good vet in Stockholm
Hej allihopa!
I just got my ferrets from back home, and let's just say they are not in the same condition I left them there at…one of them is missing, probably dead, and the other one is really really sick. He looks like 1/3 of a ferret he used to be - just a bag of bones. Doesn't want to eat, and seems to have serious digestive system problems. I need to take him to the vet, there is no way I can handle loosing another one from me bunch. If anyone of you knows good, English-speaking vet in Sthlm, please, let me know.
You can answer me in Swedish - I do speak the language, it's just easier for me to express myself properly in English.
I will be really thankfull for all the tips.
Roslagstull! Dom har jag varit hos och dom är duktiga på iller.
Hoppas du kommer tillrätta med problemet så din iller blir friskt igen.
Har du försäkring? Det kan bli en dyr historia om du inte har försäkrat illrarna. Har du inte det så kan du inte göra det förrän de är friska igen. Det kostar 550:-/år per iller och de försäkras i Agria.
Sajtvärd på Iller.ifokus

roslagstull.. best in Sthlm…
försäkring? Det har jag ju inte, jag har faktiskt just flyttat hit och visste inte om det. Jag kan försäkra Silje just nu, allt är bra med henne, det är bara Akke som är sjuk. Hur dyr tror du det kan bli med vet? Jag har inte så mycket pengar just nu, jag är arbetslöss och csn fortfarande spelar idioter med mig…

Ett akutbesök kan lätt gå på 10 000kr om det är allvarligt och de tex måste göra ett Ultraljud (rätt vanligt vid såna fel du säger din iller har) och ta lite prover. Måste de operera kan det kosta ännu mer… Försäkrar du nu har du väl 14 dagars karenstid, men jag tycker det låter akut att du åker ändå!

Försäkringen kommer löna sig, jag lovar, så ring agria nu på direkten!!!
Låter som om du haft att göra med en riktig klåpare som vaktat dina illrar, vad tråkigt för dig… :-( Aldrig kul när ens djur far illa.
Vad kör du för foder? Kan kanske vara en idé att genast byta foder om tex detta orsakat avmagringen?

Ring direkt ! Sen säger du att något hände på natten o sen åker d in akut om det behövs ;)

020-888880. Dom stänger 20.00
upplands väsby vet klinik, de är amerikaner :)
argh, jag har missat det, men jag ringer i morgon morse innan jag gör till uni…
Alba - jag försökte den där med foder, det går inte. Jag kör med Hill's, den är som de brukade äta hemma, och allt var bra. Jag ger inte kött till honom just nu - han äter det gärna, men magen är värre. Och den andra iller äter både kött och Hill's och hon mår bra.
Jag vore inte så rädd om det var bara en dålig bajs för en vecka, men han bara sover och har ingen energi, ingen alls. Det var bättre för en dag eller två, men nu blir det sämre och sämre. men 10 000 kr, det har jag inte.

jobbig sits !

#9 Kolla om du kan få det på avbetalning. Ibland kan vet. vara justa och gå med på det, speciellt om du förklarar din situation.

Hu rhar det gått, har du pratat med veterinären idag?
Det kan vara så enkelt att han varit stressad och mått dåligt över flytten. Känn om han är uttorkad.
Sara

Äär magen i dåligt skick kanske du kan höra med veterinären om det är värt att prova i/d mat, den brukar illrar få när dom har opererats i magen. Den är extremt lättsmält.
sara - nej. De brukade flytta ganska ofta, och den andra iller mår jättebra. Jag trodde han var stressad för att hans vän Franek saknas nånstans i Polen, men det är inte det. Vet. sa att han är dehydrated och magen är tomt. Vi fick antibiotics och jag köpte i/d mat också, men jag måste pressa honom att äta.
Ursäkta för min engelska-svenska blandning.

det finns två olika preparat som hjälper en dålig mage, zoolac och procolin (det kan finnas fler men det är dom jag vet) du kan prova att få tag på det också. Antibiotika brukar kunna göra så man blir dålig i magen också.
Akke mår bättre. Han äter och dricker gärna, nyper Silje och klättrar up på sängen.
Tack för att du rekommenderade Roslagstull Kliniken till mig ;)