där är det en massa tonåringar som sätter sig och gapar (Stör mig också på det men det är inte det värsta som kan hända i bussen)
Iaf efter någon station kommer en man och sätter sig brevid mig (trots att det finns 100 andra platser som är lediga!) men det var inte heller det som störde mig. Det som jag blev irriterad utav var att han STANK!!! ja, riktigt stank, en mix utav mat, smutts och svett! ohh jag höll på spyy!! Ne jag var tvungen att byta plats trots att det kanske såg oartigt ut men jag kunde bara inte stå ut med lukten kändes verkligen som om spyan var uppe vid strupen 

Jag stör mig på folk som alltid ska till och hacka på stockholmare, dom flesta av oss kan både prata och uppföra oss.

Ignorans, trångsynthet och oviljan att acceptera att det finns andra åsikter stör jag mig otroligt på, samt oförmågan att separera sak från person.
För att inte tala på dessa människor som pratar i mun på en, avbryter eller kastar sig in i ett samtal genom att skrika.

alla upprepade ljud.
Bilförare när regnet öser ned eller ännu värre- bilförare när det är en dm modd ute! För ungefär 1 vecka sedan var det som så.. Regnet öste ned, det hade varit 2 dm snö som nu låg som modd på hela vägen och trottoaren. Det tar ca 40-45 min att gå till jobbet och under den tiden hann ett antal bilar skvätta upp modd och vatten på mig. Så jag var blöt rakt igenom jackan och tröjan och fick gå i blöta skor hela dagen..
Sajtvärd på Iller.ifokus
att bo i lägenhet, det är nog fan det värsta jag gjort i hela mitt liv! :@
Folk som ljuger, smutskastar och baktalar retar mig till döds.
Och ja, folk som smaskar…. jag kan lämna bordet jag sitter vid om någon smaskar. Det kryper i hela kroppen
Djupa slemharklingar för sakens skull. Ok om man är j*vligt förkyld, men de som gör det i tid och otid.. *ryys*
Paulina

#33 Det gör min morbror typ hela tiden… tur han bor i Norge så jag bara behöver höra det på sommaren… Men det är illa nog, han gör det t.o.m när han sover.
golf.ifokus.se
Jag retar mig på alla människor som helt i onödan går och retar upp sig på struntsaker hela tiden ;-)
_____
Uffe
#35 Härlig uppercut ;) Men du har rätt. Dock kan jag villigt erkänna att jag har vissa dagar då jag är lättretlig, och då kan jag reta upp mig på småsaker, oftast har jag glömt den nästa dag =)
Paulina
#36 Jorå, jag var själv på väg in och skulle haspla ur mig en massa okväde över allt jag retat upp mig på senaste tiden, men efter att ha bläddrat mig ner genom alla inläggen och reflekterat över mig själv och alla andra här så kunde jag inte låta bli.
Som att skjuta bollen i öppet mål 
Så nu ska jag packa ihop och göra helg. Åka hem till min kära familj och våran härliga lilla pälsboll (eller ja, dotterns härliga lilla pälsboll) så jag sitter nöjd just nu :-)
Trevlig helg på er allihop, och kom ihåg att "älska varandra i trafiken"
_____
Uffe
Jag stör mig fruktansvärt på folk som inte stavar ordentligt, det är något av det värsta jag vet. Jag har väldigt svårt att ta den personen seriöst.

folk som tuggar hårdbröd.. krash, krash, krash.
Folk som tror att dom är så himla mycket bättre än andra för att dom är bättre på vissa saker eller mer har mer pengar.
PETA I NÄSAN, folk gör det överallt!!
stör mig något så fruktansvärt på människor som ska STÅ STILLA i en mittgång i någon affär. Stå stilla och prata kan man göra någonstans där ingen annan vill gå förbi.
Stör mig också på människor (oftast i åldern 13-16) som kollar konstigt på en.
Ett exempel: Jag brukar ha fläta i håret för att håret inte ska vara i ansiktet på mig. Flätan brukar ligga på ena sidan av huvudet och självklart hörde jag en dag utanför affären av en 16 åring: "OFTA snyggt att bara ha håret så på ena sidan".
Hade lust att slå ner henne och sen säga "OFTA snyggt att ligga här på marken och gråta".