Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 432 ggr
Theres
0

OT Jag har inte fattat det...

Vad har vi att göra med USA's presidentval? De bryr väl sig inte om vad vi har för kung eller stadsminister?
Okej om det kanske är lite spännande…. Sverige tyckte det var spännande när Norge-prinsen gifte sig (men det är ju grannen)… men så spännande så det är det enda man hör om?
USA hit och USA dit…
Min egentliga fråga är nog… blir vi påverkade av vad de har för president? :P Han är ju USA's president… inte Sveriges eller världens ju :P

golf.ifokus.se

Musiken
0

JA TACK! Antligen nagon som inte bryr sig! Woohooo!
Den enda anledningen till att USA har sadan "makt" ar ju for att alla trippar runt pa ta runt omkring dem.

Johan-
0

Eftersom att USA är ett så stort land med enorma tillgångar påverkar det hela världen.

Sara
0

Man kan tycka att det är ointressant för oss här i Sverige. Men visst påverkar det oss.

Om inte Bush hade suttit vid makten kanske inte kriget i Irak hade börjat.

Sara

Johan-
0

Nej det är alldeles riktigt, Irakkrikget började för att usa vill förstöra Iraks massförsörelsevapen, vilket det visade sig att de inte hade några!

Geaorge W Bush är utan tvekan den sämsta presidenten Någonsin!

Sara
0

Fast jag måste säga att Saddam behövdes fås bort. Tror de flesta Irakier tycker det oxå.

Sara

Musiken
0

Men han hade ju inte behovt "havda sig" mot Irak om inte hela varlden statt och glott som paralyserade pa USA. Och hade han INTE gatt in i Irak sa tror jag att folk hade undrat om han var radd for Irak.

Fruttisen
0

Usas minsta rörelse kan få stora följder i både mindre och större länder. Tänk bara på varför vi är inne i en djup ekonomisk kris nu runt om i världen…vilket lands 'småfel' som fick hela världen att skaka. Dom har sånna enorma resurser att det oftast är säkrast att stå vid deras sida än att ställa sig i deras väg, såsom i Irakkriget. Även om det är många som klagar på Usas inblandning i världsliga konflikter kan jag lova att det är oerhört många som lägger dövörat till och tycker det är fantastiskt skönt att någon annan gör grovjobbet.

Johan-
0

Självklart finns med massor med Irakier som håller med om detta, men huvudsyftet med intåget i Irak var ju från början massförstörelsevapen.

Jag tror att USA går in i en ny tid nu, med en (hyffsat) ung president med stora planer och bra livserfarenhet.

Lissi08
0

ähh jag tycker inte om att USA alltid ska hålla på och lägga sig i andras affärer. De tror sig vara hela världens ledare eller nåt, vilket de inte är. Det finns flera andra länder som är viktigare för hela världen än USA.
Om fler länder inte skulle låta sig styras eller påverkas så mycket utav vad USA tycker. Om flera länder skulle våga stå för sig själva och det dem tycker så skulle det vara en annan femma..

AlbaStiffler
0

#9> Och vilka länder skulle det vara som var så mycket bättre och som är stora nog att få andra länder att lyssna på dem? Kina? Indien? Knappast bra länder att ta USA:s roll. Vilka länder är egentligen viktigare för världen än USA? Vi? Knappast…

Självklart måste både stora och små länder säga till när andra länder beter sig som skit. "In the long run" kan vi nog alla hålla med om att USA ändå är "the good guy" som gör det vi andra mesproppar inte vågar, även om de ibland tar i lite för mycket.

Saga85
0

Självklart påverkar USA världen. Jag hoppas för detta kaotiska lands eget bästa att Obama försöker satsa lite mer inrikes än utrikes, och han är bättre på samarbete än t.ex. Bush. (Småbarns)attityder som "Jag gör som jag vill och om du inte håller med mig så struntar jag faktiskt i det, för vad skulle du kunna göra?" har varit lite för starka. Bryta internationellt avtal om att minska utsläppet av växthusgaser, in i Irak trots motstånd från FN, mm. De är med och leker med andra länder tills de tröttnar på reglerna.

Saga85
0

#10 Jag tycker inte att USA är "the good guy", jag tycker USA är den jobbiga mobbaren som gör saker för sin egen vinnings skull, och borde ta itu med sina egna emotionella problem.

När det kommer till vilka som ska "ta över" USA:s roll så tycker jag detta borde vara FN.

Lissi08
0

#10 ne nu missförstog du mig, när jag sa att det finns viktigare länder för världen än Usa så syftar jag på teknologin och sådanna saker..Och jo visst har du rätt när du säger att USA gör skit jobbet som resten inte vågar göra det stämmer men det var inte det jag syftade på
Världen lyssnar på USA för de flesta är rädda, orkar inte bry sig och låter usa "städa undan/utrota" det "dåliga" eller är skyldiga dem pengar (bl.a. u-länderna som i sydamerika) De vågar inte stå emot dem just på grund av att de flesta är rädda för dem och det tycker jag är helt fel man ska stå på sig ett bra exempel på just detta är Kuba. Visst Kuba är bockerad och har en massa annat som inte är så bra men ändå där är dem, de överlever och låster sig inte tryckas ner utav Usa.
Jag är inte kommunist eller nåt men jag tycker bara int eom USA

Och jag håller med dig Saga85 när du säger att FN borde ta över Usa:s roll!

men nu börjar det spåra ur ämnet var varför vi bryr oss så mycket om usas val av president..

AlbaStiffler
0

Och FN borde vara så mycket bättre? Tveksam till det… Tycker FN är duktiga och bra om de väl gör något, men de gör på tok för lite. Framför allt har inet FN tillräckligt mycket "pondus" att sätta in om det verkligen händer något. Då står de hellre bredvid och glor och fördömer, och vad hjälper det? Bättre att handla och göra "lite fel" än att inte handla alls.

Dessutom är FN bara en liten fluga när det handlar om vad de kan göra, till skillnad från USA, Kina osv…

Lissi08
0

#14 jo du har rätt faktist men om USA skulle gå undan och tvinga FN att agera så skulle de nog agera på ett mycket bättre sätt än vad USA gör..
Och "lite fel" är nog lite underskattande..eller?

AlbaStiffler
0

FN skulle väl kunna känna tvånget även om USA agerat eller inte. FN har ju fördömt/godkänt USAs åtgärder typ alltid, men de agerar ändå inte. Alltså står de bara bredvid och glor och väntar på bättre tider.

Sen tror inte jag att vi, som FN, är redo att skicka våra soldater till tex Irak på det sätt som det krävts att USA gjort. Håller med om att USA spårade ur lite i Irak-frågan, men det de gjort känns ändå nödvändigt och även mina kurdiska irakkompisar anser att USA har räddat dem från terrorn som en gång rådde… Att USA inte klarat av att få bukt på våldet i Irak tror jag varken USA eller FN klarat av bättre/sämre. Det beror tyvärr på de snedvridna grupperna som bråkar och kulturen som råder där, där folket förtryckts i årtusenden.

FNs insatser är tyvärr påtok för små och vi som bakomstående är inte villiga att stödja FN på det sätt som skulle krävas om vi skulle bli världspoliser. Ja menar, vi håller ju för fullt på att dumpa vår egen värnplikt just nu för att den kostar för mycket och "inte behövs".  Vi i Europa och framför allt sverige har inte den kulturen att kriga och är inte patriotiska nog att försvara oss och världsfreden. Och på gott och ont tycker iaf jag det är rätt bra, för inte heller jag vill ut i världen och kriga för min sak, även om jag tycker det begås många fel i världen. Dubbelmoral, javisst! men så är vi i "vår" kultur! ;-)

Det är lätt att peka finger och säga fy, men att själv handla och handla rätt, det är inte lätt då alla har olika åsikter.

illerjens
0

Obama van valet

JossanH
0

Heja Obama!!

Vad USA gör påverkar som sagt hela världen på ett eller annat sätt…

Sajtvärd på Iller.ifokus