Är de ett för högt/lågt pris?
Jag hade tänkt mig 1000-1500kr för min kille utan bur och med bur och tillbehör 2000- 2500kr
De är en hane på drygt 5 månader
2500-3000 brukar uppfödare ta för valpar som är vaccinerade, chippade och besiktigade.
Är din kille något av det? (besiktning gäller dock bara 7 dagar från den görs så den kan räknas bort) Buren som jag såg på bilden är knappt värd att skicka med, man får en liknande på blocket för bara någon hundring om ens det ;)
Jag vet inte alls vad man ska ta för pris när man säljer ett djur. Skulle jag göra mig av med mina så skulle jag omplacerat dem (i egentlig mening för max 500 tillsammans) men de är ju inte lika unga som din iller.
Är han vaccinerad (kostar lite olika, men här i Skara ca 300 och i Östersund 340) och chippad så kanske man kan ta lite mer än om han inte är det. Dock tror jag att folk kanske inte köper för ett högt pris, när det finns så många billiga på annons.
Svammlar mest, men kanske sätter igång några tankar om vad du ska sätta för pris.
Paulina

Jag personligen hade inte stirrat mig blind på ett pris om jag varit tvungen att göra mig av med mina illrar. Jag tycker det är bättre att koncentrera sig på att hitta rätt hem och sedan kanske ta en symbolisk summa på ca 400-500:-
Vill man sedan ha buren till så kan man sälja den separat.
Men detta är som sagt bara min egen åsikt.
#1 jag tog han bar hastigt så jag har inga papper o vet inte om någon vaccinering.. De buren hade jag inte tänkt att skicka med utan en som är störe
Är det en omplacering så är det en symbolisk summa det handlar om. Då menar jag 500kr.
Säljer du, så är det en sak.
Min erfarenhet är att folk INTE vill ha saker som ingår i köpet, men som dom måste betala pengar för, dvs exempelvis din bur.
Utan chip, vaccinationer ( intyg på det) eller besiktning, så skulle jag max max max ta 1000kr. Du får även ha i åtanke att han ska snart kastreras och det kostar mellan 500-700kr beroende på var du gör det.
Sen så finns det hur många illrar som helst som har sökt hem i flera månader och somliga har sökt hem i över ett år. Är din kille viltfärgad så är det tyvärr svårare att sälja hnm.
Betalade du något för honom? Annars förstår jag inte varför du vill ha pengar för honom. Men är det en ren affär så fine, då förstår jag.

Jag är på samma linje som elinn och Ceciliaolucifer.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
han är såld för 300kr inte alls långt från mig ^^

vad långt 300 kr
Ja har man gett 300kr för en iller tycker jag inte man ska ta ut mer i pris än man själv har gett.
Och är det en omplacering tycker jag som cilla och elin att man tar ut en symbolisk summa. Inte mer.
Det viktiga är att den kommer till ett bra hem, inte att den säljs till högstbjudande och blir en vandringspokal. (Även om den kan få stanna hos den som betalar mer oxå)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Håller med ovanstående. Har man tagit hand om en omplacering i syfte om att lämna den vidare så är det symbolisk summa som gäller. Typ 500kr. Dessutom vill de flesta inte ha med någon bur eller sånt för de använder de inte. Det viktigaste när man "räddat" en iller är ju inte för att få pengar för att man gjort det utan för att hitta det bästa hemmet och ingenting annat. Och du kan få en valp för 1500kr som du vet härstamningen på, visserligen utan chip, vacc och stamtavla men du vet ändå lite. Här vet du absolut ingenting och det första den nya ägaren bör göra är att ta illern till vet för vacc, ev chip och en skabb-koll. Dessutom kommer det snart att bli dags att kastrera killen med och det kostar ju också.
#7 mmm jag fundera på om han ska få ta han… han har inte hämtat han än så jag kan ju fortfatande säja nej till han..
Han tyckte 500kr va mycke :S… han skulle jaga med han
Fråga hur mkt erfarenhet han har av att jaga med iller, hur illern kommer att bo osv.
Sara
så det är upp till dig hur hans framtid kommer att se ut.. har du msn så du kan skicka över en bild?
From: gumman_89_1@hotmail.com
To: jd.1410@hotmail.com
Subject: RE: Ang. Iller till högstbjudanade
Date: Wed, 26 Nov 2008 17:39:35 +0100
Ok då är jag med ^^
From: jd.1410@hotmail.com
To: gumman_89_1@hotmail.com
Date: Wed, 26 Nov 2008 17:38:10 +0100
jo jag vet det men jag har en gård så när djurkontrollanten var ute och tittade så tyckte han inte att mina illrar behövde större utrymme än vad dom har.. för dom var friska rena och fina så han sa att det var ok med en sådan.. den kommer ju vara löss inomhus i mitt hus på 240 m2 så han ska få röra på sig… sen kommer han få röra sig väldigt mycket när vi jagar..
Date: Wed, 26 Nov 2008 17:35:17 +0100
Och jag vill inte att du skulle stänga in han i en bur.. enligt lag så ska illrar ha 5kvm utryme o inte va instängd i någon bur..
Date: Wed, 26 Nov 2008 17:32:26 +0100
jag har haft illrar tidigare genom åren, till att jaga med. hade tv´å stycken för ett år sen men fick dessvärre avliva dom för dom blev för gamla och sjuka och dul. sen skaffade mina föräldrar och bröder två valpar nu och då blev jag sugen på att skaffa en igen jag också.,,
han skulle få bo i en bur me don andra valparna om dom kommer överrens sen kommer han in ibland och en del ut och jaga också..
men jag il ente ge den summan du begär för den..
jag kan få tag i illrar som kan jaga för under tusen lappen…
Date: Wed, 26 Nov 2008 17:28:27 +0100
De är en lång historia men om man gör de kort.. Jag tog han för att han skulle slipa avlivas.. Tycker de är hämst att avliva ett så ungt o fult friskt djur. Inte under 2500 med bur utan bur 1500..
Vad vet du om illar? Har du tidigare erfarenheter? Hur skulle han bo om han kom till dig?
Date: Wed, 26 Nov 2008 16:54:01 +0100
ok.. hur mytcket hade du tänkt ha för den då??
vad var anledningen till att du skaffade den??
tack.
----------------------------------------
Han är drygt 5 månader.. Nä de har han inte..
> Date: Mon, 24 Nov 2008 17:49:54 +0100
> From: jd.1410@hotmail.com
> To: gumman_89_1@hotmail.com
> Subject: Ang. Iller till högstbjudanade
>
> hej lina..
> hur gammal är han ?
> har den jagat någon gång??
> bilder tack
> /// Crille
han prutade mycke gjorde han..
Är 300kr för lite?
Jag har ju inte sålt någon iller tidigare så har inga erfarenheter
Alstå, ingen seriös djurskyddsinspektör skulle säga att det var ok att ha ett djur på mindre yta än lagen säger, isf så får han söka dispens och då får man ju papper på att det är godkänt.
Iofs så finns det ju kommuner som har miljöinspektörer som tar djursyddsbiten med och inte kan så mkt, men det är isf ett lagbrott i mina ögon. Jag hade inte sålt den om den skulle sitta i bur. Även om han kommer att hitta en annan som får det så skulle inte jag vilja bidra till det.
Paulina
Personligen skulle jag inte sälja en iller till en jägare som har illern i bur.
Anledningen till det är:
Visar det sig att illern inte är bra på att jaga (och har varit såpass billig) finns risken att illern inte lever särskilt länge till. Säger inte att just jägare och speciellt inte denna jägare är sådan men sånt händer.
En bur under 5 kvm ÄR olagligt, den kontrollant som varit där kanske inte var medveten om just hur iller ska bo.
Sara
Jag hade inte brytt mig så myckte om priset om jag skulle tvingar omplacera mina älsklingar. Det viktigaste för mig är att dom skulle få ett bra hem! Jag hade nog gått mycket på magkänslan känns det de minsta fel med den personen som erbjuder ett hem hade jag nekat direkt.. FÖr mig är det allra viktigast djurens välmående och att dom kommer till ett bra hem inte vad jag kan få för peng för dom!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Är det du eller tidigare ägaren som har lagt ut annonsen med ruriken högstbjudande?
Med en sådan rubrik så får man vara eredd på att få enormt mycket oseriösa svar, eftersom många även betraktar annonsören som oseriös.
Vad prioriterar du? att illern får ett bra hem, eller att du tjänar en slant? Det är helt upp till dig.
Det går även att hitta bra hem, och få lite pengar för besväret så att säga, även om jag personligen anser att en iller aldrig bör omplaceras för mer än 500 kr.
#17 De var min kille.. de käns som att har man ett lågt förlågt pris så är de störe risk att den kommer till ett oseriöst hem och om dom trötnar på den så avlivas den för att dom inte gav så mycker för han.

#18 man kan låta bli att skriva ut priset i annonsen och formulera den ordentligt där man uttryckligen säger att det är ett BRA och livslångt hem som sökes och sedan ge ett pris när du har någon som är intressant. Det känns seriösare för mig.
#18 fast egentligen så stämmer det inte. Jag har flera omplaceringar och har aldrig betalat mer än 600 kr. Och jag skulle inte betrakta mig själv som oseriös, eller ha några planer på att avliva mina djur :)
Alternativt kan man sätta ett högre pris, men sedan sänka det när man får kontakt med folk som verkar seriösa-
Jag har sett många exempel på folk som betelat några tusen för omplaceringa, för att sedan göra sig av med dem efter någon vecka, och sålt dem för samma summa eller högra. så nej, priset styr tyvärr inte om hemmet är seriöst elle ej.
Personligen blir jag skeptisk mot folk som försöker pruta, men jag har själv gjort det, eftersom jag anser att säljaren inte ska göra nån förtjänst när de gör sig av med sitt djur.
Föreningar med omplaceringsverksamhet tar mellan 300-500 kr och nästan alla illrar de omplacerar hamnar i seriösa hem.
Man måste bara lära sig att sålla, och ställa rätt frågor, samt gå på magkänsla. Och inte stirra si blind på ett pris.
Jag har själv skänkt omplaceringar till rätt hem.
Priset säger som sagt inget om seriöst hem eller inte. Ett ex på det är papegojor. De kan lätt bli vandringspokalet, fastän de kan ta ca 5000 till 10 000 för dem.
Paulina
Håller med #20.
Jag har prutat EN gång när det gäller en omplacering. Detta pga ägaren även ville ha betalt för den resa han gjorde när han hämtade illern hos uppfödaren. Alltså den resa som var innan han visste att han ville omplacera.
Sara
Fy jag kan inte ha kvar nu han men när jag skafar huvs så vill jag ha han för han är så underbar..
snälla, sälj honom inte till jakt så att han måste sitta i bur! Behöver du hjälp så sök efter om någon kan vara akut hem så länge? Det innebär att illern får bo i detta akuthem tills du hittat en riktigt sann djurälskare som inte vill ha illern i bur, utan en som låter den springa runt inomhus och pussar den och kramar och låter den få all kärlek.
"han skulle få bo i en bur me don andra valparna om dom kommer överrens sen kommer han in ibland och en del ut och jaga också.."
detta tycker jag han klart och tydligt säger att han kommer sätta illern i en bur. Du kanske även kan ta hjälp om omplaceringskoordinator, finns ett par stycken här inne. Vet inte vilka bara =/
Djuret kan inte välja sitt liv, vart den hamnar eller hur många hem den måste ha, det kan bara du!

En djurskyddsinspektör som säger så skulle förlora sitt jobb. Är det för litet så är det för litet punkt slut, då får man bygga om eller bli av med djuren man har, inga alternativ. Jag vet inte så mycket om illerjakt, det är möjligt att han skulle tycka det var skitkul OM han fick bo på ordentliga villkor. Men det där att flytta från en bur till en annan tycker jag inte låter ok. Efter vad denna killen har varit med om så tycker jag rent instinktivt att han bör komma till någon som tar hand om honom, skämmer bort honom, har honom i soffan, går ut med honom på promenader, m.m m,m. Alltså tar hand om honom som han borde tagits hand om från början när han var valp. Jag vet naturligtvis ingenting om hur den här killen(?) har sina illrar, de kanske har det världsbäst, men hur stor är chansen att den här 5-mån killen som bara sett insidan av en kaninbur vet hur man jagar? Han kanske blir jätterädd, tycker det är otäckt, eller helt enkelt inte vet vad han ska göra. Vad händer då? Köparen vill ju helt klart ha en jaktiller. Då blir han ju omplacerad igen, och ännu mindre trygg. Eller ännu värre, avlivad. Det är ju såklart upp till dig och ingen annan ska säga åt dig vad du ska göra men jag personligen hade mycket hellre placerat honom i akuthem så länge tills det bästa hemmet dök upp. Men det är jag.
jag ska inte sälj han till han..

Jag skulle aldrig sälja mina illrar till någon jag aldrig träffat, än mindre någon som aldrig träffat mina illrar.
Köper verkligen en jägare en 5 månaders iller att jaga med när den vant sig så pass med att få vara nära människor? Så vitt jag vet så betalar folk 1000-1500 kr för en ochippad ovaccinerad jakt iller unge.
Redan läst att du ej ska sälja honom till den personen men ändå tycker jag att 500 inte alls är för mycket tycker 300 är litet i vissa avseenden..(eftersom det är en främmande människa som vill avsluta affären snabbt som satan och haffsar medelanden med optimala felstavningar, han kanske inte kan rå för det men det känns som han raffsat ned det bara kan ha misstolkat det + att han ena sekunden ska ha den i bur sen när du säger imot det så ska den få vara "löss" inne) sen är jag ganska skeptisk till att en jägare ska ha en iller i hans kaliber (om du förstår vad jag menar)
Uppväxt med jakt och min farsa är smått intresserad att testa illertryck på kanin någon gång men skulle aldrig ta en iller som legat i famnen på folk för dom tror att man förstör jakt instinkten (gäller även hundar och lydnads träning jag kämpar medan farsan stretar imot sitt, ligg, kom, nej osv. inte mitt prob längre eftersom jag ej bor där längre)
Att den suttigt i kanin bur gör det inte bättre, hela stora ytan att få vara utanför buren är intressant och skräckinjagande på samma gång, tänk och släppa honom i skogen.. noll koll pingis boll.
Jag tycker som ovanstående att han ska ta en valp för sina syften istället så han kan forma den till jakt iller och inte motarbeta en "färdig" individ (tonårsfasen är ju inte över).
Snälla trådskapare, lämna ifrån dig illerkillen till en kunnig illermänniska genast som kan ombesörja hnm på ett bra sätt tills han hittar ett hem med dom bästa förutsättningar som finns.
En iller som suttit i bur och hotas av avlivning, som räddas av dig som inte får behålla honom pga din pojkvän, som även sätter ut en annons som är oseriös ända ut i fingerspetsarna. Du får ett svar ifrån en människa som inte är lämpad att ha iller, och du är milimeter ifrån att sälja hnm till en person som vill ha honom i bur som är mindre än det lagliga kravet för att en djurinspektör har godkänt det?
Jag skulle fråga mig VARFÖR han har haft en djurskyddsinspektör ute hos sig?
Du tycker om den här illern så mkt, så gör det som är bäst för honom. Lämna ifrån dig hnm till någon som kan ge honom allt det han förtjänar. Skippa pengarna om ngn ställer upp och är akuthem åt honom, personen som får honom sen kan lägga dom här 500kr på leksaker åt hnm.
Tänk med hjärtat nu, på ett vettigt sätt!
#29 de ska jag eller om jag frår bidrag fån sosialen till egen lägenhet (en ska för min kille o jag pratat om för att jag ska lära mig pengars värde) så behåller jag han själv ^^.. Sak ditt någon gång nästa vecka
#30 För att du ska lära dig pengarnas värde så ska du jobba ihop dom själv. Du måste förstå processen bakom att tjäna EGNA pengar. Att skaffa egna kontakter, få ett jobb, slita hårt och sen kunna njuta av pengarna. Att leva på bidrag av en sån orsak som du anger får mig att rysa. Jag vill INTE att mina skattepengar ska gå till någon som vill lära sig att hantera pengar genom att få bidrag. Helt fel, jätte fel och nästan skamligt, enligt mig.
#26 detta gör min helg lugn! Fy vad skönt att höra!! :)
Men tycker ända att du ska sälja honom till ett bra hem, och tacka ja till dem som kan hjälpa dig. Sedan när du har hem och jobb (en iller kostar fruktansvärt mycket med sjukdomar) så kan du skaffa dig en egen liten iller?=)
#31 säg inte så, har slitigt som städ vikarie i flera dagar denna vecka med ont i fötter och nacke och massa pengar kommer försvinna på skatt :/
Antingen är man berättigad till bidrag eller inte. Är man berättigad till bidrag har skit samma om man vill lära sig ta ansvar för egna pengar eller om man blivit arbetslös, inte vår bizniz.
Idag är det supersvårt att få socialbidrag, så de som får har antagligen all rätt i världen till det oavsätt vad vi får veta om orsakerna.
# 31 Det finns de som anser att jag är en parasit pga min sjukersättning och inte vill betala mitt bidrag med sina skattepengar.
Enligt mig finns inga mina eller dina skattepengar. Det man betalar får man igen om man skaffar barn (barnbidrag, skola osv) eller blir sjuk osv.
Tycker inte om när folk försöker hävda vad deras skatteinbetalningar får betala.
Sara
Jag struntar i vad mina skatte pengar går till, jag är bara ledsen för att mina pengar sipprar ur händerna på mig när jag har vetskapen om hur långa dagar med ont i fötterna och ingen mat jag har kämpat för att få lite extra pengar som är livsviktiga för mig.
Så här lät de när jag skrev till han att han inte fick köpa illren
crille säger:
ööh ok… hade fixat pengar och allt och hämtat den i morgon..
*~LinaPer~* Min Killer iller säger:
tycker de låter misstänksamt att djurskydet snuben går i mot en lag om att illrar inte sak va i bur..
crille säger:
eeeehh. ok.tror vad du vill men han ånsåg att dom var rena friska och fina så dom inte behövde mer utrymme.. men men .. du gör som du vill.. jävligt dålig stil..
han kunde inte veta så mycke om hur myke utryme dom behöver.. Och däsutom så är de ett lagbråt
crille säger:
det finns ett litet kryphål som gör att dom kan tämja på lagen lite vid bra situationer,, han så att vårat var ett riktigt bra fall…
crille säger:
men men
Ändå ett lag bråt.. tänk dig sälv att sita i en bur
crille säger:
kan tämka mig det om jag har kamrater rent och snyggt och får komma ut ofta så ja då kan jag sitta i en,.,
tror jag inte du skulle tycka när du väll var i den situatjonen
crille säger:
jo
Jag vet att jag inte skulle sita i bur
o då ska inte han behöva göra de mer än han redan gjort
crille säger:
jo med polare, rent och snyggt och komma ut ofta då är det ju lugnt
nää de skulle jag inte villja.. de är trångt o man kan inte gå undan o man vill va ifred
crille säger:
har man varsin sovplats kan man illtid vara ifred
inte i en trång bur
jag är nästan 100 på att din bur inte är 5kvm?
crille säger:
det är inte en trång bur ska du veta
hur stor?
crille säger:
typ 2 den ena och den andra typ 4 och mitt hus på 250 ska nog räcka och få röra sig fritt i jskten..
och vad händer om han inte duger till jakt.. de vill jag inte äns veta
nej, som sagt, hans bor var inte 5 kvm. Och varför ska man ha en iller som husdjur om den ska sitta i bur? Samma som man köper inte en hund för att ha den i bur, varför tror alla att iller är burdjur för?!=(
#37 Traditionen att hålla dem som jaktdjur är längre än sällskapsbiten skulle jag gissa på. Eller att de är små. De är ju i vissa fall mindre än de större kaniner vi har..
Paulina