Ville inte ta in iller mat
Va nere på djur affären och sa att vi är ett gäng med illrar och undrar om hon kan beställa hem iller mat till affären men de verkade hon iNTE intreserad av. Jag har hört att affärer i samma kedja har illermat hemma så jag fattar inte varför de skulle vara svårt för henne att ta hem?
Nä hon rekomenderade någon kattmat. Minns ej vilken för jag blev lite irriterad. men men. vad kan man göra åt sake.

Är väl inte svårare än att beställa från någon av de otaliga sidorna på nätet med illermat? Så får affären stå sitt kast. Är ni ett stort gäng kan ni ju ta en pall på en gång 
Det finns kattmat som är både billigare och bättre än de flesta illermat-sorterna. De flesta använde Royal Canin kitten 34. Protein och fetthallt bör vara högt. Protein hellst över 32% och Fett över 18% som jag ser det.
Edit:
Skrev just en annan tråd om Pro Plan kattfoder, det verkar ha bättre näringsvärden än det bästa illerfodret på svenska marknaden och har dessutom överkomligt pris.

Problemet med kattfoder är väl framförallt att katter inte är lika känsliga för fibrer som illrar är. Dessutom gör det inget om det är spannmål som utfyllnad i kattmat. Jag kan dock ha fel, men det är så jag tolkat det. FInns naturligtvis kattmat som är riktigt bra, men den kostar ju rätt mycket den oxå.
#3: spannmål är det även i illerfoder. Det är hundmaten som innehåller för mycket spannmål. Kattfoder med hög kvallitet brukar som du säger gå bra. Även fibermängden i bra kattfoder ligger på samma nivå som illerfoder 3% eller lägre. Man brukar säga att två av de tre främsta proteinkällorna i ett foder för illrar ska vara animaliska proteiner.
ja, katter tål fibrer bättre än illrar (har precis lärt mig lite mer om detta.. om man inget frågar får man inget veta…) pga att dom har ett längre tarmsystem än iller- men å andra sidan finns det mycket iller och kattfoder som ser väldigt lika ut i innehållsförteckningen så det ena behöver inte vara bättre än det andra. Om ett företag gör både katt och illerfoder tror jag att de framställer fodret på samma sätt också och då är skillnaden den att det är en iller eller katt på påsens framsida… Och idag har jag även lärt mig att mycket av alla nyttiga ämnen i torrfodret går raka spåret ut i toalådan…
Så det allra bästa för våra pälsar är ändå rena produkter så som rå kyckling med ben, senor och inälvsmat etc. Det är bra för tänderna och dom får i sig allt vad dom behöver. Det är trotts allt det dom är avsedda att äta!
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja, illerns tarm e väll futtiga 160cm? Men oftast brukar det vara mer aska i iller foder, vilket de behöver då det innhåller nyttiga mineraler etc som calcium, zinc, potassium etc….sen brukar de ofta slänga in mer växtproteiner i kattmat för att få upp protein innehållet, något som inte e sådär jättebra för små iller magar…
Men kan man inte fixa iller foder så rekomenserar jag fortfarande royal canin kitten och hills kitten…
#5: Freja äter inte rått kött men Tengil brukar få Kyckling, gäller att ha koll då bara så man inte har äckliga kycklinggömmor över hela lägenheten
Någon som har tips på hur jag kan få min Freja att våga testa rå kyckling? Hon tycker inte om äggula som jag försökt lägga kycklingen i och är kräsen då det gäller all mat som inte är torrfoder.

Det absolut bästa är att ge sin iller illermat. det måste jag faktiskt fortsätta påpeka. Och visst är det mer skillnad än bilderna på påsen ;-)
Hur som helst. som svar på ditt problem Luna så rekomenderar jag dig att ringa direkt till ANF. Prata med Christer om vad du har för proböem med att få hem mat till dina djur. Han har hjälpt andra att få ANF illermaten. Inga problem där inte. Antingen har de fixat en zoo affär i ens närhet som tar hem det eller så har han skickat direkt till kund. En ruggigt trevlig kille att ha att göra med.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#8 jo, men om innehållet är den samma så är det ju bara bilden på påsen som skiljer…
Sajtvärd på Iller.ifokus

#9: Men är det samma fördelning då?
Jag tycker att på de påsar jag läst om så har det skilt sig i mängder på fibrer och de olika vitaminerna. Men jag kan ha fel., Så jag tänker inte strida med dig om det. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars