Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 1020 ggr
TheUnknown
0

Omplaceringsillrar/valpar sökes till årsskiftet

Hejsan. Jag och min pojkvän letar efter två illrar till årsskiftet 08/09. Vi vet inte riktigt vad man kan tänkas att ta betalt för dem… Men men, hör av er om ni vet något. :)

skrollan
0

skulle ni kunna tänka er omplacerigar? för dt finns det gott om!

Aviendha
0

Ja, som skrollan sa, omplaceringar dyker upp titt som tätt, valpar är dock svårt vid årsskiftet, de flesta föds under våren och sommaren.

Vänta bara och håll äögonen öppna här så kommer det dyka upp lite av varje, som ni kan hälsa på och se om de passar =) Och då hinner ni läsa på ännu mer innan pälsen kommer! =)

ferretgirl
0

Jag har en valp kvar ( han är idag 22 veckor gamal), han är en albino som har fått namnet Trollvalpen´s Otto i stamtavlan. Jag kan hålla honom till årsskiftet om ni är 100 på att ni tar honom då. Han har då kommit upp i en ålder av 38 veckor, dvs att han då är ca 9 månader gamal. Han är snäll men busig som dom flesta andra illrar är i denna åldern, han biter iallafall inte mig vare sig i fingrarna eller i fötterna. Han är även 100 på lådan här hemma, och han är van vid andra illrar då jag själv har 7 illrar här hemma. Han blir en stor iller som vuxen, vid 21 veckor vägde han 1840 gr. Så troligen så blir han som sin morfar och morfars far stor som vunen. Båda dessa hanar väger idag runt 3 kg när dom väger som mest under vintern. Är det mer du vill veta om honom, så skriv ett PM med specifika frågor, så ska jag svara på dom.

TheUnknown
0

skrollan: absolut, vi kanm tänka oss en omplacerings iller. Varför inte hjälpa andra och djuren om man själv vill ha en? :) Vi hade faktiskt tänkt oss en omplaceringsiller, då de är lite mer "vuxna", vet inte hur jag ska uttrycka mig… men ja… de är inte lika lekfulla (eller?). Jag tror du förstår. :)

Aviendha: Vad menar du "innan pälsen kommer"? :)

ferretgirl: Brev kommer. Men har problem att svara på dem, vet inte varför. Har inte lärt mig det än… suck. måste skriva ett nytt varje gång,m jag vet inte hur man skickar iväg om man fortsätter på ett som tex. du skickat…

sarae
0

#4 hehe illrar leker hela livet ;) Men visst, de kan bli något slöare med åren.

Många illerägare kallar sina illrar för pälsar, så vad aviendha menar är "innan illern kommer"

TheUnknown
0

sarae: aha hahaha okej. :P tack. :P det här blev ju lite pinsamt. Haha.

Jo… killen och jag håller på och letar efter en bok som heter "iller hemma" eller npått sånt, men den är så svår att få tag i eftersom den kom ut 1997, gammal bok. MEn jag har hittat den på bokbörsen för 40kr. ska bara ta mig råd. :)

ferretgirl: jag får skriva till dig nästa gång jag loggar in, skolan väntar. Suck. Men jag hör av mig. :) Ska prata med killen också. :) Kramar till er alla

sarae
0

#6 läs INTE den boken.. eller ja läsa den kan man  men a 70% av vad som står i boken är helt åt skogen fel… så jag rekomenderar den verkligen inte.. många nyblivna illerägare läser tyvärr bara den boken.. och det kan stå illern dyrt

TheUnknown
0

oj då… okej… jag har kollat mycket på internet… men jag vill ha en bok… på SVENSKA… skit svårt att hitta ju. det suger. :( har du något tips? :)

sarae
0

#8 nope, det finns inga mer böcker på svenska om iller… det är engelska som gäller…. den bok som nog är bäst ur nybrjar sympunkt (även mer kunniga faktiskt) är Ferrets for Dummies… men som med alla utländska böcke rom iller måste ma ta det med en nypa salt. det är t.e inte lagligt att hålla iller i burar som är mindre än 5kvm i sverige

TheUnknown
0

sarae: hm, tråkigt att det inte finns fler böcker… men i Sverige är det inte 1kvm som gäller med buren? det är vad jag har hört.. men det spelar ju ingen roll egentligen, jag menar, illern ska ju ändå inte sitta i bur.

Ferrets for Dummies? haha vilket kul namn. Får kolla upp den. Men annars är det ju bara att amn kollar på internet efter fakta. som typ här.

Musiken
0

Nej, det ar 5 kvm som galler for illrar i Sverige.

sarae
0

#10 NOPE det är 5 kvm för 5 illrar, sedan läggs en kvm på per etra iller. Hur som helst är den storleken ändå på tok förliten. att hålla iller i bur, är djurplågeri

#11 tänk på att läsa det mesta med en nypa salt, och gärna kolla upp faktan på flera håll. det skrivs ycket på internet, och långt ifrån allt är ens i närheten av sanning ;)

men det finns ändå oerhört mycket intressant att läsa, särskilt på engelska. på svenska är det väldigt snålt, och det lilla som fins är sällan rätt eller uppdaterat

TheUnknown
0

sarae: Tack så jätte mycket för tipsen. Men en bur på 5 kvm… hur hög, lång och bred blir en sådan? de blir ganska stort va?

Musiken: Tack så mycket.

sarae
0

#13 varför måste du ha en bur? jag håller mig till att mäta storleken på lägenheten ;)

Aviendha
0

Jag skulle nog säga att du inte behöver en bok, när du har iller.ifokus ;) Ärligt talat finns massvis av info under artiklar, och om du söker i det som skrivits på forumet.

Förstår dock vad du menar med att det skulle vara skönt att ha en bok på svenska, typ som de man kan köpa ex "marsvin hemma" som tar upp lite av det mesta. Har den boken du nämnde, och kan instämma i att det inte är mycket att ha, fick den i present efter att jag klagat på att det inte finns illerböker för gemene mann.

Funderar skarpt på att skriva en egen, om jag kan få ett bokförlag intresserade, givetvis sammanställd på ett vetenskapligt urval, just för att nå ut till den växande massan i sverige. Hade vart kul, spec när min utbildning ger lite mer förutsättningar för det. Lite off topic men ändå ;)

TheUnknown
0

sarae: haha jo det är klart. men vi måste i alla fall ha en bur så att illern kan vara där inne och ha tid för sig själv om den vill:) sen eftersom jag har hund… och vem vet, de kanske integår ihop och då får de bli så att mamma tar hand om min hund, men jag måste ju ha hoom hos mig nån gång ibland iallafall… och då kanske det blir så att illern får vara i buren en stund, eller om det kommer hem någon som är rädd för den eller vad som helst:) men som jag fattar det… man kan ha en bur som är lite mindre, så länge illern inte är instängd där under längre tider och ofta. eller ? fan va snabb du är på att svara. hehe:)

Musiken
0

Nja, bur ar onodigt sa lange du inte har flera illrar och en behover vara sjalv for att den ar sjuk eller liknande. Vill illern ha egen tid sa visar den det, och hittar ett eget stalle att vara pa. Inred garna en del av hemmet at illern med klatterstallning, massor av mysiga sovstallen och leksaker sa blir det bra. Dock ar illrar valdigt sociala djur, sa jag tvivlar pa att den skulle uppskatta "ensamtid" i buren :P

Aviendha
0

Vissa har större burar som har en hög med filtar och hängmattor som alltid står öppen, just för att illern ska ga ett eget krypin där den får vara aldeles ifred. Sen kan man även använda en transportbur för att göra en time-out. Dvs nrä illern gjort något riktigt dumt och inte ger sig stänge man in den där i några minuter som bestraffining.

Bättre är ju att isf om du har en tvåa att stänga in den i ett eget rum, då kan den ju springa runt och greja på för det är väldigt tråkigt att vara instängd.

Vi hade en jättestor toalett i förra lägenheten, den var 2x4 meter, där var illrarna på nätterna, för min kille kan inte sova om de kommer upp i sängen, vi hade en etta då.. Men det var URTRIST för illrarna, så vi lekte massor med dem innan de stängdes in sent på kvällen, och de fick komma ut igen vid 6-7 tiden på morgonen.

En lösning som jag inte gillade, men det var endera det eller att inte ha illrarna där alls, nu har vi bättre lägenhet =)

TheUnknown
0

Musiken: jo, men eftersom att vi har hund och kanske katt med, samt en orm… Visst, ormen är inte yte och slingrar sig. Men katten och hunden ör det. Katten följer förmodligen inte med när vi flyttar ihop, men hunden kanske gör det…

Aviendha: smart med toan. men det blir nog bara en etta för killen och mig med tyvärr. men vin löser det där på något sätt. :)

Till alla: Är det ingen som har en iller som ska omplaceras/säljas till årsskiftet eller senare???

Aviendha
0

#19 Vill dock inte rekomendera att man stänger in dem. De avskyr det, eller så sover de bort all tid, vilket illrar gör när de är uttråkade.

Många har sina illrar lösa på nätterna, däribland jag, och det går bra. Hoppar de upp i sängen plockar jag bara ner dem =) Vissa sover tillochmed med sina hussar och mattar.

Faxlin
0

#19: Ta kontakt med Murgrönan, hon har ju nyss fått en kull. Och det tar ett tag innan de är leverans klara.

Nästa år har du antagligen ett större utbud då det kommer nya valpar från de flesta uppfödare.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TheUnknown
0

Aviendha: jo jag funderar med på att ha den utsläppt på natten isåfall. men jag undrar hur det blir med hunden min… han är lite vårdslös… framförallt med våran lilla kisse….. :/ men de blir nog bra. :)

sova med dem tror jag inte killen min går med på, eftersom att han inte vill ha något annat djur där…

Musiken
0

ar du radd for att hunden ska skada illern sa ar det nog battre att lata bli Att skaffa iller.. Vanta hellre tills ni bor storre eller att hunden inte finns med er langre. Man maste tanka pa djurens basta :/

TheUnknown
0

Musiken: absolut, men jag vet att hunden inte skulle skada illern, men de kommer kanske vara lite hårdhänta mot varandra… fastjag vet inte riktigt, han kanske ska bo hos min mamma och bara vara his mig o killen nån gång ibland. men men vi får se. :) letar iaf.

AlbaStiffler
0

Bara en liten varning om att hundar inte nödvändigtvis reagerar lika på iller som på katt. När det gäller illrar reagerar många hundar med en instinkt man inte trodde de hade, dvs "döda"-instinkten… SÅ har din hund mnsta jaktinstinkt är risken stor att den går på instinkt nån gång och hugger för hårt, även om den sköter sig bra när du är med och övervakar.

Själv gillar jag jakthundar och spetsar av olika slag och skulle aldrig våga ha såna hundar med illrar, alltså får jag leva hundfritt istället… :-( När vi hälsar på min familj med såna hundar så måste mina illrar vara i bur. Dessa hundar kan mer eller mindre inte behärska sig, fast de vet att de inte får. Så absolut ett varningens finger, det kan gå illa om du har otur, och det blir illerns liv som får plikta. :-(

werner
0

Håller med Albastiffler här, våra hundar går jätte bra ihop med katter, fåglar.. men skulle lungt döda iller och kanin, litar inte alls på dom. (dom är pappas hundar mer eller mindre så vi bor inte ens i närheten men vi vågar inte introducera) illrarna är vana med hundar men som sagt hundarna är inte vana med illrar.

Faxlin
0

Även en illervan hund kan döda en iller rätt som det är. Trotts att den aldrig visat några tecken på att vara aggresiv mot en iller kan den utan förvarning döda den. Något som är otroligt viktigt att tänka på om man inte vill stå där med en död iller en vacker dag.

Audiatur et altera pars

TheUnknown
0

albastiffler: okej… :/ men man kan ju ha illern i bur de gånger då vi har hunden hos oss….

werner: sant… hm, man kanske skulle introducera en iller för honom innan man skaffar en själv..

Faxlin: hm… men kan alla hundar döda en? menar, min hund är så liten… :S:S:S

Till alla: den här tråden kan sluta prata om det ursprungliga… eftersom det blivit problem med flytt till Norrköping, det kan nu vara så att vi inte får flytta ihop förrän mars, eller kanske ännu senare. Men vi är fortfarande intresserade av en iller tills vi flyttar ihop, så är det någon som kan hålla en iller åt oss så länge, så att vi vet att vi får honom/henne så skulle jag vara väldigt tacksam.

Anna

sarae
0

#28 det har INTE att göra med hundens stolek. 2 illrar kan t-ex oxå döda varandra. En hund är fortfarande tt rovdjur med tänder…det krävs bara ett bett i strupen/nacken etc för att man ska vara illerlös.

Jag skulle aldrig utgår ifrån att min hund (om jag haft nån) skulle funka med illern. visst finnsdet undatag, och hundar och illrar som blir vänner, men det är långt ifrån i alla fall som detta stämmer.. och likaväl skulle jag aldrig våga ah dme ihop utan sträng uppsikt.

Många små hundar (t.ex jack russel) används till råttjakt, och även om man inte gör det med sin egen hund ligger det i dess instinkter. En illervalp är inte större än en råtta, det är lätt att ta fel nör instinkterna kommer fram.

Aldrig att jag skulle sätta en iller med en hund som dessutom har utpräglade jaktinstinkte

Telefonkontakt
0

#28 Ska ni flytta till Norrköping? Här bor jag, men utan iller då "mina" två killar numer bor hos Fnuha som också bor i Norrköping.

Vad är det som lockar med denna stad? :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

TheUnknown
0

Sarae: ja du… jag vet inte hur jag ska göra… han är ju en jack russel, men vad jag hört är de grythundar… men kanske liknande… jag får fundera ut en lösning. men jag tyckte jag hade en om ammma tar hand om honom och sen att vi sätter illern i bur när han är hos oss nån timme under någon dag då och då

telefonkontakt: jag bor här och har bott här i 6 år, killen bodde i linköping, bor nu i nyköping. Det va meningen att jag skulle flytta dit, men det blev så krångeligt. så vi bestämde för att flytta till eget här istället. så de va väl ignet som lockade så men men. :P varför har du inte dina illrar hos dig?

HannaM
0

#31 och vad gör dom i gryt? jagar smådjur. En grythund är en av dom hundar jag skulle tveka absolut mest inför att försöka sätta ihop med en iller, det kan gå, det kan bli en död iller.

Telefonkontakt
0

#31 jaha, påsåvis.

för att göra en lång historia kort, problem med förra lägenheten orsakat av illrar + allergi + att jag fick barn fick mig och min man att besluta att de skulle få det bättre hos någon annan. märker nu att jag aldrig hade kunnat ge illrarna den uppmärksamhet de kräver då min dotter tar upp all min tid i princip.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

TheUnknown
0

HAnnaM: jo men om jag gör så som jag skrivit två gånger ska det väl inte bli något problem.

Telefonkontakt: aha okej. där ser man. Väldigt söt unge iaf. :)

werner
0

Små hundar är mer aggresiva än stora hundar och alla hundar kan det slå slint i skallen på hur mycket man än känner dom som Åsa säger (Faxlin).

Som Sara säger (sarae) så spelar hundens storlek inte in heller, som sagt illrar kan döda varann samma gäller för alla djur, en kanin dödar lätt en annan kanin om den får för sig det.. Samma art är väll att rekomendera att ha i hushållet medan det finns andra som det gått SÅ bra för.

Katt och iller skulle jag kunna sätta ihop men kommer inte göra det hundar med illrar kommer jag ej sätta ihop. Är jag ute med illrarna och det kommer en människa med hund oavsätt ras, storlek, vad hunden kan vara van med i hemmet osv litar jag inte på någon i det läget.

Känner folk som haft hund i flera år med katten högst i rang av husdjuren men så har hunden fått knäppspel och dödat katten och sedan skämst.. oberäkneliga djur ungefär som oss människor..

Fan va sugen jag blev på chickenbits någon som vill bjuda mig ? ^^

TheUnknown
0

werner: jo men det funkar om man gör så som jag skrivit…….. plus att det med katt och hund, våran katt är nog den som bestämmer här och hon och hunden har levt tillsammans i 3½ år och det har aldrig varit något problem.

sofie
0

#31 Jaså en nyköpingsbo, själv har man flytt därifrån till örebro :)

TheUnknown
0

sofie: där ser man. men han har bara bott där sen februari, och är förmodligen här i nrkg med mig innan vintern. men vi får nog inte bo tsm än då. :(

AlbaStiffler
0

En iller är ju ett grytdjur…

sen har jag tyvärr svårt att tro att någon vågar låna ut sin iller för att kolla jaktinstinkterna på din hund… Jag skulle iaf aldrig väga.

Men det var väl någon härinne som hade en iller med en jack russel, så man vet aldrig. Men själv skulle jag klassa Jack russel som en typisk farlig illerhund, då det faktikt är en jakthund. :-O

Sen kan jag förvarna dig om alla mardrömmar du kommer ha om att din hund råkar äta upp/döda din iller, tex pga att du gjort mistaget att glömma stänga dörren/buren elller att någon besökande glömmer. Och tyvärr blir såna mardrömmar rätt verklighet om man inte är extremt extreeeeeemt vaksam. Att själv ha koll är en sak, men att andra (familj och vänner) har koll är destå svårare att kontrollera. Har vart nära olyckor (både med hundar och andra situationer) många ggr pga detta. Det är just det som gör iller till ett knepigt djur att ha. Det är omöjligt att säkra allt i sitt hus/lägenhet och de är grymt smarta och envisa. Förr eller senare gör alla ett misstag (tex lämnar en dörr/fönster öppet och vips har din iller smitit. Huga…

AlbaStiffler
0

Förlåt förresten om vi låter jättenegativa, men tyvärr är livet med iller fullt av vaksamhet och försiktighet…  :-) Hoppas du inte tar illa upp om att vi råkar gå på lite hårt med alla varningar. Tyvärr är mycket av det vi säger egna erfarenheter och misstag. :-(

TheUnknown
0

albastiffler: de är int ekul att höra det i säger och att de är flera personer som skriver det, räcker med en. känns som om in geggar ihop er emot mig. vet att de tinte är så… men men skit samma. jag vet att jag och min kille kan klara det!!!

sarae
0

#41 det är ingen som helst ihopgaddning av folk emot dig. Utan bara varningens ord från folk som antingen vart i liknande situationer, råkat ut för olycka med hund själv eller vet andra som gör det. Det enda folk vill är vad som är bäst för illern. Det är inget personligt, och inget som är ihopdiktat enbart för att av skräcka.

Aviendha
0

Det kan lätt kännas som så, när man får höra flera åsikter som går emot ens egna. Men se det positivt, när du har flera personer som ger sin syn/eftarenhet på en sak, är det mycket lättare att bilda sig en uppfattning än om en enda persons åsikt är det enda du har att grunda din vetskap på.

Illrar är ganska hårdhänta av sig, vilket i sin tur kan triga hunden att ta i mer än den borde. Jag vet av en tjej, som jag mötte på en djuraffär, som har/hade en illerkille som lekte hela tiden med deras schäfer. Hon sade att det gick jättebra. Den tjejen pratade jag med i 15 min, så det är svårt att avgöra, men hon hade flera lydnadspriser på hunden, som var med så jag fick träffa honom. Han var lugnet själv och hon hade stenpli på honom. Kan vara därför det gick så bra.

Själv har min första iller träffat en hund som hade en massa katte i sitt hem och tog det jättelugnt med dem. När vi träffades var hunden nyfiken på illern, och illern på hunden. Illern ville leka, men när den blev närgången slog det runt för hunden som först försökte hugga (munkorg på) sedan gömde sig bakom husse. Husse hade aldrig sett det beteendet hos hunden.

Den hunden hade aldrig sett iller förut, kanske hade det gått att vänja. Jag vet inte. JackRussels är för det mesta väldigt ettriga och envisa kvicka hundar. Jag hade vart tveksam.

Vi vill jättegärna ha hund, men vi får vänta tills illrarna inte finns mer, men får jag bestämma kommer det nog inte bli illerfritt här hemma ;)

Aviendha
0

Dessutom så är det ju så, att oavsett vilket djur man skaffar så måste man tänka om de passar med de djur man redan har.

Ex har man katter ska man inte skaffa fåglar, för de behöver flyga fritt varje dag. Visst kanske man kan stänka in katterna, eller ha eget fågelrum, men om de tar sig in? Då är man antagligen utan fågel, även om den är inne i sin bur kan den dö av skräcken av ett rovdjur utanför. Eller ska man lämna iväg katterna för att man vill ha en fågel?

Allt går, med vilja och möjligheter (pengar, tid, plats) men man måste tänka över noga. Det verkar kanske nehativt, men i längden så hjälper vi kanske dig att känna att "ja, nu kan jag verkligen det jag behöver kunna, och är säker på att jag kommer fixa detta!" eller kanske "vad skönt att det inte blev av, det hade faktiskt inte funkat"

I slutändan är det upp till dig själv, och jag önskar dig all lycka med det. Bara du själv är helt övertygad om att ditt val är det rätta för dig och dina djur.

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skrev verkligen inte för att gadda ihop mig med någon mot dig och din pojkvän. Jag skrev bara för att jag själv fortfarande gråter över Bella som gick just en sådan här död till mötes den 1 januari 2008. Trotts att det gått flera månader gråter både jag och dottern Sanna efter henne fortfarande. Jag har sådant dåligt samvete över att jag lät henne vara med hunden. Finns inget som gör att jag någonsin kommer förlåta mig själv. En känsla som jag inte önskar någon annan.

Audiatur et altera pars

werner
0

Ta i till åtanke vad personer har skrivigt det är varningens ord och inte en ihop gaddning. Man KAN fösa ihop vilket djur som hälst se bara på min pojkväns familj dom har 5 vinthundar med en kanin hoppandes runt benen på dom för dom har lärt sig att dom ej får röra honom. Kan gå men det är som sagt en väldigt säregen förmåga att få det funka jätte bra.

**pondus handlar allt om**

Men fortfarande så går det ibland inte..

dima
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en grand danois hane på 2,5 år. Idag lekte han och tingeling första gången.. tokroligt att se hon med sina gram och han på 60kg.. Det funkar kanon bra hos oss men åker vi bort så får ting vara på sitt rum för säkerhetens skull.. sen kom det en kompis med en rottis korsning och det funkade absolut inte…

Faxlin
0

Vad roligt att höra att det funkade bra med Tingeling och vovven. Det är ju som sagt var en viss storleksskillnad där :-)

Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
0

#46> Pondus my ass! Det handlar inte alls om pondus, och för den delen tror jag ordet pondus är helt fel ord du menat. Jag tror det mer handlar om individer och tur i många fall… och självklart ltie om raser och uppfostran. men har du fel individ så kommer det inte funak oavsett hur mycket pondus du har… Tyvärr! ;-)

TheUnknown
0

sarae: nej jag vet men det känns så, klart det inte är personligt och så. klart det är för illerns bästa. men kändes inte så bra att höra… :( men men vi har kommit fram till en lösning nu sopm kommer fungera. :)

Aviendha: mycket kloka ord. kanske får bli så att tillsammans med den lösningen jag och allex kommit fram till kanske man kan köpa en munkorg och ha också, ifall att. i alla fall i början. låter som en bra ide. måste bara kolla upp vad en sådan kan tänkas kosta. :)

Faxlin: tråkigt att höra… jag var på dåligt humör igår, kanske ska etänka lite mer. Jag ber om ursäkt till alla jag skrev så till…

Werner: jo sant.

Dima: roligt att höra. hoppas det funkar lika bra för oss.

AlbaStiffler: vi får göra så gott vi kan, lösningarna vi har är ganska bra tycler vi båda. :)

TheUnknown
0

Allex hade 2 katter, 2 schäfrar, en fågel, en kanin, en geckoödla och en massa fiskar samtidigt… så det går nog att fösa ihop djur om man har koll på de. :)

JossanH
0

Då kan jag berätta om Velsan här inne (som inte har kvar varken hund eller iller) men som hade sin Jack russel ihop med sin iller och det fungrade perfekt. Dom sov och lekte ihop utan problem.

Sen kan jag även skriva att jag vet om en tjej som har 2 Portugisiska vattenhundar och en iller. När hon bara hade en av hundarna så var den inte glad i illern… den var RÄDD!!! Illern hängde i magen på den och jagade efter hunden så dom kunde inte ha dom ihop speciellt mycket pga det…

Sen vet jag även om en iller som bodde med sina hundkompisar bara…

Så visst kan det funka! Man ser ändå ganska snabbt hur hunden är inställd till illern om dom så bara får nosa på varandra.
Är man det minsta osäker bör man kanske inte ens försöka sätta ihop dom.

När vovven är hos er kan ni ju ha lille illern i ett eget rum så slipper han sitta i bur och om hunden inte alls gillar illern så kanske han blir lugnare om han inte kan se illern.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Hunden som bet ihjäl Bella hade levt med illrar i flera år, och då pratar jag fler är än en illers livslängd. Och hon hade delat hem med mååånga illrar. Så hon var illervan så det ekade om det. Men en vacker dag så gick det åt helskotta i alla fall.

Audiatur et altera pars

werner
0

#49 citerar: "**pondus handlar allt om**

Men fortfarande så går det ibland inte.."

JossanH
0

Precis som det finns dom som har hundar med barn i flera år och plötsligt så gör hunden ett utfall… Det kan ju hända men ändå fortsätter folk att ha djur o barn ihop.

Sajtvärd på Iller.ifokus

werner
0

#55 Jo exakt.

AlbaStiffler
0

Allt är ju en fråga om risk, både med barn och hundar samt med hundar och illrar. Vågar man ta risken?

JossanH
0

#57 jag skulle våga ha barn o hund beroende på vilken hund det gällde o samma sak skulle gälla iller o hund o katt o hund och vad som helst o hund..

Sajtvärd på Iller.ifokus

AlbaStiffler
0

#58> Absolut, det är precis det jag säger att det är extremt individanpassat om det funkar eller inte.  :-)

TheUnknown
0

JossanH: var hunden rädd för illern? Smart det där med eget rum när hunden är hos oss, men problemet är avv vi bara kommer få en lägenhet på 33 kvm med ett rum och kokvrå, och jag vet inte hur stor toaletten är… men man kanske kan lägga en filt eller så över buren. :)

Faxlin: tråkigt… :(

AlbaStiffler: absolut. Men vi ska i alla fall försöka. Poppe (hunden) kommer ju inte bo hos oss speciellt mycket, då han behöver en större lägenhet än en 33kvm lägenhet att röra sig i, framförallt om han är ensam hemma.

TheUnknown
0

Det ordnar sig, jag ska kolla upp vad en hundkorg kostar, och köpa en innan illern köps. :)

JossanH
0

#60 jepp, hunden for upp i soffan o ner igen o blev jagad av lille illern som bet sig fast i magen på den om den inte passade sig ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

TheUnknown
0

JossanH: hehe det låter ju lite roligt. :) Men kanske inte för hunden. Om det kommer bli så att någon av min hund och illern är rädd… så kommer de vara min lilla Poppe, han är en sådan fegis och "gråter" för allt. :P Han är en liten bebis. :P

JossanH
0

Men om ni har kokvrå- kan ni inte göra en avspärrning till tex den då istället för en bur så illern kan va där när hunden hälsar på.

Det är så sjukt olika hur hundar reagerar på just iller. Har varit med om 2 jack russels som blev som galna varje gång jag hade gått ute med illrarna när dom skulle på promenad. Ägaren tyckte det var jobbigt då dom drog blev helt till sig så fort jag varit ute.
Sen var den stor hund på tåget som inte ville gå in i djurhytten pga av illrarna..
Sen finns det en som har en beagle som alltid ylar när den får vittring på mig då jag luktar iller. Spelar ingen roll om den sitter bunden utanför affären, ska på bussen där jag är, möter mig på andra sidan av trottoaren- den börjar alltid yla.
Sen finns det många hundar som knappt lyfter på ögonbrynet..

Sajtvärd på Iller.ifokus

TheUnknown
0

kan funka, voi vet inte hur lägenheten ser ut än så vi vet inte om de funkar. men gör det det. såp en jätte bra lösning. :D allex flyttar dit i mitten av dec, om inte innan. men de är inte hundra än vad jag vet… vi får se. :)

hm… skumt.

AlbaStiffler
0

Jag hade mina illrar inne på toan när jag bodde i etta och fick besök av folk/djur så at tinte illrarna kunde vara fria. Men jag tyckte det var praktiskt för toan är lätt att hålla ren, bara duscha av golvet när de smulat mat eller släpat ut sand/kissat utanför. Så de hade även sin vanliga huvudsovplats, matplats och huvudbajslåda därinne på vardagar så att säga. Sen fick man se till att alltid ha dörren öppen på toan.

Nackdelen är att du måste säkra toaletten (tex genom att ha tungt toalock) och golvbrunnar (illrar älskar att rensa avlopp). Sen måste man ha koll på att alla har rutin att stänga locket, men det måste man nästan se till ändå även om inte illrarna bor därinne. Eftersom de så lätt smiter in…

TheUnknown
0

öppen dörr till toan är jag van vid då vi alltid haft katt. :) toan är en bra lösning, vi får se hur stor den är så den inte är flr liten. :) annars, super ide. jo de är viktigt med sånt. ska vi se till -. :)

TheUnknown
0

*putt* någon som har en illerhane till oss till årsskiftet? Vi letar fortfarande. Det skulle vara bra om vi kunde hitta någon som kunde sälja oss sin iller men ta hand om honom fram tills någon gång i december. Hör JÄTTE gärna av er! :)

Anna och Allex

TheUnknown
0

PUTT