Iller iFokus

Iller

Etiketter: leksakersovställenburarrum
Läst 1042 ggr
TheUnknown
0

Hur stora ska hängmattorna vara?

Hejsan. Jag tänkte sy två hängmattor idag. Är de någon som har en hemma och kan ta måttet på den, för jag vet inte hur stora de ska vara. Skulle vara jätte snällt, sen hur ser bandena ut? De är några slags hakar på va? Någon som kan lägga in en bild med kanske? :)

Anna

werner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi fick med hängmattorna till våra illrar men dom är inte så stora.. Nu har vi bara bild på ena som troligen var gjord för Zira (illern som står hälften i hängmattan och hälften på golvet) den är längden av ett A4 åt båda hållen och A4 är väll ändå 30 centimeter långa? passar bra i transportburen iallafall :) Det är bara bomullssnören på den som man gör rosetter av på utsidan av transportburs "gallret" den andra vi har är med typ gummiband men föredrar den med bomullssnören faktiskt. Passar perfekt till två illrar att ligga i, blir lite trångt med 3.

TheUnknown
0

va mysigt det såg ut där inne. hihi. Men har ni toalåda i eran? hm a4… är mattan avlång? jag tror ett a4a är typ 27*21 cm. kan kolla:P en tjej hitade måtten 45*70 cm men det låter ju rjätte stort. :S

Sara
0

Tänk vart du ska ha den och mät, sen gör du hängmattan lite större.

Som band kan ni använda sidenband som ni syr fast mellan hängmattelagren.

Sara

TheUnknown
0

sara: aha tack så mycket, men du menar ganska breda sidenband va? :P hihi. jag ska börja sy på en gång. :D

werner
0

Inta avlånga jag skrev A4 åt båda hållena, gör du 30cm åt båda hållen blir den fyrkantig och symetrisk. bror mycket på vilken transportbur ni ska ha den till, till våran passar den bra men nu är den lite mer spänd för vi har en till hängmatta under nu och ja vi har toalåda i den när vi åker någonstans med bara en hängmatta, dock så blir många djur nervösa av att bara vara i buren när man åker någonstans så de hatar den eller känner obehag att bli inlåsta så den står framme jämt så de kan sova i den, de älskar att sova i hängmattorna i den.

Sara
0

Mina är nog bara en cm och de håller för 2 tjejer och en grabb.

Jag knyter fast mina hängmattor så de har inga krokar eller nått.

Sara

werner
0

våra band är nog nästan en dec långa..

Ceciliaolucifer
0

jag tycker att 35x35 eller typ 40x40 är en perfekt strl!!!

TheUnknown
0

werner: vad smart att låta den stå framme, det tänker vi nog med göra. :) hihi. fattade inte med A4 åt båda hållena. hehe. :P jag får mäta lite och så . tack så jätte mycket för tipset. Men hur långa är dina "snören" som du knyter med?

TheUnknown
0

cecilialucifer: okej. :D vi får se vilket mått det blir.

werner: en dec? det är ju inte långt alls. :P hehe

sara: ah okej, de är ju ganska brett ändå :P till skillnad emot vad jag tänkte på först. hehe

ferretgirl
0

Jag har både stora (ca 55x 70cm) och små (ca 25x45cm), så ibland så ligger alla i en och samma hängmatta, och ibland så ligger dom en eller 2 i den mindre hängmattan. Jag har en stor i vardera sovbur och en liten trekantig dubbelhängmatta. Sen längst ned har jag en hängpåse till dom, denna kan dom ibland trycka in sig 4 man i. Det ser så kul ut då, för då ligger dom alla med ansiktet utåt ovanpå varandra och där är så varmt när man sticker in handen där. Skulle tippa på att där är upp åt 40* längst in vid deras rumpor, det känns iallafall jättevarmt mot handen.

werner
0

En sån där hängsovpåse tänkte jag sy men jag blir helt lost i huvudet när jag försöker komma på hur den ska se ut.

TheUnknown
0

werner: har hört talas om en sådan påse, men ehur ser den ut? :)

ferretgirl: hehe nej va gulligt. :D

Har nu gjort min första hängmatta, den blev ca. 30*30… undrar om det blir bra?

werner
0

troligen :) Sovpåse kan se olika ut jag funderar på att göra en i kuvertform eller så men då kommer säkerligen någon iller aldrig krypa ned i den utan ligga ovanpå.

ferretgirl
0

Ska ta foto på min, så sätter jag upp den här om en liten stund.

Musiken
0

Hangmattan blir nog bra :)
Jag har en som ar 30x30cm, en som ar 60x60 och en som ar 25x25. Sen har jag aven sovpasar som jag har hangt upp. De ar droppformade sma saker sa att det ar latt att ta sig in och ut :) Otroligt populart.

ferretgirl
0

Så här ser den ut hängandes i sovburen.

ferretgirl
0

Det finns en plastring (typ som en sådan som elektriker använder när dom lägger ledningar)

ferretgirl
0

Här ligger den plant ner på golvet, här ser du också ringen jag talar om i förra inlägget.

ferretgirl
0

Och här är Miller som undrar varför hans påse ligger på golvet, men den och alla andra grejer i buren ska tvättas i morgon. Så då passade jag på att ta ner påsen så länge.

werner
0

#20 Smart sak det där, värsta är att vi inte har galler i taket.

#16 nu blev jag nyfiken, droppformade sovpåsar :) lät fint också :D

werner
0

Men som sagt sovpåsar kan man ju sätta snören på olika ställen.. så gallertak behövs ej..

ferretgirl
0

Här är en liten beskrivning på sovpåsen. Hade gjort en paintblid, men den vill inte komma upp här, det är inte första gången som det händer. Men jag hoppas beskrivningen hjälper lite iallafall.

Påsen ska vara mellan 45 och 50 cm stor (eller så stor som du vill göra den) + ca 5 cm att vika över kanten. Sy ihop syntetpäls och yttertyg till en tub, och sy samtidigt in ca 10 cm långa tåliga band med en hake av något slag längst ut i ne derkanterna + i mitten av öppningen så att du sen kan fästa dessa i gallret i en bur, eller i en transportbur. Sy sen samman så att du får en påse. Vänd nu hela arbetet ut och in, vik ner ovankanten ca 5-6 cm och sy runt om, men lämna ca 5-6 cm öppet så att du kan föra in plaströret som stadga öppningen.  

werner
0

funderar mycket på om man kan få den att matcha i en petcargo, om man tar snörena vid öppningen på sidan och ett snöre genom taket till handtaget så öppningen hålls lite öppen.

Musiken
0

#21 bild finns i mitt inlagg, aven om den ser lite deformerad ut nar Pudding sover som hon gor ;)

Jag virkar mina och sen fodrar med vanligt bomulls- eller trikatyg sa att de inte fastnar med klorna. Har gjort en skiss som kanske ar lite lattare att forsta sig pa an den suddiga bilden i forra inlagget :)
Virkar en ogla pa toppen sa att jag kan haka/knyta fast den i gallret. Passar jattebra i horn! :)

werner
0

#25 shit pommes händig brud :P Jag har glömt bort hur man virkar, stickar just nu en halsduk till en giraff tror jag.

Kanske skulle kunna sy en sån där med lurvtyg innuti :D

Jo jag såg inte så mycket förutom något virkat och en iller :)

Vi har just nu ett illerhäng hus under matbords kanten i en krok där kanske en sån där skulle passa för där fastnar dom med klorna helatiden för dom ska klättra och hoppar sen ned utan att släppa med klorna :S

Och gud vad en sån skulle passa i petboxen i hörnet, kan nästan se den hänga där :D Man kanske kan göra en sån av en kapuschong på en gammal tröja?

Musiken
0

#26 Haha, jag ar tvungen att komma ihag hur man gor, annars jagar mamma mig med stickorna (hon ar syslojdslarare).

Det gar sakert att gora av en kapushong! Har sjalv funderat pa att gora en vagghangmatta av en huva. (bifogar annu en skiss)

werner
0

Riktigt smarta saker man kan göra med gamla kläder ;) Gjorde en står sovpåse som täcker hella botten på transportburen av en gammal tröja + fleece inuti det blev faktiskt bra bara att sy en rektangel av tröjan.. Får se jag planerar

TheUnknown
0

Jätte fina tjejer. :D Mina illrar var inte intresserade av mina tre hängmattor jag gjorde. Eller Rambo var lite intresserad av den ena när vi var i bilen och precis hade hämntat dem.

Faxlin
0

Att göra hängmattor till reseburar är inte svårt. Men det är att föredra att man har buren att prova sig fram med. Bästa rådet jag har är att sitta med buren framför sig, då ser man bättre vilken storlek ens egen bur kräver.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TheUnknown
0

#30 Håller med. Jag hade min framför mig när jag gjorde två av hängmattorna. Och den jag gjorde till min bur tyckte jag passade jätte bra. Men sen var det killens nyinköpta bur, ich den var mindre än min, men det var i den som hängmattan uppskattades. MEn jag har tänkt på en sak… är det inte olika från iller till iller om de tycker om hängmattor eller inte?

Faxlin
0

De flesta illrar brukar älska hängmattor. Men det är kalrt, ingen regel utan undantag heter det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TheUnknown
0

#32 hehe det är klart. :)

JossanH
0

ibland måste dom "läras" att tycka om hängmattor om dom inte varit vana från början.
lägg in dom i buren i hängmattan några gånger när de vilar eller sover så kommer dom nog snart fatta tjusningen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

TheUnknown
0

#34 ah vilken smart ide. hehe. just nu hänger våran matta lite högt upp i buren, men vi ska väl flytta ner den lite och så. :) tack för tipset.