Iller iFokus

Iller

Etikett: berättelser
Läst 577 ggr
Musiken
0

Forsta besoket hos vetten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sa ar vi tillbaka fran vetten. Snacka om mardrom!

Det borjade med att det regnade, sa nar vi kom fram sa var de bada leriga och blota. Nisse var superstressad av hunden som ocksa var i vantrummet. Lotta daremot la sig och sov pa mina fotter :)

Nar vi fick komma in till vetten sa gick Nisse takt fram till henne och bet henne i armvecket Tyst Fick halla honom medans hon undersokte Lotta. Har varit orolig over hennes knol pa magen, men hon lugnade mig och sa nagot om navel och fettansamling och att den borde ha blivit borttagen nar hon kastrerades, men att det inte var nagon fara sa lange den inte hardnade eller blev storre. Kollade aven hennes avbrutna tand som verkade dod, men inte besvarade henne, sa den fick vara kvar.

Sen laste hon hennes chip, och skulle dubbelkolla ifall Nisse fatt ett av uppfodaren, men han ville bara leka med apparaten och for runt och poppade at den…

Sa skulle Lott fa sin rabiesspruta. Hon var INTE glad. Hon har aldrig bitit nagon annat an i nasan, men nu hogg hon vetrinaren i handen efter sprutan Foten i munnen

Hon fick lagga sig i mina armar efterat och sov sedan sott genom hela Nisses undersokning (som tog en halvtimme…).

Vetten trodde forst att han var kastrerad eftersom han inte luktade nagot, men sen hittade hon kulorna nar hon kande igenom honom ;) Hon tyckte ocksa att han var stor och fin och hade en jattebra kroppsbyggnad och muskulatur :) Fick ocksa radet att skippa Totally Ferret fran James Wellbeloved (som jag blandar med Vitalin) eftersom Vitalin ar det enda illerfodret pa marknaden som ar nagorlunda bra.

Sen kom den hemska biten.. Nisse skulle chippas och vaccineras.. Jag har nog aldrig sett honom sa arg forut! Hade med mig ferretone att distrahera dem med, men den gav han blanka fan i. Vetten skulle DO! Efter att ha lindat in honom i en handduk sa att han inte kunde bita mig eller vetten eller slingra sig for mycket sa fick han tillslut sitt chip. Efter det tog han sonika ett sprang upp pa hennes skrivbord dar han borjade putta ner allt han kom over fran det Tyst Burkar med pennor, papper, hundgodis, flaskor med diverse medel och musen till datorn.. Fick tag pa honom och skulle ge honom rabiessprutan ocksa. Sjalvklart krokodilrullar han och rycker med hela kroppen nar hon tar honom i nackskinnet for att kora in nalen. Det hela slutade med att vetrinar blodde efter att ha rispat sig sjalv pa nalen, jag blodde efter att Nisse rivit mig och att Nisse var fly forbannad! Nar han antligen fatt sin spruta far han springa runt pa golvet och ar hur glad som helst.

Sen var det bara lite pappersarbete kvar och sa fick jag ga och betala. Nar vi sen skulle ga sa vill ingen av dem ga ut! Nu ligger Nisse runt min nacke och tar igen sig iaf. Far hoppas pa att han ar pa battre humor nar han vaknar..

Dumma dumma illrar! Och om en manad maste jag tillbaka och gora om proceuren igen Skrikandes

(bilderna ar pa de fina rivsaren Nisse gav mig nar jag forsokte lugna ner honom under vaccinationen)

Aviendha
0

Haha, vad roligt att se fram mot ett nytt besök ;)

När en av mina skulle ta blodprov krävdes två sköterskor för att hålla, men illern röck till just när skticket skulle ske, så den ena sköterskan stack den andra i handen ;)

Snygga rivsår!

Musiken
0

Mmm, ser verkligen fram emot det… hrmm..

Hon sa att hon nog skulle vara tvungen att ge dom lite gas nar blodproven skulle tas (om 5 manader), for att de inte skulle streta emot sa Skäms

Musiken
0

Upptackte just att skoterskan skrev att Nisse heter Nesse i passet! Det lar val inte spela nagon roll, eller? Bor jag andra det, eller ga tillbaka och be dem andra det?

Aviendha
0

Alltså, det bästa är väl om namnet står rätt, men annars skulle jag gissa på att det bara är att kalla honom Nesse i tullen då ;) För han är ju ändå korrekt beskriven.

Ceciliaolucifer
0

Chippkanylen är hemsk :( men då ska du se kanylen till suprelorin inplantatet :( Sen är det extra jobbigt om illrarna sprattlar, och vetten får sticka flera gånger…

AlbaStiffler
0

haha, tyckte det gick rätt bra ändå. Lät som om dina illrar var förvånandsvärt positiva imellan bråket. Har nog aldrig sett mina illrar poppa hos veterinären. De brukar vara hel-låga och sura… en iller har iofs rensat avloppet hos veterinären… tackar tackar.

Musiken
0

Hahaha, ja vetten maste ju ha varit glad at det iaf! :D

Musiken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, dagen-efter-fraga!

Nisse bajsar fula bajsar! Har det ngt att gora med vaccinet, eller han han fatt i sig nagot annat olampligt tro? Hans ar det gron-gula och geggiga, Lottas ar det "normala" bajset.

JossanH
0

Det där såg inte bra ut.. Mina har aldrig reagerat på vaccinet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Musiken
0

Hmm.. Verkar vara mer normala bajsar i ladan nu, sa hoppas att han bara hade en dalig mage, eller var stressad efter vetrinar-besoket.. Ska kolla imorrn igen och se om det ar nagra konstigheter i ladan..

Om det inte ar vaccinet, vad kan det da vara? Bor jag ge honom sarskild mat?
Om det ar vaccinet, bor jag gora nagot, eller bara vanta ut det?

Musiken
0

Bajset set battre ut idag, verkar som om han bara hade en upprord mage eller nagot :)

Aviendha
0

Skönt att höra! Antagligen var det då stressmage efter besöket. Vad jag förstått (aldrig sett det själv) så blir det då lite grönaktigt/slemmigt.