Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 486 ggr
sarae
0

OT Hantverkare gaaaaaaaaaah

Jag har sedan i juni väntat på att få mitt katastrofala badrum renoverat, ett badrum som knappt går att duscha i. Hade en Nisse här i Juni som tittade på det, och jag konstaterade att det var akut. hansa att han kunde göra det tidigast i augusti. helt ok för mig. Augusti kom, men jag såg inte röken av honom. I september hörde han av sig, och vi bestämde Oktober. Sen hörde han av sig igen, och det vlev framflyttat till november. Jag bör tillägga att denne man INTE ringer, utan bara dyker upp när han vill nått.

Igår skulle han ha börjat, men i söndags ringde han faktiskt (!!) för att fråga om jag kollat golv prover… ehh prover? ja, då har han  vart hemma hos mig på lördag och lämnat prover i brevlådan..vem kollar brevlådan på helgen?? hursomhelst flyttade han fram det hela tills idag, onsdag.

Döm om min förvåning när jag blir väckt av en man som står i min hall och säger hallå igår morse!!! Jag vet fortfarande inte hur han kom in. Men han konstaterade att han ville börja tidigare. Inte en chans. Eftersom det hela blivit framflyttat så had ejag inte tömt mitt badrum, alltså kunde han inte komma åt.

Så imorse går jag upp vid 7, och konstigt nog dyker han upp vd halv 8 som utlovat. Bra tänker jag

efter 3 minuter så börjar han svära och undrar var min rörläggare är,… ehhh?? VA??? vaddå rörläggare?

"ja det tror jag ja sa till dig?" Nope.. inte ett pip har han sagt om en rörläggare. Han får alltså inte flytta WC eller något annat själv. han fortsätter muttra och svära. Och jag fortsätter hävda att han inte sagt ett ljud. Och det har han verkligen inte. Då konstaterar han att vi får flytta fram det tills efter jul. Inte en chans konstaterar jag. Isåfall anlitar jag någon annan. snacka om att vara vansinnig. så han åker iväg.. och kommer tillbaka och har tydligen fixat någon som kommer imorgon.

jätte bra.. bara det att han ingår ju inte i den priskalkyl jag redan fått. Och han kan heller inte svara på vad han kan komma att kosta.

Sen komme rnästa chock när vi går igenom vad som ska göras… jag ska inte kakla hela badrummet, bara vissa delar. resten ska målas. När man anlitar någon för att renovera ens badrum helt och hållet, förväntar man sig inte då att de också ska renovera hela? Nejdå, inte här i skara. Jag måste tydligen måla väggarna själv!!! och i badrum e det inte bara att kladda färg på väggen direkt, utan det kräver lite mer avancerad teknink. Något jag kommer att klanta till rejält. Så just nu e jag rejält upprörd.

Han kommer inte ens att sätta upp duschväggar eller något annat. Så just nu e jag rejält fundersam över vad som egentligen ingår i den summa med många nollor han kräver.

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

så..vem vill komma och måla badrum? :P

TottsiGirl
0

Jag är helt stum vad f*n är detta för en idiot!?!? Jag hade helt klart övervägt att få tag i någon annan denna dåren verkar ju inte klok!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Satmaran
0

Makalöst!

Badrummet måste ju rimligen vara fuktspärrat sedan tidigare, så det är väl bara att måla på ;) Tänk bara på att få rätt färg, dvs. För badrum :)

Jag tycker det är kul att måla och håller på med mitt kök just nu.

Du bor lite för långt borta annars skulle jag hjälpt dig :)

sarae
0

Det känns lite så.. men nu har han börjat riva i badrummet.. så det känns lite försent nu…. bara att hålla tummarna… samt plugga på om våtrumsmålning… så jäkla besviken :(

sarae
0

#2 tack :)

vet inte hur det ser ut med fuktspärrar och sådant… detta huset är i ett katastrofalt skick om man säger så :s

Men lite bittert när man förväntar sig en "färdig produkt".. och dessutom tror sig betala för det.

Har förresten renoverat sovrummet nu också :) Så vanliga rum börjar jag klara av… men badrum känns läskigt ju

Satmaran
0

Ja man ska nog inte ta för givet att det är fuktspärrat.

Bodde i en lägenhet en gång, där de uppenbarligen glömt den lilla biten. När Koskinen ovanför duschade, var jag tvungen att ta fram golvrakan! Det droppade rejält från taket.

Ibland var jag lite orolig att hela taket skulle rämna och en naken Koskinen skulle komma farande genom taket =))

Xannadu
0

Jag skulle anlita någon anna.. Skulle appsolut inte använda denna person.. fast jag skulle bytt betydligt tidigare..

sarae
0

#6 känner lite så själv… men jag visste faktiskt inte hur det skulle bli innan. iom att jag blivitrekommenderad just honom av andra i brf, samt av ordförande, så litade jag på att han var ok. sen är min egen erfarenhet utav hantverkare noll.

Norrskenets
0

Kan inget annat än tycka synd om dig, vilken mardröms gubbe.

*styrke kramar*

Tusss
0

jag hade ju pratat med hans chef :/ så där får man ju inte bete sig!

sarae
0

#9 han har eget företag.. så han är själv chef .. tror inte jag får så mkt sympatier där ;)

Tusss
0

gaah ja då är de ju lite kört :/ aja.. skit i han innan han förstör något :O

Fruttisen
0

Alltså, byt snubbe!! Om du sen kladdar på färg och att det blir fuktskador senare får du inte ett öre av försäkrngsbolaget eftersom badrumsytor måste vara gjort av en fackman.

Manfred2
0

Vilket jävla stolpskott!! :O

vi hade en sån här i sommras som skulle tapetsera om i hela lägenheten och han kom också och gick lite som han ville. men en morgon vid ca 8 vaknade vi av att han stog och rev tapeter brevid våran säng.. PRIVATLIV TACK! och fel tapet i hallen fick vi de skulle vi ha nya skulle vi få görare själva och en massa massa mer. :( jävla as

Aviendha
0

Fy vad trist! De verkar inte vara så utbredd service här i Skara, vet bara min hyresvärd som tagit över tre månader på sig för att fixa en fönsterbräda och spisen, vilket kanske var 50 min jobb totalt..

Jag skulle bytt snubbe, av ren princip, de ska inte "gynnas" av att hålla på sådär. Det ska ju ingå info om vad man själv ska göra osv osv.

Annars så har du ju en färgkletare/illervaktare här ;)

Ceciliaolucifer
0

Sparka ut hnm och ställ hans saker utanför dörren.
Ring och gör en polisanmälan, han har ingen rätt att ta sig in i din bostad. Olaga intrång på egendom.

Du ska se att han fakturerar varje besök han har varit hos dig oavsett om han gjort ngt eller ej.  Rynkar på näsan

sarae
0

Hade jag inte varit så mesig så had ejag bett honom fara och flyga. Men just nu vet jag inte vad jag ska göra. Måste desperat få iordning mitt badrum. för såhär kan man inte leva. Snäppet bättre än stampatr jordgolv för tillfället. Vilket jag iofs är tacksam över.

HannaM
0

Hade det inte varit för att jag vet vilket skick ditt badrum är i och hur desperat det behöver renoveras hade jag bett honom dra någon stans och aldrig mer visa upp sitt förvirrade nylle. Men att hitta någon ny som kan göra det…. det kan ta månader och det är inte kul med en insjö i badrummet så man inte ens kan ta sig till toaletten utan gummistövlar varje gång man duschar. Eller att vara utan duschkabin och få vattnet rakt på tapeten och faktiskt inte ens ha en aning om om det är fuktspärrat ordentligt under. Ska försöka leta upp något ställe där du kan anmäla hans idioti och brist på information.

Sara
0

Vad står det i offerten du fått? Där ska det stå uppradat vad som ingår i priset.

Sen kan de inte höja priset mer än med 15 % har jag för mig, även om jobbet blir dyrare.

Det är precis sånt här man ska ha skriftliga offerter för att slippa.

Sara

sarae
0

#18 det står material kostnaden, specat, samt timmar han tänker lägga ner.

Det om 15% stämmer…sitter å kollar konsumentverket

Har pratat med en annan hantverkare nu, om är 1000 ggr mer tillmötesgående än den andre. Och han tycker att det låter helt sjukt. Så han kommer och ska kolla imorgon. Han erbjuder mig samma pris som den förre. Han verkar dessutom riktigt intresserad av att jag ska få det som jag vill. Vilket nuvarande definitivt inte är.

Nu ska jag bara våga avboka den andre… han lär väl skicka en saftig faktura på vad han gjort hittils däremot.

TottsiGirl
0

#19 delåter ju kanon sara!! :D Tycker inte han den andra kladden borde kunna skicka en så stor räkning ja menar vad har han gjort förutom att väcka och skrämma slag på dig?

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

sarae
0

#20 tja, riva tapeter i 15 minuter och plocka ner skruv. sen har han nog beställt en plastmatta oxå :s

TottsiGirl
0

#21 jo men sådan timpeng kan han väl inte ha.. Dessutom så får väl du hävda tillbaka att han aldrig kommer som avtalat.. Men den plastmattan kan han säkert avboka.. ja håller tassarna!

Sara
0

Om de inte kommer som avtalat så kan man häva det.

'

Sara

sarae
0

mattfanskapet står i min hall… suck

nu e han avboka/sparkad… å han var inte glad alls… muttrade å hade sig. Och ville ha betlt för matta och arbete som han inte gjort. Han ska vara tacksam om han får betalt för den timme han var här imorse. Han konstaterade att jag kunde sätta ut allt på trappan… så nu har han själv bett mig ställa ut det.. så om hans orrmaskin blir snodd så kan det inte bli mitt fel.. eller?

Aviendha
0

Det låter bra. Som hantverkare lever man ju på sina kunder, och de ska man vårda, men tyvärr finns de ju de som vet att de alltid finns folk som kommer betala för en.. När det gäller grejer på bron, så kanske det kan ses som att du har ansvaret så länge som du har dem. Jag vet inte. Men hur stor är den risken? Sen beror det väl på när karl behagar hämta förstås. Bra att du bytte iaf!

skrollan
0

oj, pappa är plattsättare, egen dessutom, och han gör allt själv i princip, kastar ut taoalett, badkar, handfatt, lägger klinker och kakel, målr väggar, sätter upp duschslang och allt annat i princip.
Vilken idiot han måste vara som ska göra jobbet åt dig! Badrum som dessutom är svindyrt att lägga, speciellt med kakel och klinker!
Det dåliga med pappa är att han har så mycket jobb att det tar ett tag innan han kan komma =/

werner
0

Det blir alltid så där med egenföretagare inom hantverk.. min farsa råka ut för att pumpen är sönder och drar 22.000kr el som den inte ska göra och då vill han att hantverkaren som satt in den för bara ett år sedan ska byta ut den kostnadsfritt och dom känner varann väl så jag tycker det är skitigt att en chef ska hålla på att traggla så mycket spec med folk som känner honom (skit över huvudtaget) så nu blire väll rättegång på det eftersom garantin är upp till 10 år.

MEN som sagt det är mycket som hantverkare ska göra men jag tycker dom ska komma på utsatta tider och inte dra ut på det.

Sara
0

Min far är snickare och han har råkat ut för x antal kunder som är "mindre begåvade".

Först ska de ha offert (vilket är jättebra), sen när pappa jobbar så står de brevid och berättar hur han ska göra (han har varit snickare/byggmästare i ca 35 år.)

När arbetet är färdigt och allt är kontrollbesiktigat och godkänt så knorrar de över priset (som de redan fått via offerten och godkänt).

Även om det inte är så i Saraes fall (han verkar allmänt idiot) så finns det minst lika många knepiga kunder som knepiga hantverkare.

Sara

werner
0

#28 ye finns många idioter som kunder också men som sagt finns konstiga hantverkare med. 

Min sambos polares far (långt det blev) blev blind för flera år sedan och var målare och tapetserare innan och han målar och tapetserar fortfarande utan ett enda fel i färg eller form för han vart det så länge så han inte behöver synen för sitt arbete.. kan man så kan man Skrattande

Aviendha
0

#28 Hehe, ja det kan jag tänka mig. Precis som knepiga kunder i butik som säger "kunden har alltid rätt!" när de själva köpt en trasig sak som personal påpekat var trasig och inte kunde bytas men de skulle ha ändå, men ändå kommer tillbaka för att byta en månad senare. *suck*

Gustav-o-Linda
0

Synd du inte bor i Sthlm. Jag e snickare…

werner
0

#30 Borde finnas så man kan skriva in på kvitton och dylikt varans skick och att kunden godkänt det så man slipper sånt där trams.

Gustav-o-Linda
0

Ett råd är att du kollar timmarna och material kvitton osv…. Jag e själv i branchen o vet hur en del håller på… Speciellt med timmarna…

Aviendha
0

#32 Det gör man säkert i vanliga fall, men på DollarStore så gjorde man inte det, dessutom så byter man vanligtivs inte varor efter 14 dagar som högst vad jag sett, men det finns ju folk till allt =)

Saga85
0

Ja, finns mycket knepigt folk av hantverkare. Vi har haft både bra och dåliga. Det värsta var när det brunnit på övervåningen i huset. Brann i början av december. Först efter årsskiftet kom de ens och KOLLADE på eländet. Sedan tog det någon månad innan de satte igång och arbeta, och sa att det skulle ta 1-2 månader. Men klara blev de inte förrens i slutet av augusti. *suck* Flyttade omkring som en tok de månaderna i väntan på att huset skulle bli inflyttningsbart.

Hoppas det går snabbare för dig nu med den nya!

werner
0

#34 inte alla affärer som gör det, men tyvärr så kan konsument lagen stå dom i ryggen om man ej påpekar skriftligt varans skick ;S aja företaget förlorar på det inte någon person :) 

#35 Usch störande att behöva vara bortskickad från sitt hem pga att hantverkare drar ut på tiden, inte direkt billigt heller.