Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 644 ggr
red-devil86
0

Vem är det som sköter omplaceringar??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett problem, jag har för ett tag sedan fått barn…. o för dom som har barn kanske vet att tiden inte riktigt finns till för annat. Ingen ursäkt har jag tyckt förut när jag har läst om folk som säljer sina djur pga barn o tidsbrist, Har man tagit åt sig ett djur så får man bane mig ta hand om det. Men nu är jag i samma sits som jag sa att jag aldrig skulle hamna i.

Jag behöver nu någon som kan hjälpa mig med mina 2 illrar, Det går verkligen inte längre, o med påtryckningar från pappa och sambo så måste jag försöka omplacera mina små darlings.

Ronda=divan, över 5 år och bott hos mig sedan hon var valp, snäll och Älskar uppmärksamhet men gillar inte barn. Går bra ihop med andra illrar och även katter o små hundar.

Rocco- ca 2år, Super Snäll! Bits typ aldrig utom när man kittlar honom på magen, då bits han, men aldrig hårt, älskar barn (alltså i ålder 5 o uppåt) så inte klapparna blir för hårdhänta, han tycker inte om andra hannar och jag tycker själv att han är lite dominant. Andra pälsdjur utom iller gillar han Inte! Han Är Världens bästa kompis!

Ont i hjärtat gör det, men dom kommer alltid i sista hand och jag mår så dåligt över att det ska vara så. Vill att Ronda framför allt ska få sluta sina dagar hos någon som verkligen har tid att vara med henne. För henne är illerkompisar ett Krav då hon inte vill vara själv. Rocco vill gärna ha kompisar men människor går jätte bra det med som sällskap.

ferretgirl
0

Kolla med Skaraborgs illern, Stockholms illern ( om dom finns kvar) eller med STIF om deras oplaceringskordinatorer inte kan hjälp dig. Annars kan du sätta ut annons här inne om dom, och se om någon svarar. Jag hoppas du hittar någon till tottarna.

red-devil86
0

Tack, jag ska fortsätta att kolla runt…. Jo det hoppas jag med.

werner
0

Gör inte illervänner också omplaceringar eller gäller det bara medlemmar?

becka89
0

jag är intresserad av ena. jag har pm:at dig

skrollan
0

ska dem inte få komma till samma hem?

Sara
0

Vart bor ni? Jag vet ett par intresserade i Göteborgstrakten.

Jag är förresten omplaceringskoordinator för Skaraborgsillern.

Sara

JossanH
0

Vad jag kan se på din sida så kommer illrarna från Ammi. Ta kontakt med henne så hjälper hon dig omplacera. Hon är inte direkt aktiv här inne och har kontakter runt om landet som inte är på internet.
Finns det även kontrakt skrivet på illrarna så innebär det att du har slyldighet att höra av dig till uppfödaren o berätta vad som sker…. Som uppfödare måste det kännas väldigt tråkigt om man förlorar vetskapen om vart alla "ens" illrar tar vägen.
omplaceringskoordinatorerna har i regel många omplaceringar som det är så Ammi kan möjligtvis skaffa ett hem fortare den vägen..

Sajtvärd på Iller.ifokus

werner
0

#4 Tror illrarna haft varann tillräkligt länge för att bli deprimerade om de säras..

cannaydia
0

#3 stämmer bra, Svenska illervänner hjälper också till med omplacering av illrar. www.illervanner.se eller omplacering@illervanner.se

Faxlin
0

I det här fallet vet vi vilken uppfödare som är bakom illrarna och tycker självklart det är bäst att man tar kontakt med uppfödaren i första hand. Men ärligt, ingen av ss vet om ägaren varit i kontakt med uppfödaren redan. Det vet bara de inblandade.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

#10 nä ingen vet vem som har sagt vad till vem men man kan inte bara ta för givet.
Ibland kanske man inte tänker på så smidiga saker som att kontakta uppfödaren och få hjälp den vägen..
Ärligt, tycker du det är fel att man öppnar ännu en port för att hitta ett bra hem istället för att stänga en?
Jag skrev vad jag tyckte borde göras. Om de har gjort det eller inte har jag väl ingen aning om.. Personen i fråga vill ha hjälp med vart hon kan vända sig för att omplacera sina älsklingar är inte det här ett bra alternativ och svar på frågan hon ställde?
Ammi har omplacerat illrar tidigare.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nea
0

Jag håller med dig Jossan. Om inte uppfödaren är kontaktad så tycker jag att ägaren skall göra det. Tror t.o.m. att de har det inskrivet i sitt kontrak/avtal, även om det inte gäller juridiskt tycker jag att avtal/kontrakt skall följas.

Jag träffar/pratar med Ammi lite då och då, så om du #0 vill kan jag prata med henne om dina älsklingar och förklara läget, om du inte redan har gjort det vill säga.

Jag måste även hålla med de andra om att det bästa är att du omplacerar dem ihop. De kommer sakna varnadra jättemycket om du delar på dem efter så här lång tid.

Faxlin
0

#11: _Ärligt, tycker du det är fel att man öppnar ännu en port för att hitta ett bra hem istället för att stänga en?

_Vart har jag sagt det? Anledningen till att jag skrev var för att förtydliga att ingen vet om uppfödaren har kontaktas. Så med andra ord vill jag inte ha en till diskussion om kontraktsbrott för föreningar och sådant i den här tråden också. Mota Olle i grinden säger vi i mina trakter när man vill förhindra tjaffs innan det börjar.
Ingenstans var detta menat till dig personligen. Utan det var allmänt. Självklart är det bra att tipsa om att höra av sig till uppfödaren för att få hjälp.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

becka89
0

#4 jo jag vet får kolla efter en annan iller då. eftersom vill inet börja med en så gamal iller

red-devil86
0

Jodå, jag har kontaktat Ammi, henne har jag haft stadig kontakt med sedan jag köpte Ronda för ca 5 år sedan. Hon hade det dock, när jag rådfrågade henne om hjälp för ett tag sedan, mkt att göra med sjuka illrar och valparna så hon hade ingen möjlighet att hjälpa mig. Så det är därför jag vänder mig hit för hjälp istället. Om det skulle finnas någon chans att få dom omplacerade till ett hem i sthlms trakten….

Jo, det skulle väl vara bra om dom skulle komma till samma hem… eftersom Ronda är så gammal. Dock är det så att Ronda har aldrig varit Jätte glad i Rocco… han har varit så tuff mot henne. Rocco däremot struntar nog i vart han skulle hamna… så länge det är Fullt ös så blir han glad!

red-devil86
0

Båda är vaccinerade och har inga "dolda fel". Går på lådan båda två, även om det ibland kan hända en olycka eller två när det är för långt till lådan….. men vilken iller orkar gå för långt för att skita?? :-)

JossanH
0

#15 Superbra! Underbart att höra om illerägare som tar sitt ansvar in i det sista! :)
Ibland bondar inte alla illrar med varandra precis som att vissa djur o människor aldrig gör det heller. Det är bara du som vet om de bör omplaceras ihop eller inte.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nea
0

#15 Säger som Jossan, skönt med en illerägare som hör av sig till sin uppfödare vid omplacering.

red-devil86
0

Precis, för Rondas skull spelar det nog ingen roll om hon hamnar hos någon annan iller…. helst en neutrall iller tjej… Rocco är så hårdhänt när han leker.

red-devil86
0

p