Iller iFokus

Iller

Etikettberättelser
Läst 445 ggr
Aviendha
0

Lilla KissGurkan..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Phoenix vart in och fått sin vaccination. Härliga 780kr, men förhoppningsvis så får jag lite doser sålda så jag får igen lite pengar ;)

Tycker så synd om honom, han tycker verkligen att det är jätteläskigt att vara hos vetten. Direkt man kommer in i väntrummet så blir han aldeles stel, rör inte en fena oavsett om du vänder honom upp och ner. Ändå har han bara vart hos vetten 3 gånger i sitt liv, för vaccination, kastration och koll av inflammerat kastrationssår.

Sitter iaf där i väntsalen, och har honom i famnen och småpratar lugnt med honom för att han inte ska vara alltför stressad. Vetten ropar in oss och jag reser mig. När jag går förbi en katt-ägare som också sitter och väntar ser jag att hon tittar väldigt underlig på mig, eller rättare bestämt på mitt skrev.

"Va tusan nu då" tänker jag och knatar in. Sen märker jag att vetten gör likadant och tittar då ner. Jomenvisst. Helt nerkissad, mitt i byxgrenen på mina nya jeans..
Myyys! Dessutom ser de inte ut som att jag spillt något, som man kunnat skylla på om de satt längre ner på benet eller så, det ser snarare ut som att det är mitt eget. Suck.

Phoenix sticks, och nålen funkar inte, så vi måste byta nål och han kissar på bordet och lägger sig i det. Nästa nål går bättre och han får åka transportbur ända hem till handfatet.

Min lilla kissgurka.

Passade på att köpa lite a/d, bra att ha hemma tänkte jag och dessutom så är jag lite orolig för att han är så benig. Avi har ju redan fått stora delar av vinterpälsen och massor med mysvikt. Men sköterskan tyckte jag kunde avvakta en månad eller två, och komma in då för blodprov osv om han inte ändrat sig.

Här hemma bjöds det på a/d. Ingen hit direkt. Blandade ut med laktosfri grädde för att han skulle få upp smaken för det och då offrade han sig för ett slick innan han drog och lade sig i soffan.

Aja, man kan väl inte kräva alltför mycket av honom efter denna traumatiska händelse.

Musiken
0

Hahaha! Mysigt varre det dar :P Loki spydde innanfor min t-shirt en gang, det var ocksa valdigt trevligt ;)

Aviendha
0

Huhu.. Det lät inte alls mojsigt ;)

Ja, han blir helt vettskrämd, för det absolut sista han gjorde innan vi for (bor 5-10 min bort) var att kissa massor i lådan.

Faxlin
0

*Asg* förlåt för skrattet. Men det är liksom sådana där underbara händelser som bara händer iller ägare känns det som.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Aviendha
0

#3 Det bjuppar jag på =)

Faxlin
0

#4: Bra det. För du har förlängt mitt liv lite idag :-)

Audiatur et altera pars

[Cute]
0

Vaccination för 780 kr?! Själv betalar jag alltid runt 300 kr (per iller, har 2 st) hos veterinären varje gång det är vaccination.

Skiljer priset sig vart man bor i Sverige eller vad?

Faxlin
0

#6: Ohh, ja det kan skilja massor. Till och med i samma stad.

Audiatur et altera pars

[Cute]
0

#7 Jisses då! Förvånad Ja där ser man..

Hos min veterinär här på Ale kliniken så tar dom runt 300 kr. Så jag håller mig till dom plus att det är gång & cykelavstånd dit från vår lägenhet hehe.

Men priset ligger detsamma på Göteborgs Blå Stjärnan. Var där med både Rocky (iller) & Gizmo (hund) förra året & betalade runt 300 kr för illern samt ca 450 kr för hundens vaccination.

Men varför är skillnaden så stor när det gäller samma vaccin?

Aviendha
0

#8 Jag får köpa en hel förpackning med tror det är 5 doser á 100 kr. Själva vaccinationsavgiften ligger på 210 kr här, dvs vad de tar för att ge sprutan. Sammanlagt blir det då 310 kr/vaccination här på BlåStjärnan i Skara. I östersund tog de 340 kr, så det är hyfsat lika ändå. Det är väl mest klinikavgiften som varierar.

De finns för lite illrar här så de har inte råd/lust att ha vaccin i lager eller vad man säger, så jag får köpa förpackningen, sen kan jag om jag får tur så sålt doser, om de är någon annan som ska vaccinera. Har redan fått en såld och lagt undan en till mig själv, så det löser sig nog bra.

Faxlin
0

Men i Skara har du väl sarae med hela sin bataljon av illrar. Där måste de väl få sålt vaccinet till andra?

Audiatur et altera pars

Aviendha
0

#10 Nämnde det och hon verkade veta om det med, så det var inte omöjligt att de kommer att hålla vaccin i lager framöver "om det går åt" som hon sa. Hey, jag kan då snabbt räkna till 14 illrar som kommer vaccinears varje år + LinLin som oxå bor i krokarna om jag inte minns fel? Så jag hoppas. Man är ju bortskämd sedan tidigare ;)

Men jag gissar på att det är så "nytt", sarae flyttade ju hit för mindre än ett år sedan, så det kan ju vara så enkelt. Men om även hon säger att hon har en bunt, så kommer de säkert att testa. Jag går dit om de har vaccinet, det är givet. Nära och bra.

UlrikaD
0

Sarae har nyligen vaccinerat hela sin hög.

skrollan
0

jag fick betala 300 kr styck det här året för att han sa att det kostade honom 700 kr att köpa in, så då ansåg han att han bara "förlorade" 100 kr om jag inte kommer nästa år igen.

förra året betalde jag 200 kr styck, men då var jag hos en annan.

Aviendha
0

#12 Aha, men det kommer ju fler år ;)

UlrikaD
0

I Göteborg är det billigaste jag hittat Majornas djurklinik. Där kostar första illern 370kr och resterande 312kr. Blå Stjärnan skulle ju ha 450kr per iller.

Norrskenets
0

#0 Haha ursäkta att jag skrattar men ja kunde se det framför mig *skrattar så jag gråter*SkrattandeOskyldig

Aviendha
0

#16 Ja, i efterhand är det rätt kul =) Även om jag var mindre glad då.. Mamma skrattade så mycket så jag var tvungen att lägga på ;)

Norrskenets
0

#17 Nä det kan jag tänka mig men såhär i efterhand;) Haha vilken snäll mamma du harFlört

Ceciliaolucifer
0

HMM… *HOST*

Jag åkte buss en gång med Bernard och jag satt och pratade vänligt med en nyfiken pensionär i sisådär 35 min. Han tog precis upp frågan om hur man gör dem rumsrena och jag förklarade att han var väldigt duktig och samtidigt som jag säger det så börjar han skruva sig i knäet och helt plöstligt känner jag att det blev alldeles varmt. Jag tittar ner i knäet och då har Bernard bajsat och kissat på mig. Vi kommer till busshållplatsen vi ska av och jag kan ju inte resa mig upp och visa att jag är nerpinkad så jag vek upp tröjan och bajset smetades ut innanför tröjan. -Vad gör man inte för dem små liven Tyst men det var ju inte hans fel,.

Aviendha
0

#19 *skrattar så tårarna rinner* Förlåt Cilla, men jag kan inte hjälpa det! Jag ser framför mig hur det skulle se ut, och kännas! Det var ju inte hans fel, men mysfaktorn på illern måste ha vart låg de följande minutrarna ;)

AlbaStiffler
0

#0> Stackarn, han tyckte säkert inte det var värst kul att behöva pinka på matte heller…

Även om illrarna inte pinkar/bajsar eller skunkar åp en så brukar man verklinge själv stinka "illersvett" när man vart på ett längre besök hos veterinären. De får lixom en speciell svettig doft när de är där, som alltså inte är skunk-doft… vad gör man inte för sina små. :-(