Iller iFokus

Iller

Etikett: kunskaps-trådar
Läst 1677 ggr
Psyfus
0

Hur mycket kostar eran iller

Har en liten fundering inför framtida investeringar. ;)

HUr mycket kostar en iller i månaden ungefär?(mat, försäkring, kattsand/strö o.s.v) 

Förstår ju att det är lite från iller till iller oxå, men mellan tumme och pekfinger. tacksam för svar.

Faxlin
0

En iller är egentligen inte dyr månadsvis. Man ligger runt 1000:- i månaden och då kan man unna den lite leksaker i det priset med. Men det är månader när allt går som det ska. Sedan har man då de blir sjuka, då blir det dyrt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Gustav-o-Linda
0

mina 3 kostar kanske 1500 kr i månaden… Kött o kattsand är väl det dyraste…

Aviendha
0

Hmm.. Mellan lilltån och pekfingret skulle jag säga såhär:

Försäkring: 550 kr/år

Mat för mina två som äter Vitalin: 3000? *har inte räknat, uppskattar mkt grovt*

Kattsand: 1500 kr/år

Vet.räkning senaste året: 9000 kr (inkl vaccinationer)

Då köper jag vanlig kattsand, och har ett tunnt lager i bottnen. Leksaker räknar jag inte in då jag inte har en aning om vad jag lägger på den biten. Mycket gör jag själv, som hängmattor o liknande.

Min vetträkning beror på infektion i kastratiuonssår, samt ett bortopererat öga.

Jag har inte en aning om vad det eg. blir. Någon gång ska jag försöka räkna ut det på riktigt. Men som Åsa säger så kan du räkna på en 1000 i månaden. Det är mycket smått man ska ha, som man inte tänker på..

Mer rengöringsmedel, mer moppar, nya matskålar, ny sele, något man vill unna illern, man vill iväg på illerträffar. De kan ha sönder saker. De ska vaccineras varje år, kanske behandlas för någon smärre infektion, öronskabb mm..

Som du ser blir det en del pengar, man tänker inte så mkt på det under tiden. Skrämmande när jag tänkte efter, men det är det värt för min del.

Musiken
0

Jag har lagt ut otroligt mycket pengar denna manaden.. 2 uppsattningar av hangmattor osv, flera pasar kattsand (det kanns som om de skiter mer an de sover ibland), massa kott, illermat, MASSOR av rengoringsprodukter for att forhindra flackar och lukt nar de satter sig pa mattan, godis, leksaker osv. Helt sjukt egentligen. Sa denna manaden som ar min "forsta" med illrar boende hos mig sa har jag lagt ut ca 5-6000kr :S

Sara
0

Per iller och månad:

• Mat Vitalin ca 50:-.
  • Toaströ (värmepellets) 25:-.
  • Försäkring (inkl liv) 52:-.
  • Gottor 20:-.
  • = ca 200:-

Sen så tillkommer årligen vaccination 260:- per iller här nere.

Det dyra är egentligen när illrarna blir sjuka.

Sara

HannaM
0

Jadu.. har inte räknat per månad men Elliott har sedan han kom till mig i maj förra året kostat mig 15 000 i veterinärvård… förutom det försäkringen ersatt då.

Sarah
0

Den här månaden… Tre ska vaccineras för mycket pengar ca 1000?. Fyra ska sövas och tas tandsten på, ännu mer pengar ca 4000:-. Två utställningar betalas, ca 1600:- för sju illrar. Resa till Norge ca 1000:- Kött och dyl ca 600 för sju illrar och lite torrfoder som jag snålar på nu. En Midwest Home bur… 2500:- Funderar på en Atlas 40 innan Norge, ca 400:- Inredning till Midwest… Pellets ca  150 :-

Hmm… 11000 :- shit, det sved. En ganska ovanlig illermånad men lätt hänt om man blir lite engagerad.

Annars kött och pellets ;)

sarae
0

för min mentala hälsas skull ska jag nog inte räkna ut vad mina djur kostar mig i månaden :s

De senaste 3 månaderna har jag lagt dryga 20.000 i vet kostnader.

Nä, men normalt sett så kostar de mig ca 600 i försäkring/ månad, kanske 200 - 300 i kött (har 6 illrar som bara äter barf), kanske 200 i torrfoder, 100-150 i pellets. sen tillkommer det ju lite smått och gott i form av aktiverings och sov prylar etc.

Psyfus
0

Jag är jätte tacksam för alla svar. Hoppas självklart på fler, men har iallafall lite kött på benen. TACK! Guld i mun

AlbaStiffler
0

Håller med de andra, så fort man tittar på veterinären så kostar det minst 10 000 kr (fast man har försäkring). Tyvärr är de flesta veterinärbesök akuta… Sen har vi alla skabb-behandlingar, och med medicinen går det väl runt nästan 1000 kr kanske? Har man otur, vilekt jag uppenbarliegn haft så får man behandla öronproblem (skabb och svamp) minst en gång per år, det har iaf gällt för de 10 år jag haft iller.

Tusss
0

smyger in här med en fråga..

så man kanske bör räkna med att kunna hosta upp 10 000 i månaden för ev. vett besök?

sarae
0

#11 ja, och det TROTTS att man har försäkring. Min molle åt en öronpropp… det kostade 17.000 + 7000 (2 olika tillfällen, samma propp). av det tog försäkringen 10.000 resten betalade jag.

Musiken
0

Inte i manaden nej! Da har du otur att ha en riktigt sjuk iller!
Men om det ar akut, eller cancer eller nagot som maste opereras sa gar det ofta pa minst 10 000.
Forhoppningsvis sa slipper man alla sjukdomar fram tills illerna ar 5 ar iaf. Men den kan ju fortfarande behova akut vard om den far i sig nagot olampligt som fastnar i tarmen, eller skadar sig allvarligt. :)

Kostade de ca 10 000/manad tror jag inte att det skulle vara manga som hade rad att ha iller ;)

Aviendha
0

Men det kan vara klokt att ha en slant undanstoddad utifall att. Att stå där med en iller som har n skada, som den kan bli helt återställd efter och inte ha råd är nog inte alls kul.

Jag hade tur när Aviendhas öga var tvunget att opereras bort, jag fick låna pengar lite snabbt av mamma, då de sade att det hela skulle gå på 6000-10 000 kr. Sen hade jag tur att de "bara" tog 5100 för det, men det är mycket pengar som ska ut.

På vissa ställen kan de direktreglera vid en skada, dvs att du inte betalar hela beloppet och sedan får tillbaka från Agria, utan att du betalar självrisken och de 20% du inte får ersättning för på plats, sen skickar de resten till Agria. Det är ju skönt, men det är ju inte alla ställen som gör så heller vad jag vet.

skrollan
0

har inte vågar skriva i denna tråden för att då får vi väl något hemskt oväntat vetrinärbesök eller något värre.
men våra är än så länge väldigt billiga, peppa peppa ta i trä.
Vårat foder från teba håller ca 4 månader (en påse ca 450:-) sedan försäkring för båda som jag betalar hela direkt 515:- per styck. Sedan vaccination en gång om året , ca 300 kr styck.
Sedan är det kattsand, där kör vi på något från willys, tycker det funkar utmärkt och billigt, kanske en påse i månaden.

Sedan tillkommer alla leksaer efter plånbok, vattenfontän, bollar, rör, groggies alla snuttebjällror, vitaminer, godis m.m :)
Jag märker mest av djuren när vi ska betala försäkringen, vaccination eller beställa mat. Eller SKABB ! Skrikandes

Gustav-o-Linda
0

ja, men nu är det en vanlig månad utan strul med vetten o alla ovanliga utgifter hon/han menar, tror jag :)

Eller ?

skrollan
0

då är våra billiga :) Peppa peppa ta i trä :)

Gustav-o-Linda
0

Ja, jag ska in o kolla skabb på måndag jag ja…

Måtte det inte vara något skit !

skrollan
0

#18 det är inte trevligt, minst när man har många djur, då måste det va dyrt. bara våra tre går på ca 800 kr

Gustav-o-Linda
0

onej ! jag har också 3 :)

Tur man fick in 26 lax i morgon då, hehehe

skrollan
0

haha, jag får vara glad att jag får stuidebidrag denna månad ;) nej, men jag fick jobb förra veckan, så snart blir det massor med pengar:D

Psyfus
0

#16 precis vad jag menar. Men är ju ändå bra att få reda på vad en "problem"månad kan kosta.

HannaM
0

Precis, det är bra att veta vad det KAN gå på. Så man är förberedd och vet att man kan få tag på dom pengarna när det väl behövs.

Psyfus
0

En liten OT fråga: Vad är "poppa", som illrar tydligen gör? jag är ju jätte nybörjare inom ämnet. läser det lite överallt här inne, men förstår ju inte vad det betyder.Förvånad

Musiken
0

Poppa ar ljudet illrarna gor nar de ar uppspelta och glada, men de kan ocksa gora det om de ar arga ibland.
Det hors ratt bra i den har videon :) Ofta hor man aven dessa ljud nar de "dansar" runt och viftar med huvudet och oppen mun, da ar de valdigt lekfulla :)

Bogey
0

"Poppa" är alltså det som kallas "dooking" på engelska?

Bra exempel här

Ni kan även söka på "odin ilder" så får ni fler fina videor på den ljudliga lilla Odin.

______
Bogey

Tusss
0

men.. det jag menar med att kunna hosta upp 10.000 i månaden är att man bör ha de pengarna att ta till OM det skulle hända något?

Tänker på den här summan ur sparningsvinkel.. jag menar, om man har en inkomst på 2000 i månaden, hur mycket bör man lägga undan då för att kunna ha råd med ev. akuta vett. besök? Låter ju omöjligt att varje månad (Eller ens en gång i halvåret) kunna hosta upp dom pengarna.. hur gör man? :O :S

sarae
0

#27 har försäkring för det första, anlla föräldrar kanske? sedan finns det även nått som heter ge moneybank, där man kan få kredit för att betala hos veterinären. oftast är det räntefritt de första 4 eller 6 månaderna beroende på kampanj

Ceciliaolucifer
0

#27 Jag skulle ha en buffert på 10 000kr om jag skulle vara du. MEN det är inte alltid rimligt. Jag har alltid 5000kr avsatt på ett konto till mina 5 illrar. Sen har jag kredit kort som endast används till illersaker. Som en nödlösning, eller på kul om jag vill köpa något :)

Första gången du använder försäkringen när du är hos veterinären så får du betala 700kr i självrisk och sen 20 % på vårdbeloppet.

Jag har två växande valpar hemma som kan äta upp till 400gram kött om dagen, alltså 200gram var. Det blir MKT kött i slutändan ;)

Tusss
0

jo klart man skaffar en försäkring. Föräldrarna kan vi hoppa över på en gång.. och alla andra anhöriga förutom pojkvännen.. men då blir det väl en räkning/skuld hos ge moneybank eller?

sarae
0

#30 yup… man får ett master card… och betalar man in inom 6 månader (elelr vad man nu har för kampanj) så blir det bara uppläggningsavgiften man betalar in extra.. väntar man längre ja då e inte räntan kul iaf ;)

Tusss
0

gaah :S Fan de är inte lätt det :/

Är ju lite trist när man inte riktigt litar på ränta m.m.. men ja, det löser sig nog. Kommer ändå inte ha råd med iller förrän om typ fem år Gråter

Aviendha
0

#32 Trist, men å andra sidan så blir det desto bättre då, och du har all tid att läsa in dig ordentligt =)

Jag hade lite tur, lånade av mamma när de knep i somras. Annars får man väl ta ett lån och leva knapert ett tag. Själv har jag ett iller-konto, där det varje månad sätts av 100kr, vilket är tänkt att användas vid nödfall, alltså inte till vaccinationer eller mat.

Sen har jag lite aktier ifall det skulle knipa rejält, men de rör jag bara om jag absolut måste. Har ngen jättesumma på kontot nu, ca 800kr, men det har bara vart öppet i nån månad så det tar sig sakta men säkert =)

Men jag vet ju att pengarna löser sig på det ena eller andra sättet ifall det skulle hända något.

Gustav-o-Linda
0

mmm. Precis brännt 987 kr på mina raringar på toa sand o royal canin kittens… men då fick jag 18 kg Ever Clean sand o 10 kg kitten :).

Ha hahah, fan glömde ! Tjejen köpte ju hjärtan o kycklingvingar oxo…

Så 1100 kr bara idag ;)

Sen fick dom faktiskt en lesak för 60 kr oxo, hehehe

Sara
0

Alltså, hur kan man tappa bort en halv påse Vitalin???

För två veckor sedan öppnade jag en påse och igår så var det slut i burken (rymmer en halv påse), men jag hittar inte den resterande hälften.

Kan jag varit så glömsk att jag glömt att jag fyllt på den oxå? Kan 5 illrar (2 hanar, 3 honor) äta 2 kg vitalin på 12 dagar???

Sara

sarae
0

#35 OM de kan…vet dem som kan klämma i sig 5-6 kg på samma tid ;)

Sara
0

# 36 Men hur i helskotta kan jag ha glömt att jag fyllt på!!! Skrikandes

Sara

UlrikaD
0

De kanske bulkar upp inför vintern. Här trodde jag verkligen att de gömde käket innan jag inser att de faktiskt trycker i sig 2kg vitalin på 4 dagar. Suck!

Tusss
0

oj oj.. jadu, och jag som tycker mina katter äter mkt xD

#32 - Aviendha, ja du har rätt.. samlar på mig allt jag kan hitta om illrar, allt som står på Agria och alla artiklar här. Har bunkrat upp en hel del i min mapp nu :) Känns skönt att ha mkt fakta till backup. Men jag är en ganska otålig person.. hatar att vänta på sådant jag vet att jag kommer få/skaffa… men den som väntar på något gott väntar väl aldrig för länge.. *suck*

Brukar sitta och kolla alla omplacerings annonser här och på blocket och bara längta tills jag får ta hem en egen liten pälsboll :')
Har faktiskt till och med drömt om det flera ggr Skäms

Faxlin
0

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge. Det tycker jag stämmer bättre med verkligheten. Den som myntade det andra uttrycket kan aldrig ha väntat.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Jag köper mat ungefär var 3: månad (torrfoder då för och för det mesta 2x10 kg av Hills + RC och/eller Vitalin när jag får tag på det) + att jag ca var 14:e dag köper hem kött som en av mina illrar äter. Har 7 illrar, men det är bara Miller som änså länge äter kött, kanske kan han få dom andra att äta det också, på samma sätt som han fick sina fostersyskon att äta det.

Så är ett ungefär vad jag lägger ut/mån för mina 7 illrar.

Torrfoder: ca 340:-/mån (har då inte räknat med portot på vitalinet)
Kött: ca 150:-/mån
Sand: ca 280:-/mån (tömmer alla toalåder minst 1 gång/vecka)
Försäkringar: 420:-/mån (alla är både vet och livförsäkrade)
Leksaker: ca 75-150:-/mån
Totalt: ca 1340-1350:-/ månad

Gustav-o-Linda
0

Jag spelade upp videon högt för mina illrar.. Dom vart helt tokiga :)

Sabina-old
0

Låter osm om jag borde vara väldigt tacksam :P Jag har haft Maxen i 3 år nu, o han har inte kostat mer än normalt med mat o kattsand. Sen utöver är bara kastrering, chipmärkning o vaccination. I början precis när jag fått honom så var han på en undersökning, för han var mager. Sen en när han käkat tyg. Men de kostade inte alls mkt. Sen har det inte varit mer :P