Medellivslängd hos illrar
När jag är ute på promenad så får jag ofta frågan om hur gammal en iller blir och jag tycker alltid det är lika svårt att svara på.
Vad brukar ni svara när ni får den frågan? Vad ligger medellivslängden på hos illrar enligt er?
4-6 år brukar väl jag konstatera,, men jag poängterar även att det finns individer som blir äldre. samt även dem som blir yngre

ca 5 år brukar jag svara. Men förklara att variationer finns. Och också varför den är så låg. Dock brukar jag påpeka att det går frammåt med medellivslängden. För 20 år sedan var den nere på 3 år. Så det tar sig sa mordbrännaren när skithuset brann. Men än har vi lång väg att gå innan vi har den vid 10 som vi varit vana vid förr i tiden.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

5-6 år brukar jag svara. För mina egna 4 illrar verkat snittet bli 6 år.
Jag brukar säga att dom klassas som gamla när dom är 6-7 år, att dom oftast får sina sjukdomar efter de fyllt 3-4 år och att de är ganska sönderavlade. Sen påpekar jag att förr sa man att illrar blev runt 10 år och att det fortfarande finns dom som lever så länge.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Just ja, det komiska är allas reaktioner, då typ alla säger OJ VAD GAMMALT när man säger 5 år. Om folk ska gissa hur gamla ens illrar är så gissar de flesta på 1-2 år, som om de vore några ("jäkla") gnagare…

Jag sager som JossanH
// Amanda
7 år har de flesta av mina blivit så jag brukar säga runt 7.
Sara
Jag säger att det varierar, 5-6 år och att det är alldeles för kort 
Jag tycker oxå den frågan är svår! Jag har ärligt ingen aning om vad medel liger på nu. Men jag brukar säga 6 och tillägga att det beror på sjukdomar och att variationerna finns.
Paulina

Finns det ingen statistik som går att hämta ifrån Agria t ex istället för att gissa?
#10 Bra fråga.. Jag tror inte den statistik de ev. har är så tillförlitlig dock. Många kanske inte försäkrar sina djur, och via dem går det ju inte att avgöra om djuret dött i olycka eller om ägaren ljugit för att avsluta sin försäkring mm. Men man kanske kunde höra med dem om de har sådan statistik. Det hade jag inte ens tänkt på.
Paulina
#5 Så reagerade folk när jag berättade att min "jäkla" gnagare hade en medellivslängd på 5-8 år (inte 2-3 år som de sa i djuraffären när jag köpte henne) ;)
Man får väl hoppas att medellivslängden ökar. Brukar ju bli så ju mer upplysta folk blir.
_No way! Yes way!
#10 Jag tror inte det någonsin funnits nån statistik utan sånt här har alltid baserats på gissningar och "min kompis iller dog minsann när den var 3".
#2 Hallåå där! Det där känner jag inte igen alls, var kommer det ifrån? När jag började med iller för 14 år sen så ojade sig folk över att livslängden sjunkit till 5-6 år jämfört med "för 10 år sen". Om nu medellivslängdern var 3 år för 20 år sen, vilka illrar är det då som blev så gamla att folk idag klagar på att medellivslängden sjunkit?
Det var ju faktiskt inte förräns fr o m slutet av 80-talet som man i Sverige började uppfatta illern som ett sällskapsdjur. Innan dess så var det mest jakt och päls man tänkte på när det gällde iller.
Jag brukar bara svara "inviduellt" för som sagt har inte sätt en statestik på det men nu har det kommigt en tråd med hur gammla folks illrar blev här och jag har faktiskt hitills sätt mer äldre för tillfället än yngre vilket låter positivt på sitt vis men samtidigt kan en olycka hända så lätt + alla miljarders olika cancer former, insolium (felstavat?) osv
Jag brukar svara dom som frågar mig att dom kan bli mellan 5-8 år (oftast omkring ca 6-7 år enligt egen erfarenhet) , och upp emot 12-15 år om dom lever optimalt och utan någon cancer och andra sjukdomar.
Mina 6 som har dött sedan jag först fick iller sedan 00 har en genomsnittlig ålder på 5,3 år.
Dom 7 jag har kvar i livet har en snitt ålder idag på ca 3,6 år, men dom har ett åldersspann på mellan ca 6 månader och upp till dryga 5 år. Så det är väl Miller på 6 månader som drar ner medelåldern litegrann där.