Tjena folket här inne!:)
Är så glad att vara medlem här inne:)
Men nu skulle jag behöva lite hjälp det är så att jag är ute efter en illerflicka till min illerpojke och jag kollar varje sekund och minut om det finns någon illerflicka till salu både på blocket och här inne och på svenska illervänner. men på blocket där är det en del folk som inte hör av sig. och här inne finns det bara pojkar som är till salu. och på svenska illervänner finns det en tjej men hon är kastrerad:( och nu undrar jag om ni vet någon bra sida där dom säljer illerflickor?? Hoppas på ett litet svar nu!
Och trevlig helg till er därute!

Har för mig att det finns några illerhonor här inne, men vad spelar det för roll om dom är kastrerade? då slipper du den summan iaf:)
_Okej. men nu är det så att jag tänkte att min iller sammy ska få bli pappa för första gången och då letar jag efter en tjej som inte är kastrerad!
_

#2 Okej, då blir det nog svårare.

Så du fick bytt konto? Äntligen erkänner du att du ska avla. Hur mycket vet du om Sammy och hans bakgrund?
Carpe Diem
Jag vet mkt om sammy och hans bakrund.. fick nämligen kontakt med hans gamla matte. Dårå?

Den svenska illerstammen är inte så stor, så de flesta illrar är släkt med varandra därför måste man veta hur deras stam ser ut för att inte riskera inavel. Så det går inte att tänka "illerhane+illerhona=valpar".
Carpe Diem

Om vi säger såhär: Varför vill du ha valpar efter Sammy?
Carpe Diem
Jo jag vill ha valpar efter sammy och det är min egna privata sak varför jag vill ha det..

Vet du vilka hans föräldrar är osv, vart han kommer ifrån?
Carpe Diem
Ja jag vet vem hans föräldrar var och vart han kommer ifrån..

Varför byta namn på sitt konto och köra en exakt likadan tråd. Om du är seriös på att avla efter din Sammy så tar du kontakt med seriösa uppfödare och letar efter en valp som är lämplig att avla på. Eventuellt kan då uppfödaren sälja henne till dig för avel, många valpar är det däremot avelsförbud på. Som jag skrev i en annan av dina trådar tycker jag inte att du ska leta på blocket bla för de flesta där (säger inte alla) har ingen aning om varifrån den illern kom ifrån början och då är risken stor för sjukdomar, inavel osv, osv. Så starta ordentligt från början och ta kontakt med en seriös uppfödare. Förhoppningsvis kan du då också få ordentlig hjälp med hur du ska gå vidare. Men som MimmieM säger, illerstammen är inte så stor i Sverige så risken är stor att din Sammy är släkt med många. Var kommer han ifrån från början?
Då skulle jag helt klart föreslå att börja leta efter en lämplig avelshona istället för "första bästa som inte är kastrerad"… om du ska ta en kull för att få fram friska valpar som lever länge så bör du ha en hel del information om vad släktingar till dina illrar har dött av, hur gamla de blivit, vilken färg de har/haft (kan också ha betydelse för vissa defekter så som dövhet etc) och så ska du självklart ha stamtavla så du kan ha koll på hur linjen ser ut och att illrarna inte är besläktade.
Ta även kontakt med en uppfödare så du snabbt kan få hjälp om något går fel under dräktigheten/förlossningen. Vet om flera som har fått åka in för att göra akut kejsarsnitt och där honan tyvärr har fått sätta livet till och valparna inte heller klarat sig… :(
Det är ju förstås alltid en risk man tar.
Det är även därför det är viktigt att ha ca 10 000:- undanstoppat vid akutfall. Vill du veta mer hur illa det kan gå och varför du behöver så mycket pengar så kan du ta kontakt med Klarsferrets härinne.. Dom fick ett väldigt olyckligt slut på en valpkull de tagit.. :(
leta efter en uppfödare som ska ta en kull med valpar som passar med din hane- alltså- du ska få info om allt jag nämnt ovan så det med större sannolikhet blir friska valpar..
Som Illerstammen ser ut nu i Sverige så är det extremt utbredda linjer som ligger till grund för många illrar. Detta innebär risk för inavel och högre risk för ärftliga sjukdomar om inte linjen är helt "perfekt" (vad nu det är för nåt).. Många har mist sina illrar i lymfom vilket man alltså ska akta sig för att avla på tex.. Många märker inte sjukdomen förrän samma dag då illern är döende eller redan död..
Att ta en kull för att en iller är söt eller "sopeciell" är tyvärr ingen anledning om du frågar mig.. Alla mina 3 illrar är, tro det eller ej, väldigt söta och mycket speciella.. Likaså mina vänners illrar…
Avlar man av den anledningen så gör man inga illrar en tjänst.. Då gör man det av egoistiska skäl och inte för djurens skull..
Du kan nog inte heller räkna med att hitta en okastrerad omplacering från en förening. De har avelsförbud på sina omplaceringar (tror alla föreningar har det) just för att det inte ska födas illrar hej vilt som gör stammen ännu sämre.
Du måste vara förberedd och räkna med att det kan ta ett år tills du hittar en hona som ger bra valpar i kombination med din hane (som jag nu tar för givet att du vet väldigt mycket om ang. sjukdomar etc)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#10 vet du vilka föräldrar han har så skulle jag föreslå vidare forskning så du får fram far o morföräldrar och även längre bak i leden..
Sajtvärd på Iller.ifokus
är det sammay på kortet?
Är det bara jag som reagerar att jag tycker nosen ser lite konstig ut?
hehe nej det är inte sammy på bilden :P