Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 515 ggr
Aviendha
0

OT- Hur är vi illerägare?

På en föreläsning häromdagen så presenterades skillnaden mellan katt- och hundägare.

De två kategorierna hade fått svara på samma enkät och svaren var väldigt skilda.

Ex så såg sig hundägarna som flockledare, medan kattägarna såg sig som förälder till sina djur.

Kattägarna ansåg att de inte kunde bestämma över sitt djur i så stor utsträckning och att de mådde mentalt och fysiskt bättre av att ha katt.

Hundägarnakunde bestämma över sina djur, och ansåg det vara viktigt när de valde djur, de ansåg dock inte att de mådde så mycket bättre av att äga hund psykiskt, men fysiskt tyckte de at det påverkade dem.

Kattägarna tyckte att ett djur skulle vara självständigt, medan hundägarna tyckte att ett idealiskt djur skulle vara följsamt.

Det hela fick mig att undra hur vi illerägare skulle hamnat på denna undersökning.

Är vi pedantiska nördar, eller gillar vi det självständiga.. Ja, vad utmärker oss illerägare?

JossanH
0

Ja, att vi gillar krävande djur är det ju inget tvivel om hehe

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Hehe, så sant så sant ;)

Tror vi kan ses som slarviga. Jag menar, hur ser det ut hemma hos de flesta? Jag har vekligen inte mycket grejer till mina illrar i denna lägenhet. HAde en massa bollar, gossedjur och liknande leksaker hemma i Sveg, men de lektes det inte med, så det mesta stannade där.

Men ändå är det en massa saker överallt på golvet. Strumpor som de släpat på, pennor (Avi har ett eget 10-pack från biltema hehe) matbitar, mattor lifgger snett för jämnan, täcket är alltid knöligt. Listan kan göras lång.

Vi kanske är lite äckliga. Våra djur är inte rumsrena i de flesta fall, och jag tycker personligen att en nybytt låda med en bajs i är snyggt ^^ Bara det säger ju en hel del..

Vi tycker att vårt hem kompletteras och blir aldeles symetriskt, nästan feng shu när vi har en tunnel eller 5.

Vi är nog inga bestämmande-feak. Inte många illrar lyssnar på en när man befaller den att stanna, ligga, vara tyst, hoppa mm.

Inte heller är de så självständiga att vi kan lämna dem länge, visst är de bättre än hundar, men ändå.

Vi är nog ett underligt släkte ;)

JossanH
0

#2 bra sammanfattning… Däremot blir jag lite stressad av allt skräp o alla rör o grejer som jag släpar hem och som ligger o gör min lägenhet till en lekpark…
Jag blir lite stressad psykiskt också när jag känner mig otillräcklig o lat o inte aktiverar illrarna som jag borde…

Jag känner lugn och belåtenhet när illergrejerna är tvättade och när lådorna är nytömda.
Men mest när jag varit på utflykt med mina bebisar och vi alla kommer hem o är riktigt trötta… Eller när man går o lägger sig o det ligger en iller i påslakanet… Myysigt.

Håller med om att jag tror att måna illerägare är slarviga o inte bryr sig om lite intorkad skit.. Själv hör jag inte till dom.. Tackar gud för rumsrena illrar!.. sliter mitt hår när de får för sig att strejka och bajsar utanför några gånger om dagen i några dagar…

Sajtvärd på Iller.ifokus

TIMMY
0

hehehe #1….lite OT men jag fick ett samtal från någon illerintresserad häromdagen…han sa att han ville ha ett djur som va "simpelt" att ta hand om….han hade tydligen hört att illrar va det…suck. När jag sade att jag tyckte att det var mycket lättare med hund trodde han inte på mig…trots att jag har både och hemma…ännu mer suck.

Så ja, krävande djur gillar vi nog….sen flikar sambon in "illermänniskor är ett jävligt udda släkte"(glimten i ögat förstås)…hihihi han kallade oss för släkte woohoo.

werner
0

Utmärkande för illerägare - virriga och alternativa!

JossanH
0

#4 Det där med ett udda släkte har man fått höra några gånger :)
Mamma har tom sagt att alla illermänniskor är "lite speciella" med betoning på speciella… "Men mamma- JAG har ju iller"… "jag vet"
:D
Tji fick jag… haha

Sajtvärd på Iller.ifokus

werner
0

#6 mitt ord för speciella i det sammanhanget är alternativa ^^

JossanH
0

Både och… Jag klassar mig själv som aningens alternativ men det finns dom som bara är speciella också… på ett… konstigt sätt liskom

Sajtvärd på Iller.ifokus

werner
0

^^ Skrattande

Norrskenets
0

#2 Haha va bra skrivetSkrattande

Ceciliaolucifer
0

Usch, så ni säger, jag håller inte med ;)
Jag är pedant ut i fingerspetsarna, mina illrar likaså
Rena fina tassar smyger på tå
det putsas och pussas tills matte bli blå
Man kan ju undrar hur detta skall gå.

ferretgirl
0

Katter är självständiga djur, det kan nog alla intyga som har eller har haft katt som hus djur. Håller fullständigt med talesättet " att en katt äger man inte, den behagar bara var hos dig så länge den själv känner för det". Då är hundar mer tillgivna, och hundar måste man bestämma över, annars har man snart huliganer hemma. Det har jag sett på nära håll, och det var inte snygg vill jag lova.