Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 310 ggr
Aviendha
0

Illerns ljud i film

Kollade lite på "Så kom Polly" För er som inte sett den är det en halvromantisk komedi, och Polly har en iller. Illern är dum och kutar in i saker osv.

Det jag reagerar på är att den inte poppar. Utan den kvittrar och tjattrar, som en blandning av undulat och ekorre. Dessutom gör den det när den bara står och tittar. Ok, visst vet inte många hur en iller ska låta, men varför då inte spela in ett popp och klippa in det i filmen, även om en iller som bara står och tittar oftast inte poppar.

Detta är juinte enda filmen jag sett det i, men varför inte ha ett ljud som faktisk hör hemma hos djuret man filmar? Är det för att man vill att den ska låta, no matter what sound?

Satmaran
0

Du har nog helt rätt.

De struntar fullständigt i hur illern egentligen låter.

Det viktiga är att det blir gulligt och effektfullt.

Jag tror att filmmakarna litar på att majoriteten inte vet

hur en iller låter i verkliga livet.

Lite tråkigt, poppandet är ju så vackert ;)

Detta gör mig lite fundersam över andra filmer och serier, speciellt en serie där en utter medverkade???

Man kan ju då undra om de låter så gulligt hela tiden, eller var det bara ett inspelat ljud???

Aviendha
0

Jo, det är väl gulligheten man vill ha, men poppandet är ju så speciellt o verkligen gulligt. Mer poppande illrar på film! =)

Lite OT. Min kille delade rum med en annan kille när han tog sitt lastbilskort. Denna kille var från Kalmar tror jag, men han jobbade med att spela in ljudeffekter. När killen berättade att vi har illrar blev han jättenyfiken, och ville väldigt gärna spela in ljudet från en poppande iller. Ska vi neröver nån gång får vi väl slänga iväg ett mail om pälsarna ska med, vore en kul grej, och han trodde sig kunna tjäna en liten slant på det med. =)

Saga85
0

#1 Så gott som alla ljud är ditpålagda kan jag nog lova. Ska nog ta och kolla in skolans ljudarkiv och se om vi har illerljud där. Intressant. Själv skulle vi en gång lägga på ett streckkodspip (från en kassa), men det fanns inte så vi fick ta en del av ett faxpip. Gick lika bra ;)

Man tar helt enkelt vad man har. Finns inte just det speciella ljudet i ljudarkivet så får man ta något (man tycker låter) snarlikt. Tänk på att varje gång ni hör ett ödsligt vråk/örn/hök-skrik i en film så är det alltid samma rödstjärtade vråk som låter (den lär vara rätt så död nu med tanke på att ljudet spelades in på 50talet). Trots att filmerna utspelar sig på platser eller världsdelar där dessa inte lever. Eller varför inte Wilhelmskriket ("Man getting eaten by alligator" hette originalet, för onödigt vetandes skull). Så Aviendha, iväg och låt din iller bli inspelad ^^ Mer ljud till filmvärlden!

Aviendha
0

Hehe, ja filmvärlden skulle bli mer komplett med illerpopp ;)