Iller iFokus

Iller

Etikett: berättelser
Läst 469 ggr
Tusss
0

Vill ni dela med er?

Hej! Jag ska på min webbdesign kurs göra en enkel tresides hemsida.. och jag hade tänkt göra en sida med en samling av roliga illerberättelser, gärna med tillhörande bilder.

Jag fick iden från artikeln "En dag i en illers liv" och tyckte det vore kul att följa upp det, på ett lite större plan.

Så vad säger ni illerägare, vill ni dela med er av era busfröns påhitt? Skrattande

Aviendha
0

Vad roligt! Små korta snuttar eller långa? Om vad?

Ceciliaolucifer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer jag med ett Bidrag,
En viktig del av en illervardag är att leka!
Bernard på bilden visar glatt hur det går till, han är 2 år :)

lycka till

Satmaran
0

Du kan ju ta min lilla historia i tråden Silvertejp! Ett måste!

Här kommer en bild på den skyldige Salami som här har återvänt till brottsplatsen och försöker lista ut hur han ska kunna hitta på fler fanstyg =))

Tusss
0

#1. ja ganska långa. Liksom en berättelse om vad illrarna hittat på/ställt till med och gärna bilder till det :)

#2. Väldigt fin bild! Men du får gärna berätta om buset också ;)

#3. Ja det ska jag :D Bilden kom dock inte med..

Aviendha
0

Tror inte jag har någon bild på själva "olyckan" men en relaterad bild =)

Det var så att jag och min kille skaffade en julgran. Kanske inte det bästa, men vi vidtog åtgärder och kapade av alla grenar så stammen var kal 60 cm från golvet och upp. Inte så snyggt tyckte vi, men då skulle vi ju slippa illrar i granen.

Vi pyntade och den blev jättefin. Illrarna visade stort intresse och försökte dra iväg alt glitter och belysning men efter många om och men så blev den klar. Tyvärr så slyckades de plocka kulor från denna gran och bära iväg dem under soffan. Denna soffas underdel hade vart tygklädd, men där hade de kraffsat hål och kommit in, så där hade de sitt stora julkula-lager.

Vi kunde inte förstå hur de kom åt kulorna, speciellt efter att det nedersta lagret försvann. De hoppade om och om igen tils de fick loss en kula, som de sedan gömde. Sedan så ställde sig den ena illern på bakbenen, och den andra klättrade på den illern (!) för att komma upp i granen, där den sedan kunde klättra vidare på grenar och hämta en till kula.

Granen såg fortfarande rätt bra ut, vi hade ju massor med kulor, så vi tänkte inte att det försvunnit så många, vi trodde det var 7 stycken eller så. En kväll hade vi tänt levande ljus, spelade mysig musik och satte oss i ett skumbad med lite cider och bara myste. Vi hör att det kraffsar lite inne i vardagsrummet, men tänkte inte mer på det. De brukade ju gräva lite på golvet bredvid akvariet och på någon kudde i soffan. Ljudet låter dock lite konstigt, som när en iller står på soffan och måttar avståndet till bordet för att se om den kan hoppa. De flyttar sig av och an på ett speciellt sätt som man känner igen som ägare. Blir tyst i någon millisekund innan vi hör en lätt duns och sedan hör vi en stor smäll, och ljudet av sladdande illertassar. Far upp ur badet och håller på att slå på näsan, oljan i skummet gjorde det minst sagt halkigt. Kommer ut i vardagsrummet, drypande av vatten och tror att något hemskt har hänt illrarna. Men vad får vi se? Jo, de små satarna springer i skytteltraffik för att hämta julkulor från granen! De har antagligen stått på ryggstödet till sofan och hoppat rakt in i granen som då välte.

Stoppade dem kvickt och reste granen. Dagen efter så kastade vi ut granen, och vände då uppochner på soffan, där vi hittade inte mindre än 36 julkulor. Efter det har vi haft en 50cm bordsgran.

Tusss
0

hahahaha jadu, det är väl så det lär blir här hemma också :/ Jag som älskar julgranar!

Aviendha
0

#6 Jag med! De är vackra och doftar underbart. Men har ofta en stor vas med lite granris i som jag pyntar, då får man ju damsuga och sniffa lite så det känns en aning bättre än helt utan. Plastgran vägrar jag av ren princip, de större alltså ;)

Tusss
0

#6 ja det lär väl bli så här hos mig med.. för plastgranar är ju så feel :/

#8 Tack! :D

Men jag vill ha fler! Kom igen peppa varandra, vet ju att de allra flestas har illrar som hittat på allt möjligt! ;D

Madde
0

Hmm, jag har ju en massa syndare här hemma. Hela 5 st förra året som förpestade mattes tillvaro. =)) (har 6 illrar idag)

Det här är vad som mötte mig när jag kom hem från mina föräldrar på julafton, sen skulle vi iväg snabbt därefter, men det blev ett litet avbrott i mina planer. hehe

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tusss
0

haha jadu.. det där verkade lite småjobbigt xD

Madde
0

Ska väl tillägga att jag hade en fåtölj som de tog sig upp på och vickade. Den blev flyttade till andra sidan av soffan efter den här händelsen. hehe.

Men man kan ju inte vara arg på illrarna länge. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

sarae
0

För långt att klistra in så jag länkar till En iller ägares dagbok…. lite smått och gott om livet med mina korvar

http://www.starshineferrets.se/palsklingarnashorna.html

Tusss
0

tackar tackar :D

Tusss
0

#13c sarae den är helt underar!!!! Jag DÖÖÖR x'D

Tusss
0

Puttar upp tråden

Samtidigt som jag berättar att projektet är igång!
Så ni som vill ha en plats med en rolig historia på min webbsida, lägg upp den här eller en länk till den! :D

Bogey
0

Kolla mitt album här och se om det finns nått du kan använda. Tyvärr så finns inga berättelser men ev. kommer kanske nått tema-album i framtiden.

Galleriet är alldeles nytt så Husse håller på och flyttar över bilder från andra gamla album, så det kommer nog mer bilder både på mig och annat under veckorna framöver.

PM:a mig gärna om det är nått du använder, bara så jag vet.

_____
Bogey

Tusss
0

#17 ja det är klart jag berättar om jag använder något :)

Men det behövs ganska många ifall detta ska bli bra, så kom igen nu berätta om era busfröns hyss!

Tusss
0

Jag fortsätter min envisa jakt på busigheter! Är det verkligen ingen fler som vill berätta om sina illrars påhitt? Rynkar på näsan

leo-
0

satt och läste lite och kom till inlägg 13

efter att ha läst på sidan så slogs jag av en tanke

undrar om det finns det några specialavdelningar för föredetta illerägare på våra instutitioner ?? SkrattandeSkrattande

Tusss
0

okej, vad har detta med min tråd att göra? :P :S