Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 427 ggr
erikaroos
0

Veterinär Malmötrakten?

Är det någon som fått sin illerflicka kastrerad i malmötrakten? Eller i helsingborg kanske?

Det är dags för min lilla flicka! Men vill först höra från någon som kanske har tips och så?

Saga85
0

Puttade upp Veterinärlistan åt dig. Där borde du hitta något passande Glad

erikaroos
0

#1 Tack! Har redan kollat den och där fanns två i malmö. Men vill höra lite om folks åsikter och sånt. Vill verkligen hitta en superveterinär till min sötnos.

Illercafe
0

Jag vet flera som gar till Jiri och tyckar att han ar bra.

Johan-
0

Fråga satmaran hon har rekomenderat någon till mig, minns dock inte vad de heter..

erikaroos
0

Okej det blev Jiri nästa vecka på torsdag! Han var

väldigt kort i telefonen tyvärr och eftersom det är

min första iller ville jag ha lite mer info.

Han sa att hon inte fick äta, vad menar han då? Hur

länge innan? Hon ska vara där klockan 10.00.

Hur lång tid tar alltihop? Kan man vänta där?

All info är välkommen!

Satmaran
0

Jiri är lite kort i telefonen och svenskan är kanske inte så bra, men han är underbar med illrarna, noggrann och kunnig.

Jag har bara kastrerat en hane hos honom, men gillade hans sätt att arbeta. Malte fick somna i mitt knä efter sprutan och sen fick jag vara med under hela operationen. Jiri förklarade allt han gjorde, det var mycket intressant. När allt var klart fick jag ta med honom hem direkt.

Jag lovar att Jiri är betydligt trevligare när du träffar honom än i telefon.

Jag skulle vara där med Malte kl 9 och tog bort matskålen kl 7. Illrar brukar inte ha de problemen med svåra kräkningar efter sövning som ex. katter.

Zandra---83
0

#6 Men det att vara med när någon ska opererad skulle jag också vilja vara, visst nu har jag hittills ej kastrerat någon iller ännu, men jag har kasterat en katt och då var det inget tal om att jag skulle vara med.

erikaroos
0

Ja jag läste hans omdömen på eniro och alla hade

skrivit samma som du typ.

Så om vi ska vara där 10.00 kan jag ta skålen vid 8

sånt? Var bor du någonstans då, om man får fråga? :)

Satmaran
0

#8 Ja, det blir nog bra att ta bort maten vid 7.30 -  8.00.

Jag bor i centrala Malmö.

Hoppas att allt går bra med din tjej och att du vågar vara med och se på.

Det kan vara lite läbbigt att se på när de karvar i älsklingen men väl värt det. Det känns på något sätt tryggare att vara med och se så att allt går rätt till. Jag tyckte det var läskigast med själva sövningen. Illrar kan ju verkligen vara lealösa när de sover, men detta var något annat. Andningsfrekvensen sjunker ju så markant att de känns döda, hu! 

Blev förvånad att Jiri gjorde ett så noggrant arbete med att sy ihop bukhinnan. Har aldrig sett detta tidigare på hanar. Det brukar ju bara vara att ta bort kulorna och sen knipa ihop sårkanterna, tack och hej.

Var beredd på att han efter operationen passar på att kolla efter skabb i öronen. Om det finns något så rensar han ur ordentligt och ger första behandlingen. Om du har minsta misstanke att det kan finnas skabb, så ta med extra pengar för den kostnaden också.

Vill minnas att Jiri gillar cash ;)

Lycka till

Lillan

erikaroos
0

Okej! Tack för all den infon! Jag följer säkerligen med in, har varit med när båda mina katter blivit kastrerade och som du säger känns det mycket tryggare.

Okej, anar ingen skabb men vad skulle det isf kosta? Jag ska ju även göra sånn besiktning till försäkringen, vad kan det kosta extra?

och nu när jag nämner försäkring, hur registrerar man en iller, måste man chipmärka och så då?

Usch känner som man nästan ställer för mycket frågor, men man måste passa på!

TottsiGirl
0

#10 Försäkring ska du skaffa så fort du bara kan, jag har aldrig behövt göra någon vetbesiktning för att få illern försäkrad utan ja har bara ringt agria och sagt att ja vill försäkra.. Dom har frågat om illern varit frisk och jag har sagt ja. För att försäkra behöver den inte vara chippad men ja tror de är ett krav för att kunna teckna en livförsäkring..

Klart du ska ställa massa frågor det är så man lär sig..

Å på tal om kastrering så har ja inte tagit bort fodret innan utan det har dom själva gjot på veterinärstationen. Även om jag lämnade illern kl 10 e de ju inte säkert att dom kasterar direkt då. Så dom valde att själva plocka bort fodret några timmar innan dom hade bokat operationstiden. men det är ju kanske lite annorlunda om du själv ska gå med in..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

erikaroos
0

Ja jag ska göra det! Trodde lixom det behövdes, men vad kostar chipmärkning då? :)

Det lät på honom som om vi skulle göra det direkt, och det var han som sa att jag inte skulle ge henne mat så. så jag tar maten vid 8 :)

Är så himla glad för denna sidan :)

TottsiGirl
0

#12 Det är lite olika vad chipmärkning kostar jag har fått mina chipade från start, så ja e dåligt insatt.. Sen vet jag att dom förr chippat billigt på vissa utställningar.. Annars tror ja priserna varierar rätt mycket mellan de olika veterinärerna vad dom tar för att chippa.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Satmaran
0

Pm:a mig om du har några frågor.

Jag anser att var och en får avgöra om de vill ha chip!

Jag skulle aldrig någonsin vilja utsätta mina valpar för dessa

grova kanyler… Men det är jag.. och min uppfattning.

Dessutom så måste man tänka på att all lek, parning och dominans beteende går ut på ett ganska våldsamt bitande i nacken…..

Att medvetet sätta ett chip i nacken på en iller, är för mig som att sätta ett simkort i nacken på en människa!!! Proportionerligt skulle det vara det samma, och det är djurplågeri i mina ögon.

Dessa chip har hittats vandrandes ner i baktassar…..

Visst är det bra att kunna identifiera ett djur…  Men ärligt talat om det inte finns ett nationellt register på illrarna…, blir hela grejen bara ett meningslöst plågeri. 

Nej aldrig att jag skulle utsätta, de mina för detta!

Chippen är något som finns för människans bekvämlighet,

knappast för ilerns.