Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 421 ggr
Faxlin
0

OT. Stulna iller foton

Om ni skulle hitta ett fotografi ni tagit i en annons på blocket vad gör ni då?
Alltså någon har tagit eran bild och lagt i sin egen försäljningsannons.

Jag vet att det finns många som fotar mycket här inne. Vore roligt att höra hur ni ser på saken.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tusss
0

jaa.. jag fotar rätt mycket, men hitills inte iller. Men kan ju säga att även om det skulle gälla en annan bild, på ett djur eller vad som helst så hade jag blivit förbannad..

Men tyvärr finns det inte så mycket att göra åt det, iaf. inte om de har redigerat den.. klart så kan man ju ringa och ge dem en hurvel om rättigheter, men ja, om ens bild ligger på nätet lättåtkomligt och utan något märke som visar på att man har tagit bilden så är det svårt att få något uppskov. :/

skrollan
0

anmäla det

Sara
0

Personligen så skiter jag i det, om det är jag som fotat. Det kanske inte är kul men ärligt så tycker jag inte det gör mig någon skada, men naturligtvis är det inget som folk ska göra.

Skulle bilden användas proffessionellt i reklam så skulle jag reagera.

Sara

Faxlin
0

#1: Bilden är inte redigerad. Utan den är tagen genom googles bilder. Där det hänvisas till artikel som jag skrivit här inne. Jag har dessutom mail ifrån den som satt in annonsören där hon erkänner att hon tagit bilden där.

#2: Vart anmäler jag det?

Audiatur et altera pars

skrollan
0

blocket kanske? personen som lagt ut bilden med namn och efternamn? Det måste väl gå på något sätt hoppas jag. Har detta inträffat dig?

Faxlin
0

#5: Japp alldeles nu. Annonsen ligger ute nu.

Audiatur et altera pars

skrollan
0

va? fy vilken dålig stil, kan du länka? senaste anonnsen jag får upp är den 7 nov =/

JossanH
0

Jag skulle skicka en påminnelse om rättigheter till bilden till försäljaren, men jag skulle nog inte heller ta så jätteallvarligt på saken.. Men det är klart.. Skulle någon försöka "sälja Dexter" och utge sig för att det är denna iller annonsören ska sälja skulle jag bli måttligt sur..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

#7: Klart jag kan länka :-)

Nu har hon skrivit i mail till mig att hon ska ta bort bilden dock. Men det står ingenstans att det inte är den illern som är på annons. Även om vi iller människor ser att det inte är en 4 månaders valp.

http://www.blocket.se/vi/18279030.htm

Audiatur et altera pars

Zandra---83
0

Nu kan man inte längre hitta annonsen.

Aviendha
0

Den verkar vara borttagen nu. Ens bilder omfattas väl av upphovsrätten? Alltså är det inte tillåtet att använda en annans bild utan tillåtelse från den som tagit/gjort bilden.

Faxlin
0

Då har hon tagit bort annonsen nu. Men jag har printscreen på den.

Audiatur et altera pars

Zandra---83
0

Jo man får inte kopiera en bild eller text utan att fråga upphovsmannen först, så det är helt riktigt.

Tusss
0

ja, det är ju väldig knepigt det där ( går en linje som heter text och media där man får lära sig om sånt här) och enligt läraren (som för övrigt är journalist) så kan man ta en bild från nätet och redigera den, sedan lägga upp den igen och kunna säga att det är ens egen.. bara för att man redigerat den.

Men i ditt fall är det ju bara att hon tar bort bilden, hon har ingen rätt att ha den. Vilket var smart att hon tog bort den..

Aviendha
0

#15 Om man redigerar den så "uppnår den ju en nivå av originalitet" så då klassas den som egen.

Faxlin
0

Så här var annonsen utformad i alla fall.

Fodervärd

Säljes av Iller. Insänd 25 sept 10:49. Ta bort, ändra, förnya

Pris: - Typ: Övriga djur Plats: Sölvesborg Hej! Har nu verkligen insett att tiden inte räcker till för min iller. Hon är ca 4 månader gammal. Älskar att busa, går bra på låda mm. Hon är dock inte den tamaste, eftersom jag inte har haft tiden att kela henne. Så, hon vill komma till en husse eller matte som har mycket tid för lek o mys! Är du intresserad av att ha henne på foder, ett/ två år, skulle det kunna funka utmärkt. Jag är öppen för alla föslag, så länge det blir bättre för min älskling. Hör av er!

Stueln bild på Blocket

Audiatur et altera pars

Tusss
0

usch och fy.. verkligen egotrippat att använda en annans bild för en sådan medelmåttig annons :/

#16.. mjo.. det är så jag uppfattat det

Xannadu
0

Man får upprättelse även om de rediskerat det om det fortfarande kan se vad orginalet kommer efrån.

Jag hittade ett foto som en tagit och använd på sin hemsida om illrar.. De hade byggt upp hela ramen och första sidan med de fotot. Jag mailade till den som hade sidan. Han var spydig först o mena på att han hade fått bilden av en vän. Skicka orgonalet till honom och sa att han skulle plocka bort det för ananrs skulle jag gå vidare för det var de dom sa till mig när jag vände mig till konsumentvärket om just stulna foton på internet.