Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1115 ggr
Madde
0

Inflamerat tandkött och tandsten.

Som sagt var på utställning i lördags och på ett av mina illrars protokoll stod det att han hade en inflamation i tandköttet och tandsten.

Nu är det så att jag ska till veterinären i morgon och kolla upp det hela. Då jag inte vill att det ska bli värre. Så bättre att ta det i tid än att det händer något allvarligt med hans tänder.

Vad ska man tänka på?

Någon som har genomfört det här på sina illrar, vad har ni fått ge för en sådan undersökning och borttagning av tandsten?

Alla svar uppskattas. Är lite nervös om han nu måste sövas för och ta bort tandstenen och så får jag se om han får antibiotika mot inflamationen.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Sara
0

Ca 1100:- inkl sövning har det kostat per iller när jag har gjort det.

Be att de använder ultraljud så de kommer åt under tandköttet, så de inte bara skrapar det som syns.

Sara

Madde
0

Yes det ska jag tänka på. Vill verkligen att de kommer åt det dåliga på en gång, än att jag måste in flera gånger.

Hon gav mig olika alternativ på priser.

Ca 700kr för en lättare tandsten.
Ca 900kr för en lite svårare tandsten.
Ca 1200kr för en svår tandsten och utdragning av tänder sa hon jag pratade med.

Men då det är första gången så har jag ingen erfarenhet av det hela.

Men ultraljud ska jag trycka hårt på. =)

Sara
0

När Trazan fick dra 3 st tänder kostade det 3200:- och då tog de ingen tandsten, för det hade vi redan gjort.

Så de priserna var helt ok.

Sara

UlrikaD
0

Hur syns det när en iller har inflammerat tandkött? Det var tydligen flera stycken som fick det i sina bedömnings-sedlar. Undrar om det är lätt att missa själv även ifall man kollar efter tandsten själv osv.

Sara
0

Tandköttet närmast tanden är mörkröd, oftast har tanden tandsten. Har man tagit tandsten själv med skrapa så får man inte med ev tandsten som sitter under tandköttet och det kan så orsaka inflammation.

På människor blir tandköttet lättblödande och antagligen blir det så på illrarna oxå.

Blir inflammationen inte behandlad (ta bort all tandsten och ev antibiotika) så lossnar tanden.

Sara

Madde
0

Criss har tuggat på kardborr i det sista så jag tror att något kliar, jag fick väl mer ett bekräftande på det jag själv trodde.

Så nu bär det av till veterinären.

Sarah
0

Kycklingvingar så blir det bar på en vecka ;)

Madde
0

#7: Ja du, det var ju bara det att man ska få de att äta det oxå hehe.

Men det blir till att försöka i alla fall.

[HannahoHenrik]
0

Ska du göra det på annalysen Madde? jag tog bort Dollars tandsten där för nån månad sen då han ahde tandkötts inflammation. de tog det med ultraljud de föreslog inget annat ens. Blev riktigt br aresultat, ska ta Havannas snart då det ser ut som hon också börjar få lite irreterad tandkött

JossanH
0

man kan ta och skrapa precis under tandköttet om man tar det själv. Paula är den jag sett med bäst teknik gällande detta och hon har hjälpt mig att ta tandsten på dexter en gång. Han had eendel tandsten och var nära en inflammation.. Han blödde endel- för precis på illrar som med människor så blöder det lätt när det inflamerat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Madde
0

#9: vad bra att du berättar det hannah. För det är till annalysen jag ska till.

Vad fick du ge när du var där med dollar?

[HannahoHenrik]
0

Madde jag minns inte riktigt och jag har tyvärr inga kvitton kvar, men inte mer än 1000 tror det låg på 600-800

Madde
0

Yes då är criss hemma och har fått jättefina tänder. =) Och de gjorde det med ultraljud.

Det hela gick på 770kr.

Veterinären var så imponerad av att jag dök upp och brydde mig så pass om min illers hälsa och tänder.

Hon berättade att de tyckte det var bättre att ha ett lägre pris när det gäller tänder så att man är förebygger det istället för att ta det när ens djur kanske måste dra ut tänderna.

Så det blir nog till och åka dit med några fler illrar i framtiden.

Sara
0

Det är nått som är bra med utställningar, domarna kan upptäcka saker som man själv missar. Glad

Sara

Madde
0

Ja det känns skönt att ha fått det fixat till ett sånt bra pris. Eller det känns som ett bra pris i alla fall. =)