Färgförändringar hos våra illrar
Som valpar är de bruna illrarna, till färgen bruna i olika nyanser upp till nästan svarta. När dom blir äldre blir de flesta till utseendet grå, denna förändring skulle kunna tänkas bero på ålder.
Om den grå färgen är orsakad av att illern blir äldre, då kan dessa åldersanlag för grå päls även finnas hos de ljusa illrar, som har bruna anlag bakom sig. En ljus iller skulle isf kunna få gråa inslag i pälsen.
Ungefär som med oss människor, många av oss (inte alla) blir gråhåriga när vi blir äldre. Det skulle vara intressant att höra vad ni tror om dessa funderingar.
MvH Ammi

Ja, det var en intressant tanke och säkerligen ine helt omöjligt att tänka sig.
Om man tittar på hundar blir de oftast gråa eller vita speciellt vid nosen och sedan huvudet när de blir äldre.
Men om man tänker på illrar så kan ju en iller byta färg otroligt mycket från valp pälsen till vuxna och sedan mellan vinter och sommar. Och förrutom det med åldern. Så frågan blir då vilken färg är den riktiga färgen?
Hmm, något att grunna på. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jo, nog är det något att motionera hjärnkontoret med allt.

Japp, helt klart. Frågan är kanske mer om det är en motion som passar hjärnan när klockan har passerat tre på natten *s*
Men detta hoppas jag fler vill vara med och spåna om, då jag finner tråden extremt intressant.
Nu ska jag gå och fortsätta titta på filmen på 5:an. hehe
Audiatur et altera pars
Gör det du. Jag ska jaga Quissan ur sängen och natta själv. Försök somna framför TVn.
Natti natti

Jag har funderat lite på det här med färgförändringar. Om man tänker sig in i människor och andra djurslag så skiljer det sig vissa får vita strån när de blir gamla andra får gråa. Hör nog lite genetiskt in vem som får vad då man ofta inom samma blodslinjer ser samma sorts åldrande tecken.
Om vi tar ett exempel på möjligt senario. Detta betyder inte att det är så men rätt skoj att spåna om ändå:
Min Nikita är en Silver tomte, eller ja enligt stamtavlan i alla fall. Och om jag går tillbaka till min första tid med henne så var och också en sådan. Visserligen en ljusare silver tomte, men helt klart syntes tomte teckningarna på ben och hals.
De som ser Nikita i dagens läge kan omöjligt se att hon har tomte påbrå då hon mer är vit än silver. Hon har nu fem år gammal enbart sina gråa fartränder kvar på huvudet och lite grått på svansen och ett fåtal lätträknade strån på ryggen.
Är hon på väg att bli en svartögd vit? Knappast, hon är ju fortfarande Silver, men med mycket vita strån. Vad kommer då de vita stråna från? Är det på grund av hennes ålder? Hör hon till den blodslinjen som får vitt hår när hon blir gammal?
De vita stråna har ökat år från år på henne nämligen.
Japp, om jag bara tittar på Nikita då kan det nog vara så. hihi
Men så kollar vi på Kiara hon är viltfärgad med mycket färg, hon är inte vit, inte grå heller. Vad innebär det? De är lika gamla, för inte kan hon höra till de som inte åldras. hihi
Men om man ser det så kanske det är skillnad på ljusa illrar och mörka, eller vad är det som gör skillnaden.
Vore skoj om fler ville spåna runt i detta ämne med mig. Här finns inga vetenskapliga fakta, bara en massa spånande.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Jag måste säga att 2 av våra pasteller redan börjar bli gråa. Xander och criss. Men det var någon som sa att dem kan bli silver. Hur stor är chansen att dem blir det??
Någon som vet?? 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Spånar väl vidare, det är absolut intressant…var väl lite därför jag la upp tråden.
Så får vi med som är född en pastell…
Sweetie, född 2002 ljus pastelltomte, /mor, morfar och mormor DEW / far Brun och mormorsmor Brun tomte / farfar, farmor och mormorsfar Pastell/
När Sweetie var två år blev hon grå på svansen och nu har hon fått gråa strån på ryggen. Ju äldre hon blir, ju mer grå strån verkar hon få. En annan sak jag lagt märke till, är att hon hade mer grått i pälsen i samband med att hon hade sina valpar 2004 (2a kullen), än hon haft både före och efter.
Har hon blivit silver…eller kan det vara en åldersgenetiskt förändring som ger gråa strån och hör till hennes blodslinje. Att hon blivit permanent "gråhårig" (svansen) redan vid två års ålder och sedan fått gråa strån på ryggen, skulle kunna höra till blodslinjen. Jmf. i min släkt är alla män gråhåriga före 30 års ålder, medans vi tjejer klarar oss till straxt över 30. Medans en del andra tvåbenta släkten blir aldrig gråhåriga.

Roligt att se att fler vill spåna vidare på det här.
Audiatur et altera pars
Men våra fyller 1 år på måndag den 10 april. Och dem började bli gråa redan vid 6 månaders ålder. Vad innebär det. Att det ligger i deras natur att gå mot silver eller att helt enkelt gå mot det gråhåriga. 
"Därom tviste de lärde" Om jag ska vara riktigt ärlig, så tror jag att Sweeties gråa hår är jfm.bart med våra gråa hår. Altså en blodslinjerelaterad gen. Orsaken till det är att det inte finns silver bakom henne (i stamtavlan). Så för mig är och kommer hon alltid att vara en pastelltomte som blivit "gråhårig" med ålder och valpkullar.
Som jag har förstått så är det mycket vanligt att pastell slår över i "silver" (som standarden tolkas).
Har era illrisar redan börjat, så kan ni nog räkna med att ha en silver till hösten eller nästa vår. Fast det är bara en gissning från mig. Sen kan dom vara pastell ibland och silver ibland, beroende på vinter/sommar päls, när det handlar om dessa gråa hår.

Ja, jag tycker det är svårt som sjutton det här. Men vad är då Nikita, en silver med väldigt få silverstrån eller en DEW med för mycket färg? hihi
Audiatur et altera pars
Det ska bli kul och se vad dem kommer bli till hösten. =))

Ja, fast Nikita är liksom vit i pälsen. Överallt förrutom den gråa svansen.
Audiatur et altera pars
Så fina kort ni har tagit Ammi och åsa. =)
Tackar, kul att du tycker om dom. Kommer du till Iller Thriller får du se henne live, hur hon nu behagar se ut då! Tror inte du såg henne på Yran.
#19 Jag kommer till iller thriller. Nä tror inte jag såg henne.

Va?? Varför ska du inte på Iller Thrille Madde??
Audiatur et altera pars
Jo det står ju att jag kommer. =))) Sen vet jag inte vad jag skrev efteråt. hehehe. Tar bort det. =))

Hmm, du är kul du, inte skrämmas så där. hihi
Kul att du tyckte om bilderna i alla fall, glömde skriva det tidigare. hihi
Audiatur et altera pars
Madde du skrev att du inte trodde du såg Sweetie på Yran. Tror det börjar bli dags för oss alla att natta kudden.
Sov gott…

haha, japp, undrar om det är klockan som inverkar. Eller kan det vara något annat? Lustgas kanske?
Audiatur et altera pars
God natt Ammi om du ska lägga dig. Jag är inte trött själv. Men man kan ju bli. 
Här går ögonen i kors. Ska ta en rök (dumt, jag vet) och leta reda på kudden sedan. Får se om jag måste putta både Quissan och Admiralen ur sängen!
Natti natti kära vänner!
God natt och sov gott. 

natti, natti. Syns i morgon, samma plats och samma kanal. hihi
Audiatur et altera pars
min gismo som nu är 9 år ,han var mer brun/grå/svart /vit när han var yngre. idag är han mer grå/svart /vit. måste ha med åldern att göra. när han var yngre så hade han starkare färger,hans svarta teckning i ansiktet var mycket svartare då. även hans bruna färg på kroppen. på utställningen som han var på sa de att han var en långhårig bruniller. men han har ju aldrig riktigt haft direkt lång päls.
Så fina bilder det är på mini. Kul och se hur det kan bli efter ett pälsbyte.

Lite skojigt att se och jämföra våra historier.
Men att Mini som då är pastell började byta färg redan vid första bytet och blev ljusare stämmer ju lite med Xander och Criss som också byter päls nu. hmm, intressant det här. hihi
Audiatur et altera pars
Sen har våra pastell-tomtar strävare päls än vad hans syskon boris har.
Boris är en ren pastell och han är hur fin och fluffig som helst. Men när man känner på xanders och criss grå hårstrån så är det dem som är Strävare.
Är det bara jag som inbillar mig eller kan det verkligen stämma??
Dom grå stråna på våra illrar, utom Silla (Stella får Veronica känna på) känns också strävare än andra strå, även om pälsen som helhet upplevs som mjuk.
Om det skiljer mellan tomtar och icke tomtar, har jag inte tänkt på, men det ska jag kolla.
Silla (och Stella) är födda silver, det skulle ju kunna vara en orsak att Sillas grå strån inte känns sträva. Båda är tomtar.
Veronica: Nu får du ta och pilla i Stellas päls och berätta. Om Dunder vill låna ut henne.
Jag blev nyfiken hur det är med hennes gråa strån!
Nu har jag pillat =) De grå stråna är lika mjuka som de vita, kanske liiite sträva, men det kan vara mina fingar också =)
Amor vincit omnia
Då har (med reservarion för Veronicas "liiite") våra två som är födda silver, mjukare grå strån än dom andra illrarna som inte är födda silver. Ska kolla Sweeties gråa strån, när jag hämtat henne.
#36 Glömde skriva i #37, att ev. skillnad mellan pastellerna härhemma, måste vänta till Sweetie (född pastelltomte) kommer hem.
Det verkar som om tomte-teckningen har en blekningsgen inblandad. Man skulle kunna kalla den för roan. På råttor och möss och ev andra djur benämner man ofta en gen som med tiden bleker nerför färgen för roan.
På era berättelser framgår det tydligt att just tomtar blir blekare - får mera vita/ljusa strån - med åldern, eller finns roan även på otecknade?
Om man anser det vara ett problem kan man genom selekterad avel få bort genen. Man väljer då att avla på djur som behåller färgen länge. Om det nu finns tomtar som behåller färgen hela livet???
#40 En del får vita strån, men jag tycker de flesta får gråa strån alt. grå och vita. Min pastelltomte Sweetie t.ex. hon har fått grått i pälsen, medans Åsas silver tomte Nikita fått mer vitt i sin päls. Hos mina "gråhåriga" illrar är de grå stråna oftast hårdare och strävare än övriga strån.
Kan inte svara på om det finns några tomtar som behåller färgen hela livet, men detta med gråa strån finns rätt utbrett bland alla färgerna.

Om man tittar på hur Nala var så var hon en mörkare silver tomte från början och hennes tvilling syster likaså. Nu har dog ju Nala tidigt men inte systern. Och hennes syster har ju behållit sin färg trots tomte teckning.
Sedan om man kollar på min Kiara, hon har inte teckningen tomte och hon har ju inte blivit grå. Så jag vet inte vad det beror på. Men en intressant diskusion är det helt klart.
Audiatur et altera pars
Örjan är en mörk silver tomte och han har sin färg kvar.
tomten behåller färgen… LOL

Det här kanske är en dum fråga men tanken bara slog mig så jag måste fråga 
Ni pratar om hur våra illrar kan byta till och från olika färger (ibland flera gånger under deras livstid) men kan dom byta teckning? Alltså till eller från tomte?
Tänkte på Elvis som har tomtepåbrå, han har lite vita strån på halsen och är vit under en tass. Skulle det vara möjligt för honom att utvecklas till tomte någon gång?

Finns inga dumma frågor Elin, här spånar vi på allt vad vi kan bara. ;-)
Har dock aldrig hört om någon som haft påbrå har utvecklat full tomte teckning. Men ser fram emot att höra om någon annan gjort det.
Audiatur et altera pars
elin_n. Spåna på bara. ;-)
Det gäller nog för både stora och små, viktiga och oviktiga saker, att många svar och idéer ser dagens ljus, när man spånar med varandra.
Jag har inte heller hört om någon iller, som 'vuxit i' sin tomte teckning. Men vet att tomte tecknade pasteller kan 'förlora' sin teckning, pga att pälsen ljusnar. Sweeties tomteteckning är väldigt svår (nästan omöjlig numer) att se. Så på tassar, knän och hals, har hon ljusnat betydligt, trots att hon blivit grå på svansen och lite på ryggen.

Okej så det är inte troligt att han kommer bli tomte 
Jag som tycker tomtar är såå fina…
Jag får väl hoppas på att Bella kan ge mig en tomte istället då 
Hmm, vad bra att ni tar mig på allvar fast jag kanske ställer "dumma" och "konstiga" frågor =)
Jag blev bara lite fundersam över den här frågan då dom kan skifta färger nästan hur, så varför inte enbart på tassar och bröst tänkte jag då 
Nope, det funkar inte så.
Det är ungefär som om jag skulle säga att jag har negerpåbrå (nu inget rasistiskt) för jag har bruna fläckar lite här å där. Jag kan inte bli neger en dag, bara. Det som styr utseende är genetiskt. Generna får vi från mor och far. Om inte min mor eller far är neger, ja då blir inte jag neger eller halvneger (mulatt) heller.
Antingen är illern tomte eller så är den inte. Vita strån och haklappar etc tror jag för övrigt är rätt vanligt. Min iller har också lite vitt här o där…
Jag antar att tomte är en recessiv gen, dvs både mamma och pappa måste bära på anlaget - ge anlaget till sin avkomma så att det ska bli en tomte.
I all välmening - bli inte ledsna för att jag skrev neger! Jag hade gärna blivit lite chokladbrun i huden…

Jag anser faktiskt inte att det är rasistiskt att säga neger, lika lite som det är rasistiskt att berätta att min dotter bakade negerbollar i går som vi åt, super goda var de. ;-)
Men sedan är det vissa som anser att det ordet är rasistiskt, jag kan inte förstå varför.Sålde negerbollar och annat gott på markander och liknande för några år sedan och kom i stor debatt med en högljudd äldre dam om detta. Hon ansåg det var rasistiskt att det stod negerbollar på min skylt.
Då hon handlat och skällt det hon skulle stannade hon bredvidd ståndet och stod och små muttrade om ordet neger boll så att alla kunder hörde henne. Rätt irriterande, men jag försökte att strunta i henne. Helt plötsligt kommer det tre stora (verkligen stora) negrer upp. Dessa var av den mörkare släktet vilket innebär att de ser nästan svarta ut i stället för bruna. Och med stark ljudlig stämma säger den största kille:
Hello, give me a brother!
Jag flinade, men fann mig relativt fort och frågade:
Just a brother or a hole family?
Killen garvar och lämnar ståndet med en hel släkt kan jag säga. Medans damen som tidigare muttrat, försoktigt pös i väg.
Vad är det då som gör att de vita svenskarna tar illa upp av ordet, medans de bruna/svarta inte gör det?
En neger är inget rasistiskt.
Audiatur et altera pars
Nä, det är inget rasistiskt i ordet neger i sig. Det rasistiska är vita svenskars åsikter om ordet, en av alla former av "hysteri" som dyker upp då och då. Denna har bara fått lite bättre grogrund/fäste i samhället.
De absolut fräckaste (och elakaste) negerhistorier jag någonsin hört, var det en neger som berättade. Jag skriver neger, för det var vad han själv, med stolthet, kallade sig.
hihi… en av mina favorithistorier är med negerbollar… 
mmm…det är våra snälla (rumsrena) historier det. 
"skynda dig o stampa på dem innan de kläcks…" 
Du Grodan, nu har vi nog spårat ur. Fast det handlar ju fortfarande om färger
och ett intressant ämne, med tanke på alla reaktioner det väcker.

Jag tror vi alla kan vara överrens här inne om att ordet inte är rasistiskt i alla fall. Sedan tror jag vi spar historier om dem till en roliga historier tråd. Så länge historierna inte är av rasistisk inriktning så får man skriva ut vilka historier man vill. Någon som känner sig manad att starta en sådan tråd?
Audiatur et altera pars
Ojdå det var en dålig liknelse med negrer, men jag tänkte att alla skulle förstå.
Några andra aspekter med smådjur som man kan leka med är
- anlag för tecknat kan ibland synas genom vita fläckar t ex på tassar, svans etc
- blekning orsakas ofta av polygener som hör ihop med teckningsgener
- anlag för ljusa färger bleker oftast färgnyansen
Grodan:
Oj, teoretiskt förstår jag, hur det du skrivit ska fungera i praktiken…
- Det är dom tomtar som inte har tomtens alla kännetecken, utan t.ex. endast några av dom.
- ?? Vi har ju ljusa illrar som inte är tomtar.
- Dom mörka pastellerna, skulle alltså sakna anlag för ljus färg.
Nu har jag använt tomteteckningen i texten ovan, men det kan väl gå att använda det du skrev, på Panda, Blaze m.fl. ?
ja, när jag skriver teckningsgen så inkluderar det alla varianter av TECKNING/TECKEN som tomte, panda, blaze whatever..
det är allmänt känt att selektiv avel på mörkhet ger mörka djur, det man gör när man väljer, selekterar, djur för mörkhet är i regel att välja bort de ljusare - de som troligtvis bär på många färg- och teckningsgener… ju fler gener djuret bär på desto ljusare blir det…
Nu inte sagt att det är så på alla djur, men på de flesta smådjur och jag tror det stämmer in på iller med!

Jag håller nog med dig i det Grodan, detta stämmer med all säkerhet in på illern också.
Därav anledningen att det är så otroligt svårt att få en mörk viltfärgad med tomte mask.
Audiatur et altera pars
Det stämmer säkert in på illern också. Det är synd att linjerna är så uppblandade med färger och teckningar, att det är svårt att hitta avelsdjur som inte är uppblandade med andra färger.
Man måste börja med selektiv färgavel helt enkelt. Höll inte någon Marie/Maria på med det och hade jättemörka? Såå fina…
Marie, det stämmer. Men jag tror hon har pausat för ett tag.
finns det ngn som har före o efterbilder så man kan se skillnaden från före o efter eller är det bara lite lite skillnad?

#64: Båda Veronica och Ammi har bra sådana bilder vill jag minnas. Jag puttar upp denna lite så kanske de kan se detta och hitta på sina bilder. ;-)
Audiatur et altera pars
Japp, det har jag…ska leta senare och lägga upp flera =)
Amor vincit omnia

#66: Superbra Veronica.
Ps. appropå ingenting. Har lite stamtavlor till dig här hemma. ds
Audiatur et altera pars
Har du? Är det Klumpens och Minis…?
För jag antar att Anders troligen inte hunnit göra färdigt valparnas ännu…
Synd att jag inte visste det igår, då hade vi kunnat svänga in eftersom vi iallfall åkte förbi älvkarleby, men men….får väl ta en resa hem till dig innan semestern är slut och hämta dem =)
Amor vincit omnia

Har ingen bilder som viser det spesielt godt, men Merlin blir bare mørkere og mørkere pastell. Er ikke lenge før han er viltfarget… Speedy blir også mørkere, han er jo silver. Arinya derimot har begynt å få noen hvite hår på bakbena, hun er mørk vilt med en liten hvit 'melke-skvett' hunder haken.

#68: Japp det är Klumpens och Minis (tror jag, Minis i alla fall. ;-)
Sedan är det Cingoz stamtavla också. Contesse och Crystals skickar han nog direkt till ägarna, men Cingoz var ju i Gävle. ;-)
Så visst har han hunnit fixa valparnas redan. ;-)
Audiatur et altera pars
Ärtan 3 år
Amor vincit omnia
Intressant att se hur illrarnas färger förändras.
Här hemma har vi inte pasteller längre utan Pastiller. hihi. Pastell och Silver. Någon konstig blandning. =)