Sjuk iller (AKUT,mitt i natten)
Vad kan det vara om illern plötsligt blivit mager,slö och inte äter.
Är inte min iller men kan säga att jag träffa honom häromdagen och då var han i fint hull så hans viktnedgång har gått väldigt fort.
Vad kan det vara och vad bör man göra?
Iller sitter för tillfället här hos mig.

Bajsar han? Spyr han?
Inga tvivel om att de bör uppsöka veterinär. En iller visar sig ofta inte dålig förrän det är akut. Den kan dö om ingen vätskar upp honom snarast!!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Åk till veterinären.
Det kan vara ett stopp. Be dem göra en kontraströntgen. Men med tanke på hur illrn beskrivs så kräv att de öppnar även om de inte ser något.
Detta är allvarligt och snabb vård är viktig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Om han inte äter nu, har han spytt tidigare? Vanligt är att de får något i tarmen. Hur gammal är han?
Han är 3 år i Feb.
Har fått paraffinolja nu och ser lite piggare ut,Ägaren har vart hemma med honom nu senaste 4 timmarna men inte sett att han spytt eller bajsat.
Gruka var han nyfiken och sugen på nu,men inget illermat vad jag vet

Har han inte ätit utan att spy i morgon bitt så se till att komma iväg till vetten fort som attan.
Informerar vidare till äagern,är väl fortfarande lite i velet och kvelet om man bör åka in,han verkade piggare för stunden men det kan ju bero på att "flickvännen" bor här. Nu gick han och la sig,inte direkt likt honom
Kolla under sängen, möbler och ställen där bara en iller kan komma under. En iller kräks sällan mitt på golvet.
Pröva att ge illern ngt att äta, spyr den upp det så är ngt riktigt galet.
En sån dramatisk viktnedgång går inte på en dag. Hur mkt har killen vägt vs väger nu? Ca 50gram om dagen tappade Tigern som mest när han var sjuk.
jag skulle säga sem dem andra. åk in, en gång för mkt än en gång för lite.
#Ingen aning om vad han väger men i vanligtvis en ganska stor och kraftig kille,träffar honom ofta och man ser med bara ögat hur smal han är för stunden,mycket smalare än i förrgår eller om det var igår han var här och lekte
*Ägaren hemskickad på jakt efter spyor*
Illern är inte alls pigg tyvärr

Är illern jättedålig så åk utan spyor…
Kan paraffinoljan åka rätt igenom? Såg nämligen ut som den gjorde,han krystade lite och något rann ut.
#13 parrafin olja ska åka rätt igenom, om inget blockerar i tarmen, MEN bara för att det går rätt igenom så behöver det inte vara helt fri passage ändå tyvärr
#14 Tack,då hade jag inte så felm en´då,han krystade en del för att få ut den. Vi sitter uppe i natt och blir det värre åker vi in gissar jag.

Jag tycker verkligen att detta verkar akut. Och skulle inte vänta. När en iller visar att den är dålig ärden oftast sämre än vad man tror. Att vänta kan innebära en iller som inte klarar av att sövas. Så jag hade åkt direkt.
Audiatur et altera pars
Hur har det gått.. Jag hade nog oxå gjort som ovanstående och åkt till veterinären direkt ..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Nu på morgonen är han aningen piggare och jag är rätt säker på att han har ätit en del i natt.
Det sista som gjordes innan läggdags, var att hälla upp en stor skål med mat och den var faktiskt mer eller mindre slut nu.
Fortfarande trött, men han har visat lite tecken på att vara mer vaken i sinnet faktiskt så det verkar mkt bättre än igår kväll.
#18 Har han gjort ngt i lådorna?
men även om han äter, har ahn bajsat då?
Ja han har bajsat,fast väldigt löst,men det har iah kommit något.
Däremot äter han inte så bra,vatten har jag fått i honom.
Att han bajsar löst kan vara pga parrafinoljan, men jag har för mig att en iller med stopp i tarmen kan bajsa löst med? Räta mig gärna om jag har fel.
Paulina
varför väntar ni? blir han sämre kan inte veterinären söva honom om det skulle behövas..
Om han har något i tarmen kan det flytta på sig och bli ett totalt stopp, är han då redan i dålig kondition så är risken stor att han inte överlever.
Åk in på en gång! Det är mit råd.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag håller med JossanH här. Förstår inte heller varför man väntar. Jag hade åkt redan i natt om jag varit er.
Audiatur et altera pars
#24 Jag kan inte bara köra in illern då den inte är min.
Hur som helst åker han in till Blå Stjärnan nu.

#25: Jo det är klart man kan om man har en sjuk iller hos sig måste man göra det. Men det är inte det viktiga här. Det viktiga är att han får träffa en veterinär. Och det är han tydligen på väg att få göra. Så då är allt bra. Berätta gärna hur det går för honom.
Audiatur et altera pars
#26 Ja det berättar jag såklart.
Kände bara att jag fick lite skit över ett beslut som inte är mitt.
#27 Synd att du känner så. Jag kan ju inte tala för de andra, men jag skulle gissa att det hela beror på att det sitter en hel hög som bara vill att illern ska bli bra och skutta runt och leka med full energi igen.
Givetvis ska inte du ta åt dig av ev kritik som riktas mot någon annan, även om jag själv vet att det lätt blir så att man tar på sig den.
Håller tummarna för att allt ordnar sig bra.
Paulina

#27: det var inte illa menat. Men som Aviendha skriver. Man vill illerns bästa. och då man vet hur många som dör i onödan så blir det kanske att man låter lite hård ibland. Inte meningen.
Audiatur et altera pars
Nu är illern inne iaf och stannar till att börja med över natten.
De märkte ev att det kunde vara något i magen då han reagerade vid rätt hårt tryck,men de trodde även att det kunde vara en förkylning då han kändes varm. Så nu skall de ultraljuda ev röntga och så får han dropp och blir uppvätskad.
Jojag förstår att ni vill illerns bästa,det vill ju vi med. Nu har han det bra iaf och får den vård han behöver iaf.

Se till att de gör en kontraströntgen oxå om de inte öppnar honom direkt. Vilket jag skulle be dem göra om det var min iller.